WLAN netwerk onder water.

Pagina: 1
Acties:
  • 187 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09-2025
Hallo, ik heb veel gegoogled op verschillende termen maar helaas is er geen enkele site die mij duidelijkheid verschaft.

Wat ik wil weten is of het mogelijk is om een WLAN netwerk onder water aan te leggen, oftewel hindert water eigenlijk de straling die van deze WLAN zenders af komt :?

Mijn idee was om een receiver onder een plexiglazen bol te plaatsen op iets dat onder water gaat en om dan te kijken wat er onder water gebeurt door data te versturen via het WLAN. Weet iemand wat de mogelijkheden zijn van WLAN onder water :?

Verwijderd

Wat drijft je dit in PNS te zetten :?

PNS > NT dus :)

• k-oz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-12-2021

k-oz

do not feed the trolls

hoe wil je de stroomvoorziening regelen... ?

...Microsoft KB article Q172653: "Sometimes Barney Starts Playing Peeka boo on His Own""

Verwijderd

mmm, ik denk niet dat dit je gaat lukken. Het water geleid, en zal dus gaan werken als een soort kooi van faraday, hieruit ontsnapt vrijwel geen radiostraling.
Alleen zeer laagfrequentie radiostraling komt nog een beetje door een laag water heen. zie bijvoorbeeld: deze link

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:58

Klippy

Still Game

Ligt helemaal aan de afstand die je wil overbruggen lijkt mij he.

Maar wat is het nut hiervan precies :?

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• aKra
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:39

aKra

Intentionally left blank.

Watermoleculen schijnen het signaal tegen te houden, ik kan je het niet exact geven op papier maar heb ik zeer vaak gehoord...

Net zoals dat je een versterkte antenne niet op je zak moet richten want dan zijn je zaadcellen getoast voor een paar dagen >:)

Nee, als je met regen bijv. een straalverbinding hebt zakt deze in kwaliteit, ze houden wel degelijk het signaal vast of hinderen het, dus massief water dus in bijv. een woonboot zou denk ik killing zijn voor het signaal!

Intentionally left blank.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Sattelietcommunicatie is niet mogelijk onder water, dus ikgok dat dat met Wlan (wat ook Ghz band is) ook niet zal gaan lukken. Alleen laagfrequente (en dus langegolf) straling komt er doorheen. Kijk maar naar een gemidelde duikboot.
Maar ff semi on-topic: Waarom wil je in godsvredesnaam een WLAN AP onder water? Heb je soms een duikpak en een waterdichte flaptop ofzo?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• supakeen
Heeft iets te maken met een onderzee project, en als de 2 WLAN dingen nou eens beide onder water zaten, ik kan me voorstellen dat de overgang van lucht naar water een groot gedeelte van de straling afketst. Anders is het ook geen probleem dan ga ik gewoon weer terug op UTP kabel.

Verwijderd

Óver water kan wel goed, trouwens :) Hetzelfde idee als met GSM-golven, dit ketst lekker.

• _fm
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

_fm

onder water gaat niet werken. Wlan is 2,4 GHz, en als je bedenkt dat een magnetron ook rond die golflengte zit, en een magnetron juist op die golflengte zit omdat het de resonantiefrequentie van water is, en er dus optimaal energie overgedragen wordt. Lijkt me dat er niet veel van je wlan signaal overblijft.

• Foxfire
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:46
Het hangt er natuurlijk wel heel erg vanaf hoe diep onder water.
Misschien dat het bij 10cm nog wel zal gaan, maar 300meter (waar in die link over die onderzeers gesproken wordt) is natuurlijk nooit te halen.
Ik snap overigens ook niet wat het nut hiervan is....?

Dat dan weer wel......

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:19
Water is, samen met metaal, de grootste ramp voor je WLAN signaal. Dus vergeet het maar.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• dog4life
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[offtopic]
wifi werkt als een magnetron...toch? straks kookt je water ;)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-08 21:23

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

dog4life schreef op 25 januari 2004 @ 13:23:
[offtopic]
wifi werkt als een magnetron...toch? straks kookt je water ;)
klopt, alleen levert het gemiddelde AP een tikkeltje minder vermogen ;) (factor 8000 ofzo?).

[ Voor 5% gewijzigd door Orion84 op 25-01-2004 13:36 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 januari 2004 @ 11:20:
Óver water kan wel goed, trouwens :) Hetzelfde idee als met GSM-golven, dit ketst lekker.
Ik denk het niet.... Er zijn niet voor niets steunzenders nodig, ook over land.
Of geloof jij nog in sprookjes zoals die reclame waar je met vodaphone (dacht ik) kan internetten bij een groot meer in het midden van de rimboe ;)

Wifi kan echt alleen over water (dus door de lucht) en niet verder dan zichtafstand. Wil je verder zal je moeten wachten op het Noorderlicht (Aurora) wat de omstandigheden positie als negatief kan beinvloeden.

Dus TS hang een kabel aan je netwerkkaarten met een grote katrol dan kan je het verst komen. Nog beter is glas, kan je nog verder komen

Verwijderd

_fm schreef op 25 januari 2004 @ 11:23:
onder water gaat niet werken. Wlan is 2,4 GHz, en als je bedenkt dat een magnetron ook rond die golflengte zit, en een magnetron juist op die golflengte zit omdat het de resonantiefrequentie van water is, en er dus optimaal energie overgedragen wordt. Lijkt me dat er niet veel van je wlan signaal overblijft.
Klopt: alles wat warm wordt in de magnetron blokkeert ook je wifi-signaal :)
Verwijderd schreef op 25 januari 2004 @ 15:09:
[...]

Dus TS hang een kabel aan je netwerkkaarten met een grote katrol dan kan je het verst komen. Nog beter is glas, kan je nog verder komen
Klopt: Je portomonne wordt heel wat lichter zodat je een stuk verder kunt lopen :Y) ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2004 15:12 ]

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 17:41

qless

...vraag maar...

Inderdaad houdt WiFi niet van water... Zet maar eens een bak water tussen je AP en je WiFi kaart en zie hoe je signaal sterkte direct sterk terugloopt.

Website
Drones: Air 3s, Mini 4 Pro, Avata 2
Camera's: Canon R6, Canon 5d2, Dji Osmo Action 4
Objectieven: 8 fisheye, 14f2.8, 24f2.8, 50f1.8, 135f2, 17-40f4, 24-105f4, 70-300f4-5.6, 150-600f5-6.3, 25f2.8-2.5x-5x

Verwijderd

ik heb net mijn ap ondergedompeld (met een plastic zak erom) in een emmer water en de signaalsterkte liep meteen terug van 90a100% naar 40a50%, hier zat dus nog maar een ~10cm water rondom tussen, dus ik denk niet dat het gaat werken misschien dat als de ontvanger ook onder water is, dat het dan wat beter gaat, maar ik verwacht er helemaal niks van

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2004 15:48 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 januari 2004 @ 15:47:
ik heb net mijn ap ondergedompeld (met een plastic zak erom) in een emmer water en de signaalsterkte liep meteen terug van 90a100% naar 40a50%, hier zat dus nog maar een ~10cm water rondom tussen, dus ik denk niet dat het gaat werken
OMFG! Wel leuk overigens :D

Hoe heb je dat met de stroomtoevoer gedaan? :)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

ik heb net mijn ap ondergedompeld (met een plastic zak erom) in een emmer water en de signaalsterkte liep meteen terug van 90a100% naar 40a50%, hier zat dus nog maar een ~10cm water rondom tussen, dus ik denk niet dat het gaat werken misschien dat als de ontvanger ook onder water is, dat het dan wat beter gaat, maar ik verwacht er helemaal niks van
Zie hier een echte tweaker aan het werk...kostte wat het kost de proef op de som willen nemen _/-\o_

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

ik heb daar geen idee van, maar ik weet dat communicatie met duikboten zeer moeilijk verloopt.
Men plaatst daar masen van 100-en meters lang in het water, om op zeer lage freq golven te sturen, en dan haalt men nog maar een bereik (onder water) van enkel km...

klinkt onmgelijk...

• supakeen
Je bent mijn held _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ik ga dan maar een UTP kabel in een flexibeler jasje stoppen om mijn onder water ding te verbinden met het basis station :)

Verwijderd

misschien als je de antennes echt in het water doet, dat je dan de overgang weghaalt. maar ap>lucht>plastic>water>plastic>lucht naar laptop is misschien wel een beetje veel

misschien absorbeert het water het wel, maar als iemand het wil/kan testen wil daar graag het resultaat van horen :P

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2004 18:23 . Reden: laat maar ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 januari 2004 @ 18:13:
misschien als je de antennes echt in het water doet, dat je dan de overgang weghaalt. maar ap>lucht>plastic>water>plastic>lucht naar laptop is misschien wel een beetje veel
Het zit hem niet in de overgang. Water absorbeert gewoon 2.4ghz signalen. Vandaar dat water ook warm wordt in de magnetron :)

• supakeen
Er zijn vast ook geen low budget lage-frequentie zenders te vinden die makkelijk als zender/ontvanger hun werk kunnen doen voor TCP/IP :?

Verwijderd

zmn schreef op 26 januari 2004 @ 16:33:
Er zijn vast ook geen low budget lage-frequentie zenders te vinden die makkelijk als zender/ontvanger hun werk kunnen doen voor TCP/IP :?
Dan zal je ook helemaal geen snelheid meer maken, want als je dat met een gewone snelheid zal gaan moduleren (TCP-IP verkeer gaat genereren) zal m.i. ook die snelheid in elkaar zakken.

• miw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-02 13:02

miw

In plaats van radio golven (EM straling) vindt de meeste draadloze signaal overdracht in water plaats met geluidsgolven en met licht pulsen. Het hangt een beetje van de toepassing af wat mogelijk is. Geluid draagt redelijk ver in water, maar dan alleen met hele lage frequenties, en daar krijg je weer geen fatsoenlijke data doorvoer snelheid mee. Met licht haal je in het Nederlandse troebele water waarschijnlijk niet de gewenste afstanden, maar is je overdrachtsnelheid weer een stuk beter. Kortom; "elk voordeel hep z'n nadeel" (vrij naar J. Cruijff).
Pagina: 1