Als ik het me niet vergis zit het verschil tussen groenten en fruit in de hoeveelheid er van een bepaalde stof in voorkomt.... M'n eerste gok is hierbij suikers, maar dat zeg ik op de gok
[edit]
Ik zie het gelazer:
Is een tomaat een groente of een fruit?
Het hangt er van af hoe u het bekijkt : plantkundig of tuinbouwkundig of volgens gebruik in de keuken.
Volgens de tuinbouw worden groenten geproduceerd door een kruidachtige plant en fruit door een houtachtige plant.
Tuinbouwkundig gezien is tomaat een groente omdat ze op een kruidachtige
plant groeit, een meloen een groente omdat ze op een kruidachtige plant groeit en een kers een fruit omdat die op een houtachtige plant groeit.
Aarbeien zijn een uitzondering op deze regel. Hoewel die strikt tuinbouwkundig gezien tot de groenten behoort, is het een kruidachtige plant.
In de plantkunde kan een fruit enkel een vrucht of een schijnvrucht zijn terwijl een groente een vrucht (tomaat, komkommer...), een bloem (bloemkool, broccoli), een blad (sla), een stengel (asperge), een knol (knolselder) of een schijnvrucht (aardbei) enz... kan zijn.
Fruit is altijd een vrucht of een schijnvrucht geproduceerd door een
plant.
Ten slotte is er nog de indeling volgens de keuken :
Alles wat gegeten wordt als voorgerecht of hoofdschotel is groenten,
alles wat gegeten wordt als dessert is fruit.
Dus voor aardbei is dit fruit, voor meloen echter : kan voorgerecht
zijn, kan ook nagerecht zijn.
Besluit :
Tuinbouwkundig gezien is tomaat een groente
Plantkundig gezien is tomaat een vrucht
Volgens keukengebruik is tomaat een groente.
Wikipedia is het er niet mee eens:
Het verschil tussen groente en fruit is niet zozeer welk plantedeel het betreft, maar of het bij de hoofdmaaltijd resp. als nagerecht dan wel los van een maaltijd wordt gegeten
En nog meer van weer een andere site:
Technisch gezien ligt het verschil tussen groenten en fruit in het botanisch (plantkundig) onderscheid. Voor vruchten geldt: het zijn plantendelen die het zaad omringen en ze groeien uit het vruchtbeginsel of vanuit de basis van de bloem. Alle overige eetbare plantendelen zoals stengels, wortels en bladeren worden beschouwd als groenten. Doch, er zijn uitzonderingen op deze botanische bepaling. Bijna iedereen ziet tomaten als een groente, terwijl ze duidelijk vruchten zijn. Andere afwijkingen op deze definitie zijn komkommers, erwten, paprika’s, aubergines en maïskorrels. Botanisch zijn het vruchten, toch noemen we ze groenten. Meloenen behoren tot de plantenfamilie van de komkommerachtigen maar toch worden ze tot de fruitsoorten gerekend.
Zeg het maar inderdaad
[
Voor 179% gewijzigd door
WFvN op 25-01-2004 12:44
]