Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Computer herstart steeds in Windows - Voeding probleem?

Pagina: 1
Acties:
  • 320 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Absolut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-11 14:39
Hey,

de pc van men ouders heeft spontane "uitvalkuren". Terwijl hij gewoon niets staat te doen, valt de pc ineens uit. Of soms reboot hij terwijl windows aan het opstarten is (net voordat het welcome screen er is). Ik denk persoonlijk dat de voeding niet zwaar genoeg is... Het is een Aopen case met 300 Watt ingebouwde voeding.
De case bevat:
- Een AMD Ahtlon 2500+ Barton (voor te testen heb ik hem underclocked op 10*133 in plaats van 11 * 166, haalt niets uit, reboot nog steeds spontaan)
- Een MSI Delta FISR mobo'tje
- Men oude afgedankte GeForce3 Ti200 met 64 megs
- 512 MB DDR Ram van Twinmoss
- Een Plextor black 52 speed CD-RW
- Maxtor 7200 rpm 8 megs 80 gieg schijfje
- 1 Case cooler en standard CPU cooler
=> Met windows XP Pro erop

De temps zijn ok, cpu is ongeveer 50-55° (stressed) en case 35° (kamertemp is redelijk hoog).
Ik denk dat de voeding de oorzaak van de problemen is, de 5 volt en 3.3 volt lijnen zijn goed, maar de 12 volt lijn is 11.50.
Zou dit het probleem kunnen zijn?
Zo nee, wat is het dan?

PS: de PC is ongeveer 3-4 maanden oud.

Verwijderd

De vraag met maar één antwoord: Welke voeding heb ik nodig? Deel 2

Bovendien heeft dit niets met CME te maken. B)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2004 21:22 ]

• Absolut
Niets met CME te maken? Een voeding is toch elektronica?

En dat topic: welke voeding heb ik nodig? Deel 2, daar zou ik in kunnen posten, maar ik weet niet zeker of dat wel het probleem is, dus dan zou ik erna toch nog een nieuw topic moeten openen :)

Verwijderd

ik denk dat je 300watt zeker voldoende is hoor. en de 12V lijn mag 5% afwijking max hebben. Jouw 12V lijn is goed.

Volgens mij ligt het probleem ergens anders

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 januari 2004 @ 21:29:
ik denk dat je 300watt zeker voldoende is hoor. en de 12V lijn mag 5% afwijking max hebben. Jouw 12V lijn is goed.

Volgens mij ligt het probleem ergens anders
Pas op met wat je zegt. 11.5 V is wel erg laag en op het absolute minimum. Het kan juist makkelijk de oorzaak zijn, maar dat kun je niet met 100% zekerheid zeggen. Daarvoor moeten er eerst andere zaken worden uitgesloten.

• Absolut
Ik dacht ook wel dat de 12volt nog te doen was, maar ik zou niet weten wat het probleem anders zou kunnen zijn...
Ik dacht gisteren, na een week te hebben gezocht naar het probleem, dat het iets was op het grafische gebied, dus nieuwe drivers installed en directX 9.0 erna. Maar toen wou hij helemaal niet meer in windows gaan...

Ik begrijp het niet 8)7

EDIT: misschien eens memory testen met memtest ?

[ Voor 7% gewijzigd door Absolut op 25-01-2004 21:32 ]

Verwijderd

alles proberen ;)

• Absolut
Heb effe in de bios de waardes gaan noteren van de voltlijnen, deze zijn:

+5 = 5.195 V
-5 = -5.026 V
+12= 11.741 V
-12 = -12.482 V

De 3.3 voltlijn staat er niet bij?

In windows was de 12 volt lijn ongeveer 11.5 - 11.6 V idle, maar vermits windows niet meer wil starten...

EDIT: Windows opstarten in safe mode is geen probleem en hij blijft blijkbaar stabiel draaien

[ Voor 15% gewijzigd door Absolut op 25-01-2004 21:48 ]

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Dit heb ik een paar maanden geleden ook gehad. Toen was het bij mij de voeding. Let op: voltwaardes zeggen eigenlijk NIETS over de toestand van de voeding. Die van mij had ideale voltages, maar toch viel hij een paar keer per dag uit (met als gevolg dat de pc rebootte). Rond die tijd was de voeding van m'n moeders pc ook behoorlijk verrot, terwijl de voltages ook heel goed waren. Vertrouw dus niet te veel op die voltwaardes.

Misschien ligt het aan windows, aangezien je in save mode geen problemen hebt. Je moet maar ff bij Eigenschappen van Deze Computer > tabblad 'Geavanceerd' en dan op 'Opstart- en Herstartinstellingen' drukken. Daar moet je ff uitzetten dat hij direct reboot bij een blauw scherm. ('De computer automatisch opstarten'). Misschien krijg je dan een BSOD en kan je meer te weten komen over je probleem.

Als laatste kan je ook nog ff in de Windows - logs kijken; Uitvoeren > 'eventvwr' typen. Kijk dan bij 'Systeem' en kijk of daar vreemde 'System errors' oid in staan.

Verwijderd

Maximale afwijkingen ATX voeding
Bron: ATX spec. v2.1 -> 4.1.4 - pagina 21
Lijnmin.nom.max.%
+5VDC 4,76255,2505%
-5VDC -4,545-5-5,50010%
+3,3VDC 3,1733,33,4324%
+12VDC 11,4291212,6005%
-12VDC -10,909-12-13,20010%
+5VSB 4,76255,2505%

Heb je wel in Windows ingesteld dat hij niet voor elke error moet herstarten? Heb je wel je OS gepatched? Kijk eens in je errorlogs of daar het een en ander staat?

Meet die 12V eens met een multimeter? Probeer eens met een andere voeding?

• Absolut
Heb maar 1 voeding, dus kan geen andere proberen, kan nogal moeilijk een laptopvoeding gaan aansluiten ;)

Verder ben ik nu memtest aan het runnen...
En staat in windows idd rebooten bij fouten nog aan, ff afzetten na memtest, en dan zal ik jullie meer weten te vertellen.

• Absolut
OK: update

Memtest had na 1 run 29 fouten, rond 216 MB waren er enkele en de rest lag verspreid tussen 250 en 412 MB.

Daarna heb ik rebooten bij fout afgezet in control panel. Dus ff restart en na inloggen (wat deze keer gelukt is) krijg ik mooi BSOD'tje dat zegt:

bla bla
STOP : 0x000007F (0x0000000D,0x00000000,0x00000000)

8)7

EDIT : sry voor dubbelpost

[ Voor 6% gewijzigd door Absolut op 25-01-2004 22:37 ]

Verwijderd

dus conclusie: brak geheugen > instabiel system > vastlopers > reboot (omdat je dat nog in xp aan had staan). :) case solved ?

• Absolut
Wil deze BSOD zeggen dat het geheugen brak is?
Want ik kan er niet aan uit, aan al die 0'en en x'jes...

EDIT: want als het geheugen brak, kan dat zomaar na een bepaalde tijd, want het is nog redelijk nieuw en anders nog geen probs mee gehad.

[ Voor 44% gewijzigd door Absolut op 25-01-2004 22:42 ]

Verwijderd

Memtest heeft errors + BSOD Stop error

Conclusie: geheugen brak

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2004 18:06 ]

• Absolut
OK, thx, zal winkel eens contacteren morgen
Geen brakke voeding dus :)

EDIT:
Heb net memtest nog eens gedraaid op originele speeds (1833Mhz) ipv 1333 Mhz
en nu had hij "maar" 3 fouten... Allemaal in het begin van de 200 Megabytes...
Maar dat is dus teveel? Hij mag er geen enkele hebben?

[ Voor 61% gewijzigd door Absolut op 25-01-2004 23:22 ]

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:36

Shunt

Boe

Schorre schreef op 25 januari 2004 @ 23:18:

EDIT:
je mag idd geen een fout hebben.
gewoon trug sturen ;)

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:16
Staan je mem timings nog goed? Anders ff de default settings in je BIOS zetten. Volgens mij zijn 3 fouten wel veel, maar ik weet er niet veel van :)

• Tielenaar
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-10 21:22
Schorre schreef op 25 januari 2004 @ 23:18:

EDIT:
nee, ik had hier een PC met 1 error volgens memtest (helemaal op het eind van 512MB), en die crashte om de minuut, dus dat zegt genoeg :)

Verwijderd

Kan ook msblastervirus }:O zijn...heb ik ook gehad, na het installen van windoos ging mijn windoos gelijk opnieuw rebooten...daarna op virus gescanned en jahoor msblaster....

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2004 13:29 ]

• RoBBS
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-10 22:42
Bij een MSBlast krijg je eerrs een RPC Fout en krijg je volgens mij 60sec de tijd om alles op te slaan voordat ie opnieuw gaan opstarten, maar als je de netwerkkabel(S) er uit haalt weet je het snel genoeg. MsBlaster laat alleen een RPC crashen als je verbinding met een host (lees "inbreker") word verbroken,. zonder internet -> geen verbinding -> dus geen verbroken verbinding :)

I said I'd be back...

• Randeazy
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-09-2024
kheb t net met een klant meegemaakt van een klant....alles getest...alles vervangen....

was t tog een virus in combinatie met spyware......clean install was enige optie omdat virus zich verspreid had voordat t gedetecteerd werd door Norton04!

• Absolut
Er is inderdaad een virus geweest op de pc enkele weken geleden... Weet wel ff niet meer welk virus.

Heb net gemerkt dat windows wél opstart bij me pa (omdat ik hem maar gebruiker met beperkte mogelijkheden heb gegeven ;) ) en niet bij mij en men ma (beide administrators). Verdacht :/

EDIT: PC is met wireless kaartje verbonden, dus kabel eruittrekken is nogal moeilijk ;)
Maar ik zal de antenne er even afdraaien, dan heeft hij geen ontvangst meer >:)
EDIT 2: Netwerkverbinding verbreken haalt niets uit ...

@ euss : morgen me pa naar de winkel sturen voor garantie op reepje...
Morgen meer info of dit hét probleem was ;)

[ Voor 41% gewijzigd door Absolut op 26-01-2004 17:36 ]

Verwijderd

Als je memtest errors hebt op default snelheden is gewoon die RAM kapot. Niks virus, want dat kan niet zonder harddisk met alleen een Memtestx86 bootCD'tje. Vervang die RAM eerst, een virusscanner is altijd een goede aanrader (al heeft dat niets met dit probleem van doen).

Verwijderd

idd gewoon memtestx86 bootflop.. dan draaien, heb je errors dan is je geheugen gewoon brak

Verwijderd

Nah ik kreeg niet eens tijd om mn pccillin(virusscan) te installen, want binnen paar tellen als ie net uitgerateld was met opstarten van windoosXP ging ie gelijk alles afsluiten en rebooten. Dus ik weer alles eraf formateren en weer windoos erop. 8)7 ...en binnen een paar tellen nadat ik eindelijk weer klaar was met windoos installen ging ie weer rebooten...., zat binnen 1 minuut dat virus er weer op!!(zonder virusscan staan al je poorten open en dat virus ziet dat, sinds ik ADSL heb ben ik gelijk online zodra windoos is geinstalled) toen heb ik even een nerd B) gebeld en die zei gelijk dat het door msblaster kwam dus ik scannen in windoos 98 die nog op C stond en jahoor msblaster! Toen heb ik het virus weggehaald en voor de zekerheid toen ook maar windoos Xp voor de 3de keer opnieuw geinstalled die dag :r , maar voordat ik dat deed heb ik mijn internetkabel er uitgettrokken :7

Dus veel tijd heb je niet...en nee zonder HD kan je geen virussen krijgen...

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2004 18:09 ]

Pagina: 1