Toon posts:

vraagje over partion magic

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Werk met partion magic 8.

Heb win98 en win xp op comp. staan. Als ik win98 opstart staat deze volgens "deze computer" op de C-partitie. Als ik winxp opstart staat ook deze volgens "deze computer" op de C-partitie en is de partitie van win98 de F-partitie. ("D" en "E" zijn cd brander en lezer)
Is dit normaal?

Ze zijn ook allebei een primaire partitie.
Mag dit?

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-08 22:06

Xof

Ja dit is heel normaal. Windows wil graag op c staan, dus winxp heeft gewoon een andere indeling qua stations dan win98 weer heeft, maar dat maakt niks uit :)

Verwijderd

C:> is inweze niets anders dan het 'hoofd'station van windows afaik en daartoe dus ook als zodanig onder het os worden aangegeven.
oftewel als je win98, 2000 en XP naast elkaar zet zullen deze allen wanneer je ze opstart zeggen dat hun 'root' op C:> staat terwijl de werkelijke schijfindeling compleet anders kan zijn.
Qua performance maakt het niets uit het kan hoogstens wat verwarrend overkomen, maar ik neem aan dat je je eigen schijfindeling wel weet en dus ook weet op welke partitie winXP/win98 staat ;)

Verwijderd

Topicstarter
En moeten alle besturingsystemen die je installeert op een primaire partitie staan, of mag je die ook op logische partities zetten? Of kan zoiets niet?
Dacht ook ooit is ergens gelezen te hebben dat je maar maximum 4 primaire partities kan hebben, en er zijn toch mensen die meerdere besturingssystemen geinstalleerd hebben.

Verwijderd

Nee niet alle systemen hoeven op een primaire partitie te staan. Een goed voorbeeld hiervan is linux welke je zonder problemen op een logisch station kan zetten en volgens mij kan/kon beos dit ook, maar pin me daar niet op vast :)

Trouwens hierover kun je ook makkelijk het een en ander via google vinden hoor als je er meer informatie over wilt hebben ;)

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Ze zijn ook allebei een primaire partitie.
Mag dit?
ja. je kunt afaik 4 primaire parities hebben, daarna moet je een extended maken. verder hoeven Windows 2k en XP niet op een primaire te staan, evenals GNU/Linux :)
3.3. Primary Partitions

The number of partitions on an Intel-based system was limited from the very beginning: The original partition table was installed as part of the boot sector and held space for only four partition entries. These partitions are now called primary partitions.
3.4. Logical Partitions

One primary partition of a hard drive may be subpartitioned. These are logical partitions. This effectively allows us to skirt the historical four partition limitation.
inderdaad maximaal vier primary partities :)

[ Voor 57% gewijzigd door G33rt op 25-01-2004 20:44 ]

Pagina: 1