Toon posts:

definitie van groenten en fruit

Pagina: 1
Acties:
  • 403 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ik ben nu al drie dagen aan het discusieren met mensen over de definitie van groenten en fruit. google levert maar een goeie pagina op , maar die definitie vind ik niet goed genoeg omdat er weer allerlei uitzonderingen zijn. zie http://www.nice-info.be/h...NN1202waarom_fruitART.htm
Zelf had ik bedacht dat groenten aan eenjarige planten groeit en fruit altijd aan meerjarige . heeft iemand een ander voorstel? Ben erg benieuwd wat jullie vinden

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Als ik het me niet vergis zit het verschil tussen groenten en fruit in de hoeveelheid er van een bepaalde stof in voorkomt.... M'n eerste gok is hierbij suikers, maar dat zeg ik op de gok

[edit]
Ik zie het gelazer:
Is een tomaat een groente of een fruit?
Het hangt er van af hoe u het bekijkt : plantkundig of tuinbouwkundig of volgens gebruik in de keuken.
Volgens de tuinbouw worden groenten geproduceerd door een kruidachtige plant en fruit door een houtachtige plant.
Tuinbouwkundig gezien is tomaat een groente omdat ze op een kruidachtige
plant groeit, een meloen een groente omdat ze op een kruidachtige plant groeit en een kers een fruit omdat die op een houtachtige plant groeit.

Aarbeien zijn een uitzondering op deze regel. Hoewel die strikt tuinbouwkundig gezien tot de groenten behoort, is het een kruidachtige plant.

In de plantkunde kan een fruit enkel een vrucht of een schijnvrucht zijn terwijl een groente een vrucht (tomaat, komkommer...), een bloem (bloemkool, broccoli), een blad (sla), een stengel (asperge), een knol (knolselder) of een schijnvrucht (aardbei) enz... kan zijn.
Fruit is altijd een vrucht of een schijnvrucht geproduceerd door een
plant.

Ten slotte is er nog de indeling volgens de keuken :
Alles wat gegeten wordt als voorgerecht of hoofdschotel is groenten,
alles wat gegeten wordt als dessert is fruit.
Dus voor aardbei is dit fruit, voor meloen echter : kan voorgerecht
zijn, kan ook nagerecht zijn.

Besluit :
Tuinbouwkundig gezien is tomaat een groente
Plantkundig gezien is tomaat een vrucht
Volgens keukengebruik is tomaat een groente.
Wikipedia is het er niet mee eens:
Het verschil tussen groente en fruit is niet zozeer welk plantedeel het betreft, maar of het bij de hoofdmaaltijd resp. als nagerecht dan wel los van een maaltijd wordt gegeten
En nog meer van weer een andere site:
Technisch gezien ligt het verschil tussen groenten en fruit in het botanisch (plantkundig) onderscheid. Voor vruchten geldt: het zijn plantendelen die het zaad omringen en ze groeien uit het vruchtbeginsel of vanuit de basis van de bloem. Alle overige eetbare plantendelen zoals stengels, wortels en bladeren worden beschouwd als groenten. Doch, er zijn uitzonderingen op deze botanische bepaling. Bijna iedereen ziet tomaten als een groente, terwijl ze duidelijk vruchten zijn. Andere afwijkingen op deze definitie zijn komkommers, erwten, paprika’s, aubergines en maïskorrels. Botanisch zijn het vruchten, toch noemen we ze groenten. Meloenen behoren tot de plantenfamilie van de komkommerachtigen maar toch worden ze tot de fruitsoorten gerekend.
Zeg het maar inderdaad :|

[ Voor 179% gewijzigd door WFvN op 25-01-2004 12:44 ]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:20

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Van internet:

- Het resultaat van bloesem is fruit, anders is het groente.
- Als het aan een boom groeit, is het fruit (met uitzondering van aardbeien)
- fruit heeft de zaden intern, groente niet

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Microkid schreef op 25 januari 2004 @ 12:46:
Van internet:

En pepers en paprika dan?

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Cubix schreef op 25 januari 2004 @ 12:49:
[...]

En pepers en paprika dan?
En tomaten? Zijn die nou groente of fruit?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:20

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

WFvN schreef op 25 januari 2004 @ 12:50:
[...]

En tomaten? Zijn die nou groente of fruit?
Daar las ik een hele leuke correspondentie over op Google. In diverse Amerikaanse staten is een tomaat ofwel fruit, ofwel groente. Niet eenduidig dus. Lekker duidelijk he?
Botanisch gezien is de tomaat een fruit. Alleen is de tomaat in 1893 door de USA als groente bestempeld zodat er invoerrechten over geheven konden worden. Blijkbaar zitten we daardoor nog steeds met de verwarring dat de tomaat een groente is ipv een fruit.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Microkid schreef op 25 januari 2004 @ 12:56:
Blijkbaar zitten we daardoor nog steeds met de verwarring dat de tomaat een groente is ipv een fruit.
Maar leg daar nou eens je eerste post naast....
Microkid schreef op 25 januari 2004 @ 12:46:
Het groeit niet aan een boom (of houtachtige plant), dus is het een groente
Het heeft de zaden intern, dus is het fruit

Zeg het maar....

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Ik denk niet dat er hier sprake kan zijn van strakke definities; het feit dat er zoveel discussie mogelijk is over termen die iedereen foutloos hanteert bewijst dat wel.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Verwijderd

En wat zijn wortels? Erg groen zien ze er niet uit :+

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op 25 januari 2004 @ 15:11:
Maar volgens mij zijn wortels, knollen, aardappels etc. ook geen groente....

• Spheroid
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-01 12:56
WFvN schreef op 25 januari 2004 @ 15:13:
[...]

Maar volgens mij zijn wortels, knollen, aardappels etc. ook geen groente....
Belgen rekenen iig aardappelen tot groente.

Dit soort onderaardseopslagorganen is vaak rijk aan energie en is gedurende lange tijd zeer belangrijk geweest voor het menselijk dieet. Gezien ze vaak deel uitmaken van de hoofdmaaltijd en niet van een boom komen nomineer ik ze als groente.

La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France

Verwijderd

Topicstarter
leuke reacties, maar naast paprika heeft ook courgette en aubergine zaden, dus zou dit ook fruit zijn, vind ik dus niet zo'n beste definitie. Ook het verhaal van voor of na of tijdens de maaltijd snijdt geen hout; een appel kan in een salade vooraf, in een saus tijdens en als moes na de maaltijd worden gebruikt. Bovendien heb je altijd een groenteboer en die zegt over zichzelf dat ie Aardappels, Groenten en Fruit verkoopt. Er moet dus een verschil zijn in een definitie, anders is het bestloos en ga ik voortaan tegen alles fruit zeggen;)

• rogierius
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-04-2025
Misschien is fruit gewoon alles wat sappig en lekker van smaak is en het archetype van een fruit bevestigt (schil met iets lekkers erin). Dus ook tomaten, aardbeien en meloenen.

En groenten alles wat je stuk moet koken voordat het te eten is (bonen, aardappelen, e.d.) en/of het archetype van groente bevestigt (sla bijvoorbeeld).

Kan zo snel niks bedenken wat tussen de boot en de wal valt, dus zou kunnen kloppen.

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Verwijderd schreef op 25 januari 2004 @ 15:11:
De Europese wetgeving zegt dat wortels fruit zijn. Niet dat iemand dat gelooft, maar in Portugal maken ze er jam van, en jam wordt van fruit gemaakt, dus worteltjes zijn fruit 8)7

bron

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

Rataplan schreef op 25 januari 2004 @ 16:02:
[...]

De Europese wetgeving zegt dat wortels fruit zijn. Niet dat iemand dat gelooft, maar in Portugal maken ze er jam van, en jam wordt van fruit gemaakt, dus worteltjes zijn fruit 8)7

bron
VET! K ga wat van die troep over laten vliegen >:) Kijken wat ze er thuis van vinden ;)

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:00

Sabbi

je denkt aan mij.

Je hebt ook nog noten, dat is dan ook weer iets anders. (behalve sommige noten die eigenlijk helemaal geen noot zijn :) )

Verwijderd

Ik denk dat groente en fruit een beetje extreem relatief zijn :-D

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:56

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Oké.

Fruit en groente zijn culinaire begrippen, niet biologische. Fruit, in de culinaire wereld, zijn eetbare vruchten, vooral geschikt voor desserts. Groenten zijn andersoortige eetbare plantendelen, vooral geschikt voor maaltijden.

CULINAIR gezien zijn tomaten dus groenten, hoewel ze BIOLOGISCH gezien vruchten zijn net zoals andere nachtschade-bessen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-01 05:42
Een tomaat is gewoon een tomaat :)

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

Dit topic heeft hier nu wel lang genoeg gestaan. Echt een wetenschappelijke vraag is het zowiezo al niet, het zou beter passen in SG. Verder er wel erg veel nutteloze en weinig zeggende korte reacties tussen. Bovendien is er in de posts die wel informatief zijn, al meer dan genoeg over gezegd. Daarom bij deze een slotje.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.