Het heeft ff geduurd, in juni 2003 de meeste onderdelen aangeschaft, maar drukte op het werk en een verhuizing slokte wat meer tijd op dan me lief was.
Maar nu is mijn Swiftech H2O in bedrijf genomen
Mijn wensen:
- alles moet _in_ de kast passen, geen zin in externe reservoir of radiator
- systeem moet heel stil zijn
- systeem moet heel goed koelen (contradictie
)
Bij eerste aanschaf was het chipsetblokje nog niet beschikbaar, nu wel, en dus pakt het soms goed uit als je lang ergens over doet
De onderdelen:
- Coolermaster 201ATC-S
- Swiftech MCW5000-A (voor de AMD 1700@2205)
- Swiftech MCW50 (voor de ATI 9500pro)
- Swiftech MCW20-R (chipset)
- Black Ice Pro
- Papst 4412FGL 120mm fan (max.55cfm@26dBA)
- Eheim 1048
- Innovatek AGB-O-Matic reservoir
- Engine Ice koelvloeistof
- blauwe UV toevoeging
- Enermax EG465P-VE(FCA) psu (handmatig regelbare uitlet fan)
- 3 80mm Enermax casefans
- Sunbeam baybus (4 aansluitingen)
- Akasa geluiddempende matten
In den beginne
haal ik de Coolermaster helemaal leeg, meet wat waar moet komen, en maak het bestaande 80*80 blowhole in de bovenkant op maat voor de 120mm fan.
(let op de immer aanwezige verhuisdozen
)

De eerste uitdaging was om de radiator netjes op de fan te bevestigen, kort overleg met Jupiler (die onmiddellijk over middle-agers en alleen maar praten over hardware begon
) bracht nieuwe ideeën
.
De fanb is met twee tie-wraps per hoek vastgemaakt aan de fan, wel wat stukjes dempmat er tussen geplakt om te zorgen dat er weinig valse lucht gezogen zou worden.

aldus gemonteerd

blokjes en slangen er in hangen volgens eerdere uitmeting, en afvullen met Engine Ice.
Op z'n kant geeft wat meer ruimte om te gieten, de trechter is bij de benzinepomp gehaald (word meestal bij een bus olie geleverd)

testen of alles goed dicht zit (ja dus
)

en als je dan niet goed gekeken hebt hoe het cpu blokje komt te zitten (90 graden draaien dus
) dan mag je de boel weer gedeeltelijk ombouwen 

naja, uiteindelijk is het spul in bedrijf

de blokjes in close-up

voorlopig eindresultaat

Verder zijn er
resultaat:
Voorheen werd de koeling verzorgt door een Alpha8045 met 80*80*25mm stille Coolermaster 33cfm fan hetgeen resulteerde in idle 31°C, stressed 46°C en een bescheiden geluid
Nu word niet alleen de cpu maar ook de GPU en de chipset gekoeld, dus is de cpu temp niet eerlijk te vergelijken, maar we doen het toch
Helaas, met de fans op fluisterniveau is de idle temp 41°C en stressed 51°C, zet ik de fans hoog (is nog steeds aanvaardbaar, maar lijkt wel op de oude luchtgekoelde situatie), blijft de stressed onder de 45°C
Voor de test heb ik een 120mm fan op de radiator gelegd (gelijk een lawaai-bak
), de temp zakt wel naar net boven de 40°C.
Persoonlijk vind ik 51°C en vrijwel geen geluid een aanvaardbare situatie, maar als ik verder wil OC'en mag het toch wel wat naar beneden.
Ik ben ei'k wel nieuwsgierig naar de temp als ik de GPU en de chipset er niet op aan zou sluiten.
to do:
- alles mag er weer uit, de slangen zitten net iets te klem tegen de achterkant van de cd en dvd drives
- zoeken naar 45° slangpilaren zodat de pomp verder onder de hdd geschoven kan worden
- radiator&fan 10mm opschuiven
- iets zwaardere 120 mm. monteren voor als de koeling harder moet (test OC situaties)
- afbouwen van de buitenkant, maar als dat zover is (denk aan 2005
) dan open ik daar wel een niet topic voor in CM
(dwz, als het de moeite is
)
Alles bij elkaar genomen vind ik het een leuk project, het is voor mij een nieuwe kijk op waterkoeling (lijkt aanvankelijk toch wel enger dan het werkelijk is).
Het systeem draait nu een maandje en ik ben er toch zeer tevreden over
.
Maar nu is mijn Swiftech H2O in bedrijf genomen
Mijn wensen:
- alles moet _in_ de kast passen, geen zin in externe reservoir of radiator
- systeem moet heel stil zijn
- systeem moet heel goed koelen (contradictie
Bij eerste aanschaf was het chipsetblokje nog niet beschikbaar, nu wel, en dus pakt het soms goed uit als je lang ergens over doet
De onderdelen:
- Coolermaster 201ATC-S
- Swiftech MCW5000-A (voor de AMD 1700@2205)
- Swiftech MCW50 (voor de ATI 9500pro)
- Swiftech MCW20-R (chipset)
- Black Ice Pro
- Papst 4412FGL 120mm fan (max.55cfm@26dBA)
- Eheim 1048
- Innovatek AGB-O-Matic reservoir
- Engine Ice koelvloeistof
- blauwe UV toevoeging
- Enermax EG465P-VE(FCA) psu (handmatig regelbare uitlet fan)
- 3 80mm Enermax casefans
- Sunbeam baybus (4 aansluitingen)
- Akasa geluiddempende matten
In den beginne
(let op de immer aanwezige verhuisdozen

De eerste uitdaging was om de radiator netjes op de fan te bevestigen, kort overleg met Jupiler (die onmiddellijk over middle-agers en alleen maar praten over hardware begon
De fanb is met twee tie-wraps per hoek vastgemaakt aan de fan, wel wat stukjes dempmat er tussen geplakt om te zorgen dat er weinig valse lucht gezogen zou worden.

aldus gemonteerd

blokjes en slangen er in hangen volgens eerdere uitmeting, en afvullen met Engine Ice.
Op z'n kant geeft wat meer ruimte om te gieten, de trechter is bij de benzinepomp gehaald (word meestal bij een bus olie geleverd)

testen of alles goed dicht zit (ja dus

en als je dan niet goed gekeken hebt hoe het cpu blokje komt te zitten (90 graden draaien dus

naja, uiteindelijk is het spul in bedrijf

de blokjes in close-up

voorlopig eindresultaat

Verder zijn er
resultaat:
Voorheen werd de koeling verzorgt door een Alpha8045 met 80*80*25mm stille Coolermaster 33cfm fan hetgeen resulteerde in idle 31°C, stressed 46°C en een bescheiden geluid
Nu word niet alleen de cpu maar ook de GPU en de chipset gekoeld, dus is de cpu temp niet eerlijk te vergelijken, maar we doen het toch
Helaas, met de fans op fluisterniveau is de idle temp 41°C en stressed 51°C, zet ik de fans hoog (is nog steeds aanvaardbaar, maar lijkt wel op de oude luchtgekoelde situatie), blijft de stressed onder de 45°C
Voor de test heb ik een 120mm fan op de radiator gelegd (gelijk een lawaai-bak
Persoonlijk vind ik 51°C en vrijwel geen geluid een aanvaardbare situatie, maar als ik verder wil OC'en mag het toch wel wat naar beneden.
Ik ben ei'k wel nieuwsgierig naar de temp als ik de GPU en de chipset er niet op aan zou sluiten.
to do:
- alles mag er weer uit, de slangen zitten net iets te klem tegen de achterkant van de cd en dvd drives
- zoeken naar 45° slangpilaren zodat de pomp verder onder de hdd geschoven kan worden
- radiator&fan 10mm opschuiven
- iets zwaardere 120 mm. monteren voor als de koeling harder moet (test OC situaties)
- afbouwen van de buitenkant, maar als dat zover is (denk aan 2005
Alles bij elkaar genomen vind ik het een leuk project, het is voor mij een nieuwe kijk op waterkoeling (lijkt aanvankelijk toch wel enger dan het werkelijk is).
Het systeem draait nu een maandje en ik ben er toch zeer tevreden over
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
te pakken krijgen, Tygyon ligt overigens wel in de race voor als ik het spul ga aanpassen