[WINXP] rare .dll bestanden

Pagina: 1
Acties:
  • 47 views sinds 30-01-2008

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik keek net in mijn D:\ Directory en ik zie de volgende files staan:
mfc71.dll
mfc71u.dll
msvcp71.dll
msvcr71.dll
Bij beschrijving staat: "Microsoft® C++ Runtime Library" (ik gebruik geen C++ ofzo) en de auteur is Microsoft.

Ik heb ze nog nooit eerder gezien, maar volgens Windows zijn ze op Dinsdag 18 Maart 2003 gemaakt. Kan ik deze files gewoon verwijderen, of zijn het belangrijke bestanden?

Google en GoT search konden niks vinden.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Dit doet me denken aan een virusje (ik meen een trojan). Welke weet ik zo niet...

Maar ik doe een gokje...

pup-virus?

Zoek eens naar pup.exe in je toepassingen.....

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Veel populaire ontwikkelprogrammas (bv. Delphi, VisualBasic, en MS VC++) gebruiken standaard DLL's die je maar 1 keer hoeft te installeren op een PC, en alle andere programma's maken dan gebruik van die ene DLL :)

Zo hebben veel (alle?) VisualBasic programma's die MSVB60.DLL e.d. nodig voor VisualBasic 6.0, en zo installeren veel programma's die met VisualC++ geinstalleerd zijn de MFC*.DLL's - de versie 7.x dll's die jij daar hebt zijn volgens mij van het Microsoft .NET framework :)

Microsoft heeft hier overigens een hele handige tool voor: http://support.microsoft....s/FileVersion/dllinfo.asp

Zo levert jouw mfc71.dll bv op dat hij 1,060,864 bytes groot hoort te zijn, en op 18 Maart 2003 gemaakt moet zijn. Dit lijkt allemaal te kloppen :)

• Azer
  • Niet online
Nope, geen pup.exe. Ik ben net meteen even langs alle processen gegaan op deze website: http://www.liutilities.co...ntaskspro/processlibrary/

Er draaien volgens die website geen rare dingen.

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Nulnulnix

BOFH

WFvN schreef op 25 januari 2004 @ 00:10:
Dit doet me denken aan een virusje (ik meen een trojan). Welke weet ik zo niet...

Maar ik doe een gokje...

pup-virus?

Zoek eens naar pup.exe in je toepassingen.....
Slaap maar lekker verder.
Deze bestanden zijn normaliter GEEN virus en hebben doorgaans ook heel weinig van doen met viri.
Daarnaast impliceer je dat een virus gelijk is aan een trojan. Ook dat is niet per definitie het geval.

@TS: over deze bestanden hoef je je niet druk te maken. Er zijn genoeg "officiële" programma's die van deze bestanden gebruik maken. In dat geval zou ik ze eerder verwachten in de SYSTEM (Win9x/Me) of SYSTEM32 (>=NT) map.
Waarschijnlijk heb je een programma geïnstalleerd en zijn deze bestanden op je D: schijf terechtgekomen. Laat je virus scanner, ad-aware, the cleaner en spybot s&d deze bestanden maar scannen, dan weet je genoeg.

We have just one world, but we live in different ones...

• Azer
  • Niet online
elevator schreef op 25 januari 2004 @ 00:14:
Veel populaire ontwikkelprogrammas (bv. Delphi, VisualBasic, en MS VC++) gebruiken standaard DLL's die je maar 1 keer hoeft te installeren op een PC, en alle andere programma's maken dan gebruik van die ene DLL :)

Zo hebben veel (alle?) VisualBasic programma's die MSVB60.DLL e.d. nodig voor VisualBasic 6.0, en zo installeren veel programma's die met VisualC++ geinstalleerd zijn de MFC*.DLL's - de versie 7.x dll's die jij daar hebt zijn volgens mij van het Microsoft .NET framework :)

Microsoft heeft hier overigens een hele handige tool voor: http://support.microsoft....s/FileVersion/dllinfo.asp

Zo levert jouw mfc71.dll bv op dat hij 1,060,864 bytes groot hoort te zijn, en op 18 Maart 2003 gemaakt moet zijn. Dit lijkt allemaal te kloppen :)
Das leuk, maar volgens die link moeten ze in de windows/system directory staan. Waarom staan ze nou opeens in D:\ ?

edit: Bedankt Nulnulnix

[ Voor 4% gewijzigd door Azer op 25-01-2004 00:20 ]

• Freddy_Fish
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-05 18:30

Freddy_Fish

de Verdwenen Zeewierzaadjes

Je zal wel een programma hebben geinstalled die gebruik maakt van een van die dll's.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Nulnulnix schreef op 25 januari 2004 @ 00:19:
Deze bestanden zijn normaliter GEEN virus en hebben doorgaans ook heel weinig van doen met viri.
Dat ze geen virussen zijn... okee, maar als je even wat verder kijkt op GoT en op websites zoals Symantec, kan je er wel achter komen dat het voorkomen van vreemde dll's wel het gevolg kan zijn van een virus of trojan (weet niet meer welke.... en dat boeit me ook niet; beide zijn niet fijn)
edit:

:| Het betrof natuurlijk .exe-bestanden.... m'n geheugen laat me nogal in de steek blijkbaar....
Daarnaast impliceer je dat een virus gelijk is aan een trojan. Ook dat is niet per definitie het geval.
Ik impliceer helemaal niets. Goed, ik had het wat handiger kunnen schrijven.... mijn fout wat dat betreft. Ik kan je redenatie verder wel begrijpen.

Maar vanwaar die rare houding?
Heb ik je iets misdaan?

[ Voor 16% gewijzigd door WFvN op 25-01-2004 00:45 ]

Verwijderd

Nulnulnix schreef op 25 januari 2004 @ 00:19:
[...]

Het meervoud van virus is virussen. Als er al een Latijnse vervoeging zou zijn, die er niet is, zou het virii zijn en niet viri.

Dat gezeur over trojan != virus is een beetje nutteloos.
Als mensen zoals Kaspersky, Raiu en Hruska daar(nog)over ruziën, vind ik niet dat je daar zo op hoeft te reageren. Virus is een veel te eng begrip imho.

@ TS
Als je het nog steeds niet vertrouwt, dan kun je de files mailen.
(Graag dan in password protected archive naar KL adres, zie profile, aangezien yahoo de grootte waarschijnlijk niet leuk zal vinden).

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:03
ik weet wel dat msvcr70.dll een ac3 codec feestje is, 71 heb ik er ook instaan, maar wat deze doen, geen idee.

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Nulnulnix

BOFH

WFvN schreef op 25 januari 2004 @ 00:25:
[...]

Dat ze geen virussen zijn... okee, maar als je even wat verder kijkt op GoT en op websites zoals Symantec, kan je er wel achter komen dat het voorkomen van vreemde dll's wel het gevolg kan zijn van een virus of trojan (weet niet meer welke.... en dat boeit me ook niet; beide zijn niet fijn)
edit:

:| Het betrof natuurlijk .exe-bestanden.... m'n geheugen laat me nogal in de steek blijkbaar....

[...]

Ik impliceer helemaal niets. Goed, ik had het wat handiger kunnen schrijven.... mijn fout wat dat betreft. Ik kan je redenatie verder wel begrijpen.

Maar vanwaar die rare houding?

[...]

Heb ik je iets misdaan?
Mja, het zijn geen vreemde bestanden. Het zijn gewoon C of C++ runtime bestanden.
Vreemde dll's kunnen idd het gevolg zijn van viri (toch mag het zo gespeld worden...(virussen en viri (nl spelling) zijn alletwee goed), maakt verder ook niet uit), maar deze niet. Als TS even met google had gezocht, was hij er achter gekomen...

Rare houding? Valt wel mee geloof ik :). Er wordt geimpliceerd dat TS een virus zou hebben. Daar doelde ik eigenlijk op. Maar idd ik had me iets diplomatischer mogen uitdrukken.

We have just one world, but we live in different ones...

Verwijderd

Nulnulnix schreef op 25 januari 2004 @ 00:55:
[...]
gevolg zijn van viri (toch mag het zo gespeld worden...(virussen en viri (nl spelling) zijn alletwee goed), maakt verder ook niet uit),
offtopic:
Volgens van dale is alleen virussen goed.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Nulnulnix schreef op 25 januari 2004 @ 00:55:
[...]

Mja, het zijn geen vreemde bestanden. Het zijn gewoon C of C++ runtime bestanden.
Vreemde dll's kunnen idd het gevolg zijn van viri (toch mag het zo gespeld worden...(virussen en viri (nl spelling) zijn alletwee goed), maakt verder ook niet uit), maar deze niet. Als TS even met google had gezocht, was hij er achter gekomen...

Rare houding? Valt wel mee geloof ik :). Er wordt geimpliceerd dat TS een virus zou hebben. Daar doelde ik eigenlijk op. Maar idd ik had me iets diplomatischer mogen uitdrukken.
Ow.... :)

Maar 1 ding was dacht ik wel duidelijk.... het deed me denken aan een virus... ik beweerde niet keihard dat het een virus (of trojan) betrof....

M'n gedachten werkten even op een vreemde manier.
1) In het verleden (ergens binnen nu en een half jaar terug) had ik te maken met een virus/trojan/weet-niet-meer die dus getallen-bestanden genereerde. Ik meende me te herinneren (fout herinnerd blijkt achteraf) dat het om dll-letjes ging.
2) De TS had gezocht maar niets gevonden. De bestanden die ik toen op m'n pc had, leverden ook geen r*k op.

Koppel bovenstaande 2 zaken aan elkaar en je hebt vrij vlot toch de gedachte dat het mogelijk om een virus/trojan/oid gaat.....

• tc982
  • Laatst online: 17:32
Ach , je start toch gewoon even op in Safe Mode, verplaats de bestanden naar een andere directory en kijk dan in je Eventviewer.

Je doet wel alle moeite om deze processen te bekijken, maar precies niet om te zien dat ze iets verkeerd doen.

Er is geen handigere manier om te weten te komen waarom deze bestanden bestaan!

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• Azer
  • Niet online
Verwijderd schreef op 25 januari 2004 @ 00:36:
[...]

@ TS
Als je het nog steeds niet vertrouwt, dan kun je de files mailen.
(Graag dan in password protected archive naar KL adres, zie profile, aangezien yahoo de grootte waarschijnlijk niet leuk zal vinden).
ik heb het maar even gedaan voor de zekerheid. Reply AUB naar het e-mail adres in mijn profile.

Verwijderd

Azer schreef op 25 januari 2004 @ 01:17:
[...]

ik heb het maar even gedaan voor de zekerheid. Reply AUB naar het e-mail adres in mijn profile.
Kan natuurlijk ook hier replyen. :)
Files zijn clean.

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2025

RSpliet

*blink*

offtopic:
Even voor alle duidelijkheid, als je volgens de romeinse manieren virus (dik slijm, gif) zou verbuigen, ervanuitgaande dat het groep 2 is, krijg je:

Stam: vir
Enkelvoud:
Nominativus: vir-us
Genitivus: vir-i
Dativus: vir-o
Accusativus: vir-um
Ablativus: vir-o

Meervoud(zelfde rijtje verders)
Vir-i
Vir-orum
Vir-is
Vir-os
Vir-is

Ik weel alleen niet zeker of t wel de 2e groep is ;).

Lijken mij gewoon systeembestanden.

[ Voor 12% gewijzigd door RSpliet op 25-01-2004 11:50 ]

Schaadt het niet, dan baat het niet

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Zouden we aub op kunnen houden over spelling?

In ieder geval - het probleem is opgelost gok ik zo - het zijn geen virussen :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.