[3DMAX] target spot disablen bij render?

Pagina: 1
Acties:

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
het geval wil dat ik een lampje heb gemaakt en dit in een group heb gezet inclusief de target spot.

maar wanneer ik deze hele group hide, zie je in de portviews niks meer, maar wanneer je rendert, krijg je nog wel de spot te zien...

weet iemand hoe je dit kan oplossen?

kheb de search geprobeerd maar niks relevants kunnen vinden.

• Rapzar
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-03 09:37
er zit een on/off checker bij de modify-param. van t lampje.
( die zit ook in de light-lister-tool, die is makkelijker als je lampie in een hidden group zit)

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
En je kunt een group openen zonder te ungroupen om bij de settings van je lamp te komen.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:49
Nu we het er toch over hebben, is er ook een manier om spots in de viewport uit te zetten? Soms zo vreselijk irritant omdat het er toch nooit echt duidelijker op wordt.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
inquestos schreef op 25 januari 2004 @ 15:30:
Nu we het er toch over hebben, is er ook een manier om spots in de viewport uit te zetten? Soms zo vreselijk irritant omdat het er toch nooit echt duidelijker op wordt.
je kan lights als categorie ook hiden... ;)
bij Display > Hide by category

• Oogst
Light hiden heeft geen enkel nut, want MAX rendert de belichting door je lamp toch wel. En spots uitzetten in de viewports kan volgens mij niet specifiek.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• inquestos
Oogst schreef op 25 januari 2004 @ 16:21:
Light hiden heeft geen enkel nut, want MAX rendert de belichting door je lamp toch wel. En spots uitzetten in de viewports kan volgens mij niet specifiek.
Klopt, hiden heeft geen zin (ook in de render werken ze dan nog), en uitzetten kan wel, maar in de viewport blijft het effect hetzelfde. Vandaar m'n vraag ook. Intensiteit op nul zetten kan waarschijnlijk wel, maar dan denk ik dat alles zwart zal zijn, omdat wanneer je een lamp toevoegt de ambient light (of hoe heet die lamp ook alweer), dan wordt gedisabled. Maar niemand weet dus een oplossing?

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Verwijderd

Costumize > Viewport Configuration > Rendering Options > Default Lighting (1 of 2 lights).

Is dat wat jullie bedoelen?

• Oogst
Nee, default lighting is niet waar het hier om gaat, volgens mij. :)

Spots uitzetten kan wel, maar dan staan ze ook écht uit. Volgens mij is het niet mogelijk om spots aan te zetten in de render en tegelijkertijd uit in de viewports.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Verwijderd

Oogst schreef op 25 januari 2004 @ 17:07:
Nee, default lighting is niet waar het hier om gaat, volgens mij. :)

Spots uitzetten kan wel, maar dan staan ze ook écht uit. Volgens mij is het niet mogelijk om spots aan te zetten in de render en tegelijkertijd uit in de viewports.
Jawel, dat is dus wat die default lighting optie doet. Dan heb je dezelfde belichting als wanneer je geen spots hebt. In je render geven de spots dan nog gewoon licht natuurlijk.

--

Dit is dus een optie om altijd een Default Light te gebruiken, en niet een optie om je Default Light in te stellen of zoiets :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2004 17:16 ]

• inquestos
RareAap, ik denk dat je gelijk hebt. Werkt hier in ieder geval goed, moet nog controleren of het precies hetzelfde is als echte default light, maar ik ben je in ieder geval dankbaar :) Werkt toch een stuk fijner zo. En dat het dan vervolgens bij elke scene zo is is verder alleen maar handig...

btw. Hoe weet jij toch al die dingen (volgensmij is dit namelijk niet de eerste keer, wel)?? Ik dacht dat je net nog maar een paar maanden maxte? Je lijkt nu al op sommige vlakken meer te weten dan Oogst... :P

[ Voor 9% gewijzigd door inquestos op 25-01-2004 17:36 ]

Verwijderd

inquestos schreef op 25 januari 2004 @ 17:34:
RareAap, ik denk dat je gelijk hebt. Werkt hier in ieder geval goed, moet nog controleren of het precies hetzelfde is als echte default light, maar ik ben je in ieder geval dankbaar :) Werkt toch een stuk fijner zo. En dat het dan vervolgens bij elke scene zo is is verder alleen maar handig...

btw. Hoe weet jij toch al die dingen (volgensmij is dit namelijk niet de eerste keer, wel)?? Ik dacht dat je net nog maar een paar maanden maxte? Je lijkt nu al op sommige vlakken meer te weten dan Oogst... :P
Ik ben al een jaar of 7, 8 bezig met 2D en 3D op de pc. Max R2 was het geloof ik waar ik mee begon met 3D. Maar het is pas het laatste jaar of zo dat ik er echt heel veel mee doe.
Maar in al die tijd heb ik veel gelezen over oa 3D en dat heeft me de nodige kennis en zo'n 200+ nuttige links opgeleverd :)
Het probleem is dat ik zelden tijd heb om een groot project af te maken, veel te druk met m'n studie eigenlijk. Maar ik ga nu het project voor de huidige contest helemaal afmaken, niet op tijd voor de einddatum helaas, omdat dat als het af is heel mooi wordt (/moet worden :))
Het zal best dat ik op sommige vlakken meer weet dan Oogst, maar wat betreft de theorie achter de 3D is hij volgens mij nog steeds de onbetwiste koning hier, zo is zoiets als maxscript waarschijnlijk iets waar ik me nooit aan zal wagen :)

• inquestos
Verwijderd schreef op 25 januari 2004 @ 18:18:
[...]

Ik ben al een jaar of 7, 8 bezig met 2D en 3D op de pc. Max R2 was het geloof ik waar ik mee begon met 3D. Maar het is pas het laatste jaar of zo dat ik er echt heel veel mee doe.
Maar in al die tijd heb ik veel gelezen over oa 3D en dat heeft me de nodige kennis en zo'n 200+ nuttige links opgeleverd :)
Het probleem is dat ik zelden tijd heb om een groot project af te maken, veel te druk met m'n studie eigenlijk. Maar ik ga nu het project voor de huidige contest helemaal afmaken, niet op tijd voor de einddatum helaas, omdat dat als het af is heel mooi wordt (/moet worden :))
Het zal best dat ik op sommige vlakken meer weet dan Oogst, maar wat betreft de theorie achter de 3D is hij volgens mij nog steeds de onbetwiste koning hier, zo is zoiets als maxscript waarschijnlijk iets waar ik me nooit aan zal wagen :)
7 jaar bezig met 3d zegt natuurlijk niks. Ik startte in 1997 ook voor het eerst een 3d-programma op, maar dat was corel 3D :+ :P. Daarna pas echt weer serieus in 2002. Maar die 200 links klinken goed, misschien mooi om die te sharen? :*)

we gaan wel offtopic, maar goed ;)

Verwijderd

Een aantal van die links kun je zien door het linkje in m'n sig te volgen, ik zal binnenkort eens een uitgebreider overzichtje maken.
Het aantal jaren zegt idd niet veel, meer wat je erin doet. Zo heb ik het laaste jaar misschien wel evenveel aan 3D geleerd dan de zes jaar daarvoor :)
En nu zal ik weer eens ontopic gaan 8)

• Oogst
Verwijderd schreef op 25 januari 2004 @ 17:12:
[...]

Jawel, dat is dus wat die default lighting optie doet. Dan heb je dezelfde belichting als wanneer je geen spots hebt. In je render geven de spots dan nog gewoon licht natuurlijk.

--

Dit is dus een optie om altijd een Default Light te gebruiken, en niet een optie om je Default Light in te stellen of zoiets :)
Ah, ok, die kende ik nog niet. :)

Neemt niet weg dat ie niet doet wat de topic starter vroeg: die wilde alleen de spots weg hebben, dit haalt ook omni's weg. ;)

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Pagina: 1