[LINUX] Boot probleem

Pagina: 1
Acties:

• Kpz
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-02 15:32
Hallo,

ik heb het volgende probleem bij het booten van mijn redhat 9 CD (ik heb hetzelfde probleem bij het booten van mijn Knoppix 3.2 CD):

Ik stel in de BIOS in dat de CD-rom primary bootdisk is. Gooi mijn redhat schijfje in de lezer, start de computer op. zo ver gaat alles goed.

Dan krijg ik een scherm waar mij gevraagd wordt of ik RH9 in "Graphical Mode" of in "Text Mode" wil installeren/booten. Ik kies Graphical (dus ik druk gewoon op [ENTER]).

Er worden 2 bestanden ingelezen (de namen ervan gaan te snel weg om het te lezen, maar lijkt me ook niet relevant)

Daarna krijg ik de melding "Uncompressing Linux...... Ok, Now booting the Kernel."

Hierna krijg ik niks meer. Mijn CD-rom speler stop met lezen maar het rare is dat m'n computer niet vastloopt. Er blijft namelijk steeds een "|" knipperen.

Ik heb al geprobeerd RH9 te booten met de command "linux noprobe" en "linux mem=512M noprobe" en "linux text", maar niks blijkt te helpen.

Misschien weet iemand hier iets meer over hier...

/edit: ik heb het scherm met "Now booting Kernel" gisternacht minimaal 10 uur aanlaten staan, dus dat is het niet.

/edit2:

Specs:
P4 2.0Ghz
512MB ram
60gb hdd

Winxp staat nog geïnstalleerd, ik was van plan RH9 op mijn 2e hdd te zetten

[ Voor 16% gewijzigd door Kpz op 24-01-2004 23:12 ]

Verwijderd

Welk moederbord, videokaart, etc?

• Kpz
mobo: Jetway P4XFA
Vidkaart: oude geforce 256 32mb ram

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

hm ik heb zoiets gehad met zowel Gentoo als FreeBSD toen ik die wilde booten (vanaf CD) op een machientje met 8 MB geheugen... dat ging op een gegeven moment mis en dat had als oorzaak dat 8 MB gewoon te weinig was... Paar dagen later 32 MB van gemaakt en toen kon ik FreeBSD zo installeren... inmiddels is het een web-, samba-, SSH- en IRC-server (en dat vanachter een chello classic lijntje ;)) met 64 MB en dat werkt prima...
Dan krijg ik een scherm waar mij gevraagd wordt of ik RH9 in "Graphical Mode" of in "Text Mode" wil installeren/booten. Ik kies Graphical (dus ik druk gewoon op [ENTER]).
En wat als je daar "Text Mode" selecteert (bij commando "linux text" invoeren is denk ik niet helemaal hetzelfde) :?

Verder kun je wellicht even wat andere distributies proberen en kijken of die wel willen booten... Denk daarbij aan Gentoo of Mandrake :)

Hoi

• smokalot
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

NoBody schreef op 25 januari 2004 @ 02:06:
hm ik heb zoiets gehad met zowel Gentoo als FreeBSD toen ik die wilde booten (vanaf CD) op een machientje met 8 MB geheugen... dat ging op een gegeven moment mis en dat had als oorzaak dat 8 MB gewoon te weinig was... Paar dagen later 32 MB van gemaakt en toen kon ik FreeBSD zo installeren... inmiddels is het een web-, samba-, SSH- en IRC-server (en dat vanachter een chello classic lijntje ;)) met 64 MB en dat werkt prima...

[...]

En wat als je daar "Text Mode" selecteert (bij commando "linux text" invoeren is denk ik niet helemaal hetzelfde) :?

Verder kun je wellicht even wat andere distributies proberen en kijken of die wel willen booten... Denk daarbij aan Gentoo of Mandrake :)
Deze bak heeft 512MB RAM, zou toch voldoende moeten zijn ;)

It sounds like it could be either bad hardware or software

• NoBody

NoBody

www.gentoo.org

smokalot schreef op 25 januari 2004 @ 02:28:
[...]

Deze bak heeft 512MB RAM, zou toch voldoende moeten zijn ;)
ja klopt, maar zou het kunnen dat je geheugen niet helemaal in orde is ofzo (als je tijd hebt om die machine even niet te gebruiken kan het vast geen kwaad om memtest86 er overheen te halen) :?

En voor de rest verwijs ik dan vooral naar het onderste gedeelte na de quote in mijn vorige post :)

Hoi

• Kpz
thx voor reply's,

ik heb linux text inderdaad al geprobeerd, maar het zelfde verhaal (stond ook in de tekst trouwens :) )

ik probeer nu dat programmatje memtest86

/edit: thx NoBody, ik zal de Mandrake distributie eens proberen :)

[ Voor 19% gewijzigd door Kpz op 25-01-2004 20:27 ]

• NoBody

NoBody

www.gentoo.org

Kpz schreef op 25 januari 2004 @ 19:51:
thx voor reply's,

ik heb linux text inderdaad al geprobeerd, maar het zelfde verhaal (stond ook in de tekst trouwens :) )
Ik heb al geprobeerd RH9 te booten met de command "linux noprobe" en "linux mem=512M noprobe" en "linux text", maar niks blijkt te helpen.
tsja er staat dat je het bij command had ingevuld en dat hoeft niet hetzelfde te zijn natuurlijk, maar waarschijnlijk wel (had het wel al gelezen hoor ;)) :)
ik probeer nu dat programmatje memtest86
ben benieuwd :)
/edit: thx NoBody, ik zal de Mandrake distributie eens proberen :)
we wachten het af B)

Hoi

• Kpz
we wachten het af B)
nog rustig de ISO aan het downen :+

memtest86 snapte ik trouwens de ballen van, maar het lijkt me ook niet dat het aan mn geheugen ligt, winxp draait gewoon soepel atm..

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Windows en Linux maken op een andere manier gebruik van je geheugen ;)
Windows vult hem van onderaan (dus 1MB -> 512MB) en linux precies andersom (512MB -> 1MB ), dus je kunt bij Windows jaren goed draaien, en de eerste keer dat je linux opstart hard op je bek gaan ;)

Verder zie ik niemand die aanraad eens de ISO's te testen, en dat lijkt me toch een van de eerste dingen die je in zo'n geval moet proberen ;)
Verder kan het natuurlijk ook nog aan je cdromdrive liggen, heb je al geprobeerd deze om te wisselen met een ander exemplaar ?
Heb je de knoppix cd waar je het over had al in een andere machine geprobeerd ?

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Kpz
moto-moi schreef op 26 januari 2004 @ 09:50:
Windows en Linux maken op een andere manier gebruik van je geheugen ;)
Windows vult hem van onderaan (dus 1MB -> 512MB) en linux precies andersom (512MB -> 1MB ), dus je kunt bij Windows jaren goed draaien, en de eerste keer dat je linux opstart hard op je bek gaan ;)
Dit wist ik niet :) Kan het zijn ja..
Het ligt niet aan de ISO, weet ik zeker. RH9 doet het op mijn vaders pc wel goed..
Verder kan het natuurlijk ook nog aan je cdromdrive liggen, heb je al geprobeerd deze om te wisselen met een ander exemplaar ?
Nee, nog niet geprobeerd. 'k Zal het straks een proberen met mijn cd-writer.
Heb je de knoppix cd waar je het over had al in een andere machine geprobeerd ?
Ja, geprobeerd. De Knoppix CD-rom werkt perfect op de PC van mijn vader (AMD 1200mhz 256mb ram).
Ook mijn RedHat9 CD werkt normaal zo als het hoort op de AMD.

-----------

Ik heb ondertussen de Mandrake Linux distro geprobeerd en deze installeerd _wel_. Het rare is alleen dat als ik klaar ben met installeren en de computer automatisch opnieuw opstart dat ik de melding "BOOTDISK NOT FOUND, PUT YOUR BOOTDISK IN YOUR BLABLA....... PRESS ENTER TO RETRY.". Dit lijkt sterk op een windows/dos-melding. M'n floppy-station is leeg ;)
Ik heb al geprobeerd in m'n BIOS om de HDD0 als first boot device in te stellen maar ik kreeg maar steeds dezelfde melding... (ook als ik HDD1, HDD2, etc. instel).
:'(

Misschien helpt het om met een DOS-opstartdiskette te booten en dan "fdisk /mbr" te doen. Maar ik ben daar nogal voorzichtig mee. Lijkt me niet zo'n goed plan eerlijk gezegt om mn master boot record te fdisken. maar misschien denken jullie daar anders over.
Alvast bedankt folks.. :)

/edit: ik heb dit gevonden.. ga ik eerst eens proberen uit te komen.. jullie horen het van me

[ Voor 10% gewijzigd door Kpz op 26-01-2004 23:58 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:40
Kpz schreef op 26 januari 2004 @ 01:38:
memtest86 snapte ik trouwens de ballen van
Zo lastig is dat toch niet? Je moet even een diskette image maken met rawrite, en dan die diskette opstarten...dan gaat memtest vanzelf het geheugen testen.
maar het lijkt me ook niet dat het aan mn geheugen ligt, winxp draait gewoon soepel atm..
Dat zegt dus minder dan niks (uitleg is al gegeven en staat trouwens ook in de NOS FAQ).

• Kpz
Wilke schreef op 27 januari 2004 @ 09:20:
[...]

Zo lastig is dat toch niet? Je moet even een diskette image maken met rawrite, en dan die diskette opstarten...dan gaat memtest vanzelf het geheugen testen.
ok thx, nu snap ik tenminste wat je met die diskette moet doen die gemaakt werd :/

• Wilke
Kpz schreef op 27 januari 2004 @ 11:28:
ok thx, nu snap ik tenminste wat je met die diskette moet doen die gemaakt werd :/
Dat had je ook geweten als je gewoon even had gelezen wat er staat op de plek waar je het download:

Memtest86 download
Since Memtest86 is a standalone program it does not require any operating system support for execution. It can be used with any PC regardless of what operating system, if any, is installed. The test image may be loaded from a floppy disk or may be loaded via LILO on Linux systems. Any Unix, Windows or DOS system may be used to create a boot floppy or bootable CDROM.
Bv. de Knoppix CD-rom heeft het (als ik het goed heb) ook standaard erbij zitten, dus je kunt ook die CD er in doen en dan op die allereerste prompt 'memtest' intikken.

• Kpz
dubbelpost:

ik zal straks de installatie opnieuw starten en dan stapgewijs foto's maken met mijn digitale camera, dan kunnen jullie mij misschien beter helpen...

• Wilke
Neemt niet weg dat ik me sterk afvraag of het aan het geheugen ligt hoor...het lijkt wel een beetje een raar probleem, dat geef ik toe.

• Kpz
Wilke schreef op 27 januari 2004 @ 11:53:
Neemt niet weg dat ik me sterk afvraag of het aan het geheugen ligt hoor...het lijkt wel een beetje een raar probleem, dat geef ik toe.
ik zal je raad straks even opvolgen als deze setup het ook niet doet. Maar, nu is mandrake opnieuw bezig met installeren.
wat ik nu anders heb gedaan:

- van te voren fdisk/mbr en fdisk /mbr (wist niet welke de goede was)
- setup in "expert" modus gestart
- de setup zelf uit laten maken hoe hij mn hdd partitioneerd.

hopelijk gaat ie nu wel goed..

[ Voor 50% gewijzigd door Kpz op 27-01-2004 13:01 ]

• Kpz
Ok klaar met installeren, booten gaat weer fout. Maar nu met een andere melding, nl.: Missing Operating SystemN2OΣfg.

Hele rare tekens, zelfs de Griekse letter Sigma (Σ).

maarja, ben nu mn geheugen aan het testen (tijdrovend proces trouwens :/)

• Kpz
*bump*

Ok, ik heb het geheugen getest met Memtest86, deze gaf geen fouten. Dus het ligt niet aan het geheugen.

Ik heb het meteen ook even in de praktijk toegepast, met het reepje 256mb van mijn vaders pc in mijn mobo gezet. Dit gaf geen verschil bij het installeren van RedHat of het booten van Knoppix.

Ik vind het heel raar dat ik Griekse letters bij foutmeldingen krijg..
'k Weet nou echt niet meer wat ik moet doen..

Verwijderd

Kpz schreef op 26 januari 2004 @ 23:34:
[...]

Ik heb ondertussen de Mandrake Linux distro geprobeerd en deze installeerd _wel_. Het rare is alleen dat als ik klaar ben met installeren en de computer automatisch opnieuw opstart dat ik de melding "BOOTDISK NOT FOUND, PUT YOUR BOOTDISK IN YOUR BLABLA....... PRESS ENTER TO RETRY.". Dit lijkt sterk op een windows/dos-melding. M'n floppy-station is leeg ;)
Ik heb al geprobeerd in m'n BIOS om de HDD0 als first boot device in te stellen maar ik kreeg maar steeds dezelfde melding... (ook als ik HDD1, HDD2, etc. instel).
:'(
Gebruik je LILO, of hoe heet die nieuwe bootmanager ook al weer? Wellicht dat dat niet helemaal ok is gegaan. Bv dat ´lilo´ niet op de MBR maar naar de logische drive geschreven is en Mandrake daardoor de image niet kan laden.... :?

• Kpz
Verwijderd schreef op 27 januari 2004 @ 14:38:
[...]

Gebruik je LILO, of hoe heet die nieuwe bootmanager ook al weer? Wellicht dat dat niet helemaal ok is gegaan. Bv dat ´lilo´ niet op de MBR maar naar de logische drive geschreven is en Mandrake daardoor de image niet kan laden.... :?
Ja, volgens mij is het LILO (zeker weten doe ik niet :?). Maar er wordt helemaal geen boot-programma ingeladen.
Verder weet ik wel zeker dat Mandrake geinstalleerd staat. Als ik namelijk de Mandrake CD opnieuw boot, vraagt hij of ik wil "opwaarderen" of "opnieuw wil installeren".

Heeft iemand misschien een programmatje c.q. bootdisk waarmee ik de mbr kan wijzigen/manipuleren?

Verwijderd

Wat je kan proberen;
Booten met mandrake cd, dan kan je -vast- vanuit het menu aangeven dat je een reeds geinstalleerde linux partitie wilt booten.
Dan vanuit de geinstalleerde mandrake lilo (of GRUB, zo heet die nieuwe) aanpassen, handmatig of met menutje.

Succes.

• Kpz
Verwijderd schreef op 27 januari 2004 @ 16:01:
Wat je kan proberen;
Booten met mandrake cd, dan kan je -vast- vanuit het menu aangeven dat je een reeds geinstalleerde linux partitie wilt booten.
Dan vanuit de geinstalleerde mandrake lilo (of GRUB, zo heet die nieuwe) aanpassen, handmatig of met menutje.

Succes.
hoe precies?
als ik boot met de mandrake cd dan kan ik [enter] doen om te installeren, of F1 voor meer opties, maar daar krijg ik alleen maar meer opties voor het installeren..

• Kpz
Ik heb trouwens een nieuw programmatje gevonden genaamd "Partition Manager", hiermee kom ik wel in de MBR. Maar als ik zeg dat ik naar Linux wilt booten krijg ik bij het opstarten de melding:

"Virus!!!

Booting from hdd0 /..................................................
| (de "|" is knipperend)"

Maar er gebeurd niks, maar er bekruipt me wel een raar gevoel dat ik hier te maken heb met een virus....

Heeft iemand misschien een MBR virusscanner? :'(

Ik zal het ook even proberen zonder automatische viruschecker..

Verwijderd

Het kan ook gewoon zijn dat je schijf geformateerd is in een formaat dat de kernel niet snapt, het is bijv. niet verstandig om een boot partitie in reiserfs te formatteren. Het kan ook zijn dat je een exotische harde schijf hebt die niet goed herkent wordt door de kernel. Of je IDE/SATA/SCSI controller. Bij het installeren van grub/lilo wordt de hele MBR overschreven, dus daar kan geen virus inzitten, mits je natuurlijk ook echt een mbr wegschrijft. Waarom compile je geen eigen kernel met daarin precies de support voor wat in je bak zit? En probeer eens wat er gebeurd als je een kernel vanaf een diskette laadt ipv van de schijf?

Ik weet niet hoe de install van mandrake werkt, maar bij Gentoo vanaf de livecd kom je in een complete omgeving, "dmesg" geeft je de output van de kernel en daar staat precies welke hardware hij gedetecteerd heeft, of welke fouten er opgetreden zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2004 16:55 ]

• Kpz
jahoe, het is gelukt!!
ik draai nu lekker op mandrake :)

wat ik heb gedaan:
de install van mandrake in "text modus" opgestart.
midden in de setup een bootdisk gemaakt (dit lukte niet met de grafische install). En nu boot ik mandrake met de floppy.

't is niet echt wat ik wilde, maar zo kan het ook :)

bedankt voor de reacties allemaal

Verwijderd

edit: was een heel verhaal

Mooizo :Y) , nu nog ff proberen het met een bootmanager in de mbr te doen B)

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2004 18:17 . Reden: te laat :) ]

• Kpz
Verwijderd schreef op 27 januari 2004 @ 18:14:
edit: was een heel verhaal

Mooizo :Y) , nu nog ff proberen het met een bootmanager in de mbr te doen B)
ik had je bericht nog wel gelezen :)

Verwijderd

Wat je nu het beste kan doen, download de source van kernel 2.6.1, config hem goed, zodat ie je gebruikte bestandssysteem en hardware! ondersteund.
Compile de kernel en zet de bzImage in de goeie map, /boot meestal.
Het liefst op een apparte partitie in ext2!
Als je lilo hebt edit je lilo.conf met de juiste paths naar je kernel image.
Vervolgens vanaf de commandline /sbin/lilo, lilo schrijft dan de MBR naar je schijf.
Reboot en bid :)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2004 18:24 ]

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-02 11:54
Check ff of je in je bios MBR Virusprotectie aan hebt staan. Als je dit namelijk aan hebt staan willen de meeste besturingssystemen niet fatsoenlijk installeren, omdat ze van je bios niet in de MBR mogen schrijven. Normaal gesproken moet je een foutmelding/waarschuwing van je bios te zien krijgen, maar 9 van de 10 keer blijft die achterwege als je iets anders dan DOS/Win9x installeert.

FF Virusprotectie uitzetten in het bios, Lilo of Grub opnieuw installeren in de MBR en daarna je virusprotectie (eventueel) weer aan zetten in je bios.

Elke fatsoenlijke virusscanner controleert trouwens op MBR-virussen. Ze mogen dan wel oud en niet meer gebruikt zijn, maar 90% van het totale aantal virussen bestaat nog steeds uit bootsectorvirussen.

• Kpz
__fred__ schreef op 27 januari 2004 @ 18:33:
Check ff of je in je bios MBR Virusprotectie aan hebt staan. Als je dit namelijk aan hebt staan willen de meeste besturingssystemen niet fatsoenlijk installeren, omdat ze van je bios niet in de MBR mogen schrijven. Normaal gesproken moet je een foutmelding/waarschuwing van je bios te zien krijgen, maar 9 van de 10 keer blijft die achterwege als je iets anders dan DOS/Win9x installeert.

FF Virusprotectie uitzetten in het bios, Lilo of Grub opnieuw installeren in de MBR en daarna je virusprotectie (eventueel) weer aan zetten in je bios.

Elke fatsoenlijke virusscanner controleert trouwens op MBR-virussen. Ze mogen dan wel oud en niet meer gebruikt zijn, maar 90% van het totale aantal virussen bestaat nog steeds uit bootsectorvirussen.
Inderdaad, ik heb virusprotectie net uitgeschakeld, grub opnieuw geinstallerd, en ja hoor, hij doet het :) bedankt :)

Maar toch vind ik het heel raar dat Redhat _en_ Knoppix niet wouden booten.. Of zal dit hier ook aan liggen?
Pagina: 1