2 geluidskaarten, 1 output?

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mees
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-05 12:32

mees

Duuuussss...

Topicstarter
Vanwege gebrek aan zo'n beetje al het geld, heb ik gewoon een oude versterker met 2 cheap-ass-sony-speakers eraan op mn pc aangesloten. Nou wil het dus dat die speakers niet echt geweldige hoge tonen weergeven.

Ik heb dus nog een 2e geluidskaartje liggen, en wat pc-speakertjes. Mijn plan was dus, om die pc speakertjes op die 2e geluidskaart aan te sluiten. Het enige probleem: Je kunt als standaard geluidsoutput maar 1 geluidskaart selecteren. Logisch.

Mijn vraag: Bestaat er een stukje software, dat als het ware een kloon maakt van die standaard output, en die doorstuurt naar de 2e geluidskaart?
Of moet ik maar gewoon een splittertje kopen?

[ Voor 5% gewijzigd door mees op 25-01-2004 16:57 ]

8 bitterballen = 1 byterbal

• mahi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

mahi

God bless GoT

Als je dan toch op de twee geluidskaarten identiek hetzelfde geluid wil, dan ben je imo veel eenvoudiger af met 1 geluidskaart en een splitter.

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

• mees

mees

Duuuussss...

Topicstarter
mahi schreef op 25 januari 2004 @ 17:02:
Als je dan toch op de twee geluidskaarten identiek hetzelfde geluid wil, dan ben je imo veel eenvoudiger af met 1 geluidskaart en een splitter.
Alleen het voordeel van 2 geluidskaarten is, dat je verschillende instellingen kan meegeven aan de outputs. Dan zou ik bijvoorbeeld alle lage tonen bij de pc-speakers weg kunnen filteren, en bij de andere speakers de hoge tonen.

En daarbij komt ook nog eens het extreme gebrek aan geld :)
Zó blut dat ik niet eens een splitter kan betalen :X

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:08

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Zet dat idee van 2 geluidskaarten maar uit je hoofd. Je hebt gelijk problemen met fase verhuivingen enzo en dan weet je zeker dat het nergens meer naar klinkt.

Neem het advies van Mahi nou maar over, koop een Y splitter van 2 euro voor op je geluidskaart, ben je meteen klaar.
Dat scheelt je veel geklooi met drivers, irritatie en voorkomt teleurstelling achteraf als blijkt dat bv Winamp of de windows media player of realplayer alleen maar op 1 kaartje gelijkertijd af kunnen spelen.

Alles kan stuk.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-07 14:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

koop een splitter, en neem een geluidsset met equalizer en de tonen kan je filteren, opgelost!

• mees

mees

Duuuussss...

Topicstarter
Hann1BaL schreef op 25 januari 2004 @ 17:14:
koop een splitter, en neem een geluidsset met equalizer en de tonen kan je filteren, opgelost!
Nofi, maar heb je de startpost wel gelezen? Er heerst aan deze kant een vorm van extreme blutheid.
remco_k schreef op 25 januari 2004 @ 17:11:
Zet dat idee van 2 geluidskaarten maar uit je hoofd. Je hebt gelijk problemen met fase verhuivingen enzo en dan weet je zeker dat het nergens meer naar klinkt.
Daar was ik al bang voor. Áls het tooltje al zou bestaan, kan er natuurlijk vertraging oplopen in 1 van de 2 kaarten..
Dat scheelt je veel geklooi met drivers, irritatie en voorkomt teleurstelling achteraf als blijkt dat bv Winamp of de windows media player of realplayer alleen maar op 1 kaartje gelijkertijd af kunnen spelen.
Als het nou een tooltje was die een virtuele geluidskaart creëert, en die weer forward naar 2 geluidskaarten, is het een kwestie van in het configuratiescherm de virtuele kaart als standaard te selecteren.

Als het tooltje niet bestaat, is het misschien wel een leuke uitdaging voor 1 van de GoTters? :D

Verwijderd

Nofi, maar heb je de startpost wel gelezen? Er heerst aan deze kant een vorm van extreme blutheid.
Waarom sluit je eigenlijk die boxen niet aan op die versterker? Of heb je geen A/B output?

• mees

mees

Duuuussss...

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 januari 2004 @ 04:20:
[...]
Waarom sluit je eigenlijk die boxen niet aan op die versterker? Of heb je geen A/B output?
Het zijn pc-speakertjes, met ingebouwd versterkertje. Als ik die op de versterker ga aansluiten, heb ik dus het geluid dubbel versterkt. Ik dnek dat je wel kunt raden wat er met die pc-speakertjes gebeurt.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-07 14:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

niet als je het volume van de pc speakers heel laag zet!

• mees

mees

Duuuussss...

Topicstarter
Hann1BaL schreef op 26 januari 2004 @ 11:46:
niet als je het volume van de pc speakers heel laag zet!
Ofterwijl: ik ga het geluid 2 x vesterken en dan dempen?
Lijkt me echt een kwalitatief topgeluid wat er dan uit gaat komen!

:X

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
bijna iedere versterken heeft ook gewoon een line out hoor, en die is niet versterkt... dan is het probleem opgelost.. je kan ook je speakers slopen en het versterker gedeelte er tussen uit halen, dat lost je probleem ook op

Ow en daarnaast, zonder geld uit te geven kom je nooit aan kwalitatief goed geluid... Goede geluidskaart + versterker + boxen = vereiste voor goed geluid = geld....

Helaas....

[ Voor 30% gewijzigd door Rac-On op 26-01-2004 12:00 ]

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Als je al die tijd dat je hier hebt zitten posten gewerkt had, dag je die splitter al bij elkaar verdiend ;)

Maar ff serieurs: Spaar de twee euro voor de splitter, daar heb je veel meer aan (eet je maar een dag wat minder :P)!
mees schreef op 26 januari 2004 @ 11:50:
[...]

Ofterwijl: ik ga het geluid 2 x vesterken en dan dempen?
Lijkt me echt een kwalitatief topgeluid wat er dan uit gaat komen!

:X
Daar hoef je je geen zorgen over te maken. Kwalitatief geluid zul je met die opstelling die jij nu wil toch al niet krijgen 8)7
rac-on schreef op 26 januari 2004 @ 11:59:
bijna iedere versterken heeft ook gewoon een line out hoor, en die is niet versterkt... dan is het probleem opgelost.. je kan ook je speakers slopen en het versterker gedeelte er tussen uit halen, dat lost je probleem ook op
Misschien kan het ook makkelijker, en kun je je PC speakers aan de line-out van je versterker aansluiten, of aan de hoodtelefoon aansluiting (maar dan heb je kans dat de speakers het niet doen).

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Ik zou die goede spiekertjes in de Sony kast plaatsen
Misschien zit daar een hoog-laag filter in (als 't tenminste 2 weg is), dan kun je de slechte hoge-Sony's vervangen door de anderen.
Geen filter dan maar parrallel er overheen, mits alle spiekers minstens 8 ohm zijn.

• mees

mees

Duuuussss...

Topicstarter
deepspace schreef op 26 januari 2004 @ 12:01:
Als je al die tijd dat je hier hebt zitten posten gewerkt had, dag je die splitter al bij elkaar verdiend ;)
Ik BEN aan het werk...
Daar hoef je je geen zorgen over te maken. Kwalitatief geluid zul je met die opstelling die jij nu wil toch al niet krijgen 8)7
Nee maar wel beter geluid als 2x versterkt geluid. Heb het al geprobeerd, en dat kraakt als de neten.
Misschien kan het ook makkelijker, en kun je je PC speakers aan de line-out van je versterker aansluiten, of aan de hoodtelefoon aansluiting (maar dan heb je kans dat de speakers het niet doen).
Ook geprobeerd. Phones-uitgang is ook versterkt.
rac-on schreef op 26 januari 2004 @ 11:59:
Ik heb het over een Cheap-ass vesterker hier. Zit NIETS extra's op.
Ow en daarnaast, zonder geld uit te geven kom je nooit aan kwalitatief goed geluid... Goede geluidskaart + versterker + boxen = vereiste voor goed geluid = geld....
Het feit is dat mooi geluid met deze combo van speakers WEL mogelijk is. En NIET op de manier die er aangegeven werd, namelijk het dubbel versterken van het geluid, en dat later weer dempen.

Probeer het voor de gein zelf eens. Geluid is niet om aan te horen. En op mijn manier wel.

Verwijderd

Misschien kan je iets met Virtual Audio Cable (google)...
dan kan je proberen de ouput van de ene geluidskaart op de input van de andere aansluiten (virtueel) ...nooit geprobeerd.

• mahi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

mahi

God bless GoT

Een versterker (in uw geval de versterkte PC-luidsprekers) aansluiten op de uitgang van een andere eindtrap is idioot. Kun je goed je versterker mee omzeep helpen. Dat gaat alleen bij bridge-ontwerpen - iets dat je zeker niet in de goedkopere klasses vindt.

Ga nu gewoon een splitter halen. Drink gewoon een pint minder dit weekend en je hebt 'em al verdiend...

Afbeeldingslocatie: http://www.triplebit.com/images/Splitter-1.jpg

Als zelfs de paar euro die een splitter kost teveel zijn, waarom bouw je dan zelf geen splitter? Er zit niets elektronica in. Een splitter is niet meer dan een parallelschakeling. Als je geen losse stekkertjes meer hebt liggen knip je gewoon de stekkers van je huidige kabels (niet te dicht bij de stekker). Soldeer ze allemaal aan elkaar in een parallelschakeling zodat je 1 stekker overhoudt waarvan 2 kabels vertrekken. Anders gezegd, je soldeert aan een van de losse stekkers gewoon de 2 kabels waarvan je de stekkers hebt afgeknipt. Verbind dezelfde geleiders telkens (massa met massa, links met links en rechts met rechts). Je hebt dan dus 3 soldeerpunten waar telkens 3 draadjes samenkomen.

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
mees schreef op 26 januari 2004 @ 13:01:
[...]

Ik BEN aan het werk...

[...]

Nee maar wel beter geluid als 2x versterkt geluid. Heb het al geprobeerd, en dat kraakt als de neten.

[...]

Ook geprobeerd. Phones-uitgang is ook versterkt.

[...]

Ik heb het over een Cheap-ass vesterker hier. Zit NIETS extra's op.

[...]

Het feit is dat mooi geluid met deze combo van speakers WEL mogelijk is. En NIET op de manier die er aangegeven werd, namelijk het dubbel versterken van het geluid, en dat later weer dempen.

Probeer het voor de gein zelf eens. Geluid is niet om aan te horen. En op mijn manier wel.
Als je zelf al aangeeft dat het allemaal best kan, waarom doe je het dan niet gewoon? In de plaats van een beetje te katten tegen mensen die je proberen te helpen?

ten eerste:
Als je aan het werk ben, geef dan gewoon die 2 euro uit voor een splitter.
Ten tweede:
@ keer versterken kan best (ik doe het zelf thuis ook twee keer, eerst voorversterker en dan eindversterker) maar je moet een beetje spelen met je volume e.d. (inderdaad de eerste trappen lekker zacht doen, de line out van je geluidskaart gebruiken e.d.)
Ten derde:
Een phones uitgang is voor je koptelefoon en dus versterkt. Kijk eens naar de achterkant voor een Line out o.i.d. 99 procent van de versterks heeft die.. mijn oude kenwood van 20 jaar ook. Geef anders het merk e.d. van je versterken, dan weten wij ook waar we het over hebben
Ten vierde:
Het feit is dat mooi geluid met deze combo van speakers WEL mogelijk is
Hoe kom je hierop? Als je zelf al aangeeft dat het kan, waarom vraag je het dan aan ons? Zoals ik net al zei, we willen je best helpen, maar sta wel een beetje open voor wat we zeggen...

Overigens heeft ectonek ook een goed punt, maar ik zou het iets anders doen (sorry :p). Koop gewoon een 3,5 mm plug naar 3,5 mm plug snoertje, en doe die tussen de line out van je ene geluidskaart en de line in van je andere geluidskaart. Dan geven beide geluidskaarten namelijk hetzelfde geluid en ken je naar hartelust klooien.. alleen je tweede kaart loopt dan wel net iets achter op je eerste....

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• mees

mees

Duuuussss...

Topicstarter
rac-on schreef op 26 januari 2004 @ 13:38:
[...]

Als je zelf al aangeeft dat het allemaal best kan, waarom doe je het dan niet gewoon? In de plaats van een beetje te katten tegen mensen die je proberen te helpen?
Ik wil niet lullig doen, maar er wordt gewoon niet gereageert op wat ik vraag. Ik vraag om een stuk software, en ik krijg allerlei antwoorden over hoe ik het anders zou kunnen doen.

Als ik zeg dat ik problemen heb met het installeren van Windows, geef je mij toch ook geen antwoord als "Je kan ook Linux gebruiken"?
ten eerste:
Als je aan het werk ben, geef dan gewoon die 2 euro uit voor een splitter.
Ik heb dus ook al uitgelegd, dat ik de 2 speakers aparte filters mee wil kunnen geven.Lezen is ook een kunst.
Ten tweede:
@ keer versterken kan best (ik doe het zelf thuis ook twee keer, eerst voorversterker en dan eindversterker) maar je moet een beetje spelen met je volume e.d. (inderdaad de eerste trappen lekker zacht doen, de line out van je geluidskaart gebruiken e.d.)
Ik heb het niet over een voor en een eindversterker. Ik heb het over een cheap-ass versterker met niets extra's, en een inter versterkertje van pc-speakers.
Ten derde:
Een phones uitgang is voor je koptelefoon en dus versterkt. Kijk eens naar de achterkant voor een Line out o.i.d. 99 procent van de versterks heeft die.. mijn oude kenwood van 20 jaar ook. Geef anders het merk e.d. van je versterken, dan weten wij ook waar we het over hebben
Nofi, maar ik ben niet debiel ofzo hoor, dat ik niet zou weten wat een Line-out is.

Verwijderd

beetje Google gebruiken (kwartiertje!) en kijk eens hier:

Using a second soundcard (or a multi-output soundcard)
with MIX III XA mp3 audio mixer
Dat wou je toch, stukkie zachtewaren om 2 kaarten te sturen?

Hier is 't artikel:
http://www.gi-ad.com/docs/mixiiixa_using_two_soundcards.htm

Misschien is WaveCloner wat voor je:
http://spider.nrcde.ru/music/software/eng/waveclone.html

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2004 16:54 . Reden: WaveCloner toegevoegd ]

Pagina: 1