[WC] Swiftech H2O setup in action :)

Pagina: 1
Acties:

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:21

botoo

💀 too old to die young

Topicstarter
Het heeft ff geduurd, in juni 2003 de meeste onderdelen aangeschaft, maar drukte op het werk en een verhuizing slokte wat meer tijd op dan me lief was.
Maar nu is mijn Swiftech H2O in bedrijf genomen :D

Mijn wensen:
- alles moet _in_ de kast passen, geen zin in externe reservoir of radiator
- systeem moet heel stil zijn
- systeem moet heel goed koelen (contradictie :/)

Bij eerste aanschaf was het chipsetblokje nog niet beschikbaar, nu wel, en dus pakt het soms goed uit als je lang ergens over doet :+

De onderdelen:
- Coolermaster 201ATC-S
- Swiftech MCW5000-A (voor de AMD 1700@2205)
- Swiftech MCW50 (voor de ATI 9500pro)
- Swiftech MCW20-R (chipset)
- Black Ice Pro
- Papst 4412FGL 120mm fan (max.55cfm@26dBA)
- Eheim 1048
- Innovatek AGB-O-Matic reservoir
- Engine Ice koelvloeistof
- blauwe UV toevoeging
- Enermax EG465P-VE(FCA) psu (handmatig regelbare uitlet fan)
- 3 80mm Enermax casefans
- Sunbeam baybus (4 aansluitingen)
- Akasa geluiddempende matten

In den beginne :+ haal ik de Coolermaster helemaal leeg, meet wat waar moet komen, en maak het bestaande 80*80 blowhole in de bovenkant op maat voor de 120mm fan.
(let op de immer aanwezige verhuisdozen :X)
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/botoo/h2o00.jpg

De eerste uitdaging was om de radiator netjes op de fan te bevestigen, kort overleg met Jupiler (die onmiddellijk over middle-agers en alleen maar praten over hardware begon :'() bracht nieuwe ideeën :).
De fanb is met twee tie-wraps per hoek vastgemaakt aan de fan, wel wat stukjes dempmat er tussen geplakt om te zorgen dat er weinig valse lucht gezogen zou worden.
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/botoo/h2o01.jpg

aldus gemonteerd
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/botoo/h2o02.jpg

blokjes en slangen er in hangen volgens eerdere uitmeting, en afvullen met Engine Ice.
Op z'n kant geeft wat meer ruimte om te gieten, de trechter is bij de benzinepomp gehaald (word meestal bij een bus olie geleverd)
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/botoo/h2o04.jpg

testen of alles goed dicht zit (ja dus :) )
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/botoo/h2o03.jpg

en als je dan niet goed gekeken hebt hoe het cpu blokje komt te zitten (90 graden draaien dus :X) dan mag je de boel weer gedeeltelijk ombouwen |:(
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/botoo/h2o05.jpg

naja, uiteindelijk is het spul in bedrijf :D
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/botoo/h2o06.jpg

de blokjes in close-up
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/botoo/h2o07.jpg
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/botoo/h2o08.jpg
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/botoo/h2o09.jpg

voorlopig eindresultaat
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/botoo/h2o10.jpg

Verder zijn er

resultaat:
Voorheen werd de koeling verzorgt door een Alpha8045 met 80*80*25mm stille Coolermaster 33cfm fan hetgeen resulteerde in idle 31°C, stressed 46°C en een bescheiden geluid :)
Nu word niet alleen de cpu maar ook de GPU en de chipset gekoeld, dus is de cpu temp niet eerlijk te vergelijken, maar we doen het toch O-)
Helaas, met de fans op fluisterniveau is de idle temp 41°C en stressed 51°C, zet ik de fans hoog (is nog steeds aanvaardbaar, maar lijkt wel op de oude luchtgekoelde situatie), blijft de stressed onder de 45°C
Voor de test heb ik een 120mm fan op de radiator gelegd (gelijk een lawaai-bak :/ ), de temp zakt wel naar net boven de 40°C.
Persoonlijk vind ik 51°C en vrijwel geen geluid een aanvaardbare situatie, maar als ik verder wil OC'en mag het toch wel wat naar beneden.
Ik ben ei'k wel nieuwsgierig naar de temp als ik de GPU en de chipset er niet op aan zou sluiten.

to do:
- alles mag er weer uit, de slangen zitten net iets te klem tegen de achterkant van de cd en dvd drives :|
- zoeken naar 45° slangpilaren zodat de pomp verder onder de hdd geschoven kan worden
- radiator&fan 10mm opschuiven
- iets zwaardere 120 mm. monteren voor als de koeling harder moet (test OC situaties)
- afbouwen van de buitenkant, maar als dat zover is (denk aan 2005 :+) dan open ik daar wel een niet topic voor in CM :) (dwz, als het de moeite is :+)

Alles bij elkaar genomen vind ik het een leuk project, het is voor mij een nieuwe kijk op waterkoeling (lijkt aanvankelijk toch wel enger dan het werkelijk is).
Het systeem draait nu een maandje en ik ben er toch zeer tevreden over :).

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-02 21:52
Welke slangen zijn dat? En hoeveel mm? En waar heb je die anti-knik-spiralen vandaan?

Ziet er wel lekker uit, blauwe blokken, blauwe vloeistof :) (ik heb lichtblauw kleurtje door scheut koelvloeistof)

Verwijderd

ziet der heel netjes uit _/-\o_ alleen de temps nog wel een beetje aan de hoge kant

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Woei, 't is erg mooi allemaal :). Zelf ben ik niet meer actief bezig met m'n waterkoeling, wegens zwaar tijdgebrek enzo. Van mij is 't wel allemaal iets minder pre-produced dan van jou: een dikke radiator afkomstig van een CV-installatie, een Hydor L20 en later een L30 van een aquariumzaak, slangen en slangklemmen van een doe-het-zelfzaak en de blokjes uit inkoopacties (waarvan ik medeorganisator was). Enige wat kant-en-klaar is, is het reservoir: een Klax Tank-O-Matic. Ben zelf wel aan de slag geweest om een even mooi en waterdicht resultaat te krijgen uit een plexi buis, maar het was lang niet zo mooi als de echte Tank-O-Matic.

Op zich heeft m'n huidige setje dus niet veel gekost, maar als ik even kijken naar de voorgeschiedenis ben ik er in totaal wel veel geld aan kwijt :P het begon met een autorad, een CPU-blokje en een Sicce Nova. Ik had een mooie opstelling voor ogen, maar die bleek iets te utopisch. Ik moest steeds nieuwe tussenstukjes, onderdelen, kraantjes en andere zooi halen. Bovendien bleef ik met m'n horloge eens hangen aan een slang terwijl ik die losliet - het resultaat, een gemold mobo. Hoewel ik RMA kon inschakelen, heeft dat geintje me wel veel gekost (verzendingskosten enzo).

Nu ik aan de slag ben als nieuwsposter en meer aandacht moet besteden aan m'n studies, gaat het allemaal rustig. Ik heb zoiets van 'als alles het maar doet, maakt het me verder niet uit'. Best wel spijtig, waar zijn de tijden dat ik als een gek in DOC rondzwierf en IA's organiseerde :)

Een paar brakke webcampics van m'n setup zijn hier te vinden.

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Doe eens gewoon water in je systeem in plaats van engine ice .
Je zult versteld staan van het verschil.
Leuke projecje overigens.

• Av3ng3rtje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-01 22:08
Ik zou er dan gedestiliseerd water in gooien.

• Kakaroto
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-01 21:51
Engine ice, alleen voor de look ;)

Gewoon de gedestilleerd water met zerex watercoolant. Werkt perfect!

Voor derest, netjes gedaan dude _/-\o_

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
het ziet er zekers erg goed uit, ik vind dat swiftech toch nogsteeds de mooiste blokken maakt

nou ben ik zelf natuurlijk ook een gelukkige swiftech gebruiker :)

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

Wimo.

Shake and Bake!

PilatuS schreef op 25 januari 2004 @ 21:43:
het ziet er zekers erg goed uit, ik vind dat swiftech toch nogsteeds de mooiste blokken maakt

nou ben ik zelf natuurlijk ook een gelukkige swiftech gebruiker :)
Mooiste? Er zijn veeeeel mooiere blokken .. of ze beter koelen laat ik in het midden

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
er staat toch "ik vind" :)

dat jij dat niet vind moet je zelf weten

[ Voor 55% gewijzigd door PilatuS op 25-01-2004 21:55 ]

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-02 18:46

Epsilon

Jammer dat die veer er omheen moet. Maakt het er niet echt veel mooier op. Daarom ben ik niet zo fan van de wat hardere slangen. Tygon is wat dat betreft een stuk beter. Het past helaas alleen niet op het swiftech spul ;).

Maar al met al is het een leuk systeempje wat je hebt opgezet :)

[ Voor 14% gewijzigd door Epsilon op 25-01-2004 21:56 ]

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Topicstarter
Slang is de standaard bij Swiftech geleverde 10-13 mm. versie, helaas niet erg flexibel (vandaar de veer dus :+ ). De veer is voor een maatje kleiner bedoeld, maar met enig geweld best wel goed er omheen te wrikken :) Tygyon is een optie, maar dan moet ik wel eerst voldoende (6 stuks dus) Swiftech adapters Afbeeldingslocatie: http://www.tweakstore.nl/shop/images/swiftfit1-2.jpg te pakken krijgen, Tygyon ligt overigens wel in de race voor als ik het spul ga aanpassen :).

Engine Ice minder goed dan gewoon (gedistelleerd) water?
Hebben jullie daar gegevens van? (url's?)

@Jupiler; het is idd erg pre-produced, maar heeft T.net/GoT (wij gezamenlijk dus :)) zelf niet actief meegewerkt aan de brede verkrijgbaarheid en ontwikkeling van die WC/OC/CM spulletjes? Dan mogen we toch ook wel eens de vruchten er van plukken in de vorm van 'makkelijk' verkrijgbaar :)
* botoo kan zich de 'CEAT' (Cardboard Enhanced Airflow Tube ') van Femme nog herinneren uit 1998, toen moest alles nog zelf bedacht en gemaakt worden, maar die tijd is nu echt wel voorbij, en in dat kader vind ik pre-produced (mits goed ingezet) geen nadeel, er blijft immers nog genoeg zelf te fine-tunen :).

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Garrett
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-02 22:51

Garrett

Watercooler

Kakaroto schreef op 25 januari 2004 @ 21:37:
Engine ice, alleen voor de look ;)

Gewoon de gedestilleerd water met zerex watercoolant. Werkt perfect!

Voor derest, netjes gedaan dude _/-\o_
En dat haal je bij...... :?

I love watercooling

• Wimo.
  • Nu online

Wimo.

Shake and Bake!

PilatuS schreef op 25 januari 2004 @ 21:54:
er staat toch "ik vind" :)

dat jij dat niet vind moet je zelf weten
je bent gek 8)7 :P

• bredend
  • Laatst online: 12-02 21:52
Ik mis je wel een beetje ja... :/

• Av3ng3rtje
@botoo: tygon en die 1/2" barbs voor je swiftech blokken kan je verkrijgen bij www.tweakstore.nl

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Topicstarter
Av3ng3rtje schreef op 25 januari 2004 @ 23:25:
@botoo: tygon en die 1/2" barbs voor je swiftech blokken kan je verkrijgen bij www.tweakstore.nl
LOL kijk eens waar het plaatje vandaan komt ;)
Een paar weken geleden geleden waren er igg geen 6 meer op voorraad, maar dat kan inmiddels weer aangevuld zijn natuurlijk :)

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Av3ng3rtje
Heb er laast 4 gehaald (1.5 maand terug) ;)

• Kakaroto
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-01 21:51
Garrett schreef op 25 januari 2004 @ 22:57:
[...]

En dat haal je bij...... :?
Uhm, gedestilleerd water bij de Appie of ergens anders.
Zerex bij tweakstore.nl

• Garrett
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-02 22:51

Garrett

Watercooler

De Zerex bedoelde ik ja ;)
Gedemineraliseerd water haal ik bij de Edah of anders bij Gulf tankstation :D :Y)

I love watercooling

• Fuzzems
  • Laatst online: 24-08-2024
Ipv. een 45graden slangpilaar zou je ook bijde lokale doehetzelf zaak koperen soldeer (dus niet knel :P) knietjes kunnen halen. Die heb ik iig gebruikt en het werkt prima :D .
Wel ff met slangklemmetje vast zetten natuurlijk.

Voel bovendien es aan je mosfets (die 5 zwarte blokjes links van je cpu op je mobo)
Die krengen willen nog wel es flink wat hitte door stralen naar je cpu. was bij mij iig wel het geval. Plak er met bijvoorbeeld zalman adhesive wat koel ligaampjes op en zie die temp dalen :P

[ Voor 39% gewijzigd door Fuzzems op 26-01-2004 23:21 ]

Verwijderd

Waar heb je die veren gekocht :D ik heb ook de swiftech blokken. alleen zijn mijn slangen nu aardig lang omdat ze anders gaan knikken!

offtopic:
hoe kan het dat bij jou je temps alsnog zo hoog zijn, en wat heb je moeilijk gedaan met monteren. ckers eerst testen of het waterdicht was... heb ik niet gedaan maar dat had ook fout af kunnen lopen

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2004 10:05 ]

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Topicstarter
@Fuzzems: zelf met soldeerknietjes gaan werken is idd een optie, ik heb er zelf over gedacht om tussen pomp en rad volledig koperen buizen te gaan gebruiken, maar zoals met zoveel dingen, ik denk wel veel, maar het vervolg gaat wat langzamer :+
Die mosfets heb ik ei'k nog niet gevoeld, maar het was me wel opgevallen dat de daarnaast zittende condensators bloedje heet werden :/
Ik zal de mosfets ook eens bekijken en zo nodig extra koelen.
Zou je ook ongestraft heatsinks op je condensators kunnen plakken?

@waus: veren komen bij tweakstore vandaan, je moet ze er wel omheen 'rijgen' ze zijn ei'k voor een dunnere diameter slang gemaakt en passen dus niet zomaar.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Wimo.
  • Nu online

Wimo.

Shake and Bake!

botoo schreef op 27 januari 2004 @ 10:16:
@Fuzzems: zelf met soldeerknietjes gaan werken is idd een optie, ik heb er zelf over gedacht om tussen pomp en rad volledig koperen buizen te gaan gebruiken, maar zoals met zoveel dingen, ik denk wel veel, maar het vervolg gaat wat langzamer :+
Die mosfets heb ik ei'k nog niet gevoeld, maar het was me wel opgevallen dat de daarnaast zittende condensators bloedje heet werden :/
Ik zal de mosfets ook eens bekijken en zo nodig extra koelen.
Zou je ook ongestraft heatsinks op je condensators kunnen plakken?

@waus: veren komen bij tweakstore vandaan, je moet ze er wel omheen 'rijgen' ze zijn ei'k voor een dunnere diameter slang gemaakt en passen dus niet zomaar.
Wat je eens moet proberen (indien je dit nog niet hebt gedaan) is gewoon een 80mm fan @ 5v laten blazen over je mosfets/condensatoren .. dat scheelt ook gewoon 5 graden in cpu temp

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Topicstarter
Wimo. schreef:. . . (indien je dit nog niet hebt gedaan) is gewoon een 80mm fan @ 5v laten blazen over je mosfets/condensatoren .. dat scheelt ook gewoon 5 graden in cpu temp
De onderdelen:
- 3 80mm Enermax casefans
Waarvan er eentje gebruikt word om verse lucht die kant op te blazen :), maar met wat koelblokjes kunnen ze natuurlijk wel makkelijker hun warmte kwijt :).

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Fuzzems
  • Laatst online: 24-08-2024
Bij mijn vorige mobo werden die condensatoren ook erg heeft , maar nadat ik heatsinjes op me mosfetst had geplakt en een fannetje er over liet blazen was dat ook verholen. Maybe dat die warmte van de mosfest doorstraald naar die condensatoren ?

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-02 11:04
Fuzzems schreef op 27 januari 2004 @ 13:49:
Bij mijn vorige mobo werden die condensatoren ook erg heeft , maar nadat ik heatsinjes op me mosfetst had geplakt en een fannetje er over liet blazen was dat ook verholen. Maybe dat die warmte van de mosfest doorstraald naar die condensatoren ?
Dat zegt nix :'(
Bij mijn asus mobootje werden de mosfets totaal niet warm. Maar toen ik me mobo er na een maand uit haalde was de achterkant van het mobo bij de mosfets helemaal donkerbruin geworden :(
Opzich niet gek met 2.2V op de cpu, maar toch

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Topicstarter
* botoo meld zich met blaar op vinger ;).
Van bovenaf gezien nrs. 1, 2 en 3 nauwelijks lauw, nr. 4 zorgt voor een blaar ;), nr.5 lauw, en nr.6 ook bloedheet.

* gaat op zoek naar koelblokjes en plakArctic :)

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Topicstarter
Kleine temptest update:

Een testopstelling gedaan met een Y.S.Tech 120*120*38mm. FD1212387S-11 8,52 watt B) 135cfm (8> (ja, daar gaat je haar van overeind staan) 45dBA 8)7.

Ik moet eerst uitzoeken of de potmeter van mijn Sunbeam rheobus wel zoveel ampere hebben kan (ben bang van niet), maar eerst de fan eens los op de case gelegd en op 12volt laten meedenderen.

De resultaten (stressed):
- case 26º cpu 39º
met het ventilatierooster van het raam open (stuk frisser binnen ineens :/ ):
- case 24º cpu 36º

Ik ben niet van plan om continue met zo'n herrie te gaan zitten, maar als er stevig overgeklokt moet worden, dan is het toch wel fijn als de temp flink naar beneden geschroefd kan worden.

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/botoo/YSTech01.jpg

Inmiddels draai ik weer met de normale fans (allemaal full-speed), en de temp is met gesloten ventilatierooster weer opgelopen tot:
- case 27º cpu 43º
(Voor dagelijks gebruik nog steeds teveel lawaai naar mijn zin, maar dat is weer een andere kwestie :+ ).

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Verwijderd

botoo schreef op 09 februari 2004 @ 21:15:
Kleine temptest update:

Een testopstelling gedaan met een Y.S.Tech 120*120*38mm. FD1212387S-11 8,52 watt B) 135cfm (8> (ja, daar gaat je haar van overeind staan) 45dBA 8)7.

Ik moet eerst uitzoeken of de potmeter van mijn Sunbeam rheobus wel zoveel ampere hebben kan (ben bang van niet), maar eerst de fan eens los op de case gelegd en op 12volt laten meedenderen.

De resultaten (stressed):
- case 26º cpu 39º
met het ventilatierooster van het raam open (stuk frisser binnen ineens :/ ):
- case 24º cpu 36º

Ik ben niet van plan om continue met zo'n herrie te gaan zitten, maar als er stevig overgeklokt moet worden, dan is het toch wel fijn als de temp flink naar beneden geschroefd kan worden.

[afbeelding]

Inmiddels draai ik weer met de normale fans (allemaal full-speed), en de temp is met gesloten ventilatierooster weer opgelopen tot:
- case 27º cpu 43º
(Voor dagelijks gebruik nog steeds teveel lawaai naar mijn zin, maar dat is weer een andere kwestie :+ ).
Ik heb ongeveer dezelfde WC opstelling (http://www.xs4all.nl/~kallai/PC/IMG_1982.jpg), maar dan heb ik gewoon de originele set van swifttech uit de vs laten komen. ongeveer 360 euro totaal.

Ik draai wel een P4 met heatspreader, maar mijn temps liggen ondanks dat ik atm opeens 2 knikken heb :( (niet genoeg tubesprings) 38 graden idle en 42 graden stressed.

Vind het een beetje raar dat je hogere temps dan mij hebt, jij hebt immers een reservior terwijl ik gewoon een fill&bleed kit heb en 1 extra radiator.
Btw, zou je niet beter de tube van het cpu blok beter eerst op je chipsetblok kunnen pluggen ipv de vga blok ? Dus CPU->NB->VGA ? Volgens de handleiding die ik meegeleverd heb gekregen is dat de ideale flow.

edit: btw ik heb vanwege ruimtegebrek mijn pomp ondersteboven in mijn kast geplaatst :) Hij maakt nu wel wat meer lawaai. Is dat slecht voor zo'n ding eigenlijk ?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2004 20:37 ]

• Quarin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:19

Quarin

Ondertitel... wasda?

Ik gebruik op dit moment in mijn waterkoeling kraanwater. En was eigenlijk van plan over een dagje over te stappen op gedestileerd water. Maar zal het dan veel uitmaken om gedemineraliseerd water te kopen (is dat eigenlijk duur?).
Verder voor de ts. Ik vind je temps ook erg hoog. mijn 2500+@2400 doet maar 34/41. En dat met de fan van radiator op 40%. Wel heb ik geen vga en nb blokje. Ik zou dus inderdaad die volgorde omdraaien en eerst je cpu doen.

Verwijderd

quarin schreef op 14 februari 2004 @ 22:45:
Ik gebruik op dit moment in mijn waterkoeling kraanwater. En was eigenlijk van plan over een dagje over te stappen op gedestileerd water. Maar zal het dan veel uitmaken om gedemineraliseerd water te kopen (is dat eigenlijk duur?).
Verder voor de ts. Ik vind je temps ook erg hoog. mijn 2500+@2400 doet maar 34/41. En dat met de fan van radiator op 40%. Wel heb ik geen vga en nb blokje. Ik zou dus inderdaad die volgorde omdraaien en eerst je cpu doen.
demi water kost echt niks.. De volgorde is niet van belang.

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Topicstarter
@sharpnel; in mijn setup heeft de temperatuur dus duidelijk te maken met de aangifte van frisse lucht en vooral met de afgifte van de warme lucht door de radiator. De rad lijkt z'n warmte wel goed kwijt te kunnen als er maar voldoende airflow is (grotere rad met 2 fans zou een goed alternatief kunnen zijn om de geluidsproductie laag te houden).

Ik ben er inmiddels achter dat de rheobus het amperage van de YS-Tech wel hebbenkan, dus die ga ik 'binnenkort' inbouwen, dan zien we wel weer wat het voor effect op de temp heeft.
:)

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Pagina: 1