Raid 0 data recovery

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Carlito
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-03 16:33
Beste mensen,

ik heb sinds 3 dagen een raid 0 configuratie.
Ik heb 2 identieke schijfen, namelijk maxtor diamond 9 plus, 60 GB in raid gezet.
Dit heeft 3 dagen goed gewerkt. Gister had ik muisdrivers geinstalleerd en mijn computer moest gereset worden.

Nu blijft hij hangen bij mijn bios van raid, waar hij de schijven controleerd. Hij ziet de schijven wel, maar hij gaat niet verder booten.
Ik heb ontekt als ik een van de beide schijven eraf haal, dat hij het wel doet.
Als ik deze "stukkende", waarop hij vastloopt, alleen aansluit doet hij het ook niet. Die andere HDD dus wel.

Ik geprobeerd om het weer werkend te krijgen, door:
Nieuwe kabels
Alles van de voeding af, behalve de HDD`s.
Jumpers instellingen, maar die stonden eigenlijk goed
.
Helaas heeft niets gewerkt ik ben bang dat ik al mijn data ga kwijtraken

Ik heb zeer belangrijke data op deze schijven staan en vraag mij echter af , of iemand mijn probleem weet op te lossen om mijn raid weer werkend te krijgen. of dat er misschien iets is om 1 van de 2 schijven te recoveren.
Het is nu dus zo dat hij beide schijven ziet als een grote van 120 GB.

ik heb trouwens een highpoint HPT 370 controler.

Tnx Alvast,

Carlo

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik heb zeer belangrijke data op deze schijven staan
Volgende keer dus niet meer in RAID0 draaien als het belangrijke data zijn. RAID0 = dubbel risico.

Als je ene schijf defect is: helaas, dan ben je al je data kwijt. Je enige kans is nog die defecte schijf aan de praat proberen te krijgen. Het is bij mijn weten niet mogelijk om de data van één disk uit een RAID0 te recoveren, doordat data verspreid over de disks van een RAID0 weggeschreven worden.

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-03 19:21

FastBunny

Give it the Works !

koraks schreef op 25 januari 2004 @ 10:30:
[...]

Volgende keer dus niet meer in RAID0 draaien als het belangrijke data zijn. RAID0 = dubbel risico.

Als je ene schijf defect is: helaas, dan ben je al je data kwijt. Je enige kans is nog die defecte schijf aan de praat proberen te krijgen. Het is bij mijn weten niet mogelijk om de data van één disk uit een RAID0 te recoveren, doordat data verspreid over de disks van een RAID0 weggeschreven worden.
En in dit geval 3 dubbel risico.
niet goed gelezen op de vroege morgen

Als "ABCDEF" je data is komt "AB" op schijf 1, "CD" op schijf 2, en "EF" of schijf 3. De inhoud van de andere schijven wordt nergens opgeslagen. Dus als schijf 1 wegvalt, weet de computer niet wat daar hoort te staan. Hij heeft immers alleen CDEF en de rest weet ie niet. Vanwege geen parity kan je dat NIET recoveren. Enige manier is de kapotte harddisk weer aan de gang te krijgen zonder hiervan data te moeten wissen.

En zet nooit zeer belangrijke data op RAID0 Array's :)

[ Voor 6% gewijzigd door FastBunny op 25-01-2004 10:55 ]

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-03 20:53

Corn

Raar jongetje

Als je het systeem nog maar 3 dagen hebt dan kun je er nog niet heel erg veel belangrijke data volgens mij.. In ieder geval ben je al je data kwijt als je de 2e kapotte harddisk niet aan de praat krijgt. Afhankelijk van de waarde van de data kun je ook naar een recovery bedrijf stappen, maar das helemaal voor raid opstellingen onbetaalbaar. Als de schijven volledig identiek zijn kun je proberen om de electronica van de ene werkende over te zetten naar de kapotte, mocht dit werken moet je dus nóg een identieke schijf zoeken om daar de electronica vanaf te slopen. Daarna zou je misschien je data terug kunnen zetten.
Veel hard-raid oplossingen hebben ook leuke diagnostische software ingebouwd, misschien kun je daar nog wat mee spelen. Volgende keer in ieder geval geen belangrijke data op raid 0 zetten.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
FastBunny schreef op 25 januari 2004 @ 10:35:
[...]
En zet nooit zeer belangrijke data op RAID0 Array's :)
och ik heb ook veel data op raid0 array's staan thuis, echter ik heb die raid0 array's dan weer gemirrored naar een identieke server :P (die ook raid0 draait)

lekker redundant dus, en toch snel :)

A wise man's life is based around fuck you

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

zwelgje schreef op 25 januari 2004 @ 10:36:
[...]

och ik heb ook veel data op raid0 array's staan thuis, echter ik heb die raid0 array's dan weer gemirrored naar een identieke server :P (die ook raid0 draait)

lekker redundant dus, en toch snel :)
Das meer een verkapte RAID10 array :+
En zolang je inderdaad maar zorgt voor backups is het geen ramp :) Maar als je alleen RAID0 hebt zonder nog backups op een andere server is het niet zo handig ;)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD

Verwijderd

Heb ik pas ook gehad met 2 120gb western digitals. Opeens kreeg ik de melding dat 1 schijf off line was en dan doe je niks meer met je array. Ik heb die schijf na laten kijken maar die was ok. Toen hebben ze bij informatique mijn stripe opnieuw opgebouwd. Ik weet nog niet hoe (moet ik nog vragen) maar al je data blijft intact. Je kan de stripe volgens mij gewoon deleten. Volgens mij staat er iets in de handleiding van je raidcontroller. Wanhoop dus nog niet...tenzij je schijf echt kapot is.

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-03 16:45

John2B

I Love RAID5..!!

FastBunny schreef op 25 januari 2004 @ 10:35:
[...]

En in dit geval 3 dubbel risico.

:)
Hoezo driedubbel, ik lees dat er sprake is van twee disks in RAID 0 en geen drie?
Al kan ik mij voorstellen dat door de 3 van dagen je dubbel bent gaan zien?

Dus blijft het volgens mij op een dubbel risico( wat ik overigens inderdaad voor belangrijke data niet zou doen)

Wat betreft het recoveren van data, ik heb ooit een leuk stukte gelezen in tweakers posting waarbij een vastgelopen disk door hem in de vriezen te leggen weer even werkte, maar ik vermoed dat hier iets met de RAID controller te maken heeft al kan ik dat met deze informatie niet echt beoordelen.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

John2B schreef op 25 januari 2004 @ 10:52:
[...]

Hoezo driedubbel, ik lees dat er sprake is van twee disks in RAID 0 en geen drie?
Al kan ik mij voorstellen dat door de 3 van dagen je dubbel bent gaan zien?

Dus blijft het volgens mij op een dubbel risico( wat ik overigens inderdaad voor belangrijke data niet zou doen)

Wat betreft het recoveren van data, ik heb ooit een leuk stukte gelezen in tweakers posting waarbij een vastgelopen disk door hem in de vriezen te leggen weer even werkte, maar ik vermoed dat hier iets met de RAID controller te maken heeft al kan ik dat met deze informatie niet echt beoordelen.
Oeps dacht dat hij 3 schijven in RAID0 had :X
* FastBunny is nog maar net wakker :X

• Carlito
Thnx voor jullie reply`s.
Heb me lesje idd wel geleerd.
is het idd niet mogelijk een nieuwe stripping te maken?
of ben ik dan al mijn data alsnog kwijt?

ik heb trouwens ook NTFS, misschien dat dat nog wat uitmaakt.

Verwijderd

Killing_Calu schreef op 26 januari 2004 @ 18:38:
Thnx voor jullie reply`s.
Heb me lesje idd wel geleerd.
is het idd niet mogelijk een nieuwe stripping te maken?
of ben ik dan al mijn data alsnog kwijt?

ik heb trouwens ook NTFS, misschien dat dat nog wat uitmaakt.
Ga eerst eens proberen uit te vinden wat er met de weigerende schijf aan de hand is.

Hang die schijf aan de onboard IDE en draai Powermax.

Let wel op dat je geen eventuele reparaties uit laat voeren.

Zo kan je een iets betere schatting maken over wat je kansen zijn. Want bij falende hardware kan je 't eigenlijk altijd wel vergeten (professionele datarecovery is dan de laatste optie)

Wat ik mij afvraag is hoe je na slechts 3 dagen reeds zeer belangrijke data op je schijf hebt staan.

Het enige scenario wat ik me kan indenken is dat je data overgezet hebt van een andere schijf/computer.

Mocht dat 't geval zijn, dan lijkt 't me een goed plan als je probeert van die schijf je data je recoveren, ook als je die reeds gewist hebt.

En 't blijft stom om geen backup te maken van belangrijke data. Voortaan wel doen dus.

• Carlito
Ehm, jah ik had eerst 1 HDD en me broer is overgegaan naar Sata
ik heb zijn schijf erbij gehad.
Ik had mijn data op zijn schijf gezet. En toen mijn raid opstelling gemaakt.
Ik heb het weer van zijn computer geknipt en bij mij geplakt
Het gaat hier om wat Apps, Mp3`s maar het belangrijkste zijn mijn 1 GB aan foto`s.

Ik heb al geprobeerd om te recoveren, maar helaas kan ik geen 1 foto recoveren.
ik heb easy recovery pro geprobeerd en get data back.

De reden waarom ik mijn schijf niet getest heb met powermax, is dat ik dus niet wist, dat ik mijn raid schijf weer op ide kon aansluiten, zonder dat hij kapot ging.

hierna heb ik nog enige opties, nieuwe stripe aanmaken en hopen dat ik me data terug zie. Zoniet dan met een datarecovery over mijn nieuwe raid config heen.

EDIT: heb net met powermax wat testen gedraait.
De ene schijf was goed. en die andere gaf 1 error aan, die ik een tijd terug al eens eerder had gehad(toen tikte de hdd af en toe) . Nadat ik contact had gehad met maxtor, moet ik mijn schijf low level formateren. en waren de problemen verholpen.

[ Voor 17% gewijzigd door Carlito op 26-01-2004 21:09 ]

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Laten we even een paar dingen voorop stellen:

Nieuwe striping aanmaken == data weg
Low Level == data weg

Een beetje afhankelijk van wáár die ene error zit (dus bij voorkeur níet op je bootsectors) kan je m.i. het beste proberen door met een losse disk te booten (dus niet 1v/d2 in je raid0 config) en die 2 in raid0 maar niet als bootdevice. Om hem vervolgens onder W2K aan te spreken. (hij zal dan volgens mij zelfs al geeft hij een error evengoed doorbooten)

Hou er wel rekening mee zoals HedKandi hierboven al zegt dat je géén reparaties onafhankelijk van elkaar uitvoerd, alleen als hij ze in raid opstelling ziet.

En voor de rest, je hebt er nu geen drol aan, alleen 1GB foto's is (geRARt) 1CD die je uitgeeft aan een backup = € 1,-.....

@reactie hieronder: Ook niet als het niet je bootdisk is? kan het me haast niet voorstellen.

[ Voor 17% gewijzigd door zion op 26-01-2004 23:45 ]

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

• Carlito
Jah, maar het probleem is dus, zodra beide schijven ingeschakeld zijn, komt hij niet verder dan het bios van Raid Controler.

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:44

tweakerbee

dus..?

De RAID controller herkent de array dus niet. Wat je kunt doen is de controller op ATA zetten (als je die mogelijkheid hebt) dan booten vanaf een derde schijf, en proberen of je onder Windows op de een of andere manier softwarematig de data aan elkaar kunt knopen.

You can't have everything. Where would you put it?

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

idem: de fout vermoed ik veel eerder in de raid-controller.
Vraag is: hoe is de harddisk voor rhino_69 hersteld ?
Ik meen hier eens gelezen te hebben dat het opnieuw "aanmaken" van de raid-configuratie (= "instellen" van de raid-controller) een verloren gewaande 'stripe' zichtbaar maakte.
Anderzijds: als ik de handleiding goed begrijp zou de raid hiermee opnieuw geconfigureerd/geformateerd worden; ergo, data-verlies.

Ikzelf zou even wachten tot een melding van rhino_69.

[ Voor 10% gewijzigd door Brothar op 27-01-2004 00:55 . Reden: tikfoutjes ]

eagle

• Gondor
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:42
Paar dagen geleden ging een van mijn arrays off-line (van raid0) en kon niet meer opstarten. En dankzij deze draad heb ik het weer aan de praat gekregen _/-\o_

Raid 0 array lost, ben ik nu mijn data kwijt?

Ik maak wel 1 keer per week incr. backup maar is toch niet prettig het idee dat je alles opnieuw moet installeren.

edit:
Dus gewoon alle twee arrays deleten, reboot en nieuwe array maken.

[ Voor 11% gewijzigd door Gondor op 27-01-2004 01:07 ]

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding"-Albert Einstein-

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Jep, inderdaad gewoon even in de RAID BIOS de array deleten en een nieuwe aanmaken. Dit staat ook in de FAQ van dit subforum onder "Hoe krijg ik verloren gaande data terug?" :)

Als dat niet helpt, neem dan de volgende tips door in de Highpoint RAID FAQ van Sudhian: http://www.sudhian.com/showfaqs.cfm?fid=8&fcid=7#174 :)

Indien je succesvol in Windows boot, meteen de belangrijkste bestanden op een andere HDD zetten of naar CD/DVD branden.

[ Voor 18% gewijzigd door BalusC op 27-01-2004 07:47 ]

• Carlito
Thnx cracks,

voor alle reacties. Ik heb nu nog enige hoop dat ik wat terug krijg..
Alleen heb ik 1 vraag. Ik kan nu niet booten met een floppy, omdat hij niet zo ver komt. Dus ik kan niet via een DOS tool mijn raid fixen.

In mijn Raid Bios, zie ik helemaal geen Array meer, ik kan alleen kiezen om een nieuwe Striping te maken, dit kan ik wel hetzelfde maken, maar hij geeft toch wel de melding dat hij alles van de HDD afhaalt.

Dus wat moet ik nou doen?

• Carlito
Ik heb het eindelijk voor elkaar gekregen om de schijven weer werkend te krijgen.
Nou jah om me data terug te krijgen, Windows kan ik niet meer installeren, dus ik denk dat ik me schijf goed moet formateren met Powermax.

Ik heb op de site van Sudhian gekeken en daar wat programma`s van gedownload
uiteindelijk heb ik beide schijven gewoon aangesloten op de RAID. Toen heb ik de RAID opstelling verwijdered en opnieuw aangemaakt.Vervolgens opnieuw opgestart em gewacht tot het RAID bios mijn schijven detecteerde, en zodra hij niets meer deed, heb ik de stroom van de stukkende HDD eraf gehaald. Nu starte hij wel door.
Ik heb geboot met A: Floppy naar DOS. terwijl hij alles inlade, heb ik de stroom weer op de HDD aangesloten. Eenmaal in Dos, had ik het programmatje Mrecover2, welke van de site afkwam, gebruikt. Deze probeerde mijn file tables te herstellen, wat redelijk gelukt is. Windows starte weer van de RAID schijven, maar hij was te langzaam en liep vast. De C: partitie formateren en Windows opnieuw installeren werkte helaas ook niet. Ik heb nu vanaf een 3e SCSI HDD, omgestart en mijn belangrijke data overgezet.

Het enige rare is, dat als ik nu in mijn RAID bios kijk, staat er niet 2x Maxtor HDD`s in. Maar 2x RAID0 Striping.

Maargoed, dat is niet het ergste....

Ik hoop dat jullie wat aan mijn antwoord hebben en ik wil iedereen bedanken voor
de reply`s.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Geweldig te horen dat je je data uiteindelijk toch terug hebt gewonnen :)

Verwijderd

Ik zou persoonlijk die haperende schijf niet meer gebruiken. Ook niet in een single opstelling.

Doe die powermax test, en abort zodra hij aanbied om "write disk pack" te doen.

Je krijgt dan een RMA code.

En stuur met die code de schijf terug naar Maxtor. Laat dat "write disk pack" gewoon achterwege.

Voeg desnoods een briefje met uitleg over 't feit dat deze schijf in een RAID0 config behoort te draaien.

Verwijderd

BalusC schreef op 27 januari 2004 @ 07:46:
Jep, inderdaad gewoon even in de RAID BIOS de array deleten en een nieuwe aanmaken. Dit staat ook in de FAQ van dit subforum onder "Hoe krijg ik verloren gaande data terug?" :)
Werkt dit altijd? Ik heb hier al berichten gelezen dat je dan je data verliest. Ik heb namelijk hetzelfde probleem met m'n RAID 0. Ik gebruik de oboard Silicon Image Sil3112A SerialATA RAID controller van m'n ABIT NF7-S.

Ik wil dus gewoon weten of deze methode werkt met deze controller.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 19 februari 2004 @ 10:22:
Werkt dit altijd? Ik heb hier al berichten gelezen dat je dan je data verliest.
Ik ook, maar ik heb nooit zulke berichten gezien van users die dit daadwerkelijk hebben meegemaakt ;)

Verwijderd

BalusC schreef op 19 februari 2004 @ 10:49:
[...]
Ik ook, maar ik heb nooit zulke berichten gezien van users die dit daadwerkelijk hebben meegemaakt ;)
Ik heb het gisterenavond eens geprobeerd. Voorlopig zie ik nog geen data terug, dus het kan goed zijn dat alles weg is. Ik ga vanavond even die tooltjes van Sudhian proberen.
Pagina: 1