Toon posts:

Geluid en trillingen in de kast minderen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik het vorige jaar een nieuwe pc gekocht, leuk dingetje.
Ik zit er nu voor het eerst echt achter te werken en zit me toch aan het een en ander te ergen.

Ik heb een AOpen h600 kast, met daarin 2x 160 gig sata van Maxtor. Als eerste zijn deze schijfjes al best gehorig. En in mijn kast heb ik mijn hardschijven in het speciaal daarvoor gemaakt stukje gestopt. Dat is zeg maar zo'n ijzer beugeltje maar 2 hd's in kunnen, dat dan op de bodem van de kast kan wordt geschroeft.

Ik zit hier dus op mijn kantoor zondertje, met houte vloer en voel dus de "trillingen" van mijn pc. Waarschijnlijk zullen dit die 2 hd's zijn.

Nu wilde ik vroeg of iemand een manier weet om A het geluidsniveau naar beneden te brengen en B om toch iets te vinden zodat ik toch minder de trillingen van de kast voel.

Ik heb met mijn kastje op noppenfolie staan, dit scheelt al iets. Maar dit is geen goede oplossing. Ik kan ook nog wel "isolatie matiraal" in de kast stoppen voor het geluid, maar dit komt weer niet ten goede van de warmte in mijn kast.

Kan iemand hier meer een goede tip over geven?

(ps weet niet of mijn topic hier goed staat, vond het niet in een van de andere hardware topics thuis horen)

Verwijderd

best veel over te vinden in search... casefans vervangen door papst dingetjes, dit kan je ook met je voedingsfan doen eventueel. kan stille proc-cooler/vga-cooler. HDD's kan je in soort elastikies-constructie ophangen (moet je maar even zoeken, verder geen ervaring mee). Isolatie van je kast hoeft niet zo'n drastische invloed op je temp te hebben; je verliest maar weinig warmte door de kast zelf, meeste door de casefans. Ook zorgen die isolatiematten voor minder volume in je kast waardoor de lucht sneller vervest wordt.
Veel kasten hebben ook van die gaatjes in de kast zitten voor je casefans.. dit maakt een POKKEHERRIE, die dingen kan je vervangen voor fanguards :)

Misschien een id om je kast op een stukkie piepschuim te zetten ofzo?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2004 13:17 ]

Verwijderd

Zelf heb ik dit ook ooit eens gehad dat de kast begon te trillen.

Dit is heel simpel op te lossen door een baksteen te pakken en die onder in je kast te leggen. Wel even op letten dat je nergens iets beschadigt, of hem voor fan's plaatst. Hier door zal je kast minder trillen.

Verder kun je bij winkels zoals xxlcases speciale harde schijf houders kopen die de harde schijven in rubber hangen en hierdoor worden dan de trillingen gedempt.
Je zou dus eventueel ook de harde schijven met 2 van die postbode elastiekjes in een 5,25" rekje kunnen hangen. Maar controleer dan wel regelmatig of het nog stevig is en of het elastiek niet is uit gedroogd.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de tips

ik zal eens beginnen met mijn kast te verzwaren....
en die gaatjes in mijn zijwand te "dichten"

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-05 14:46

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

ik had mn pc op 2 stukken piepschuim staan, die dingen die in de doos van een cdrom speler zitten om het geval te beschermen. Alleen zakt het piepschuim in aan de kant waar het mobo hangt en dus de koeler zit. mn speakers staan ook op datzelfde schuim en dat gaat perfect.
Bij mij rammelden ook de zijpanelen (goedkope kast). Dit is te verhelpen door op de loszittende stukken paneel een beetje kneedgum te stoppen. werkt echt goed.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 25 januari 2004 @ 13:55:
bedankt voor de tips

ik zal eens beginnen met mijn kast te verzwaren....
en die gaatjes in mijn zijwand te "dichten"
Verder kun je de meeste CPU's en videokaartne nog passief koelen. Zallman heeft hier erg mooie spullen voor.

Het enige punt wat nog altijd geluid blijft maken is de voeding, ik heb nog geen betaalbare voedingen gezien welke volledig passief gekoeld worden.

De stilste manier om harddrives te bevestigen is overigens door ze aan (licht) elastische draden, in een harddisk-box welke het geluid dempt, in je kast te hangen. Van deze oplossing zul je in de search wel een aantal voorbeelden vinden.

[ Voor 22% gewijzigd door pagani op 26-01-2004 11:27 ]

Pagina: 1