Toon posts:

Radeon 8500 bevriest constant

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal (mijn eerste berichtje op GoT, jippie! :))

Ik ben de trotse eigenaar van een hele oude Pentium 2 350MHz machine met 64 MB geheugen en heb al enige tijd leuk lopen freubelen met Debian (unstable).
Omdat ik eerst van plan was er een soort multimedia machine van te maken had ik er een Matrox G550 ingezet en dat werkte prima (niet supersnel maar okee genoeg).
Nu heb ik mijn Ati Radeon 8500 LE (Club3D) erin gezet om weer Half-Life te kunnen spelen (iets wat ik nog nooit had gedaan op Linux maar met de Matrox al wel aan de praat had, maar veels te traag)

Al na een paar minuten begon het: Linux crasht constant! Ik heb al een nieuwe kernel gecompileerd (mga als module en radeon als module zodat ik nog kan switchen, en natuurlijk ook agpgart).
De momenten waarop 'ie crasht is altijd wanneer 'ie van display mode aan het switchen is. Op zich kan ik binnen X wel van display mode switchen met ctrl-alt-+ en ctrl-alt--, maar als ik een console wil met ctrl-alt-f1, of ik wil m'n X sessie beeindigen dan krijg ik een zwart scherm en kan ik zelfs de num-lock knop niet meer aan en uit zetten.

In de logfiles is niets te vinden. Ik heb zelfs al remote /var/log/messages, /var/log/syslog en /var/log/XFree86.0.log ge-'tail -f'd om alles te kunnen zien, maar, niets...

Het ligt ook niet aan de drivers volgens mij. Ik heb de radeon kernel module geprobeerd, maar ook standaard vga en de fglrx modules van de ati site. Allemaal hetzelfde probleem. (glxgears loopt wel als een trein trouwens :D)
Radeon 8500 geflasht naar nieuwste bios. Asus P2B moederbord had al nieuwste BIOS. Geen succes.

Ik heb deze kaart eigenlijk nooit onder Windows gedraaid op dit systeem, dus ik weet eigenlijk niet of het linux-specifiek is maar het is iig behoorlijk irritant.

Kent iemand dit probleem en weet iemand een oplossing?

Voor de volledigheid:
Pentium 2 350MHz
Asus P2B
2x 32MB SDRAM
Radeon 8500 LE (Club3D)
cheapo Cmedia 8738 6-channel geluidskaartje
Realtek 8139 ethernet
Realtek 8029 ethernet (disabled, was eerst servertje namelijk)
AOpen CDROM (niet echt relevant)
20 GB Seagate Barracuda
op
Debian 3.unstable met nog wat unofficial packages voor java en mplayer e.d.

Alvast bedankt (ook voor het lezen van zo'n lap tekst)

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Kijk voor de zekerheid of je mobo en je voeding te hoge pieken van de 8500 aankunnen.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm... pieken had ik nog niet aan gedacht, hoe kan ik dat het beste controleren?
Het is een 235W voeding, zou het daaraan liggen?
Het zou wel verklaren waarom echt alles uitvalt dan. Zeker als het het moederbord is....

Verwijderd

Topicstarter
Okee. Nieuwe kernel gecompiled en nu werkt het beter. Ik kan switchen tussen textmode en grafisch. Helaas is m'n scherm een beetje garbled na het terugswitchen... Iemand daar last van gehad en een oplossing voor?

Hier is de diff voor de kernel config, voor mensen die eventueel hetzelfde probleem hebben. Het is dus een of meer van deze opties:

matthijs@storm:~$ diff /boot/config-2.4.24-storm-20040123 /boot/config-2.4.24-storm-20040125
52c52
< CONFIG_X86_PGE=y
---
> # CONFIG_X86_PGE is not set
56c56
< CONFIG_X86_MCE=y
---
> # CONFIG_X86_MCE is not set
71c71
< CONFIG_X86_UP_IOAPIC=y
---
> # CONFIG_X86_UP_IOAPIC is not set
73d72
< CONFIG_X86_IO_APIC=y
104d102
< # CONFIG_HOTPLUG_PCI_IBM is not set
116,118c114,116
< CONFIG_APM_DO_ENABLE=y
< CONFIG_APM_CPU_IDLE=y
< CONFIG_APM_DISPLAY_BLANK=y
---
> # CONFIG_APM_DO_ENABLE is not set
> # CONFIG_APM_CPU_IDLE is not set
> # CONFIG_APM_DISPLAY_BLANK is not set
120c118
< # CONFIG_APM_ALLOW_INTS is not set
---
> CONFIG_APM_ALLOW_INTS=y

• NLuna
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06-2023
Verwijderd schreef op 25 januari 2004 @ 15:16:
Hmm... pieken had ik nog niet aan gedacht, hoe kan ik dat het beste controleren?
Het is een 235W voeding, zou het daaraan liggen?
Het zou wel verklaren waarom echt alles uitvalt dan. Zeker als het het moederbord is....
Ik denk idd dat het aan je voeding kan liggen, want 235W is niet echt veel meer tegenwoordig, en ZEKER niet met een Radeon 8500 of hoger erin, die dingen hebben namelijk veel wattage nodig. Daarom zie je vaak bij de 9XXX kaarten dat er een extra Molex op de kaart moet worden aangesloten. Dus probeer eens een 300W voeding of hoger eraan te hangen, en hou ook eens de temp in de gaten ( ff voelen aan de GPU en Memchips, hoewel ik denk dat het daar niet aan ligt.

Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf

Verwijderd

Topicstarter
Alle problemen zijn verholpen nu ik de originele Club3D BIOS er weer op heb gezet.
Ik heb hem ook tijdelijk naar een 9100 geflasht en de problemen leken minder, maar textures waren slecht in nieuwere spellen (Deus Ex: IW, wat toch een slecht spel is trouwens, textures daargelaten).
Nu dus met de oorspronkelijke BIOS is alles piekfijn :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 juni 2004 @ 02:37:
Alle problemen zijn verholpen nu ik de originele Club3D BIOS er weer op heb gezet.
Nu dus met de oorspronkelijke BIOS is alles piekfijn :)
Dus het lag niet aan Linux.. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op zich lag het niet aan Linux, maar het was wel zo dat hij in Linux constant hing, en niet in Windows bijvoorbeeld. Al had ik wel gemeld dat Deus Ex texturefouten vertoonde.
Maar goed, nu ben ik alweer een tijdje aan het dual-booten en het gaat allemaal prima. Dank jullie wel voor alle tips.
Pagina: 1