[wingate]hoe dns, en services voor clients? (kabel)

Pagina: 1
Acties:

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45
Sinds eergister ben ik wat gaan zoeken naar een programma waarbij ik op mijn workstation onze internet connectie kan beheren. Hierin wilde ik kunnen portmappen, een beetje overzicht in gebruik hebben en bij voorkeur meteen een firewall ingebakken. Na het testen van een stuk of wat programma's, heb ik heb dit product uiteindelijk gevonden in de vorm van wingate. Het instellen ervan was met de behulp van de helpfunctie en eerdere ervaring niet heel moeilijk en heb daarbij ook de mailserver aan de praat gekregen.

Op dit moment is het op elke computer mogelijk om via de wingateproxy te internetten en mail gaat (zowel intern als extern) goed. Met [naam]@huis sturen we elkaar al berichten door.

Het probleem treed echter op als andere services moeten worden gebruikt. Ook al zet ik alle poorten in de firewall open, dan kunnen client pc's nog steeds geen gebruik maken van dns, en andere niet-www functies. Ook het portforwarden lijkt nog niet te gelukken, maar dat kan komen doordat de rest nog niet werkt; ik verwacht dit zelf wel aan de praat te krijgen. Uiteindelijk heb ik in een soort wanhoopspoging de clientsoftware ook geinstalleerd, maar dit lijkt geen enkel nut te hebben. Ook het op 'global' zetten van de verschillende functies. Zonet heb ik nog eens geprobeert om van ftp gebruik te maken met behulp van het ip adres ipv de url van een willekeurige ftp site. Dit gaat wel goed.

Ik wil hierbij nog wel even naar voren brengen dat het hier gaat om een kabel verbinding. Het programma lijkt standaard gebruik te maken van een dialer, maar hier is dus niets ingevult. Na het installeren van de client ziet het er voor de gebruikers wel een beetje zo uit (er staat een scherm met verbonden/zoveel bytes)

Ik denk zelf dat het iets te maken heeft met het feit dat er ook hiervoor een proxy wordt verwacht Een van mijn huisgenoten zegt wel yahoomessenger via een soort passieve functie aan het werk te kunnen. Voor het ftp'en maakt het echter niet uit wat er gebeurt. Zowel passive als active werkt gewoon. Ik zie yahoo overigens weer terug in het log (ypager.exe). voor andere programma's geld dat niet. Kan ik of hij ergens instellen hoe programma's gebruik mogen maken van het inet?

Ik kan me voorstellen dat het nog niet helemaal duidleijk is na dit verhaal. Als je meer info nodig hebt, hoor ik dat graag natuurlijk :)

Localhost is where the heart is

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-08 08:11

r0b

Dus als ik het goed begrijp dan heb je op alle clients een proxy ingesteld? (je gateway ws.), en hiermee kunnen ze dan internetten? (Sorry, zelf geen ervaring met Wingate. :+ )

Dan lijkt het probleem me duidelijk, en moet je gewoon dezelfde proxy opgeven bij de diverse programma's.

Overigens raad ik internet 'delen' via een proxy af, maar dat is persoonlijk. :)

(Heb zelf ClarkConnect draaien op een oude P1-200, wat werkt met NAT. Perfect imho. :) )

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45
Heb er geen tweede bak bij. Misschien nog wel eens van plan om in de toekomst te regelen, maar wil sowieso wat persoonlijke ervaring met dit soort progjes, voor als ik iemand anders zn problemen nog eens moet oplossen :P

iig, zoals het nu gaat (heb nog wat zitten prutsen) krijg ik de meeste programma's in passieve mode wel aan de praat. Na wat prutsen bedacht ik me dat het misschien wel logisch was om mijn eigen computer als dns server in te stellen en voila, bijna alles werkt :P

edit: zit ik alleen nog even met het port forwarden. Ik ben bekend met de normale procedure, maar somehow lijkt ie niet te herkennen wat er moet gebeuren. Het primaire issue is hierbij een directconnect hub. Deze moet standaard enkel en alleen op 1090 draaien (waarbij eventuele connecties op andere poorten worden gemaakt, maar dat maakt niet meer uit omdat de connectie al gelegt is).

Ik heb dus een portmap aangemaakt om poort 1090 te verbinden met 192.168.0.4 (ik maak geen gebruik van dhcp). Als ik echter een verbinding probeer te maken, komt ie volgens wingate niet eens binnen. Iig > het firewall log blijft leeg en er staat niets aangegeven bij activity :/. Firewall staat wel aan though. Ik blijf even aanprutsen.

(>>Dus als ik het goed begrijp dan heb je op alle clients een proxy ingesteld? > ja dus. Misschien scheelt het nog wat bandbreedte. Ik deel je slechte ervaringen als het om proxy's van isp's ed gaat,maar ik ga eens kijken hoe dit loopt. Op welke basis raad je proxy's af dan?

Overigens is wg ook NAT :) )

edit2: Ik heb het intussen aan de praat gekregen. Als je gebruik maakt van clients is het de bedoeling dat je niet zelf je routeringen insteld, maar dat het progje dit voor je doet. Uiteraard moet je hierbij wel de goede poort gebruiken en in tegenstelling tot wat m'n huisgenoot dacht is dat niet 1090, noch 1412 of 666 wat op bepaalde handleidingen op inet is te vinden. 411 does the trick :) (als standaardpoort that is).

[ Voor 70% gewijzigd door SilentStorm op 24-01-2004 23:39 ]

Localhost is where the heart is