Toon posts:

[Zelfbouw] Het beginnende

Pagina: 1
Acties:
  • 76 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ey guys,

Ik ben eigenlijk een beetje verkocht :), gisteren zat ik bij iemand met een Harman Kardon 7300 met Infinity speakers met ingebouwde subwoofer, lengte a 120 CM,
En als achter had u kleine infinity, en een mission center.

Mooi klonk dat geluid ik was verkocht, Zelf heb ik een JBL setje hier staat, met boxjes van 10 CM ook 5.1, Maar gisteren ben ik dus verkocht, en wil mijn boxen wat groter maken voor betere klank :)

Door grote boxen, klinkt het toch beter, of de 10 CM van JBL toch wel?

Maar eigenlijk ben ik niet echt zo mannentje die een programma opstart en hopisikee even dingen uitreken, dit kan ik echt niet!

Misshcien dat iemand hier op het forum er wat van af weet, en misshcien wat kan bouwen.

Ik begin met de Front boxen, ze moeten hangen, dus geen 120 CM, iets van 30 CM lijkt me wel voornamelijks.

Mijn kamer is meer een kantoor :), 2,08 in de breedte en lengte 3,24

Kan/weet iemand hoe die berekeningen kan maken, mijn budget is zon 100/150 eur per box of lukt dat niet? Dan gaan we hoger... :)

Bedankt igg, wie mij kan helpen

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-10-2025

FFF

Ik ben ervan overtuigd dat die jbl's niet veel weg kunnen zetten, natuurlijk het klinkt aardig, maar een "echte speaker" geeft een veel beter geluid.

Je praat over beginner en berekenen, dat gaat niet echt samen, ik ben nu best veel bezig met het bekijken van zelfbouw (boeken, winkels, internet) en als je dat echt zelf wilt doen valt dat niet mee.

Wat ik je dus aan zou willen reden is gewoon een bestaand ontwerp na te bouwen.

Je kan deze ontwerpen zien en beluisteren bij winkels als speaker en co en speakerland.

Hun kunnen je ook meer info geven, en eventueel bouwtekeningen.

Ik hoop dat dit topic open blijft want er zin veel mensen die er mee willen beginnen.

kijk op+
www.speakerenco.nl
www.speakerland.nl

Voor adressen en bouwtekeningen.

En mijn mening is dat er geen tussenweg bestaat, je bouw of een speaker na, of je gaat je er zo veel in verdiepen dat je echt iets serieus gaat ontwerpen.

suc6, mvg FFF

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik zoek dus mensen, die het kunnen uitrekenen kwa grote van de kamer , en hoeveel watt er moet komen, en ik dacht zelf aan een basic design, tweeter, box, en achter onder een luchtpijp??

Weet iemand wat tutorial websites?

Verwijderd

Om een kast uit te rekenen zul je T/S parameters van een woofer moeten hebben, dat is meestal ook het probleem wanneer je commerciele drivers gebruikt, die zitten er nooit bij.

Deze parameters zijn wel te berekenen (niet eenvoudig), of te laten berekenen, waarmee je aan de hand daarvan de kast kan berekenen. Dat doe je dan als beginner middels WinISD. Maar dan ben je er nog niet, je zult ook een filter moeten maken en dat is echt _moeilijk_. Ik zou je dan ook willen aanraden om dit als een testprojectje te behandelen en gewoon zelf wat te gaan expirmenteren met verschillende inhouden, wel bass-reflex en ook weer niet.

Zo doe je kennis op en dan kun je later wanneer je wat meer kennis hebt aan een serieuze luidspreker beginnen. Een perfect boek dat volledig genoeg is om helemaal zelf een luidspreker te ontwerpen is "Luidspreker kasten ontwerpen" van Vance Dickason, voor ongeveer €30 te koop.

Misschien wel aardig om dit inderdaad tot een begin tot zelfbouw topic te bombarderen, ondanks dat DIY (zoektip ;) ) echt wel veel hier wordt behandeld is het ook wel informatief om wat relevante linkjes te verzamelen.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, hmm,

Ik ga zometeen even een ontwerp maken wat ik ongeveer wil.
Maar het word geen subwoofer gewoon een leuke box van 30 bij 20, met een pijp erin voor de bassen etc.

Ik wil een losse subwoofer maken die ik nu ook heb.

Edit 1:
Ik heb iets moois gezien op speakerland.nl

Als je bij zelfbouwpakketten kijkt en dan de surround kit,
De fronts dus niet de center,
Als fronts lijkt het me leuk, alleen MDF kan ik zo krijgen, kan ik ook een bouwtekening vragen?

Ja ik wil zoiets maken!!

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/6ZXWGW1705/picserver.jpeg

Edit 2:
Ja maar ik zoek gewoon een bouwtekening, en wat tips voor speakers en klaar..

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2004 15:37 ]

Verwijderd

Je kunt niet zomaar een luidsprekerbox pakken en daar een willekeurige driver inschroeven, dat werkt gewoon niet goed omdat elke driver een andere behuizing en tuningsfrequentie van de baspijp nodig heeft om goed te presteren. Ik probeerde je dat al duidelijk te maken, en zoals jij het zegt kun je beter gewoon even wat op internet zoeken voor bouwtekeningen. Gewoon een bouwplannetje hier halen en klaar slaat gewoon nergens op. Of je rommelt zelf maar wat, of je wilt er serieus een goed klinkende speaker van maken. In dat laatste geval zul je er dus wel veel tijd in moeten steken.

Daarnaast wil ik dat je voortaan de edit knop gebruikt als je nog wat aan je post wilt toevoegen, dat soort regels kun je vinden in de Faq en het lijkt me slim om die eens door te lezen: Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette)

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

En niet alleen omdat Play dat toevallig wil (;)) maar het is een algemeen geldende regel op GoT, die moet je haast al wel kennen met 4 maanden GoT-ervaring :)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik wil iets in de richting van dat speaker plaatje wat ik heb gepost,
Kwa design.

Het wordt een 2 weg reflex systeem!
Heb alvast een lijstje gemaakt wat voor speakers ik neem:

Woofer/laag/hoog : VISATON W 250 S/8-OHM
Tweeter: VISATON SC 10
Filter : VISATON FREQ SP HW/3/120 8 OHM

Is het wat?

En zoiets wil ik wel kwa design:
Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/6ZXWGW1705/picserver.jpeg

Iemand nog opmerkingen? Kan er ook een basreflex pijpje in ofzo?
Of kan iemand voor mij iets uitrekenen, of een design maken voor een hoedenplank speaker

Alvast bedankt!
Wil er veel tijd in steken ,maar ik kan niet uitrekenen en designen

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2004 16:05 ]

• Ozzi
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-07 20:53

Ozzi

??

Ik denk dat je niet echt goed hebt gekeken welke drivers je hebt, je hebt nu een 25 CM woofer en een tweetertje met een 3weg filter :?

Sowieso is een 2-weg met een 25 CM woofer al niet echt een goed idee, dat gaat nooit lekker klinken.

-edit-

Ik denk dat je beter een visaton W130S8 kan pakken, en die in een kasje van 18,5 liter zetten met een BR-pijpje

[ Voor 21% gewijzigd door Ozzi op 25-01-2004 16:12 ]

geen

Verwijderd

Topicstarter
Enig advies?

Verwijderd

Ik heb je net al gewezen op de GoT regels en specifiek op het onnodig kicken, nu doe je het weer ondanks dus mijn waarschuwing.

Dat alsmede met het feit dat je eigenlijk alleen maar op zoek bent naar kant en klare voorbeeldjes, is de reden dat dit topic op slot gaat.

Ik zou je wel graag willen verwijzen naar de GoT search en google, daarmee kun je veel goede boekenplank ontwerpen vinden, deze van Genius bijvoorbeeld.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.