Toon posts:

Hard disk detectie fout

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een oud ASUS moederbord (ASUS TXP4-X) met een P200 en 2 IDE-cablepoorten. Ik heb em een maand geleden gekregen van iemand, met slechts 1 IDE-cable. Niet erg, want CD-speler is toch niet noodzakelijk. Er steekt op dit moment een 2 GB harde schijf in met Windows 98 SE en 32RAM. (allemaal genoeg voor een LAN-servertje)

Nu wilde ik er een harde schijf bijsteken om back-up's te maken van het LAN. Een 80 GB Seagate 7200RPM en 8MB cache (NTFS geformatteerd).

Ik zet em op slave, boot en de hardware detectie stopt aan de primaire slave (die schijf dus) en freezed...
Net hetzelfde als ik em op cable select zet of de jumper er gewoon uitgooi.

Kan het iets te maken hebben met de capaciteit en de formattering?
-> 80 GB is misschien te groot? En kan NTFS booten in zo'n oude PC?

Op internet zeggen ze BIOS upgraden enzo. Klopt dit wel? Is er geen makkelijkere oplossing? BIOS upgraden lijkt mij drastisch en nogal ingewikkeld...

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2004 16:29 . Reden: Merk moederbord ]

• MadMurdock
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
bios update zou zo ook mijn eerste idee zijn, en als je de goede firmware bij asus vandaan haalt, is er ook niks moeilijks aan hoor.
Zoek hier ook nog eens even rond, dit komt heel vaak voorbij.

Verwijderd

Topicstarter
Heb em gevonden:
http://www.asus.com/suppo...tem.aspx?ModelName=TXP4-X

Wat nu? Ik heb nog NOOIT een BIOS geflasht (zo heet dat toch niet?)

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2004 16:33 ]

Verwijderd

Wat je daar download is een ZIP file. Die pak je uit.
Daarna download je de biosflasher, maak een bootable diskette en zet die beiden daarop. Daarna booten in Dos en de bios flashen.

Bij de biosflasher zit ook vaak een TXT file. Lees die ook altijd eerst.

http://www.asus.com/suppo..._ID=83558&SLanguage=en-us
search: Hoe moet ik Bios flashen?

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2004 16:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thanks euss, nu ben ik al wat verder...
Ik laat wel weten of mijn PC nog werkt of niet ;-)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 januari 2004 @ 16:43:
Daarna download je de biosflasher
Waar vind ik die?
Er staat iets van Intel Chipset Software Installation Utility. Maar dat heeft toch met de chipset te maken? Toch nog niet met het BIOS?

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2004 17:04 ]

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

misschien moet je eerst ff ergens in de FAQs zoeken, want volgens mij bestaan er genoeg topics over bios flashen in!

Verwijderd

in 9 van de 10 gevallen zal ook de (nieuwe) bios geen grotere ondersteuning aan harddisken dan 10 gig.
je kan hem er wel gewoon als opslag disk naast de master hangen.

Verwijderd

in 9 van de 10 gevallen zal ook de (nieuwe) bios geen grotere ondersteuning aan harddisken dan 10 gig.
Er zijn in ieder geval een aantal revisies geweest die te maken hebben met harddisk aansturing/initialisatie:
Fix NSTL year 2000 test failed.
Fix 64K boundary error if INT13 extention is called.
Fix Goldstar 16x CD-ROM not detected.
Fix IDE HDD Auto detect to Large Mode unexpectedly.

Waar vind ik die?
De file in de zip is een AWD file. Je hebt dus een flashtool van Award nodig.
Er staat iets van Intel Chipset Software Installation Utility. Maar dat heeft toch met de chipset te maken? Toch nog niet met het BIOS?
Die Intel Chipset Software IU heb je niet nodig voor je bios. Dit zijn de drivers van je Intel Chipset voor Windows.
als je besturingssysteem idd 98 is dan heb je nix aan een opslagschijf in NTFS-format; Schijf wordt niet herkend in windows.
http://www.sysinternals.com/ntw2k/freeware/ntfswin98.shtml ;)

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2004 17:22 ]

• CaPtAiNCaRnAgE
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-06-2025

CaPtAiNCaRnAgE

conventies boven 3-laags Popla

en als je besturingssysteem idd 98 is dan heb je nix aan een opslagschijf in NTFS-format; Schijf wordt niet herkend in windows.

i7 2600k | Z68A-GD65-G3 | 4 * 4 GB PC12800CL9 | MSI N470GTX Twin Frozr II | 2x Dell US 2007WFP

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 januari 2004 @ 17:15:
je kan hem er wel gewoon als opslag disk naast de master hangen.
En wat bedoel je daarmee?
Ik ben begonnen met het probleem dat de BIOS check stopt bij de primary slave...
Waar vindt ik die Award flash tool?
Ik heb er al een paar verzameld, maar dat zijn tools voor andere ASUS moederborden. Ik ben bang de verkeerde tool te downloade...

Verwijderd

De Award Flashtool is universeel (mits de versienummer maar goed is). Het specifieke voor jouw mobo zit in de AWD file.

Wat dutchtubby bedoeld is dat je de harddisk niet als bootdisk kan gebruiken, maar wel als secundaire (bijvoorbeeld als opslagdisk aan de primairy slave terwijl je bootdisk aan de primairy master hangt).

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 januari 2004 @ 17:27:
bijvoorbeeld als opslagdisk aan de primairy slave terwijl je bootdisk aan de primairy master hangt
Dat was de bedoeling. Ik ben vergeten te zeggen dat het niet de bedoeling was om te booten van die HD.
Maar ik heb wel duidelijk gezegd dat het om een back-up schijf ging...
Die 2 GB schijf blijft sowiso mijn bootschijf.
Op die 80 GB schijf staan al wat back-ups.

Waar vind ik die Award tool?

• CaPtAiNCaRnAgE
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-06-2025

CaPtAiNCaRnAgE

conventies boven 3-laags Popla

nogmaals...
vanaf je bootschijf in windows 98 heb je geen toegang tot data die in NTFS-format op je tweede (slave-)schijf staat......denk daaraan als je zometeen je schijf aan de praat hebt.

die awardtool vind je op de site van de moederbordfabrikant wel ergens.....versie numers boeien niet zoveel, maar zorg wel dat je de goeie flashfile (.bin) voor je bios uitkiest. dan ff bootable floppy maken en autoexec.bat met bijv:

awdflash blahblah.bin /py /sn

bootenvan flop en gaan....mss tog verstandig om je ouwe bios nog op te slaan.

[ Voor 48% gewijzigd door CaPtAiNCaRnAgE op 25-01-2004 17:39 ]

i7 2600k | Z68A-GD65-G3 | 4 * 4 GB PC12800CL9 | MSI N470GTX Twin Frozr II | 2x Dell US 2007WFP

Verwijderd

Topicstarter
http://usa.asus.com/download/mbdriver/mb-flash.htm
De links naar de flash-tools werken niet...
Heb ze gevonden op:
http://www.motherboards.o...tructions-and-U/3980.html

Welke heb ik nodig? aflash?

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2004 18:09 ]

Verwijderd

Voor zover ik kan overzien is het http://www.asus.com/pub/asus/mb/flash/aflash.exe

Handige naslag om eerst te lezen: http://www.asus.com/inside/Techref/bios-flash.html

En altijd een backup maken van je huidige bios. Veel mensen vergeten dit nogal eens.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2004 18:53 ]

• wizzzzzz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-03 09:41
Ik heb hier een ASUS P2B-VM moederbord met een PIII-450 MHz.
Ik heb er nu een 60 GB maxtor aan hangen en dat werkt perfect.
Heb het ook ooit eens geprobeerd met een WD 80 GB, nieuwste BIOS enz, maar met deze disk heb ik het nooit aan de praat gekregen. Lijkt me sterk dat het op dat (oudere) bord wel gaat lukken
Maar toch veel succes !!! ;)

Verwijderd

Topicstarter
wizzzzzz schreef op 25 januari 2004 @ 18:59:
Heb het ook ooit eens geprobeerd met een WD 80 GB, nieuwste BIOS enz, maar met deze disk heb ik het nooit aan de praat gekregen. Lijkt me sterk dat het op dat (oudere) bord wel gaat lukken
Maar toch veel succes !!! ;)
Beetje tegenstrijdig he? Nooit aan de praat gekregen, maar bij mijn oudere bord zou het WEL lukken?
Ik begrijp niet waarom dit nou wel zou lukken...

• wizzzzzz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-03 09:41
Verwijderd schreef op 25 januari 2004 @ 19:45:
[...]

Beetje tegenstrijdig he? Nooit aan de praat gekregen, maar bij mijn oudere bord zou het WEL lukken?
Ik begrijp niet waarom dit nou wel zou lukken...
Kan het mis hebben maar volgens mij zei ik :
HET LIJKT ME STERK DAT HET GAAT LUKKEN

Maar nogmaals ik kan het mis hebben ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht voor het flashen eventjes de versie van het BIOS te checken.........

Ik heb al de nieuwste :)
Maar het probleem met de gigabytes is niet opgelost.
Bij (bijna) alle andere ASUS-mobo's zouden met een nieuw BIOS schijven van max. 120 GB moeten kunnen functioneren.
Maar net mijn mobo hoort hier niet bij.
Ik ga eens proberen met een schijfje van 40 GB.

Bedankt voor al jullie hulp, maar ik ben eigenlijk blij dat ik van mijn BIOS-flash bespaard ben gebleven.
Pagina: 1