Toon posts:

Ahtlon xp 3000+ die niet goed presteert?

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Laatst heb ik mijn systeem upgegrade, nieuw mobo en processor (3000+)
in mn oude systeem zat een 1700+

Nadat ik mn nieuwe upgegrade pc aanzette, en wat rond ging testen, (wat spellen spelen enz.) merkte ik niet zo heel veel in een betere prestatie. Dus ik dacht, ik haal Sisoft Sandra erbij.

Ik ging dus mn processor benchmarken, en uit de test blijkt dat hij evenveel presteerd als een 2400+. Er ging bij mij een belletje ringelen, en ging mn bios settings nog even goed bekijken. de multiplier van mn processor stont op auto. Ik wou hem dus gaan zetten op 13X, zodat ik op de normale mhz rating uitkwam, maar toen ik in het menutje omlaag scrolde, ging het van 10x, naar 11x,12x, en toen kwam ik bij 12.5x/13x. Bij de laatste setting kon ik hem dus alleen op 12.5x/13x zetten? hoe kan dat nu denk ik? of het is 12.5 of 13, niet allebij?? nou jah, toch maar doen dan. Mn FSB staat ook gewoon goed op 166 ingesteld.

Dus nadat ik het veranderd heb, reset ik mn pc en jahoor, hij hangt vast als ie de CPU wilt gaan checken, zoals ik verwacht had. Ik kan hem nu dus alleen maar op auto zetten, en niet manual instellen, en ik heb het idee dat mn cpu niet optimaal presteerd.

Klopt het dat Sisoft Sandra er zover naast zit? ik heb geen ideen meer om mn cpu beter te laten presteren.

Mijn specs:
AMD Ahlton 3000+ (Barton 512kb cache)
512 MB 333mhz DDR geheugen
MSI KT4V moederbord (ondersteund tot 3000+ doormiddel van biosflash)
Hercules Prophet III (GeForce 3)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je je operating system wel opnieuw geinstalleerd?
als je dat namelijk niet doet is de kans groot dat je systeem zo traag is al dikke stront door een trechter :P

En als je kijkt met bijv cpuid wat krijg je dan te zien als FSB en MP? klopt dat met wat je cpu moet zijn.

• Sybr_E-N
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-08 21:12
De multiplier van de Athlon's zijn sinds ongeveer week 39 2003 gelockt, oftewel die kun je niet meer veranderen, tenzij je een chip hebt weten te bemachtigen welke van voor week 39 is.

Verwijderd

een barton 3000+ kan nog eens vlakbij een athxp 24000+ Thoroughbred liggen alleen de cache is wat groter en draaid ie op 2x 166mhz (333MHz)

code:
1
2
AMD Athlon XP 2400+  2.00GHz  266     128K   256K    Thoroughbred B     
AMD Athlon XP 3000+  2.167GHz 333     128K   512K    Barton

en wat bedoel je eigelijk met slecht presteren ? tegenover de 2400+ of je oude 1700+ processor

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2004 16:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb WinXp nog niet opnieuw geinstalleerd, rating, fsb en mhz kloppen gewoon volgens Sisoft sandra

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Installeer eerst je OS eens opnieuw en dan praten we verder :)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:24

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@Terw_Dan: Waarom zou windows dan ineens langzaam lopen?? Is hier een reden voor?

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:58
os opniewu installen bij niwue cpu is onzin... dat is alleen bij nieuwe mobo's.. een andere cpu wordt windwos niet anders van...

https://wren.co/join/Devian

Verwijderd

welke versie sisoft sandra je gebruikt?

Waarom moet je een bios flash doen met een nieuw mobo? kon je niet meteen een goeie kopen?

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:26
Devian schreef op 25 januari 2004 @ 19:04:
os opniewu installen bij niwue cpu is onzin... dat is alleen bij nieuwe mobo's.. een andere cpu wordt windwos niet anders van...
En lees eens in de startpost wat hij allemaal heeft geupgrade. Juist ja, de processor én het moederbord ;).

edit:
Goh BredeP, ik hier :7

[ Voor 7% gewijzigd door Jaap-Jan op 25-01-2004 19:28 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Devian schreef op 25 januari 2004 @ 19:04:
In de openingspost staat toch echt dat de TS een nieuwe CPU, en een nieuw Mobo heeft gekocht. Dus is een nieuwe, schone Windows installatie absoluut aan te raden...

Verwijderd

Ik heb een Athlon 2400 met een klock van 1999Mhz (jawel, ik ben genaaid, hij is 1 mhz te langzaam :( )

En ik heb een Athlon 2600 met een klok van 1980Mhz.

Dit komt omdat die athlon 2600 gelocked is aangezien hij 2 weken oud is.

Bij jouw zal het wel net zoiets zijn.

Troughboured en Barton zijn niet hetzelfde

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
Terw_Dan schreef op 25 januari 2004 @ 16:39:
Installeer eerst je OS eens opnieuw en dan praten we verder :)
nou, dan praat jij misschien verder, maar je hoeft echt niet je os opnieuw te installen alleen maar omdat je cpu niet goed draait, heeft geen bal met windows te maken.

waarschijnlijk staat ze FSB gewoon niet goed..

• Mister_X
BredeP schreef op 25 januari 2004 @ 19:17:
[...]

In de openingspost staat toch echt dat de TS een nieuwe CPU, en een nieuw Mobo heeft gekocht. Dus is een nieuwe, schone Windows installatie absoluut aan te raden...
Vind ik ook niet hoor! Alleen als je van chipset verander, als je bv van een via chipset (333) naar een via (400) gaat hoef je waarschijnlijk niet je os opnieuw te installeren. hooguit een repair.

En zoiezo windows werkt toch? hij kan benchen!! als die kerel gewoon even goed oplet bij de POST van ze bios, of wincpuid of cpu-z download kan ie zo zien wat er loos is.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Mister_X schreef op 25 januari 2004 @ 19:36:
[...]

nou, dan praat jij misschien verder, maar je hoeft echt niet je os opnieuw te installen alleen maar omdat je cpu niet goed draait, heeft geen bal met windows te maken.

waarschijnlijk staat ze FSB gewoon niet goed..
Maar het gaat hier ook om het vervangen van de cpu maar om dat van het moederbord. Omdat er toch een andere chipset op zal zitten vind windows het neit altijd leuk en zal het stukken sneller/stabieler draaien met een verse wininstall en drivertjes.

offtopic:
Overigens heb je maar gedeeltelijk gelijk van in hoeverre windows en cpu van elkaar afhankelijk zijn.
Als je een van een single cpu naar een dual cpu gaat (of HTT) dan zul je toch je windows moeten herinstalleren, maar dat terzijde

• Mister_X
Terw_Dan schreef op 25 januari 2004 @ 19:41:
[...]

Maar het gaat hier ook om het vervangen van de cpu maar om dat van het moederbord. Omdat er toch een andere chipset op zal zitten vind windows het neit altijd leuk en zal het stukken sneller/stabieler draaien met een verse wininstall en drivertjes.

offtopic:
Overigens heb je maar gedeeltelijk gelijk van in hoeverre windows en cpu van elkaar afhankelijk zijn.
Als je een van een single cpu naar een dual cpu gaat (of HTT) dan zul je toch je windows moeten herinstalleren, maar dat terzijde
ik ben heel eigenwijs, i know

apperaten beheer->computer->driver update->en daar kan je dual en single en acpi blabla dingen installeren, rebooten, cpu erbij en het moet werken.

Tenzij je natuurlijk van single+mobo naar dual+nieuw mobo gaat, tja dan moet je herinstalleren, dan werkt je safe-mode geeneens meer :D

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-08 10:43

w0w

Allereerst; Niet je windows herinstalleren!
Mijn harde schijf met Windows XP is wel in 10 verschillende pc's geweest van Intel tot Amd van Epox tot MSI enz enz, en alles bleef het gewoon goed doen.
Het probleem bij jou ligt aan je MSI mobo, deze zijn echt f*cked up als het gaat om de MP, vaak kun je ze niet correct veranderen, en als dat wel kan, gaat het nog fout :P
Je zult hem gewoon op auto moeten zetten, en je fsb op 166, als je zeker weet dat je bios tot 3000+ ondersteunt tenminste... daarna check je wcpuid of cpuz en kijk je of de settings kloppen, kloppen die, post dan eens een plaatje van sisoft sandra of een ander benchmark progje. Wat voor geheugen heb je? Als het PC2100 is het misschien wel een beetje logisch dat je pc niet zoveel sneller is. Misschien is je bottleneck wel je vga, je hd, je geheugen of zelfs je moederbord!
Succes iig :)

Ik dacht dat de MSI's zo raar doen met MP's omdat ze alleen maar 4bit aankunnen, dus tot 12.5x, en ik geloof dat jouw cpu 13x nodig heeft, toch?

[ Voor 9% gewijzigd door w0w op 25-01-2004 19:48 ]

• Bliep
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-08 23:39
@ Mister_X, praat niet over dingen als je alleen maar denkt dat je het goed hebt, als je over zulke shit praat moet je het cker weten ! (no flame)

Terw_Dan weet waar hij over praat, hij is 1 van de grotere GoT'ers hier op het forum :p

Ik sluit me btw. ook helemaal bij hem aan, als de Topicstarter nu is even een schone install doet, dan garandeer ik hem dat alles VELE MALEN beter gaat lopen !!

• Mister_X
wat is het verschil met een grote gotter en mij dan?

sorry ik vind het echt dom, om een schone install te doen, als windows al start, hij zelfs benches kan draaien, kan ie veel beter alleen nieuwere chipset drivers installeren.

Ook zegt hij dat hij presteerd als een XP2400, lijkt het me dus logisch dat hij ook draait als een xp2400!!

Je moet wel een erg grote gotter zijn om te zeggen dat iemand maar meteen moet formateren en herinstalleren... poeh poeh..

ow en nog wat, heb zelf ook dual draaien hier, en nog 2xamd systemen, ik weet heus wel waar ik over praat vriend.

[ Voor 92% gewijzigd door Mister_X op 25-01-2004 19:53 ]

• w0w

w0w

Dit dus;
Terw_Dan
Posts per dag: 23
Aantal posts: 21830
Mister_X
Posts per dag: 5
Aantal posts: 5332
Killerhond
Posts per dag: 2
Aantal posts: 232
nofi, maar ik vind dat Killerdog niet moet zeggen dat Mister_X maar een kleine gotter is.... :P

Als er bij mij iets niet lekker loopt, probeer ik ook allereerst een format, ook al is dat wel een beetje gemakkelijk volgens sommige. Het is juist een kunst om je Windows weer perfect te laten draaien alstie niet meer zo goed draait :)

[ Voor 27% gewijzigd door w0w op 25-01-2004 19:56 ]

• Mister_X
yojordi schreef op 25 januari 2004 @ 19:46:
Allereerst; Niet je windows herinstalleren!
Mijn harde schijf met Windows XP is wel in 10 verschillende pc's geweest van Intel tot Amd van Epox tot MSI enz enz, en alles bleef het gewoon goed doen.
Het probleem bij jou ligt aan je MSI mobo, deze zijn echt f*cked up als het gaat om de MP, vaak kun je ze niet correct veranderen, en als dat wel kan, gaat het nog fout :P
Je zult hem gewoon op auto moeten zetten, en je fsb op 166, als je zeker weet dat je bios tot 3000+ ondersteunt tenminste... daarna check je wcpuid of cpuz en kijk je of de settings kloppen, kloppen die, post dan eens een plaatje van sisoft sandra of een ander benchmark progje. Wat voor geheugen heb je? Als het PC2100 is het misschien wel een beetje logisch dat je pc niet zoveel sneller is. Misschien is je bottleneck wel je vga, je hd, je geheugen of zelfs je moederbord!
Succes iig :)

Ik dacht dat de MSI's zo raar doen met MP's omdat ze alleen maar 4bit aankunnen, dus tot 12.5x, en ik geloof dat jouw cpu 13x nodig heeft, toch?
het bios gaat niet hoger, maar als de cpu locked is hoger dan 12.5 pakt ie hem gewoon, had voorheen een barton 2500 draaien op 16x133 op een MSI k7t266(a) pro2 ru plankje! (pin mod gedaan)

• Mister_X
laatmaar :) heeft de topic starter al wincpuid of cpu-z of zelfs ze bios nagekeken??

[ Voor 173% gewijzigd door Mister_X op 25-01-2004 19:57 ]

• w0w

w0w

het bios gaat niet hoger, maar als de cpu locked is hoger dan 12.5 pakt ie hem gewoon, had voorheen een barton 2500 draaien op 16x133 op een MSI k7t266(a) pro2 ru plankje! (pin mod gedaan)
Weet ik, ik heb zelf ook een 2400+ @ MSI, maar ik kan mn MP niet hoger als 7 instellen, dan boot ie niet, met auto staat ie gwoon op 15.
[q]wat heeft het met kennis te maken??[/q]
Aantal posts heeft niks met kennis te maken, maar wel of je hier al lang mee gaat, en dus ook of je een grote Gotter bent, vind ik dan.
Maar zullen we die discussie anders ff afsluiten? :)
Zeker snel je post ge-edit he :P Kleine boef die je bent :P

[ Voor 7% gewijzigd door w0w op 25-01-2004 19:59 ]

• Bliep
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-08 23:39
Mister_X schreef op 25 januari 2004 @ 19:51:

sorry ik vind het echt dom, om een schone install te doen, als windows al start, hij zelfs benches kan draaien, kan ie veel beter alleen nieuwere chipset drivers installeren.

Ook zegt hij dat hij presteerd als een XP2400, lijkt het me dus logisch dat hij ook draait als een xp2400!!

Je moet wel een erg grote gotter zijn om te zeggen dat iemand maar meteen moet formateren en herinstalleren... poeh poeh..

ow en nog wat, heb zelf ook dual draaien hier, en nog 2xamd systemen, ik weet heus wel waar ik over praat vriend.
naja ik had nog vermeld, geen flame :)

Kijk ik zal het proberen uit te leggen:

Als je windows met het oude mobo installeert installeer je ofcourse ook je mobo drivers, stouw je er dan een nieuw mobo in, dan zal windows proberen je drivers zo aan te passen dat alles weer optimaal gaat draaien.
Ongetwijfeld dat Windows dit voor het grootste deel wel gaat doen, zal het programma niet complex genoeg zijn om alle drivers helemaal aan te passen en te corrigeren voor 100% optimaal gebruik.

Kijk als het idd een multpleier probleem is dan kan windows hier ook niet al teveel aan verhelpen. Maar tog houd ik stand en blijf ik erbij: "Bij nieuwe hardware, ongeacht wat, zal een schone windows install wonderen doen O-) "

• w0w

w0w

Als je windows met het oude mobo installeert installeer je ofcourse ook je mobo drivers, stouw je er dan een nieuw mobo in, dan zal windows proberen je drivers zo aan te passen dat alles weer optimaal gaat draaien.
Ongetwijfeld dat Windows dit voor het grootste deel wel gaat doen, zal het programma niet complex genoeg zijn om alle drivers helemaal aan te passen en te corrigeren voor 100% optimaal gebruik.
Kijk als het idd een multpleier probleem is dan kan windows hier ook niet al teveel aan verhelpen. Maar tog houd ik stand en blijf ik erbij: "Bij nieuwe hardware, ongeacht wat, zal een schone windows install wonderen doen "
Klopt, maar hoe verklaar je dan dat mijn HD met XP wel 100% werkt op Via Sis en Nforce mobo's, zonder ook maar iets aan te passen :? Het hoeft dus niet altijd wonderen te verrichten hoor

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Killerhond schreef op 25 januari 2004 @ 19:49:
@ Mister_X, praat niet over dingen als je alleen maar denkt dat je het goed hebt, als je over zulke shit praat moet je het cker weten ! (no flame)

Terw_Dan weet waar hij over praat, hij is 1 van de grotere GoT'ers hier op het forum :p

Ik sluit me btw. ook helemaal bij hem aan, als de Topicstarter nu is even een schone install doet, dan garandeer ik hem dat alles VELE MALEN beter gaat lopen !!
Inderdaad met een schone install zal hij beter werken. Echter waarom heel windows opnieuw installeren? Als een pakking in je auto kapot is vervang je ook niet heel de moter enkel omdat de prestaties dan weer als vanouds zijn. Dit komt op mij over als een oplossing van een derde rangs pc verkoper. Dus in dat opzicht geef ik mister_x gelijk. Ik draai zelf al 2 jaar op dezelfde os install ondanks de vele hardware upgrades. Zoek netjes het probleem en los het op.

• Mister_X
yojordi, jouw windows install heeft beide drivers geinstalleerd, hij herkent waarschijnlijk bij de boot welke die moet laden om het te laten werken...

oja, ik kom hier al 1 jaar langer dan Terw_Dan :P :P

ik blijf er bij dat de topic starter ze FSB moet bijstellen, en dan maar 3dmark draaien, daarmee zie je meestal wel of er wat scheelt aan je systeem of niet! (sandra doet gewoon per hardware benchen, als je een xp3200 en die staat natuurlijk goed ingesteld in het bios, dan zal hij nadat je hem met sandra benched altijd presteren als een xp3200, mocht iemand hier op got een plaatje hebben van wincpuid en sisoft sandra die een foute score weergeeft in de cpu-bench dan wil ik dat nog wel eens zien!)

het gaat een beetje offtopic btw.. anyway mocht je systeem niet starten na een nieuwe mobo of wat dan ook, doe dan eerst even de repair functie van win2k, dat helpt vaak ook, mocht het echt niet werken, wat bij mij geval was (via266 -> nforce2 chipset) dan moet je natuurlijk opnieuw installeren, alhoewel je gewoon een installatie erover heen kan gooien, dus niet formateren! (dat heeft bij mij nooit gehoeven!)

http://www.beachlink.com/candjac/Workarounds.htm hier nog iets over de hoge en lage multipliers!

heeft mij goed geholpen nadat het me maar niet lukte om hogere multipliers te krijgen op me msi plank (het kan gewoon niet :P via bios)

owjah het enige waar ik tegen aan liep bij het vernieuwen van het mobo is dat de IDE chip verschillend was, dan krijg je de wel bekende no accesible boot device found error bij het booten van win2k

[ Voor 48% gewijzigd door Mister_X op 25-01-2004 20:15 ]

Verwijderd

yojordi schreef op 25 januari 2004 @ 19:54:
[...]

Dit dus;

[...]

[...]

[...]

nofi, maar ik vind dat Killerdog niet moet zeggen dat Mister_X maar een kleine gotter is.... :P

Als er bij mij iets niet lekker loopt, probeer ik ook allereerst een format, ook al is dat wel een beetje gemakkelijk volgens sommige. Het is juist een kunst om je Windows weer perfect te laten draaien alstie niet meer zo goed draait :)
offtopic:
Omdat Terw_Dawn langer lid is hoeft hij niet altijd gelijk te hebben...... Dus opmerkingen als 'hij is een grote gotter' vind ik redelijk stompzinnig.

Windows herinstalleren vanwege een nieuw mobo en een nieuwe processor? Hooguit voor je gevoel. Als hij eerst in windows al deze drivers uninstalleert en in het register nog wat opruimt, vervolgens zijn nieuwe dingetjes d'r in doet en die drivers installeert moet het helemaal goed gaan. Natuurlijk kan zijn Windows omgeving traag zijn, maar dat heeft dan andere redenen, als een virusscaner die een hoeveelheid geheugen in neemt.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2004 20:08 ]

• Mister_X
Help bij pc upgrade

LOL, we kunnen daar verder gaan mannen ;) :D

• AaroN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08-2023

AaroN

JayGTeam (213177)

Ik heb laatst mijn geheugen + cpu vervangen en toch liep windows voor geen drol meer :(. van 512 naar 1024 MB ram in XP en toch problemen met "program too big to fit in memory" :(. Dus gewoon maar even reinstall gedaan en totaal geen probs meer!

Dus iedereen die zegt dat dat niet hoeft is niet altijd juist :)

JayGTeam (213177)

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 03:46

Mentalist

[avdD]

Klein beetje hetzelfde als W3ird_N3rd in "Help bij pc upgrade".

En je moet ook niet blind op één programma vertrouwen. Heb je al gecheckt of je CPU/FSB op de juiste snelheid loopt, met wcpuid/cpu-z? En check daarna met wat "echte" programma's hoe de performance is. 3Dmark2001, Quake3, encoden van een XviD/DivX/Mp3 file, compileren van een programma, of wat je maar doet op je computer. Je doet die upgrade toch ook niet voor een hoger getalletje in Sandra?

En "op je gevoel" wat rondspelen met een spel om te zien of het sneller is kan je eigenlijk ook niet goed vertrouwen, zeker niet zonder een programma waarmee je direct je FPS ziet (www.fraps.com). Snelheid went namelijk zeer snel, en dan zal je er voor je gevoel nooit veel op vooruit gaan :).

Probeer volgende keer dus eerst het een en ander zelf uit, en vertrouw, zeker als het niet goed lijkt te zitten, nooit op één programma.

[ Voor 9% gewijzigd door Mentalist op 25-01-2004 21:53 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.