Nieuwe HD --> partities/xp overzetten

Pagina: 1
Acties:

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-02 21:09
Heb even dringend hulp nodig, en wist niet zo snel een alleszeggende topictitel te bedenken.

Voor m'n vaders compu heb ik een nieuwe WD Raptor 74gig gekocht, ter vervanging van een oudere 30 gig ibm (deze wil ik echter nog wel erin laten, maar dat staat los van dit verhaal).

Gisteren een partitie gekopieerd met drive image, maar daarna waarschijnlijk de fout in gegaan door niet direct de oude schijf af te koppelen zodat de nieuwe schijf als c: ging opstarten (hij startte op als G:), hierdoor zijn waarschijnlijk de verwijzingen op c: (de oude schijf) wat verkeerd gezet.

Daarna had ik de oude partitie verwijderd, maar bij het opstarten van de nieuwe partitie bleef hij hangen net als hij in windows kwam (gebruikersinstellingen laden).

Via een nieuwe xp install heb ik mbv partitionmagic de oude partitie kunnen terughalen, deze gaf echter bij het opstarten aan dat hal32.dll niet gevonden kon worden (waarschijnlijk verwees deze naar die G:\)

Toen besloten om maar opnieuw windows te installen op de raptor, dit is nu H:\ terwijl op de C:\ nog netjes de oude windows staat die ik graag weer werkend wil zien (en uiteraard op een goede manier overgezet naar de raptor).

Alles opnieuw installeren kan natuurlijk ook, maar aangezien het voor mijn vader absoluut exact hetzelfde moet zijn als voorheen, en hij heel veel programma's heeft, kost dat erg veel tijd, en de installatie is verder nog schoon.

Dus mijn vragen op een rijtje:
1. Hoe zorg ik ervoor dat windows weer opstart van de oude partitie, dus gewoon vanaf c:\ ? Gewoon alsof de H:\ met de nieuwe install er niet is.
2. Daarna: de beste manier om deze c:\ te kopieren naar een nieuwe c:\ op de nieuwe HD.

Hopelijk is het een beetje duidelijk, gesearched heb ik uiteraard wel, maar iets soortgelijks kon ik niet goed vinden. Alvast bedankt voor de (snelle!?) hulp..

[ Voor 3% gewijzigd door StanTheMan op 25-01-2004 14:13 ]

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Je had van de oude partitie gewoon een disk-image moeten maken, met een programma als Norton Ghost of zo, en die overzetten naar de nieuwe schijf. Gewoon kopieren werkt natuurlijk niet, omdat dan de boot-code niet wordt overgezet naar de juiste locatie enzo.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Hmz, ik weet niet of ik je verhaal helemaal heb gesnapt, maar hier is wat ík zou doen:

1. Originele disk klonen met bv. Ghost of DriveImage.
2. Originele schijf uit systeem halen en booten vanaf nieuwe kloon en kijken of alles werkt.
3. Als alles werkt originele disk er weer bij hangen en opnieuw partitioneren om hem zo weer klaar te maken voor gebruik.

Kan je hier iets mee?

edit:
Ships, nét te laat ;)

[ Voor 5% gewijzigd door koraks op 25-01-2004 14:17 ]

• StanTheMan
nou, niet echt, toch bedankt..

ik heb het met drive image gekopieerd, en dat werkt uiteraard volgens het cloning-principe..

en uiteraard heb ik verder niets aan de uitleg hoe ik het had moeten doen, omdat ik dat inmiddels wel weet, en ik daar niet zoveel aan (ja, bij vraag 2, maar nu is vraag 1 belangrijker)

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Start de machine op en bekijk eens de boot.ini file (vind je in de root). Pas deze file zonodig aan zodat je Windows weer van de juiste disk en partitie start.

edit:
Maak eerst ff een backup (op een floppy) van deze file voordat je iets wijzigt! Als er iets misgaat kun je dan altijd nog het origineel terugplaatsen en je systeem gestart krijgen.

Kijk ook eens in je register naar deze key: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Setup
Daarin zit een waarde BootDir, controleer of deze naar de juiste drive verwijst.

[ Voor 22% gewijzigd door koraks op 25-01-2004 14:58 ]

• StanTheMan
Het is inmiddels gelukt, zit gewoon als vanouds in de oude windows, en de nieuwe schijf kan ik ook gewoon zien.

dan kopieren met drive image lukt allemaal prima. Maar als ik dan opstart van de nieuwe schijf komt hij in windows, maar ipv van "gebruikersinstellingen worden geladen" blijft hij daar zo'n 30 seconden hangen en krijg ik de melding dat de activatielicentie niet nauwkeurig kan worden ingelezen (foutcode 0x80090006)..zucht... ga dat maar eens even opzoeken.. maar als iemand me een tip kan geven, graag!

• StanTheMan
gevonden dat ik de partitiegroottes exact hetzelfde moet maken..

let's give it a try..

edit:

na lang zwoegen is het dus eindelijk gelukt. Norton Ghost gaf me een opstartprobleem (de nieuw aangemaakte c:\ partitie voor pc dos bleef hangen..), maar met partitionmagic dus gewoon de partitie even groot gemaakt, en dan met powerquest drive image een copy gedaan. Hierna de schijf via het bios onzichtbaar gemaakt, en toen werkte het gelukkig. Wel daarna via een bootdisk en fdisk de oude partitie weer verwijderd.

[ Voor 72% gewijzigd door StanTheMan op 26-01-2004 00:28 . Reden: het resultaat ]

Pagina: 1