De nabije toekomst:
Windows blijft overheersend, al zal er meer en meer hardware komen waarvan de linux compatibiliteit op de doos vermeld wordt.
Binnen een maand of wat nadat de volgende versie van windows, Longhorn, uitgebracht is, zal het systeem een grotere desktop userbase hebben dan alle linux machines (desktop) bij elkaar. Van de andere kant zal binnen een maand (of 2) een berg patches nodig zijn, die longhorn geen beste reputatie zal geven -- echter, met MS marketing (veel poen smijten) wordt dat wel weer rechtgezet. (Ach, koffiedik kijken is ook leuk ....

)
Unix (proprietary) wordt meer en meer vervangen door linux, m.n. door RH (SUSE als grote naam in Europa). Het is nu bij de meeste bedrijven in onderzoek hoe en wat.
Bij mij op het werk (halfgeleider ontwerp - meer dan 20.000 mensen wereldwijd waar ik werk) worden nu de eerste linux rackservers geinstalleerd, voor het EDA werk (electronic design automation -- pakketten zoals Cadence, Mentor Graphics ed om chips te ontwerpen). Ik heb meerdere EDA leveranciers/marketeers en trainers gesproken en zij hebben allen duidelijk aangegeven dat een Linux versie een absolute must is, de klant vraagt erom. De klanten zijn dus de semiconductor bedrijven (intel, amd, infineon, st-micro, philips, etcetc).
De linux versies op het moment zijn x86 en in sommige gevallen iA64 (itanium) -- van amd-64 hebben ze nog niet echt gehoord. Jammer, maar helaas, vind ik persoonlijk -- meer concurrentie zou best leuk zijn...
Ik heb bedrijfsinterne benchmarks gezien, en linux op x86 scoort kwa snelheid veel beter dan peperdure HP-UX en Sun bakken die we ook hebben. Over prijs-prestatie hoef je het eigenlijk niet meer te hebben, als je niet eens naar de prijs kijkt blijven die HP en sun machines al achter....
De grote machines, mainframes ed, zullen altijd blijven bestaan, maar wel doorschuiven naar het echte high end segment. Linux op x86 (x86-64?) zal meer en meer plaats innemen als betrouwbaar maar toch goedkoop.
SCO gaat door de mand vallen, maar het zal niet/nooit duidelijk worden waarom... afgezien van de pumpanddump van aandelen.
Embedded linux gaat in een stroomversnelling komen; de eerste mobiele telefoons zijn al op de markt in Azie, het is slechts een kwestie van tijd voordat ze naar Europa en de VS komen.
Wat erg goed is is adsl met een modem router op linux -- meteen een firewall, en vanaf de gewone pc met welk os dan ook via de browser te beheren.
Wat mij betreft hoeft niet iedereen linux te gebruiken, als er maar genoeg linux gebruikers zijn zodat de software en hardware die ik wil te gebruiken is. Als de buurman zijn favo spel niet heeft, mij een zorg (mijn inzet om mensen te helpen over te stappen -- zie mijn website -- is inderdaad zeer egocentrisch gemotiveerd..). Waar ik me wel aan erger is alle 'inet vertraging' die windows virussen en worms met zich meebrengen, want dat merkt ik ook aan de snelheid van mijn verbinding...
Dus Firewall-routers met linux (of verwanten) is een goede zaak.
Met het CELF (Consumer Electronics Linux Forum) hebben de elektronica giganten (Sony, Matsushita, Sharp, Philips etc) een goede zet gedaan -- ze willen onafhankelijk blijven, en MS buiten de deur houden.
De eerste producten met linux zijn er al (bv de afstandsbediening van Philips met display waarop je kunt websurfen, en natuurlijk de Zaurus van Sharp, maar dat is een PDA en dat vind ik minder Embedded dan in een afstandsbediening), maar dit is pas het begin.
Linux zal Tron vervangen als meestgebruikte embedded OS, op lange termijn (eind van het decennium..?).
Dit jaar zullen meer computer oems linux desktop machines aanbieden, hopelijk komt er ook een keer een behoorlijke keuze in laptops. (Ik start vanaf volgende maand de "linux laptop challenge" op mijn website -- niet dat het zin heeft, maar voor de lol - stay tuned.)
HP heeft trouwens al wat langer linux desktop machines in het aanbod -- maar alleen via inet te bestellen.
Kernel 2. 6 zal in maart/april bij de volgende ronde inbegrepen zijn bij de nieuwe releases van Mandrake, SUSE etc. En na een paar maanden stabiliseren. Dat laatste in de zin van driverondersteuning, goede werkzaamheid op een breed scala van systemen (x86). In september zullen praktisch alle grote distros standaard een 2.6 kernel hebben.
Tegen het eind van het jaar denk ik dat linux Apple voorbij gegaan zal zijn in aantal desktops, zo'n 3% marktaandeel lijkt wel haalbaar. Ergens in 2005 komt linux op de desktop op 5% en in 2007 (2008 op het laatst) op 10%.
En inderdaad, zoals gezegd zal er eea moeten gebeuren aan de desktopintegratie. Freedesktop.org is een goede start. Verder zal xfree weer 'spannend' worden.
De wat verdere toekomst:
De grote bedrijven die achter linux (zeggen te) staan (IBM, Novell, HP, Sun) zullen hun strategieen (nog verder) aanpassen om aan te sluiten bij het 'nieuwe' Open Source model dat nu aan het ontwikkelen is.
Met commerciele Linux distros blijft het wat lastig, vooral die op de thuisgebruiker gericht zijn. Mandrake (mijn favo) heeft wel net aangekondigd dat ze uit de rode cijfers zijn, maar het blijft een moeilijk model. Op de lange termijn zullen sommige commerciele distros het goed doen, kanshebbers: lindows (ben ik geen fan van), xandros. Mandrake heeft ook een kansje, maar ze moeten echt wat beter gaan marketen...
De echte ontwikkeling zal meer en meer van de kant van de grote bedrijven komen die het gebruiken, zoals linux dus oorspronkelijk is ontwikkeld: voor en door de 'gebruiker'. Zo heeft IBM al aangegeven dat ze hotpluggable memory willen, en als IBM dat wil, zullen ze het doen ook.
Hopelijk kan het CELF (met montevista en andere partners) zo ook eea toevoegen, meer real-time features, snellere opstarttijden (vooral voor embedded erg nodig, voor de pc ook niet onhandig), etc.
Er zal meer geld gepompt gaan worden in linux, m.n. door CELF en andere grootgebruikers, wat de hele gemeenschap ten goede komt. Ik verwacht dit en volgende jaren meer overheidsinstanties die groot overschakelen. En wie weet, misschien dit jaar nog een fortune 500 bedrijf. Maar daar hou ik mijn adem niet voor in.
MS zal zijn strategie aanpassen, om linux beter te beconcurreren. Hoe of wat is mij een raadsel, maar zo als MS vandaag de dag in elkaar steekt kunnen ze niet groot blijven -- misschien wel zo groot als vandaag, maar dus kwa marktaandeel veel kleiner...
Het lijkt me dat ze 'de vrede' gaan verklaren, en wie weet, misschien zelfs innoveren in plaats van overnemen en kapotconcurreren.
Het zal vrij gemakkelijk blijven om illegaal windows te kopieren en installeren (en zelfs updaten)... longhorn komt te laat om met ngscb linux uit te sluiten, dus zal het samen moeten leven, dus heeft het geen zin om het onkopieerbaar te maken, want die mensen zijn dan verloren voor MS omdat ze op linux over kunnen stappen.
Misschien dat een tijdje hardware aan nietsvermoedende klanten wordt verkocht (of in elk geval aangeboden) die echt alleen met windows Longhorn werkt, met een no-virus-guarantee.
Voor Apple zie ik het niet al te negatief in, maar ik denk niet dat ze marktaandeel gaan ver/heroveren.
Als laatste denk ik dat we dit jaar misschien de eerste serieuze virussen of wormen gaan zien voor linux, die echter weinig schade zullen aanrichten, globaal genomen, maar dramatisch voor de betrokkenen (want onwetende linuxbeginners met lindows of zo... 'en linux was toch zo goed, moet je nou zien, ben ik alles kwijt' ).
Hehe, genoeg koffiedik gekeken voor de hele week. En ik drink niet eens koffie. Maar na het lezen van dit stukje, denk je misschien: ja maar wat dan wel...