Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Leeftijdsdiscriminatie Telfort

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Timmey
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
http://www.kro.nl/ookdatnog//indemedia/optv/telfort.asp

Het Tv-programma Ook Dat Nog heeft, zoals onder bovenstaande link is te lezen, onderzoek gedaan bij Telfort. Ze kwamen op het spoor dat mensen in de leeftijdscategorie 18 t/m 21 zonder vast inkomen dus geen abo aan kunnen vragen bij Telfort. Dit kan echter wel bij andere providers.

Ik ben zelf in december ook afgewezen bij Telfort maar nooit nagevraagd wat de reden was, aangezien dit schriftelijk moest.

Meer mensen met deze ervaring? Of misschien zijn er Tweakers die wél zijn aangenomen?

• schwarzenegger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-11 13:56
ik weet van een huisgenoot van mij dat hij ook geweigerd werd door telfort vanwege het feit dat vroeger op dit adres een wanbetaler woonde. Nadat hij legitimatiepapieren, huurcontract en bewijs van woningbouwvereniging dat hij keurig op tijd zijn huur betaalt werd hij direct aangesloten. Misschien moet je even contact opnemen met Telfort en om uitleg vragen en vragen waaraan je wel moet voldoen om aangesloten te worden.

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Timmey schreef op 25 januari 2004 @ 23:10:
Ze kwamen op het spoor dat mensen in de leeftijdscategorie 18 t/m 21 zonder vast inkomen dus geen abo aan kunnen vragen bij Telfort.
Je wil niet weten hoeveel jongeren tussen de 18 en 21 jaar, die geen vast inkomen hebben, in de problemen komen met betalingen. Daar al eens over nagedacht? Ik denk niet dat Telfort dat zo maar doet. Je kunt je beter afvragen of de andere providers wel zo fair zijn om het wel toe te laten. En eigenlijk is het niet echt een leeftijdsdiscriminatie aangezien het niet geldt voor iedereen tussen de 18 en 21 jaar, want als je een vast inkomen hebt kun je wel een abonnement afsluiten...

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-11 13:23
Is een provider zijn goed recht toch :) De kartongerechten kunnen het zelfs niet meer aan door de stijgende toename van wanbetaler met gsm abbo's :)
Daarom moeten providers zichzelf indekken.

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
Rody schreef op 25 januari 2004 @ 23:28:
Is een provider zijn goed recht toch :) De kartongerechten kunnen het zelfs niet meer aan door de stijgende toename van wanbetaler met gsm abbo's :)
Daarom moeten providers zichzelf indekken.
onzin,

dit is pure rechtsongelijkheid.

Negers weigeren mag ook niet, zelfs niet als ze statistisch gezien meer wanbetaler zouden zijn.

• schwarzenegger
  • Laatst online: 16-11 13:56
toch denk ik dat telfort hier goed aan doet. Per saldo is het ook beter voor de andere abonnee's. Immers, de kosten die telfort niet betaald krijgt door wanbetalers moeten weer gedekt worden door de andere abonnee's....

[ Voor 4% gewijzigd door schwarzenegger op 25-01-2004 23:36 ]

• Han
  • Niet online

Han

Het enige wat onzin is is jouw redenatie :X

Sorry, maar je slaat de plank even gigantisch mis. Ze verkopen als bedrijf een produkt en met daar aan vast een contract. Dus jij vind ook dat een bank discrimineerd wanneer je met een inkomen van € 200,00 in de maand geen hypotheek van € 400.000,00 krijgt om een huis van een gelijkwaardige waarde te kopen? ;)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Verwijderd

Timmey schreef op 25 januari 2004 @ 23:10:
http://www.kro.nl/ookdatnog//indemedia/optv/telfort.asp

Het Tv-programma Ook Dat Nog heeft, zoals onder bovenstaande link is te lezen, onderzoek gedaan bij Telfort. Ze kwamen op het spoor dat mensen in de leeftijdscategorie 18 t/m 21 zonder vast inkomen dus geen abo aan kunnen vragen bij Telfort. Dit kan echter wel bij andere providers.

Ik ben zelf in december ook afgewezen bij Telfort maar nooit nagevraagd wat de reden was, aangezien dit schriftelijk moest.

Meer mensen met deze ervaring? Of misschien zijn er Tweakers die wél zijn aangenomen?
sorry hoor maar dat is niet meer dan logische zonder bron van inkomsten zijn ze niet zeker dat jij kan betalen... dus geen abo lijkt me simpel

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
cornelixnootje1 schreef op 25 januari 2004 @ 23:30:
[...]

onzin,

dit is pure rechtsongelijkheid.

Negers weigeren mag ook niet, zelfs niet als ze statistisch gezien meer wanbetaler zouden zijn.
Hoho!

Het verschil tussen negers en blanken is een niet gegronde reden, kortom, discriminatie.

Verschil maken op leeftijd is wel toegestaan, mits goed onderbouwd. En het lijkt me dat Telfort dit goed kan onderbouwen (risico van kapitaalverlies)

==
hoi

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-11 21:53

vehpol

Go Go Gadget!

Dit zelfde geintje doen postorder bedrijven al jaren. Als je klant wilt worden gaan ze na trekken of je lening etc hebt lopen (het beruchte bestand van Tiel), en in wat voor wijk je woont. Woon je in een wijk met veel mensen waar ze slechte ervaringen hebben. Dan heb je gewoon pech. Misschien dat hier met veel heen en weer mailen bellen en overleggen van stukken wel wat aan te doen is, maar in eerste instantie wordt je afgewezen. Kan je zelf nog zo goed en keurig zijn. Bedrijven moeten zich gewoon indekken en hebben geen zin in gezeik achteraf. Elke keer dat ze extra moeite moeten doen om te betalen kost ze dat nou eenmaal veel geld, opzich geef ik geen ongelijk. Al zou ik me ook best zuur voelen als ze me op grond van mijn leeftijd af zouden wijzen.

Ceci n'est pas une signature!

• cornelixnootje1
  • Laatst online: 17-01-2022
Merely schreef op 25 januari 2004 @ 23:34:
[...]
Het enige wat onzin is is jouw redenatie :X

Sorry, maar je slaat de plank even gigantisch mis. Ze verkopen als bedrijf een produkt en met daar aan vast een contract. Dus jij vind ook dat een bank discrimineerd wanneer je met een inkomen van € 200,00 in de maand geen hypotheek van € 400.000,00 krijgt om een huis van een gelijkwaardige waarde te kopen? ;)
ik heb een inkomen van rond de 800 euro per maand, verdeeld over ouderbijdrage/stufi/bestuursvergoedingen.

Niets met loonstrookje dus. Maar ik ben heel goed in staat abonnementen te betalen.

Laat ze streng optreden, geen aanmaningen versturen maar afsluiten bij wanbetaling voor de eerste maal. Of een max instellen wat je over je bundel bellen mag. Een stuk fairder.

Bij voorbaat mensen weigeren vind ik ronduit asociaal. Behalve dat; bij een rechtszaak moet de wantbetaler toch ook opdraaien voor de kosten van de tegenpartij? Dan is de procedure dus gratis.

Tenzij er inderdaad ongelooflijk veel mensen tot de "kale kippen" categorie behoren.

• sdomburg
  • Laatst online: 03-09-2024
Telfort is een bedrijf met winstoogmerk. Om zoveel mogelijk winst te maken is het logisch dat ze zoveel mogelijk klanten willen. Doordat Telfort een bepaalde groep uitsluit, blijkt dat bij die groep (wegens wanbetaling oid.) geen winst te behalen valt. Het is dus een kostenpost, die Telfort op andere groepen moet verhalen. Volkomen terecht dus dat ze bepaalde mensen niet aannemen.

Het leuke van een vrije markt economie is, dat als dit je niet aanstaat, je vrolijk naar de concurrent kunt gaan. Sim-pel.

Voordat je meteen hiertegenin gaat, ik ben zelf 19.

Nog even over discriminatie; iedereen discrimineert. Ben je ook tegen Ladies Night?

[ Voor 8% gewijzigd door sdomburg op 25-01-2004 23:46 ]

• Han
  • Niet online

Han

cornelixnootje1 schreef op 25 januari 2004 @ 23:41:
Tenzij er inderdaad ongelooflijk veel mensen tot de "kale kippen" categorie behoren.
Neen... in die leeftijdscategorie zijn die kippen de ouders. Die zijn namelijk tot de leeftijd van 21 jaar van hun kind financieel aansprakelijk. ;)
sdomburg schreef op 25 januari 2004 @ 23:43:
Het leuek van een vrije markt economie is, dat als dit je niet aanstaat, je vrolijk naar de concurrent kunt gaan. Sim-pel.
Of pre-paid bellen :)

[ Voor 27% gewijzigd door Han op 25-01-2004 23:45 ]

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-11 13:23
cornelixnootje1 schreef op 25 januari 2004 @ 23:41:
[...]

ik heb een inkomen van rond de 800 euro per maand, verdeeld over ouderbijdrage/stufi/bestuursvergoedingen.

Niets met loonstrookje dus. Maar ik ben heel goed in staat abonnementen te betalen.

Laat ze streng optreden, geen aanmaningen versturen maar afsluiten bij wanbetaling voor de eerste maal. Of een max instellen wat je over je bundel bellen mag. Een stuk fairder.

Bij voorbaat mensen weigeren vind ik ronduit asociaal. Behalve dat; bij een rechtszaak moet de wantbetaler toch ook opdraaien voor de kosten van de tegenpartij? Dan is de procedure dus gratis.

ja dat zeg ik net. Dat gaat tegenwoordig niet meer omdat het de gerechten overbelast zijn :/
Het duurt ongeveer 2 jaar voordat iemand voor komt.

Negers weigeren; dat is racisme....dus geen discriminatie.
Discriminatie mag gewoon hoor, als je redelijk goede redenen hebt. Een supermarkt mag toch ook scholieren weigeren.

[ Voor 7% gewijzigd door Rody op 25-01-2004 23:47 ]

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-05 10:38

Xof

Ach ik denk als je telfort kunt overtuigen dat je het allemaal zat kan betalen dat je dan heus wel aangesloten word :)

• Han
  • Niet online

Han

Xof schreef op 25 januari 2004 @ 23:50:
Ach ik denk als je telfort kunt overtuigen dat je het allemaal zat kan betalen dat je dan heus wel aangesloten word :)
Natuurlijk kan dat. Op zo'n standaard afwijzing kun je reageren en dat zullen ze echt niet moeilijk doen :)

Maar niet iedereen zal die moeite nemen en zo scheiden ze het kaf van het koren.

• MadMurdock
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hmm om dan maar eens de beruchte uitzondering te zijn: ik heb dus nu zo'n beetje een jaar m'n Telfort (toen nog o2); was toen ik het aanvroeg 20, ben student, geen vast inkomen, geen papieren opgestuurd: kortom misschien heb ik een positieve note bij het BKR in Tiel? :P

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Negers weigeren mag prima. Je moet alleen geen huidskleur als reden van de weigering opgeven. Het weigeren zelf is niet strafbaar. Het opgeven van 'huidskleur' als reden is wel strafbaar. Dit land kent geen leverplicht. Maar wel een wetsartikel wat je verbied anderen te beledigen.

Enkel monopolisten hebben een leverplicht. De rest mag zoveel klanten weigeren als ze willen, en een geweigerde klant kan daar helemaal niets aan doen. En wat doen telco's? Die weigeren je zonder opgaaf van redenen. Zodat je ze niet aan kunt pakken.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

MadMurdock schreef op 26 januari 2004 @ 00:00:
misschien heb ik een positieve note bij het BKR in Tiel? :P
Als het BKR je kent heb je schulden. BKR staat voor Bureau Krediet Registratie. Iedereen met een lening (en dus een schuld aan een kredietverstrekker) staat daar geregistreerd. Of je nou wel of niet netjes aflost.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Maestro.mosjuh
  • Niet online
ben pasgeleden ook 2x afgewezen door _orange_ (naar mijn mening ongegrond, ben alleen bang dat ik in een slechte buurt woon :o ). Hierop heb ik WEL een brief gestuurd, en kreeg daarna een standaardbrief terug met:
'blablabla standaard blaat'
mocht dus daarna wel gewoon abbo afsluiten.
ze leggen dus idd gewoon een drempel op.

(in de brief stond dat de afwijzing kwam door geatomatiseerd proces icm foutief, ontbrekende of onjuist ingevoerde gegevens)

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

• MadMurdock
  • Niet online
Burne schreef op 26 januari 2004 @ 00:06:
[...]
Als het BKR je kent heb je schulden. BKR staat voor Bureau Krediet Registratie. Iedereen met een lening (en dus een schuld aan een kredietverstrekker) staat daar geregistreerd. Of je nou wel of niet netjes aflost.
uhuh, vandaar dat er ook een smiley achter mn post stond hè ;)

Overigens TS, kijk eens hier daar is alles zo'n beetje al wel een keer behandeld.
Mocht je echt nog interesse hebben in zo'n telfort abbonement. Ik ken wel mensen die ook geweigerd zijn (allen studenten) en na opsturen van wat bewijsjes van rekeningsaldo en loonstrookjes kwam het uiteindelijk toch wel goed.

Verwijderd

Ik vind het persoonlijk een hele logische vorm van 'discriminatie'. Er zijn zoals Merely zegt, echt enorm veel mensen in die leeftijd, die zich diep in de schulden stoppen. En een mobieltje is toch wel iets wat bijna iedereen in die leeftijdsgroep wil hebben en gebruiken. Telfort wil gewoon een risicogroep ontlopen op die manier, en ik geef ze geen ongelijk. Uiteindelijk mogen de netjes betalende klanten opdraaien voor de niet betalende klanten. Dus van mij mogen ze een flink strenge controle houden.

Verwijderd

Ik heb toen ik 18 was gewoon een telfort abbo kunnen afsluiten en een paar vrienden van me konden dat ook gewoon. Ik heb nog nooit iets gemerkt van leeftijds discriminatie.
Zelfs aan het begin van het jaar is er nog een vriend van 21 overgestapt naar telfort.

Verwijderd

Das dus echt dikke onzin. Een telecom bedrijf checked niet of je wel of niet een abonnement mag. Dat doet het EDR voor alle telecom bedrijfen.

• Sebastiaan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:03

Sebastiaan

....

ik heb vorig jaar ook nog een telfort abo aangesloten, was ook in een keer goed

Verwijderd

ondanks dat telfort eigenlijk groot gelijk heeft als ze dit doen, is het niet zo. toen ik mijn telfort abo afsloot was ik 18 en had ik geen inkomen.

• Hero
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:10

Hero

Duck power!

Misschien is het zo dat het de huidige policy is om mensen in de leeftijdsgroep 18-21 te weigeren? Dat je een paar jaar geleden dan een abonnement kon afsluiten, is dan zeer wel mogelijk.

"If I have seen farther than others, it is because I was standing on the shoulder of giants." - Isaac Newton

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 februari 2004 @ 02:07:
Das dus echt dikke onzin. Een telecom bedrijf checked niet of je wel of niet een abonnement mag. Dat doet het EDR voor alle telecom bedrijfen.
EDR doet 't alleen voor Telfort. Experian doet het voor de andere telecombedrijven.

• Paquito
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ben 2 weken geleden ook door telfort afgewezen. Voor de reden moest ik schriftelijk aanvraag doen. Aangezien ik daar niet zoveel zin in had heb ik een dag later maar een abo aangeschaft bij orange.

• Y0ur1
  • Niet online
Ik ben 18, heb een telfort abbo? Had geen problemen.

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-10 10:04
Ik vind dit wel een goede manier van Telfort om mogelijke wanbetalers te weigeren.

Je kan het voorbeeld goed vergelijken met het aanvragen van een lening. Ik had pas geleden samen met mijn vriendin een lening nodig voor een verbouwing van het huis. Deze zouden we voor zeer korte tijd nodig hebben aangezien we het geld niet in 1 keer hadden, maar wel binnen een aantal maanden zou dit een klein risico zijn.

Nu weigerde de Postbank ons met als reden dat ze geen leningen verstrekte aan personen die geen contract hebben voor onbepaalde tijd (die van mij kan elk moment omgezet worden) en die van mijn vriendin binnen een paar maanden, omdat ze daar een te groot risico mee zouden lopen. Nu is de Postbank nogal star en kijkt niet verder naar bijvoorbeeld inkomsten die binnenkomen e.d.

Uiteindelijk bij de ABN het wel kunnen regelen, maar tijdens dat gesprekje kwam de kwestie Postbank ook ten sprake. Ik gaf daar aan dat je dus als klant van de Postbank zonder een contract van onbepaalde tijd al gauw richting een leningverstrekker zoals lenen.nl, postkrediet e.d. word geduwd.

Alleen lopen zulke bedrijven een enorm risico aangezien ze een grote groep mensen aantrekken zonder echt vast inkomen of die verder nergens een lening kunnen krijgen. Wat uiteindelijk betalingsproblemen met zich meebrengt die steeds verder oplopen waardoor een bedrijf uiteindelijk zijn geld misschien niet meer terugziet.

Je moet grenzen trekken om het risico zo klein mogelijk te houden en je bedrijf zo winstgevend te maken. Dat je hierdoor soms klanten/consumenten benadeeld die absoluut geen financiele problemen hebben dat neem je dan maar voor lief..

Je kan het ook zien als een autoverzekeringsbedrijf wat geen personen wil verzekeren tussen de 18 en 25 jaar met een auto met meer dan 150PK onder hun kont...

Beetje sesamstraat uitgelegd, maar jullie begrijpen het denk ik wel.. *)

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:53
WaSteiL schreef op 01 maart 2004 @ 09:43:
Ik vind dit wel een goede manier van Telfort om mogelijke wanbetalers te weigeren.

Nu weigerde de Postbank ons met als reden dat ze geen leningen verstrekte aan personen die geen contract hebben voor onbepaalde tijd (die van mij kan elk moment omgezet worden) en die van mijn vriendin binnen een paar maanden, omdat ze daar een te groot risico mee zouden lopen. Nu is de Postbank nogal star en kijkt niet verder naar bijvoorbeeld inkomsten die binnenkomen e.d.
Mooi voorbeeld : Hoe weet de postbank dat jouw contract word omgezet naar een vast contract? En dan die van jouw vriendin ook nog?

Voor hen ben je een te groot risico, en dat weten ze, en dus weigeren ze, misschien zijn er andere banken die dat niet doen, maar dan zal de rente wel hoger liggen.

Vroeger gingen ze gewoon af op hoe de mensen overkwamen, nu gaan ze af op hoe "stabiel" je bent in je inkomen, en daar past een proefcontract niet in...

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-10 10:04
tc982 schreef op 01 maart 2004 @ 09:59:
[...]

Mooi voorbeeld : Hoe weet de postbank dat jouw contract word omgezet naar een vast contract? En dan die van jouw vriendin ook nog?

Voor hen ben je een te groot risico, en dat weten ze, en dus weigeren ze, misschien zijn er andere banken die dat niet doen, maar dan zal de rente wel hoger liggen.

Vroeger gingen ze gewoon af op hoe de mensen overkwamen, nu gaan ze af op hoe "stabiel" je bent in je inkomen, en daar past een proefcontract niet in...
Stabiliteit van inkomen is een mooie kreet, maar gaat niet altijd op in zulke gevallen. Als de Postbank in mijn geval had gekeken naar het inkomensverleden e.d. dan hadden ze geen reden gehad om te weigeren.
Dat is het nadeel van een formulier invullen op internet. Resultaat van zo'n formulier: false --> aanvraag afgekeurd, true --> gefeliciteerd u heeft een lening!!!

Alleen jammer dat ze niet ff verder kijken en de eerste schfiting laten uitvoeren door de computer.
Ik denk dat ze dat Telfort ook doen:
code:
1
2
if leeftijd > 18 and <25 and geslacht=man and contract=false
then aanvraag afkeuren

• Klovan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-11 22:12
Mijn broer (19 jaar) had ook problemen met afsluiten van een abbo bij Telfort, maar na te hebben gebeld en daarop een brief te hebben gestuurd met bankafschrift ed naar één of ander bureau die de kredietwaardigheid checkte (geen BKR), was het geen probleem meer. Dus even aandringen en je komt wel binnen lijkt me :)

Ikzelf heb zonder problemen op 18-jarige leeftijd een abonnement bij O2 afgesloten.

• Ebayzo
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Even een oud topic kicken....

Iemand recent nog een abbo afgesloten bij Telfort? Ben namelijk zelf 19 jaar (en heb al abbo van Orange gehad en netjes betaald elke maand) en wil een aanvraag doen bij Telfort! Maar al die moeite voor niks heb ik geen zin in namelijk :)

Dus doen ze nog steeds zo "moeilijk"?

Default blanke hetero

Verwijderd

EbAyzo schreef op 27 april 2004 @ 09:03:
Even een oud topic kicken....

Iemand recent nog een abbo afgesloten bij Telfort? Ben namelijk zelf 19 jaar (en heb al abbo van Orange gehad en netjes betaald elke maand) en wil een aanvraag doen bij Telfort! Maar al die moeite voor niks heb ik geen zin in namelijk :)

Dus doen ze nog steeds zo "moeilijk"?
een kennis van mijn zus: 18 jaar, man, geen vast inkomen. no prob.

wat ik van iemand gehoord heb (maar ik weet niet of het waar is); als je een abo met cash back neemt, dan liggen de eisen een stuk lager. telfort weet immers dat je het geld voor het abo in ieder geval gewoon hebt, lopen ze alleen nog maar het risico dat je "gewoonweg" niet betaalt.

• pagani
  • Niet online
Het hangt er ook van af in welke wijk je woont, het is simpelweg een optelsom van 'minpunten'.

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

En wat rekenen ze onder vast inkomen? Ik heb namelijk al 5 jaar een "bijbaan" bij AH en uiteraard Stufi.....Wordt dat baantje dan gerekend onder vast inkomen? En met de buurt zit het ook wel goed!

Ik moet het maar afwachten denk ik :)

Default blanke hetero

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

Update :)

Ebayzo is een Motorola V600 rijker inclusief Telfort 300 abbonement! Net bij belcompany afgesloten zonder problemen...

Default blanke hetero

Pagina: 1