Gentoo install loopt niet lekker

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-02 16:00
Ik heb geprobeerd gentoo te installeren via de howto en dat is ook gelukt, toen heb ik de howto gepakt om voor de 2de keer te proberen kde aan de gang te krijgen. Om lange compileertijden te voorkomen heb ik de 2de CD van gentoo gepakt en ben deze aan de slag gegaan, ik had daarvoor eerst vers Xfree gebakken en geconfigd (de windowmanager die er bij zit werkte dus dat zit wel snor denk ik).
Toen met --usepkg kde proberen te emergen vanaf CD, maar hij gaf al snel aan:

code:
1
There are no masked or unmasked ebuilds to satisfy Virtual/motif

later nadat ik de use flags van
code:
1
kde qt -gnome -gtk
heb omgezet naar
code:
1
kde qt gnome gtk

kreeg ik dezelfde melding maar dan van het programma bzip2.

Dus toen maar --usepkg kdebase gedaan, dan zit daar bij KDM om er voor te kunnen zorgen dat je mooi in kan loggen, maar niks dus, alleen mijn scherm knippert een paar keer en daarna gaat ie weer terug naar de console.

Ik ben laatst bezig geweest met QT op mijn 400MHz laptop te compileren maar ben toen halverwege gestopt, ik wou daarna het proberen te installeren met de 2de CD van Gentoo maar deze gaf een bepaalde INFO missing fout.

Wat kan de oplossing hiervan zijn?

Voor het KDE gebeuren is voor mijn werkstation Arca en de onderste (QT) is voor mijn laptop, specs kan je hier vinden.

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-02 11:12

FCA

Over het virtual/motif probleem:
Heb je emerge sync gedaan?
Dit was een bug in kdebase ebuild, die inmiddels is verholpen. Ik weet niet of het met een package van CD ook goed gaat dan, anders zit er niks anders op als een nieuwe CD fikken.
Workaround is trouwens USEFLAGS="-motif" meegeven.

Verandert z'n sig te weinig.

• M@rijn
CD is van de week gedownload maar het is nog de 20030911 CD (kan ook 20031109 in ieder geval de nieuwste), maar waar is dat motif voor? en hoe zit het dan met bzip2? of kan dat in de flags zitten?

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

M@rijn schreef op 24 januari 2004 @ 19:25:
CD is van de week gedownload maar het is nog de 20030911 CD (kan ook 20031109 in ieder geval de nieuwste), maar waar is dat motif voor? en hoe zit het dan met bzip2? of kan dat in de flags zitten?
Even Googlen bracht mij al snel bij deze site, waaruit te lezen valt dat het (zoals ik het interpreteer) een GUI-achtig iets is voor programmeurs (niet iets wat je tijdens of vlak na de installatie nodig zult hebben denk ik), dus voor eerst zou je het uit kunnen zetten op de manier zoals FCA dat reeds aangaf... Dit kan in je /etc/make.conf ingesteld worden, met bijv. -motif geef je aan geen links te willen leggen met motif tijdens het compilen van welk programma dan ook... Voor bzip2 zou je dus -bzip2 kunnen toevoegen als dit problemen oplevert tijdens het compilen :)

Na de tijd zou je dan een emerge (r)sync kunnen doen om vervolgens de boel nog even handmatig te mergen zodat het allemaal wel werkt :)

Hoi

• smokalot
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

motif is klassiek, heb je niet nodig.
Bzip2 is dat echter niet, dat wordt vrij vaak (understatement van de eeuw) gebruikt. Je hebt gelukkig al wel een versie van bzip2, alleen hoort dat eigenlijk bij het installatiesysteem, en is het de bedoeling dat die vervangen wordt. Ik denk niet dat het ernstige problemen geeft als je dat later doet.

Ik zou je echt aanraden om VOORDAT je gaat compileren eerst een emerge sync doet, anders ben je oude pakketjes aan het compileren, en kun je de nieuwere versies ervan meteen daarna ook doen, zonde van je tijd.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-02 19:56
motif probleem is vrij simpel op te lossen

code:
1
USE="-motif" emerge kdebase <etc>

Aangezien motif niet echt meer van deze tijd is, zul je er niets van missen :)

• M@rijn
Op mijn laptop gebruik ik liever de CD omdat het anders wel heel erg lang duurt voordat ie klaar is met compileren, en hoe zit het eigenlijk dan KDM, het geknipper ervan komt dat omdat ie het pakket KDE-3.1.x ook nodig heeft? of kan het aan QT liggen :?

• FailFr8er
Als je scherm knippert tijdens KDM, houdt het in dat je XFree86 niet goed geconfigged is.

Doe eens
code:
1
startx
en kijk welke output dat geeft.
Heb je je XFree86 helemaal nog niet geconfigged, dan zul je
code:
1
xf86config
moeten draaien en je config aanpassen aan jouw PC-configuratie :)

• M@rijn
Het probleem op mijn werkstation is gefixed, het motif verhaal zat hem in de bekende bug als USE flag -motif instellen hielp niet dus heb ik zelfstandig de Virtuals map motif toegevoegd.
even een ander klein vraagje, duurt het compileren nu korter als je emerge -u pakketnaam doet? of duurt het even lang als het opnieuw emergen? en kan het compileren halverwege gewoon onderbroken worden, en hoe dat te doen? ctrl+C?).

bvd

• smokalot
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

M@rijn schreef op 25 januari 2004 @ 19:46:
Het probleem op mijn werkstation is gefixed, het motif verhaal zat hem in de bekende bug als USE flag -motif instellen hielp niet dus heb ik zelfstandig de Virtuals map motif toegevoegd.
even een ander klein vraagje, duurt het compileren nu korter als je emerge -u pakketnaam doet? of duurt het even lang als het opnieuw emergen? en kan het compileren halverwege gewoon onderbroken worden, en hoe dat te doen? ctrl+C?).

bvd
Ik zou niet weten waarom het korter zou duren als je emerge -u doet, compileren is compileren. (gebruik zelf de -u flag nooit trouwens).

Tijdens het compileren kun je onderbreken, maar dan moet ie de volgende keer dat pakket opnieuw compileren vanaf het begin. Als je meerdere pakketen na elkaar aan het compileren bent, en je drukt tijdens de tweede op ctrl+c, hoeft ie de eerste niet nog een keer te doen, maar de tweede (en verder) wel. Het kan verder geen kwaad, als je het maar niet tijdens het mergen doet, dat is zeg maar de make install fase. Dan kan het gebeuren dat je maar de helft van de bestanden hebt, en dat is bij een pakket als glibc heel lastig om weer op te lossen.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• FailFr8er
De optie -u staat voor "updates only", dat houdt in dat als er andere dependencies mee gecompiled moeten worden, hij geen oudere neemt dan dat er nu opstaat.
(al wil deze optie nog wel eens niet werken)

-u heeft dus weinig/geen effect :)

Verwijderd

Om het (meerdere malen) compileren van packages te versnellen kun je met behulp van ccache een compiler cache opbouwen. Zie: http://ccache.samba.org/ voor meer details.

Gentoo heeft een eigen ccache package en portage heeft er support voor.

• M@rijn
dus houdt in dat ik het in iedergeval niet meer hoeft te configureren :? :P

btw zijn er ook nog manieren om het compileerproces te verkorten (bijvoorbeeld, het installeren van een nieuwe versie van glibc of gcc)?
Pagina: 1