Capturen met firewire, toch audio kwaliteitsverlies?

Pagina: 1
Acties:

• dirkpostma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-02 08:23
Ik heb een digitale camcorder (Sony TRV33, MiniDV) en ik wil m.b.v. firewire het beeld en geluid overzetten naar de computer. Aan gezien mijn desktop (nog) geen firewire poort heeft gebruik ik hiervoor mijn laptop (Jewel 2780, AMD 2400+). Op diverse plekken heb ik gelezen dat het overzetten van MiniDV in principe lossless zou moeten zijn. Wel, bij mij is dit niet het geval. Het beeld lijkt goed te gaan, maar het geluid van het "gecapturde" / "gekopieerde" materiaal is soms stukken slechter dan het origineel.

Het gekopieerde materiaal bevat vaak irritante "kraakjes". Een voorbeeld hiervan is hier te downloaden. Hier hoor je met name bij bepaalde piano-aanslagen het gekraak. Note: het geluid is MP3 160kbps gecodeerd; ik hoor geen verschil met het "originele" gecapturede geluid.

Ik heb diverse capture-programma's gebruikt (Windows Moviemaker, Pinnacle Studio 8, Adobe Premiere 7), en alle programma's vertonen dezelfde kwaliteitsverlies. Ik heb ook geprobeerd om zoveel mogelijk uit te schakelen (programma's en hardware) om zoveel mogelijk resources vrij te maken voor het capturen; dit maakte echter geen verschil.

Ik heb volgens mij van alle hardware de nieuwste drivers geinstalleerd en heb zelfs de mijn BIOS geflashed met de nieuwste versie. Dit maakte echter ook geen verschil, het geluid blijft slecht na het "capturen".

Ik gebruik een 4-4 firewire kabel, deze kostte ca. 10 euro. Zou het hier aan kunnen liggen, dwz: zou het helpen om een duurdere firewire aan te schaffen? Ik heb geen last van lost frames, deze worden altijd 100% gecaptured, dus ik denk het niet, maar goed...

Ik heb op internet gezocht, maar heb nergens hetzelfde probleem nergens teruggevonden (...en dus ook geen oplossing gevonden). Nu vroeg ik mij af of iemand hier enig idee heeft wat hier aan de hand kan zijn. Ik hoop dat ik voldoende informatie heb gegeven, zo niet, laat even weten.

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-02 12:29
Capture je wel naar een ongecomprimeerde avi file die dan 13GB per uur groot is?

• dirkpostma
Ja, naar DV formaat. 13:29 minuten is 2.999.496kB, dus inderdaad zo'n 13GB per uur. Overigens is het filmpje hierboven qua beeld enorm compressed (MPEG, met VirtualDub gedaan). Het audiogedeelte is met Lame MP3 gecodeerd, 160 of 192 kbps CBR, ik weet even niet precies welke ik gekozen had, maar ik hoor zelf i.i.g. geen verschil met het DV filmpje. Het geeft een goede indruk van het probleem: het gaat me vooral om het geluid, dat zoals je hoort, erg kraakt.

[ Voor 255% gewijzigd door dirkpostma op 25-01-2004 09:17 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-02 20:45

voodooless

Sound is no voodoo!

Heb je het geluid eens bekeken in een audio editor? Mischien dat het soms clipt oid.

Ook is DV geluid 48 kHz. Sommige programma's zijn extreem slecht in het downsampelen naar 44.1 kHz, en dan is het niet om aan te horen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

alleen je linkerkant clipt en daar staat de piano, het geluid is gewoon te hard opgenomen dus..

• dirkpostma
Heb je het geluid eens bekeken in een audio editor? Mischien dat het soms clipt oid.
Bedankt voor jullie reacties. Rechtstreeks uit de camera klinkt het gewoon goed (zonder kraakjes). Na het capturen, wat lossless zou moeten zijn, niet. Als het geluid overstuurd zou zijn, dan zou dit ook te horen moeten zijn als je het rechtstreeks via de camera beluistert, toch? Ik neem daarom aan dat het geluid niet overstuurd is opgenomen, of zit er een verkeerde gedachtesprong in deze redenering?
Ook is DV geluid 48 kHz. Sommige programma's zijn extreem slecht in het downsampelen naar 44.1 kHz, en dan is het niet om aan te horen.
Als ik de DV vlak na het capturen afspeel met Pinnacle Studio 8, Windows Movie Maker of Premiere, dan klinkt het al slecht. Of zijn al deze programma's slecht in het downsamplen, als het uberhaupt gedownsampled wordt?

Ik denk zelf dat er iets mis gaat met het capturen zelf, alleen ik weet niet wat... Iemand enig idee?

[ Voor 14% gewijzigd door dirkpostma op 25-01-2004 21:41 ]

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-02 12:29
Andere muziek/ audio die je afspeelt op je PC is wel van goede kwaliteit?

[ Voor 28% gewijzigd door Bigfoot op 25-01-2004 21:47 ]

• dirkpostma
Ja, andere muziek is wel van goede kwaliteit. Dit heeft m.i. niets te maken met de geluidskaart waarmee het wordt afgespeeld. Op mijn desktop PC zijn de kraken ook hoorbaar en ik neem aan dat jij de kraakjes ook hoort, toch?

[ Voor 38% gewijzigd door dirkpostma op 25-01-2004 21:56 ]

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Ik heb het ook wel eens gehad, bij mij kwam er ongeveer elke seconde een tik doorheen, het probleem zat 'em in het uitstaan van de DMA. Waarschijnlijk kan de harde schijf in je laptop niet de continue datastroom van de dv-camera aan. Je zou eventueel kunnen checken of je DMA wel aan hebt staan maar ik vrees dat het gewoon aan je systeem ligt...

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• e1f
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-12-2025

e1f

Dan zou je toch ook last hebben van lost frames denk ik?? Neemt je camera wel op met dezelfde datarate als waarmee je captured? Ik had eerst last van lost frames en dat had ik niet meer toen ik de datarate op 32 kHz had gezet.

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-01 13:42

Xymox

Determinism rulez !

Wat zijn de audio-instellingen van de camera zelf ?

12/16 bits ? 41000 / 48000 hz ?

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• dirkpostma
Update: het probleem is bij mij inmiddels bekend. Het bleek niet te liggen aan het capturen zelf, maar toch aan het afspelen ervan. Op zowel mijn laptop als desktop klinkt er enorm veel gekraak in het fragment wat te downloaden is, maar ik heb het nu ook op een andere computer gehoord, en daar is het geluid wel gelijk aan wat op de camera te horen is. Weliswaar niet 100%, maar dat ligt inderdaad aan microfoon of oversturing of iets dergelijks, maar dit is lang niet zoveel als wat ik bedoelde.

Het blijkt dus toch een afspeel-probleem te zijn. Wel toevallig dat het zowel op laptop als op desktop klinkt, maar het zou misschien aan een exotisch codec kunnen liggen wat op beide systemen is geintstalleerd. Enniewaty, bedankt voor het meedenen, ik ga nu op zoek verder naar het afspeelprobleem, maar dat is een ander topic :)
Pagina: 1