Toon posts:

[home entertainmentsyst,stile] GeForce 5900XT passief koelen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In tegenstelling tot [rml][ Ervaringen] FX5900XT Videokaart - deel 3[/rml] dat vooral gaat over overklokken van verschillende Gforce FX 5900XT modellen zal dit topic gaan over een ander aspect van de kaart. Namelijk: Is de 5900xt geschikt om passief gekoeld te worden?

De GPU draait op 390MHz en het geheugen draait op 350MHz (DDR) en er zijn verschillende bedrijven die de kaart maken. o.a. Aopen, Asus, Club-3d, Leadtek, en Point of View.

Als je in het tabelletje van Tom's Hardware Guide kijkt in VGA Charts Part III kun je zien dat de 5900xt met 300MHz core clock en 350MHz geheugen frequentie relatief laag geklokt is. (de core frequentie klopt evenwel niet in dit tabelletje, die is echt 390Mhz)

Maar zegt het iets dat hij relatief laag geklokt is? Nvidia heeft een beetje de naam kaarten te bouwen die erg heet worden en vaak lawaaiig gekoeld moeten worden.

Zoals reeds gezegd zijn de verschillende merken 5900xt redelijk tot zeer goed te overklokken (maar in dit topic letten we daar dus niet op). De vraag is of hij niet minstens zo geschikt om passief te koelen en hem daarbij eventueel te onderklokken. Het idee is dus om er een volstrekt stille videokaart van te maken die niet overhit raakt.

Mogelijke toepassingen voor zo'n videokaart kunnen zijn:
Een home entertainment systeem dat in je huiskamer staat waarbij stilte een vereiste is. Een stille pc waar je slechts zo nu en dan een spelletje op wil spelen.

Hoe het in zijn werk gaat om de kaart stil te maken:
Dat kan door er een grote Zalman ZM80C-HP heat-pipe op te zetten. Voor de mensen die daar onbekend mee zijn: het is een grote aluminium head-sink voor op de videokaart die tot doel heeft de standaard fan te vervangen. Je kunt door de grootte je eerste pci-slot niet gebruiken. Het geheel kan eventueel voorzien worden van een grote stille 9,5cm fan om de kaart extra te koelen.

voorbeeldplaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/images/0311/ZM80C-HP/ZM80C-HP+OP2_b.gif

openstaande vragen:
Is het een goed idee de 5900XT passief te koelen?
Zo ja, welke kaarten zijn geschikt?
Is er een extra fan nodig?

edit:
jammer van die spelfout in de topicname ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2004 18:21 ]

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-08 18:08
Ja de Fx 5800 serie is bekend om de herrie ja maar de 5900 niet meer die van mij is nog steeds muisstil :P

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Een home entertainment systeem dat in je huiskamer staat waarbij stilte een vereiste is. Een stille pc waar je slechts zo nu en dan een spelletje op wil spelen.
Als er weinig op gegamed gaat worden, waarom zou je dan niet een langzamere kaart nemen (met een lager vermogensdissipatie, dus makkelijker te koelen)?

Verwijderd

Topicstarter
koraks schreef op 25 januari 2004 @ 19:00:
[...]
Als er weinig op gegamed gaat worden, waarom zou je dan niet een langzamere kaart nemen (met een lager vermogensdissipatie, dus makkelijker te koelen)?
daar heb je een goed punt. home entertainment systemen waarop geen spelletjes gaan worden gespeeld kunnen beter omkijken naar een andere kaart (bijvoorbeeld een Sapphire 9600XT Ultimate, die volledig passief gekoeld is).

maar als je nu zo nu en dan toch een (modern) spelletje wil doen... het idee van dit topic is om te achterhalen of het mogelijk is om deze videokaart met zeer gunstige prijs/kwaliteit verhouding stil te koelen. want de Sapphire 9800Pro/XT Ultimate zijn van een andere prijsklasse.

het doel is de voordelen hebben van de snelle GPU van nvidia en de brede snelle 256bit bus en tegelijk de voordelen hebben van dat de GPU lager geklokt is en de stilte van het passief koelen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2004 19:40 ]

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:55

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
(jarig!)
Een 9600 xt is ook snel genoeg om een modern spelletje te spelen :)

Ik heb die zalman erop gezet, zonder die fan en hij raakt zeker niet overhit en dus helemaal stil.

Tweakers Discord

Verwijderd

Topicstarter
Op het Silentpcreview.com forum las ik dat de ZM80D-HP er binnenkort aan komt. Deze zal beschikken over twee heatpipes en 8 ramsinks. Reden om nog even te wachten met de aanschaf van een stille vga koeling. Verder lezen we op tweakers.net news het volgende: ATi opent prijs-aanval op GeForce FX5900 XT. Reden om nog even te wachten met de aanschaf van een videokaart.

Ik kijk de kat voorlopig nog even uit de boom!

• Deem
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-08 17:05

Deem

Ontcijfer mij!

een passieve Geforce4 MX 400 is denk ik nog goedkoper dan die zalman.

"May our framerates be high and our temperatures low."

Verwijderd

het werkt wel maar ook weer niet helemaal, ik heb er een Zalman opzitten maar moet er zeker wel een fan bij hangen anders wordt ie te warm. Het duurt trouwens wel een heletijd voor dat de Zalman al zijn warmte kwijt is.
Het is zeker niet de perfecten overclock VGA cooler, zeker niet voor de GeForce KACHEL5900.

PoV GeForce FX5900 128 MB. 475/850 Mhz.

Afbeeldingslocatie: http://www.blue-shark-webdesign.nl/casemod/2tales/zalman1.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 februari 2004 @ 00:32:
het werkt wel maar ook weer niet helemaal, ik heb er een Zalman opzitten maar moet er zeker wel een fan bij hangen anders wordt ie te warm. Het duurt trouwens wel een heletijd voor dat de Zalman al zijn warmte kwijt is.
Het is zeker niet de perfecten overclock VGA cooler, zeker niet voor de GeForce KACHEL5900.

PoV GeForce FX5900 128 MB. 475/850 Mhz.

[afbeelding]
mighty interesting. hoe warm wordt ie precies? ik neem aan dat je pov wel een temperatuur sensor heeft. ik ben erg geinteresseerd in de idle-load temperatuur en de full-load temperatuur. een op deze manier gekoelde 5900SE zou denk ik iets minder heet worden omdat ie een redelijk stuk lager geklokt is.

je zou natuurlijk nog kunnen overwegen om te onderklokken om em koeler te maken maar iets vertelt me dat je daar geen zin in hebt :+

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2004 17:31 ]

Pagina: 1