Toon posts:

Battlefield en Digifire

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dan een geluidskaart hercules fortissimo III digifire 7.1 gekocht. Ik heb de laatste drivers.
Het geluid is uitstekend (ik vink in de equalizer van het menu van digifire ook maximale hardware acceleratie aan)
Als ik echter in het menu van "Battlefield sound" de hardware acceleratie inschakel, heb ik wel 63 kanalen maar hoor ik een dof geluid en blijken de equalizer instellingen niet te werken, alhoewel ze in het menu van Digifire ingesteld staan.

Ik kan uiteraard verder spelen met sound zonder hardware acceleratie, maar betekent dat dan niet dat ik in feite de CPU toch blijf belasten? Uit de antwoorden op verschillende vragen hier, komt er geen duidelijk antwoord.
Het was nu net de bedoeling dat ik de geluidskaart kon gebruiken om de CPU minder te belasten.
Indien zo, wat is hier de oplossing om de instellingen van het geluid onder HW acceleratie ook te kunnen optimaliseren?

Verwijderd

Topicstarter
Als ik HW acceleratie aanzet in Battlefield en ik overschakel naar windows desktop, is het geluid daar ook dof geworden.

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2004 13:39 ]

Verwijderd

Welk OS?

In Windows XP heet het bij mij geluiden en audioapparaten daar ff in de opties aanklikken wat je setje is bij luidspreker instellingen.

Verwijderd

Topicstarter
Deed ik.
Ik weet het niet meer. 8)7
Het lijkt erop dat als ik HW Acc aanzet, ik terugga naar mijn ac97 onboard geluid, maar alles, echt alles van dat onboard geluid is weg, zelfs via regedit.
En uitgeschakeld in BIOS.

In feite heb ik de eerste keer dat verschil gehoord in geluid bij het instellen van hardware acc voor mijn ac97 onboard drivers. Toen werd dat geluid ook zo dof toen ik hardware acc aanvinkte.
Het is net datzelfde geluid.
Ik heb inmiddels battlefield herinstalleerd, maar het probleem blijft.

Ik heb winXP- Aopen moederbord AX4SPE - UN.

Verwijderd

http://us.hercules.com/support/index.php3 toch maar voor alle zekerheid de laatste versie ff controlleren?

En anders probeer dit eens:
Modifying the games Default.con file to increase the soundBufferCacheSize may help. The file
is located in the games directory at /Mods/bf1942/settings/default.con

To open and modify this file take these steps:
1. Double click on your My Computer icon
2. Open C:\Program Files\EA Games\Battlefield1942\Mods\BF1942\Settings
3. Locate the Default.con file and double click on it.
4. If prompted choose the 'Select the Program from a list' option.
5. In the list scroll to the bottom and choose 'Wordpad' (kan ook gewoon met notepad/kladblok)
-
6. Locate the line that says: Sound.soundBufferCacheSize 100
7. Change the '100' to '1000'.
8. Now Save the file, close it and try the game again.
Quote geldt overigens meer voor wegvallende sounds dan jouw probleem denk ik.

Maar jouw probleem komt mij wel bekend voor alleen niet met Battlefield, als ik bijvoorbeeld gta vice city speel gaan de luidspreker boxen bij mij bijvoorbeeld terug naar stereo ipv surround, moet ik dan ook steeds weer terugzetten naar surround om het weer 'normaal' te krijgen. Maar nogmaals bij Battlefield heb ik dit nooit gehad, erg vreemd.

//edit: btw die equalizer is neem ik aan van hercules software zelf? Misschien is Battlefield wel niet geprogrammeerd om die instellingen over te nemen en pakt hij de std windows instellingen alleen... meer info zou ik dan zou niet kunnen geven om het wel op te lossen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2004 16:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik al geprobeerd.
Als ik trouwens de egualizer uitschakel is het geluid toch nog anders dan wanneer ik hardware acceleratie aanvink. Het is alsof battlefield in hardware acceleratie mijn kaart niet vindt.

EDIT

Ik las ergens dit
In the second place, decoding is done by software not hardware, as is usual for 5.1 sound cards. So it is the main processor and not the sound card which provides the CPU time for decoding
Is het daarom dat de kaart in hardware niet zo goed klinkt?

EDIT 2
Het is een Battlefield probleem.
Ik probeerde sound hardware acceleratie in Age of Mythology en het klinkt dan stukken beter dan zonder.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2004 18:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
een dag verder, volgende tegengekomen :
WIN XP herkent de digifire als een niet ondersteund crystal audio apparaat. Na install van drivers van windows de dato 07.01.2001 is het geluid in software en hardware hetzelfde. Klaar en niet dof, maar veel te stil. Ik dacht er bijna te zijn.
Het apparaat wordt nu herkent als Crystal soundfusion audio device.
Op microsoft update is er nu plots een update verschenen voor de drivers voor Crystal soundfusion maar na installatie ervan is het weer niets meer, de drivers zijn niet goed.
Als ik de drivers van digifire erover installeer zowel deze op de cd rom als de laatste op de site, weeral hetzelfde doffe geluid in hardware acceleratie.
Het moet dus met de drivers en XP te maken hebben. Maar welke zijn dan goed, enkel een paar oude windows drivers geven een klaar geluid in harware acceleratie maar het geluid is te stil en bij aansluiten van luidsprekers vervormt het geluid als het volume omhoog gaat.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ken eindelijk het probleem.
Het is zo dat mijn kaart een Hercules Fortissimo III 7.1 'Digifire edition' is.
Met de drivers voor de hercules kaarten installeert hij de kaart als een Digifire 7.1 maar als ik in Battlefield in hardware inschakel zoekt hij hardwarematig naar een digifire 7.1 terwijl hij in feite een fortissimo III vindt. Vandaar het slechte geluid. Battlefield detecteert de kaart hardwarematig verkeerd.

Na een lange nacht; kon ik via updaten van de drivers - zelf kiezen 'niet compatibele software' een oudere driver van Hercules Fortissimo III installeren en mits enkele bestanden op te halen uit mijn driver cache, lukte het uiteindelijk om het stuurprogramma te laden en ja hoor, weg was het doffe geluid.
Probleem is dat de aansluitingen anders zijn en ik geen koptelefoon meer kan aansluiten (op de luidsprekeruitgang is het te stil). De koptelefoon moet nu aangesloten worden op de luidsprekers.

Ik weet nu niet hoe ik in godsnaam nog die drivers moet updaten gezien de nieuwe drivers zowel gelden voor digifire als voor fortissimo III en hij telkens een digifire vindt.
Het probleem stelt zich enkel in Battlefield. De ander spellen hebben er geen last van.

Het zou een grote help zijn moest iemand me vertellen hoe ik in de toekomst de kaart kan 'forceren' om de drivers als een fortissimo III te installeren. Nu deed ik dit door gewoon de drivers te installeren voor fortissimo alleen. De kaart aanvaardde dit niet en bleef 'unsupported crysal audio device' maar iets later kon ik wel via 'updaten stuurprogramma zelf kiezen' bij de 'niet compatibele software' die drivers selecteren en mits ophalen van nog enkele andere bestanden installeren. Probleem is dat nu de nieuwere drivers ook gelden voor de digifire en de kaart dan ook direct als een digifire installeert. Als ik het zoals hierboven doe komt bij de software in het zelf kiezen menu dan enkel nog als keuze digifire 7.1...

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2004 09:48 ]

Pagina: 1