[HDD] Nieuw, maar fitness SMART laag?

Pagina: 1
Acties:

• jeroen-v
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-01 20:50
Ik heb een kast + HDD besteld. De web-shop vroeg of ze de HDD erin mochten zetten, zodat het als 1 pakket kon worden verstuurd. Het gaat om de Seagate Barracuda 7200.7 120GB, 8 MB.

Ik heb de computer in elkaar gezet, windows geinstalleerd, speedfan geinstalleerd, temps zijn goed. Bij speedfan heb je ook een SMART-functie, en toen ik die opende, zag ik dat de fitness van mijn schijf nog maar 2/3 vol zat.. :?

Ik heb laatst een WD 6 GB, die zat rond 1/2 vol, en die ging toen ook later kapot.
Ik heb nog een WD, 40 GB, en die draait al 2 jaar elke dag, en die heeft fitness nog helemaal vol (met uitzondering van 1 balkje).

De schijf was nog niet geformatteerd, gepartitioneerd enz.

Mijn vraag is:

Kan dit komen doordat de HDD te veel bewogen is tijdens de reis? Of dat hij al gebruikt is? Dat laatste lijkt me niet, hij ziet er echt 100% als nieuw uit.

En is dit erg? Zegt het iets over de toestand waarin de schijf zich bevind? Kan hij hierdoor sneller kapot gaan?

Specs:

A7N8X Deluxe 2.0 1007bios, Huntkey voeding 400 watt, 2500+@3200+, Hercules 9800SE@pro

Pics:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~verno029/naamloos2.JPG
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~verno029/naamloos.JPG

Verwijderd

op mijn maxtor hdd 60 gb 5400 rpm staat dat fitnes metertje al 1 jaar lang op 3/4 en de schijf doet ut nog steeds perfect. kan iets zijn met een bepaalde waarde die x aantal keer is overschreden en daarom 25% minder fit is.

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-03 20:53

Corn

Raar jongetje

Niet druk om maken denk ik.
Seagate heeft online diverse programma's staan om je hd te diaggen, als je de eerste (java enabled) diag gebruikt zal deze ook smart controleren, en zelfs een RMA formulier voor je invullen mochten er problemen zijn

• Icey
  • Laatst online: 16-03 15:17
jeroen-v schreef op 25 januari 2004 @ 10:34:

Dat zegt niks... ik kan ook alle partities weggooien

Kan dit komen doordat de HDD te veel bewogen is tijdens de reis? Of dat hij al gebruikt is? Dat laatste lijkt me niet, hij ziet er echt 100% als nieuw uit.

Een hardeschijf kan erg veel hebben als hij in parkeer stand staat, dus alsje de pc uitzet en je vervoert hem dan trekt hij erg veel! Ik weet nietmeer presies hoeveel G dat was, maar het was meer dan een mens aankon ;)

Wat ikzelf zou doen, is de webshop ffmailen, en exact hetzelfde uitleggen als wat je net hier deed, dat je een hardeschijf moet kunnen vertrouwen omdat je al je data erop gaat zetten en dat je dat nu niet meer kan. Waarschijnlijk heb je net een fout model, ik denk dat ze dat best willen ruilen als je het lief vraagt.

• Corn

Corn

Raar jongetje

Icey schreef op 25 januari 2004 @ 10:41:
jeroen-v schreef op 25 januari 2004 @ 10:34:

Dat zegt niks... ik kan ook alle partities weggooien

Een hardeschijf kan erg veel hebben als hij in parkeer stand staat, dus alsje de pc uitzet en je vervoert hem dan trekt hij erg veel! Ik weet nietmeer presies hoeveel G dat was, maar het was meer dan een mens aankon ;)

Wat ikzelf zou doen, is de webshop ffmailen, en exact hetzelfde uitleggen als wat je net hier deed, dat je een hardeschijf moet kunnen vertrouwen omdat je al je data erop gaat zetten en dat je dat nu niet meer kan. Waarschijnlijk heb je net een fout model, ik denk dat ze dat best willen ruilen als je het lief vraagt.
Ik zou eerst de online utilities even proberen, je mag namelijk je harddisk meteen ruilen direct bij Seagate mochten er problemen zijn. Ik had een kleine beschadigde cluster (bleef erg lang hangen bij formateren) en die gaf het programmatje meteen aan, en schreef meteen een rma formulier uit, alleen naam en adres invullen.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Maar je hebt niks aan readings van speedfan ivm RMA. Dan moet je echt een tooltje van seagate downloaden en de schijf testen. Zegt die dat alles ok is dan zou ik me niet druk maken. Wel altijd backuppen natuurlijk, maar dat spreekt voor zich.

specs

• jeroen-v
Ok, ik ben die dingen aan het runnen

bij de online SMART van seagate zijn dit de resultaten

------------------------------------------------------------------------

Run: 25/01/2004 10:48:44

Primair IDE-kanaal : ST3120026A

Model: ST3120026A

Serial Number: 5JT1GQEZ

Capacity: 120.03 GB

Test result: Self-test routine completed without error.

-------------------------------------------------------------------------
Run: 25/01/2004 10:49:24

Primair IDE-kanaal : ST3120026A

Model: ST3120026A

Status: No S.M.A.R.T. thresholds exceeded.

---------------------------------------------------------------------------

SeaTools Online 90 Second Surface Scan

Started at 10:53:05 AM on 0/25/2004.

Scanning drive: Primair IDE-kanaal : ST3120026A

Scan complete. No errors were found.

-----------------------------------------------------------------------

[ Voor 19% gewijzigd door jeroen-v op 25-01-2004 10:55 ]

• mace
  • Laatst online: 00:02

mace

Sapere Aude

jeroen-v schreef op 25 januari 2004 @ 10:50:

[--knip--]
Ach, ik heb zelf ook een seagate, maar dan van 80 GB (model weet ik zo niet, andere pc atm) en speedfan geeft de fitness ook op 75% aan, maar dat tooltje van seagate vind niks dus....... Ik maak me geen zorgen, en ik stel voor dat jij dat ook niet doet ;)

• Corn

Corn

Raar jongetje

jeroen-v schreef op 25 januari 2004 @ 10:50:

-----------------------------------------------------------------------
Prima in orde dus, en niks om je zorgen over te maken.

• Icey
  • Laatst online: 16-03 15:17
Blijkbaar is er volgens seagate dus niks aan de hand.. ik was idd vergeten dat speedfan er wel eens naast zou kunnen zitten :P. Ik gebruik vaak die powertools van maxtor, dat werkt ook prettig :)

• jeroen-v
Ok bedankt allemaal!
HDD is in orde.

[ Voor 25% gewijzigd door jeroen-v op 06-06-2004 20:07 ]

• freddifish
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-01 09:15

freddifish

schnappi !

hier met een gloednieuwe barracuda hetzelfde.. zal aan speedfan liggen denk ik

als ik dtemp gebruik (leest ook smart) krijg ik helemaal geen klachten

'people say I'm a drinker, but I'm sober half the time' - Mick Jagger | mail: freddifish_AT_gmx.net

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-03 23:26
Een aantal waarden die in de SMART-tabel zijn opgeslagen zou ik toch met een korrel zout nemen, zeker als je die waarden vergelijkt tussen 2 verschillende schijven.
Zo heb ik in mijn fileserver 4 Maxtor schijven zitten (allen 80 GB, in RAID5) 2 zijn Quantum-modellen en 2 zijn Maxtor-modellen.
De uptime van 3 van de 4 schijven is ongeveer 9500 uur, maar als je dan ziet wat alle 4 de schijven aangeven...
code:
1
2
3
4
5
Power On Hours
hda 9506
hdd 40351
hde 9491
hdg 65049

Oftewel dat zegt lang niet altijd wat :)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Roflmao
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-03 20:01
Bij mij nieuwe WD 80gb met 8mb cache was het ook zo, 70% fitness, 100% performance...

Ik had ergens gelezen dat dit wel vaker voorkomt, dus je moet het met een korreltje zout nemen...

[ Voor 15% gewijzigd door Roflmao op 25-01-2004 11:09 ]

Pagina: 1