Toon posts:

Pentax optio 555

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wie heeft er ervaring met dit toestel en kan me zeggen of dit toestel mee- of tegenvalt. Ik wens mooie, scherpe en contrastrijke foto's te maken. Op de reviews en de foto's die daarop staan, lijkt het of dit toestel wat donkere niet al te contrastrijke foto's maakt.

Mvg

Verwijderd

Topicstarter
Dank u voor de tip. Op al deze reviews ben ik al gaan zoeken - Dpreview, Steves Digicam, Imaging resource. Op dpreview staat jammer genoeg nog geen full review van de 555, wel van de 550. Ik ben eigenlijk op zoek naar iemand die zelf dit toestel heeft en informatie kan geven - liefst heel objectieve. Maar toch bedankt.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:50

Floor-is

5.2

Iemand die een toestel in bezit heeft zal nooit een oordeel kunnen geven op een objectieve manier IMHO, anders had hij/zij het toestel niet zelf gekocht :)

Bericht hierboven

• Koekoeksclocker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:05
De Optio reeks heeft aparte instellingen voor contrast, saturatie en scherpte. Veel mensen zetten die instellingen op het minimum, om achteraf in PhotoShop,... maximaal te kunnen postprocessen.

Je neemt bij deze camera de bluts met de buil: er bestaat geen andere compacte camera van dat formaat met een 5x zoom, even uitgebreide manuele instelmogelijkheden en zo een doordacht ontwerp. Daar staan wat toegevingen in beeldkwaliteit tegenover die een minder ambitieuze camera niet vertoont.

Zelf heb ik het kleine broertje, de Optio 450: zelfde ontwerp, zelfde optiek maar 4 MP CCD. Ik ben tevreden over de kwaliteit maar ook wel nieuwsgierig naar opnames in vergelijking met een A80.

• e1f
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-12-2025

e1f

Ik begreep van de users reacties in de fora op dpreview dat de 555 een aantal verbeterpuntjes heeft t.o.v. de 550. Dat in ieder geval de ruis minder was en dat de camera iets sneller is geworden. Ik heb 'm daarom toch maar gekocht, zat eerst nog te twijfelen voor een Canon, maar de 5x zoom heeft toch wel de doorslag gegeven, met medeweten dat de beeldkwaliteit dus wel verbeterd is. Ik heb 'm net en zal proberen binnenkort zo objectief mogelijk wat informatie te geven.

[ Voor 4% gewijzigd door e1f op 31-01-2004 16:51 ]

• RAZORDUDE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-12-2021

RAZORDUDE

aka MARAUD3R

Ik ga deze camera waarschijnlijk ook kopen, ik zou wel een paar foto's willen zien, dan kan ik ook even zien of er veel ruis te zien is, zoals gezegd word.

[ www.coredamage.com ] - [ Z mod (W40k:DOW) ]

• pp_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-11-2021

pp_

Ik heb ook de kleinere variant van de Pentax Optio 555, namelijk de Pentax Optio 450. Deze vertoond naast het aantal pixels vrijwel geen verschil met de Pentax Optio 450. Over de Optio 450 heb ik verder niet veel negatiefs te vermelden. Alles is manueel in te stellen, maar ook automatisch scherpstellen is mogelijk met verschillende mogelijheden, onder andere macro-foto's en foto's bij zonsondergang. De fotocamera heeft ook nog enkele functies die niet veel voorkomen zoals het nemen van 3d-foto's en een soort van panoramafoto's te nemen waarbij je steeds een stukje van de vorige foto ziet. De optische zoom van 5x is natuurlijk fantastisch. Daarnaast is er ook nog een digitale zoom van 4x die ik nooit gebruik en daarom ook heb uitgezet. :) Ik vind over het algemeen dat de foto's niet al te veel ruis bevatten, dit is ook verbeterd na de firmware update die onlangs verschenen is. Op aanvraag kan ik wel een ongeëdite 4 MP-foto posten.

Verwijderd

Kijk dan wel even waar de camera nog te koop is. Ik ken namelijk iemand die dezelfde camera wilde kopen (2 weken geleden) en hij heeft de camera nergens kunnen vinden in NL. Niet op het internet en niet in zaken. Kijk dus even goed rond en bel die zaak op voordat je hem besteld.

• RAZORDUDE

RAZORDUDE

aka MARAUD3R

Ja ik was gister in de Mediamarkt en daar hadden ze hem ook niet meer helaas.
Ik denk dat het helaas een andere toestel word.

• e1f

e1f

Ik heb 'm toen bij Duiker gekocht. Behoorlijk goedkoop (na even afdingen a.d.h.v. internet aanbiedingen. En later nog meer geld er af omdat ik 'm bij de plaatselijke fotowinkel 'm nog goedkoper had gezien (binnen een week). Fotootje van gemaakt, laten zien, en verschil + 30 % teruggekregen. Ik vind het een super toestelletje. Vooral alle handmatige instellingen die je kan doen, en de 5 x optische zoomlens (equivalent aan 187,5 mm). Bij hogere Iso waarden wel wat ruis (maar heb nog geen vergelijking met andere camera's).

• pp_

pp_

Ik heb mijn Pentax Optio 450 toendertijds bij Talens in Rotterdam gekocht. :)

• Glabbeek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:18

Glabbeek

Dat dus.

Ik heb zelf een Optio 450, die heb ik in december bij de Mediamarkt (Utrecht) gekocht. Ik ben erg tevreden over de camera. Natuurlijk moet ik nog een hoop oefenen met de camera, maar het voorlopige resultaat vind ik best aardig.

Een paar voorbeeldjes:
Afbeeldingslocatie: http://vanglabbeek.xs4all.nl/album/got/res_IMGP0486.JPG
Afbeeldingslocatie: http://vanglabbeek.xs4all.nl/album/got/res_IMGP0489.JPG
Afbeeldingslocatie: http://vanglabbeek.xs4all.nl/album/got/res_IMGP0496.JPG.
Meer voorbeelden uit deze serie
Deze foto's zijn helemaal onbewerkt, ze zijn alleen geresized.

Wat mij vooral erg aanspreekt aan deze camera is de 5x optische zoom, terwijl de camera niet zo heel groot is.

En zo is het maar net.

• Reanimation
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01-10-2025
Ik heb zelf geen Optio555 maar in de Foto en Video van CHIP (eerste uitgave) dat ie erg langzaam is,

Een voorbeeld:

Ontspannervertraging (zonder flitser): 0,70 S (Optio 555) ter verglijking met bijv Olympus Camedia C5060 WZ (4X Optische Zoom, 5 MP) 0,45 S schilt dus aardig wat
Inschakeltijd (tot gebruiksklaar): 6,6 S (Optio 555) ter verglijking met bijv Olympus Camedia C5060 WZ (4X Optische Zoom, 5 MP) 3,3 S schilt dus precies de helft

Vordelen die het blad noemt: Uitstekende fotokwaliteit (scherp, kleurneutraal en zonder fouten), LCD Scherm (Helder en Scherp), Pictbridge compabiliteit, leuke maar soms niet nuttige functies zoals 3D foto's

Nadelen: Veel te langzaam voor snapshots

als cijfer krijgt de camera een 6,9

in vergelijking met andere camera's:

Olympus Camedia 5060 WZ: 8,4
Canon Powershot A80: 8,0
Fujifilm Finepix F610: 7,7
Nikon Coolpix 3700: 6,9
Pentax Optio S4: 6,9
Casio Exilim EX-Z4: 6,8

Hopelijk vermakkelijkt dit je keuze

• e1f

e1f

Het is vooral de 5x optische zoom die de camera veel voordeel geeft. Daarnaast is bijna alles instelbaar. Ik vind de camera niet erg traag, maar als je snel een foto wilt maken moet je inderdaad wel zorgen dat je van tevoren hebt scherpgesteld. Maar op zich is dat bij alle ditigale camera's zo. Maar dit is de enige camera met zoveel instelmogelijkheden, zoveel optische zoom, in zo'n klein formaat. En de batterij gaat erg lang mee.

• pp_

pp_

Het opstarten van het digitale fototoestel is inderdaad niet al te snel. Het scherpstellen daarentegen wel. :)

Afbeeldingslocatie: http://img6.imageshack.us/img6/7913/frdf.jpg
Ik heb full-res foto's, maar daar heb ik geen host voor. Als iemand wilt hosten kan je me contacteren via MSN of pp at hotmail . com. :)

[ Voor 48% gewijzigd door pp_ op 10-05-2004 16:53 ]

• RAZORDUDE

RAZORDUDE

aka MARAUD3R

Hoe zit het eigenlijk met de productie van deze camera, omdat hij bijna nergens te vinden is.
Is het wel verstandig om deze nog aan te schaffen omdat hij misschien niet meer geproduceerd word, en als ik hem dam heb gekocht en hij word niet meer gemaakt, dan zit ik met de garantie.

• pp_

pp_

Als je een verzekering afsluit en er gaat iets mis, heb je nog altijd recht op een nieuwe.

• RAZORDUDE

RAZORDUDE

aka MARAUD3R

Wat is het nut van de schuifregelaar boven de zoeker?

Verwijderd

Waarschijnlijk is dat de dioptrie instelling, waarmee je als je brildragend bent, het oculair kunt aanpassen naar jouw smaak!

• Glabbeek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:18

Glabbeek

Dat dus.

De zoeker stelt niet zelf scherp; dat kan je handmatig via die regelaar doen.

En zo is het maar net.

• RAZORDUDE

RAZORDUDE

aka MARAUD3R

Is die batterij wel goed verkrijgbaar, ik heb bij de mediamarkt gekeken ze hadden wel van die batterijen maar niet van pentax.

• e1f

e1f

Ik heb 'm bij duiker toen gewoon erbij besteld. Na een weekje kon ik 'm daar ophalen.

• pp_

pp_

RAZORDUDE schreef op 18 mei 2004 @ 00:31:
Is die batterij wel goed verkrijgbaar, ik heb bij de mediamarkt gekeken ze hadden wel van die batterijen maar niet van pentax.
Er bestaan ook goedkopere versies van die batterij van een of ander B-merk, dat waarschijnlijk iets korter zal meegaan. :)

Verwijderd

En dat laaste hoeft niet eens. Check eens wat de capaciteit van de accu is en kijk eens naar een batterij van een vervangend merk. Dacht je dat Pentax die batterijen zelf maakte?

• e1f

e1f

De meeste ervaringen van mensen die je hoort met accu's van b-merken is toch dat ze er sneller mee ophouden dan originele accu's. Dat je dus na een jaar alweer een nieuwe goedkope accu moet kopen, terwijl een originele bv 3 jaar mee gaat (ofzo).

• RAZORDUDE

RAZORDUDE

aka MARAUD3R

Ik had even de cam beetgehouden in de mediamarkt, en ik vond dat ik niet een stevige grip had, dat staat ook al op de dpreview site.
Wat zijn jullie ervaringen?

• e1f

e1f

Stevige grip? Wat bedoel je daar precies mee?
Ik vind 'm eigenlijk juist erg stevig aanvoelen voor een compact camera. Hij is relatief vrij klein en daardoor misschien minder makkelijk vast te pakken, maar dat heb je bij iedere compact camera. Ik heb in ieder geval tot nu toe geen moeite gehad om de camera vast te pakken om foto's te maken.

• RAZORDUDE

RAZORDUDE

aka MARAUD3R

Nou de meeste cams hebben aan de voorkant nog een soort uitsteeksel waardoor je meer grip hebt op het toestel, en dat heeft deze dus niet.

• pp_

pp_

Dan hang je dat koordje eraan. :P

• RAZORDUDE

RAZORDUDE

aka MARAUD3R

hoe zit het met de klepje voor de batterij, en de geheugenkaart, ik heb gelezen dat het niet zo goed is, dus dat het makkelijk zou slijten oid?

Is Dane-Elec wel een goed merk SD geheugen?

[ Voor 15% gewijzigd door RAZORDUDE op 20-05-2004 16:59 ]

• e1f

e1f

Ik heb er nog niks van gemerkt eigenlijk... 't is gewoon een normaal klepje. Ik had op dpreview wel gelezen dat ie onhandig zat als je'm op het statief had staan en dan je batterij wilde verwisselen ofzo. Maar goed, 'k heb 'm eigenlijk nog nooit op statief gehad, en zal ook wel niet zo vaak gebeuren.

• RAZORDUDE

RAZORDUDE

aka MARAUD3R

Even over het geheugen, ik heb gezien op pricewatch @ tweakers.net dat er nogal wat verschillende merken SD geheugen zijn.
En er zit ook wel aardig wat prijs verschil in bij sommige, bijvoorbeeld viking.
Hebben toevallig ook goede/slechte ervaring met duurdere of goedkope merken?

• RAZORDUDE

RAZORDUDE

aka MARAUD3R

Schopje -> ik wil um morgen bestellen dus, als ik nog ff weet hoe het zit met het geheugen, kan ik gelijk nog geheugen erbij bestellen ;)

• e1f

e1f

hm... van geheugen heb ik helaas niet zoveel verstand. Ik heb er een 256 kaartje van mmore bij genomen, maar ze hadden alleen dat merk. Dane Elec is volgens mij vrij goed op geheugen gebied, maar weet niet hoe dat met SD kaartjes is. Met 256 kan je trouwens op hoogste resolutie en kwaliteit ongeveer 74 foto's kwijt.

• pp_

pp_

Ik heb een Dane-Elec geheugenkaart van 128 MB. Deze hebben ze me in de winkel aangeraden, omdat deze het snelste bleek uit tests. :)

• RAZORDUDE

RAZORDUDE

aka MARAUD3R

Bedankt voor de informatie, ik heb um even geleden besteld bij koopdigitaal.nl, en nadat ik um binnen heb zal ik mijn ervaringen hier wel posten ;).

[ Voor 11% gewijzigd door RAZORDUDE op 21-05-2004 16:35 ]

• RAZORDUDE

RAZORDUDE

aka MARAUD3R

Nou lekker, kreeg net een mailtje dat ze de cam niet meer hebben.
Ik denk dat hij ook moeilijk te krijgen is nog, maar ik zag wel dat ze de 550 nog wel hebben, misschien die anders bestellen.
Of weten jullie nog een online shop die hem heeft?

• e1f

e1f

Ik zou niet zo snel voor de 550 kiezen. Die schijnt wat langzamer te zijn en heeft een mindere ruisreductie. Volgens mij zijn er nog genoeg online shops die 'm wel hebben. Pas wel op bij online kopen dat je vaak een buitenlands model krijgt (maakt op zich niks uit, behalve met garantie dan, dan moet je'm opsturen e.d.).

• RAZORDUDE

RAZORDUDE

aka MARAUD3R

-edit-

foutje

[ Voor 93% gewijzigd door RAZORDUDE op 24-05-2004 18:36 ]

• pp_

pp_

RAZORDUDE schreef op 24 mei 2004 @ 17:05:
Nou lekker, kreeg net een mailtje dat ze de cam niet meer hebben.
Ik denk dat hij ook moeilijk te krijgen is nog, maar ik zag wel dat ze de 550 nog wel hebben, misschien die anders bestellen.
Of weten jullie nog een online shop die hem heeft?
Ga langs bij Foto Talens in Rotterdam. Daar heb ik hem ook gehaald en direct een verzekering afgesloten voor valbeschadiging. :)

• RAZORDUDE

RAZORDUDE

aka MARAUD3R

Thx, ik heb al een winkel gevonden bij mij in de buurt (Consumax.nl, Leeuwarden).
Ik heb eerst even een mailtje gestuurd of het in voorraad is, en als dat zo is dan haal ik um wel op :).

• RAZORDUDE

RAZORDUDE

aka MARAUD3R

Bij consumax hebben ze hem dus niet meer op voorraad en krijgen ze hem ook niet meer.
Ik heb een mailjte gestuurd over de productie van de camera, en dit stond in hun reply:

"Helaas is de Optio 555 sinds vorige week helemaal uitverkocht en komt er pas een opvolger in september.".

Dus ik ben nu opzoek naar een andere gelijksoortige camera. :'( .

• PQR
  • Laatst online: 14-01 19:43

PQR

Heb hem vorige week gekocht in duitsland bij foto mundus, is een normale foto zaak in dl. woensdag besteld, vrijdag halen voor 499,- . prijs is iets omhoog gegaan sinds vorige week, maar nog de moeite waard om te kijken. ze bezorgen ook in nl. www.foto-mundus.de

*** edit
is nu 519,-

[ Voor 6% gewijzigd door PQR op 27-05-2004 16:16 ]

Resistance is futile (if <1 ohm)

• RAZORDUDE

RAZORDUDE

aka MARAUD3R

Ik denk toch niet dat ik um bestel, hij word niet meer geproduceerd dus als er iets mee is, kan ik iniedergeval geen nieuwe krijgen.

• RAZORDUDE

RAZORDUDE

aka MARAUD3R

PQR schreef op 27 mei 2004 @ 16:15:
Heb hem vorige week gekocht in duitsland bij foto mundus.......... ze bezorgen ook in nl. www.foto-mundus.de
Wat zijn de leverings mogenlijkheden, en kosten, ik snap niet zoveel van dat duits ;) .

• PQR

PQR

Leveringskosten zijn 14,99 naar nl.

en je moet van te voren betalen.

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06-2025
Iemand al foto's ? zit er op te wachten ;)
Heb trouwens begrepen dat ie wel in tiff kan opslaan maar niet in raw :| ?

[ Voor 64% gewijzigd door ernst op 02-06-2004 22:13 ]

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

• RAZORDUDE

RAZORDUDE

aka MARAUD3R

Weet je zeker dat je hem gaat kopen, omdat ze niet meer geproduceerd worden kan je ook niet een nieuwe cam krijgen, maar ik weet niet hoe het zit met onderdelen.
RAZORDUDE schreef op 27 mei 2004 @ 16:02:
Bij consumax hebben ze hem dus niet meer op voorraad en krijgen ze hem ook niet meer.
Ik heb een mailjte gestuurd over de productie van de camera, en dit stond in hun reply:

"Helaas is de Optio 555 sinds vorige week helemaal uitverkocht en komt er pas een opvolger in september.".

Dus ik ben nu opzoek naar een andere gelijksoortige camera. :'( .

[ Voor 36% gewijzigd door RAZORDUDE op 03-06-2004 22:12 ]

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-02 09:56
ik heb zelf de tegenhanger van Casio. Maar aangezien dit bijna dezelfde camera's zijn. Kan ik alleen maar zeggen KOPEN. Vergeet die sony en hp dingen, dit is echt kwalitatief een stuk beter!!!

Voor de mensen die zich afvroegen hoe het in met het merk zit. Pentax, Casio is in nederland moeilijker vekrijgbaar omdat er hier geen goed distributie kanaal is en de merk bekendheid gering. In Duitsland / Oostenrijk enzo daarintegen is dit net zo standaard als sony camera's hier.

Letop bij aankopen doen via internet van deze camera's veel shops halen deze uit de USA en hier zijn de specs vaak net wat anders als in europa. Bijv. geen film funcie, kortere film functies etc.

[ Voor 57% gewijzigd door thefox154 op 06-06-2004 13:27 ]

• PQR

PQR

RAZORDUDE schreef op 03 juni 2004 @ 22:12:
Weet je zeker dat je hem gaat kopen, omdat ze niet meer geproduceerd worden kan je ook niet een nieuwe cam krijgen, maar ik weet niet hoe het zit met onderdelen.
Lekker optimistisch, als je er nu al van uit gaat dat je cam het gaat begeven, of dat je nieuwe onderdelen nodig bent. 8)7

je garantie is net als bij een camera die net nieuw is, dus ik zie het probleem niet

• RAZORDUDE

RAZORDUDE

aka MARAUD3R

Kijk, als het een nieuwe cam is dan zijn er nog wel nieuwe onderdelen etc., maar deze cam wordt in iedergeval niet meer geproduceerd, en denk ook dat er geen onderdelen meer voor zijn, dus als er al iets mee gebeurd, (wat ik wel vaak heb gelezen/gehoord) dan kan het dus niet gerepareerd worden, dus krijg ik waarschijnlijk vervanger, andere type ofzo die dan weer niet de opties van de optio 555 heeft en dat wil ik dus niet.
Pas als ik zeker weet dat er nog wel onderdelen voor zijn dan koop ik um.

Pagina: 1