Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

geluidsproductie en fans

Pagina: 1
Acties:

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11 22:42
Ik ben bezig met het stiller krijgen van mijn pc, alleen ik vraag mij eigenlijk af hoe dat zit met geluidsproductie en het aantal fans in je pc.

Ik heb nu buiten mijn voeding (die ik binnenkort wil gaan vervangen voor een Be Quite 370w) momenteel 5 fans op de fancontroller:

chieftec dragon case:
1. Zalman a7000-alcu (volle toeren, is toch stil)
2. sunbeam ledfan (5v) achterin kast
3. sunbeam uv reactive fan (5v) op window
4. powmax fan (5v) voorin kast
5. zalman opt1 fan voor op 80c heatpipe vga cooling (5v)

nu komen daar nog bij een nexus 17.5 db fan bij
en een recom ledfan op (5v)

blijft mijn systeem nog wel stil op deze manier?
en hoe zit het met de airflow?

1 ding ben ik ook nog niet helemaal uit, of de optionele zalman fan niet een beetje overbodig is omdat ie naast de fan in window zit. is het misschien slimmer om die zalman fan eruit te halen?

plaatjes kast:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/daddy2002/temp/1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/daddy2002/temp/2.JPG

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/daddy2002/temp/4.JPG

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10 13:54

dreeke

outdated icon

Is het nodig om zoveel fans te plaatsen? Ik heb 1 casefan achterin voor outtake...

HDD's worden elk 26 graden en de CPU wordt 35 graden idle met een Zalman 6500.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-10 09:20

Silentpuma

To much mind...

Globaal gezien produceerd een systeem meer db met meer fans. Je zegt dat je er al 5 in hebt zitten en dat worden er 7: als ik jou was zou ik eens kijken wat je kan doen om de airflow te optimaliseren en zo min mogelijk fans gebruiken.

Verder kan je natuurlijk je case isoleren met matten of noppenplaat, kan flink wat schelen. En tja alles op 7V of zelfs lager...

Of nog beter: get a WC! :Y)

Use the Search Luke...

• Dnc1n
Silentpuma schreef op 26 januari 2004 @ 08:38:
Globaal gezien produceerd een systeem meer db met meer fans. Je zegt dat je er al 5 in hebt zitten en dat worden er 7: als ik jou was zou ik eens kijken wat je kan doen om de airflow te optimaliseren en zo min mogelijk fans gebruiken.

Verder kan je natuurlijk je case isoleren met matten of noppenplaat, kan flink wat schelen. En tja alles op 7V of zelfs lager...

Of nog beter: get a WC! :Y)
yepz maar wanneer ik mijn 2 kastfans uitschakel hoor ik helemaal geen verschil, mits ik ze op 12v laat lopen, dan blazen ze behoorlijk.

dus heb het idee dat het aantal db's best laag blijft met 7 fans,

waar moet ik op letten om mijn airflow te verbeteren met minder fans?

• SetsunaKaede
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-07-2024

SetsunaKaede

Ing.Dr.Prof.Onz.In

De open deuren: ronde kabels, PSU kabels sleeven, kabels opruimen, zorgen dat je overal genoeg ruimte hebt waar de lucht langs kan, met de natuurlijke luchtstroom mee (warme lucht stijgt op), in de kast gestanste fangrilles er uit rossen en vervangen voor grilles die meer open zijn.... ga zo nog maar even door. Alle beetjes helpen!

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02 22:42
Dnc1n schreef op 26 januari 2004 @ 09:37:
[...]

yepz maar wanneer ik mijn 2 kastfans uitschakel hoor ik helemaal geen verschil, mits ik ze op 12v laat lopen, dan blazen ze behoorlijk.

dus heb het idee dat het aantal db's best laag blijft met 7 fans,

waar moet ik op letten om mijn airflow te verbeteren met minder fans?
Door ze zo goed mogelijk te plaatsen, zoals gezegd 1 fan outtake achterin (liefst beetje bovenin) en eventueel 1 intake voorin (laag). Echter kan je met 1 fan outtake voldoende airflow creeren om je systeem koel te houden. En neem dan niet een leuk uitziende ledfan, die over het algemeen nou niet de stilste zijn ook al zien er er leuk uit :? .
Ik heb bijv. op dit moment ook maar 1 fan (papst) en mijn systeem is koel en stil.
Je systeem zal door het plaatsen van zo veel fans echt niet koeler zijn dan met 1 fan en een goede airflow.

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Ach ik heb 8 fans in mijn kast(dan nog een cpu koeler en 2 in voeding), en die draaien gewoon allemaal lekker op 5 volt. Hoe meer je er hebt hoe langzamer ze kunnen draaien. Als je eenmaal een goede airflow hebt maakt het niet zoveel meer uit hoeveel je er hebt. En een goede airflow krijg je door meer fans te plaatsen. Nadeel van langzaam draaien is dat je de motor van de fan dan weer gaat horen.

Sowieso scheelt het bij mij idle nauwelijks op de processor en case temp als mijn fans op minimum of volle patat 12 volt(je wilt wegrennen van het kabaal) draaien. Hooguit 2 graadjes. De snelheid van de cpu koeler scheelt veel meer.

Die zalman lijkt misschien onnodig, maar omdat hij juist direct op de cpu koeler blaast, heeft hij toch wel degelijk nut. Dat zal wel een paar graden schelen.

[ Voor 5% gewijzigd door REDFISH op 26-01-2004 12:33 ]

• Dnc1n
REDFISH schreef op 26 januari 2004 @ 12:32:
Ach ik heb 8 fans in mijn kast(dan nog een cpu koeler en 2 in voeding), en die draaien gewoon allemaal lekker op 5 volt. Hoe meer je er hebt hoe langzamer ze kunnen draaien. Als je eenmaal een goede airflow hebt maakt het niet zoveel meer uit hoeveel je er hebt. En een goede airflow krijg je door meer fans te plaatsen. Nadeel van langzaam draaien is dat je de motor van de fan dan weer gaat horen.

Sowieso scheelt het bij mij idle nauwelijks op de processor en case temp als mijn fans op minimum of volle patat 12 volt(je wilt wegrennen van het kabaal) draaien. Hooguit 2 graadjes. De snelheid van de cpu koeler scheelt veel meer.

Die zalman lijkt misschien onnodig, maar omdat hij juist direct op de cpu koeler blaast, heeft hij toch wel degelijk nut. Dat zal wel een paar graden schelen.
dus ik hou mijn systeem nog mooi stil als ik alle casefans + zalman gpu fan op 5 v laat draaien?

motorgeluid is mij eigenlijk nooit echt opgevallen, misschien dat je dat snacht's in bed ook pas hoor, vindt mijn systeem nu ook best goed stil alleen, de voeding die is wel hoorbaar, moet zowiezo vervangen worden hij kuurt wat.
Pagina: 1