Toon posts:

KG7-raid en 2400+, cpu brandt door?

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb laatst bij een vriend een nieuwe cpu ingebouwd en dit ging dus fout. We dachten eerst dat het kwam door ondeskundige montage van ons, dus een core crush. Hij is toen naar de winkel gegaan met z'n mobo om daar een nieuwe te laten inbouwen.

Toen ging ie weer niet aan, en de meneer van de winkel zei dat we maar met de handleiding moesten komen. Wij dus die handleiding gedownload en gegeven aan hem.

Nou komt hij tot de conclusie dat de cpu is doorgebrand door een verkeerde spanning omdat het mobo geen > 2000+ supporte. Ik had er voorheen een 1800+ palomino inzitten. Ik vind dit heel vreemd en volgens mij kan dit ook helemaal niet. :r

Wat denken jullie hiervan?

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Hoe zag de cpu er zelf uit? Zaten er rare vlekken op ofzo? Wat voor mobo is het?

edit:
Damn, had het niet gezien in de titel :X

[ Voor 29% gewijzigd door pisart op 24-01-2004 20:42 ]

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:46
Abit ;)

Mja hij zou volgens de Abit BIOS update site ook T-breds moeten supporten (0.13 micron).

• mylar
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-08 10:24
ik heb hier juist dezelfde setup, kg7 (weleenswaar lite maar dat maakt nie uit) + athlon xp 2400+ en geen problemen. Juist multiplier op above 13 zetten voor de juiste snelheid, en bios update doen omdat de naam niet goed herkend wordt...

[ Voor 24% gewijzigd door mylar op 24-01-2004 20:48 ]

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:30

makje

Professioneel prutser

Een palomino loopt op 1.75V en jouw 2400+ (Thorton waarschijnlijk) loopt standaard op 1.65V

Het moederbord kan geen 1.65V leveren (tenminste zal dat niet standaard doen maar via wat kunstgrepen kan hij dat vast wel) en zal die processor normaal gesproken dus 1.75V gegeven hebben. Dit zou echter niet direct fataal moeten zijn, de temperatuur loopt wat sneller op maar verder is het gewoon een truukje zoals bij overklokken ook wel eens toegepast wordt.

Natuurlijk kan ik niet uitsluiten dat het moederbord heel erg raar heeft gereageerd op die processor die hij niet herkende en dat hij er gelijk maar 2v of meer doorheen heeft gejaagd, maar dat lijkt me niet waarschijnlijk.

De conclusie van die winkelier dat dat moederbord die processor heeft gemold lijkt mij wat gemakkelijk. Echter hij heeft gelijk dat die processor officieel niet op dat moederbord past en dus kan ik mij voorstellen dat hij dit niet als garantie wil laten gelden.... ;(

edit:
hmmm. via een bios update zou hij wel thoroughbredded processors tot 2000+ moeten ondersteunen en dus ook gewoon 1.65V moeten kunnen geven.

[ Voor 11% gewijzigd door makje op 24-01-2004 20:51 ]

9800x3d

Verwijderd

Nu het hier toch over CPU-voltages gaat...
Ik heb een 2200+ T-Bred B. Volgens wat ik hier lees zou die op 1,65V moeten lopen (volgens AMD Tech Docs op 1,6V). Als ik in mijn BIOS kijk staat de waarde op 1,5V (wordt automatisch gekozen door Asus A7V333). Volgens Motherboard Monitor bedraagt de VCore 1,53~1,55V.
Ik ondervind nergens problemen, maar vind het wel vreemd.

• pisart
  • Niet online
Het kan zijn dat je een DLT hebt ipv een DUT, de DLT draait standaard op 1.5v en de DUT op 1.65v, maar normaal alle cpu's boven de 2100+ zijn DUT. Die code's kan je vinden op de cpu zelf, samen met de stepping en weekcode. Wanneer heb je deze cpu gekocht?

Verwijderd

pisart schreef op 24 januari 2004 @ 22:01:
Het kan zijn dat je een DLT hebt ipv een DUT, de DLT draait standaard op 1.5v en de DUT op 1.65v, maar normaal alle cpu's boven de 2100+ zijn DUT. Die code's kan je vinden op de cpu zelf, samen met de stepping en weekcode. Wanneer heb je deze cpu gekocht?
Ik heb niet gekeken naar de stepping, weekcode, etc toen ik em geïnstalleerd heb. Ik heb de CPU vorige maandag gekocht (had m'n vorige opgefikt).
Wat is het verschil tussen een DLT en een DUT?

• pisart
  • Niet online
Het voltage en dat de DLT's normaal gebruikt worden voor procs onder de 2100+ en DUT's voor procs vanaf. Er werd ook gezegd dat de DLT's hoog overklokten op een laag voltage en de DUT's meer volt nodig hadden, maar daar ben ik niet 100% zeker van.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er nog eens goed over gedacht en van dat verhaal van die winkel klopt helemaal niks van :X

Voorheen draaide het mobo met een 1800+ (palomino). Een 2400+ zou niet gaan omdat dat een touroughbed-B is. De winkelier zei wel dat het moederboard fsb 333 cpu's zou moeten ondersteunen. Fsb 333 begint alleen pas vanaf 2400+. De winkelier had nog geen handleiding voor dat hij het ging testen. Hij heeft er toen een 2400+ van zichzelf ingedaan en het ding poste niet. Dan zou hij dus een cpu van zichzelf hebben doorgebrand 8)7 . Later heb ik hem gebeld en de link naar de handleiding gegeven. Toen kwam hij er eeneens achter dat het ding geen > 2000+ ondersteunt. Ik vind het wel een hele slimme vent als hij daar een logica in ziet _/-\o_ :Y)

Volgens mij lult hij zich dus gewoon helemaal vast en dat ga ik hem morgen vertellen ook.

Ik ben nog vergeten te melden dat het geheel gekoeld wordt door een Cooler Master AERO 7 Plus (Sock A - XP3200+). Dan zou de cpu toch nog niet gelijk door moeten branden zelfs met een voltage van 2 volt?

Mijn theorie is nou dat de eerste cpu gewoon vanaf het begin al kapot was. Hoe het kan is mij een raadsel maar dat zou moeten betekenen dat de 2e cpu (in de winkel) dus ook kapot is. Dit is wel heel toevallig allemaal vind ik O-) :r .

Nog bedankt voor jullie hulp trouwens :>

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2004 23:43 ]

• makje

makje

Professioneel prutser

De XP2400+ heeft geen 333FSB, maar alleen 266FSB. De Abit KG7 ondersteund officieel ook geen 333FSB processoren. Volgens de global site is het maximum een XP2000+ en volgens de Duitse abit site zelfs een XP2100+, in ieder geval geen XP2400+ met 266FSB (alhoewel een XP2400+ Thoroughbredded officieus waarschijnlijk wel zal werken, zie ook Mylar)

Ik snap nu alleen je probleem niet helemaal meer. Als de winkelier zelf zijn eigen (nog niet verkochte) XP2400+ in jouw mobo heeft gedaan en daarbij die processor heeft gesloopt dan is het toch zijn probleem :?

edit:
(Aargh, niet stiekum allerlei extra (verwarrende) info erbij editten de volgende keer :P)
Er zijn dus 2 AMD XP2400+ processoren op dit mobo stuk gegaan?? in dat geval lijkt het mobo toch wel weer de boosdoener....

[ Voor 19% gewijzigd door makje op 24-01-2004 23:54 ]

9800x3d

Verwijderd

Topicstarter
Dat is geen probleem maar ik weet niet of die winkelier zijn cpu kapot gemaakt heeft. Waarschijnlijk niet want hij heeft hem daarna nog eens afzonderlijk getest (de cpu) en die werkte nog gewoon. Mijn probleem is dus dat die winkelier mijn vriend gewoon probeert op te lichten heb ik het idee. Hij probeert hem een nieuw mobo aan te smeren

• motormuisje
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03-2024
Ook een leuke voor de winkelier.

Volghens specs van AMD moet je Cpu boven een bepaalde te meten waarde liggen.
Ik kan zo het PDF'je niet vinden.
Het werkt heel simpel alle thoro's moeten boven 5 Ohm zitten en alle palomino's boven 10 Ohm.
Je meet dat door de weerstanden die op de cpu zitten aan de buitenzijde kort te sluiten met je mutlie meter. Als je cpu nog boven de 5 Ohm zit dan heb je volledig recht op garantie of retour zending naar AMD.

Ik zag een driftig op zoek gaan naar het PDF'je.

Verwijderd

Topicstarter
Dus je bedoelt dat als de weerstandjes nog genoeg weerstand geven ik recht zou hebben op een nieuwe 2400+? >:)

• motormuisje
Zeker, ik kan hem zo niet vinden... zal me zelf op werk effe een mailtje sturen en morgen avond ding posten.
Heb hem zeker op werk liggen. Morgen avond kan ik je alles laten zien :)

• motormuisje
Ok hier komt hij dan, als er vragen zijn hoor ik het wel.

Afbeeldingslocatie: http://145.99.192.9/AMDmeten.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door motormuisje op 28-01-2004 22:26 ]

• makje

makje

Professioneel prutser

hmmm, interessant dat plaatje. Dit topic komt in mijn bookmarks :)

edit:
hmmm, dan zet ik hem ook nog wel even op een andere server :)
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/AMDmetenn.jpg

[ Voor 67% gewijzigd door makje op 31-01-2004 13:18 . Reden: plaatje gecopieerd ]

9800x3d

• motormuisje
Ik moet jullie toch echt wel meedelen dat degene die dit plaatje hebben willen deze snel moet pakken ...
De TS maakt het schijnbaar niet zo heel veel meer uit en het plaatje gaat toch echt wel van de server af.
No thanks meens nothing.

• CARman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-06 21:34
Wat is nou verder het probleem ?

De winkelier geeft je het MoBo terug en thats it. Jij hebt een niet ondersteunde CPU gemonteerd op dat MoBo. Je kunt hooguit die 'doorgefikte' CPU nog laten testen of ie nog leeft. Moet ie aan het draaien, dan of de nieuwste BIOS erop of een ander MoBo kopen, want of je MoBo wel met die CPU wil draien is geen vast gegeven als is het sommige anderen wel gelukt.

Ik zou me hier als leverancier de vingers niet aan branden. Als een klant zo binnen komt kan ie zijn zaakje gelijk terug krijgen en een ander gaan pesten. Het lijkt wel de omgekeerde wereld hier. Waarom moet de winkelier opdraaien voor andermans gepruts ?

Asrock Extreme9, AMD9590, Kraken X61, 32GB

• mylar
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-08 10:24
Aan het voltage zal het toch niet liggen denk ik hoor, k heb mijn voltage hier eens nagekeken, en die is iets van een 1.72V (iets teveel dus) maar k heb er geen problemen mee, zelfs geen hoge temps (toch niet in vergelijking met mijn vroegere palomino :) )

Verwijderd

ik heb een vraagje ivm de Athlon XP 2400+ op het abit KG7-raid mobo.
ik had nog een KG7-raid liggen waar vroeger mijn athlon 1400 opstond en heb nu nieuwe cpu gekocht : een Athlon XP 2400+(266 FSB).
er staat ook crucial 512 MB DDR op, een gf2 MX en een maxtor 80 GB (8MB cache)
nu ik heb alles ineen gestoken en hij geeft error beeps(1x lang en 2x kort) en ik krijg geen beeld.
ik heb niets in het boekje van het mobo gevonden hierover maar wel op inet dat ik mijn bios moet updaten...
hoe heb jij dit gedaan?
heb jij eerst een trage proc gestoken en dan geupdated?
of moet dit normaal zo gaan?
dank bij voorbaat!
Pagina: 1