HD wordt herkent als 128GB na Faq geen succes

Pagina: 1
Acties:
  • 54 views sinds 30-01-2008

• AngryAngel
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-02 07:40

AngryAngel

Veni Vidi Vici

Topicstarter
Ik heb een probleem
ik heb een samsung 160 gb harde schijf met een AsusK7N266-C mobo.
in de bios wordt hij herkent als 160 gb
windows ziet alleen maar 128 GB
na de faq hebben gelezen en een poging te hebben gedaan deze werkend te hebben gekregen is het niet gelukt.
Op de Microsoft page staat dat je een dword value moet maken met waarde 0x1
in de reg heb ik nieuw dword waarde gemaakt. goede naam gegeven, alleen een probleem heb ik met de binaire waarde, deze staat standaard op 00 00 00 00 (geeft als waarde 0x000000) dit heb ik veranderd in 00 00 00 10 (geeft als waarde 0x100000) ik weet niet of dit klopt, minder als 8 getallen lukt ook niet, windows ziet trouwens nog steeds 128gb

moet trouwens de bios nog geflashed worden als deze wel 160 gb ziet?

Never argue with a fool, he'll take you down to his level and beat you with experience...

• AngryAngel

AngryAngel

Veni Vidi Vici

Topicstarter
heb ondertussen bios geupdate naar nieuwste verdie... geen effect

Never argue with a fool, he'll take you down to his level and beat you with experience...

Verwijderd

heeft t nix te maken met dat de oudere chipsets e.d. niet meer ondersteunen dan n bepaalde GB's??? miss dat je mobo er te oud voor is ofzo?
en als je geen oplossing weet moet je miss toch maar overgaan op 120 GB :+
of zelfs 2x 120... heb ik ook _/-\o_ werkt perfect

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

welke windhoos heb je dan?
ik meen te herinneren dat FAT32 niet boven de 128GB kan herkennen, en niet efficient kan partitioneren met partities boven de 32GB.
NTFS daarentegen kan tot 64Exabyte aan per partitie, en per schijf.
dus met Win2K/XPmoet je de hele schijf kunnen zien

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-03 10:12

CaDje

Framedrops for life

Maxtor heeft een proggie, big drive enabler.. Hiermee vind ie wel de volle aantal gig. (win2000 sp2 en winxp sp1). Meschien dat samsung dit ook heeft?

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-03 13:15
Voor schijven >128 GB, moet je wel een ATA133 controller hebben...
Een ATA-100 controller of minder kan maximaal 128 GB zien (geen 48-bits LBA-support).

Veel suc7

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• AngryAngel

AngryAngel

Veni Vidi Vici

Topicstarter
heb xp prof NL. alleen geen sp1, pakt hij niet door de produkt key >:) .
via die reghack zou het moeten lukken, alleen lukt het niet die key aan te maken. met mobo zou het gewoon moeten lukken, windhoos ziet ook pcies 128 gb, zit hem dus in die 48-bits addresering.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

GarBaGe schreef op 24 januari 2004 @ 18:00:
Een ATA-100 controller of minder kan maximaal 128 GB zien (geen 48-bits LBA-support).

Veel suc7
lijkt me sterk.
dat is volgens mij meer afhankelijk van je IDE controller's firmware...

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
GarBaGe schreef op 24 januari 2004 @ 18:00:

Veel suc7
lijkt mij zeer sterk ik heb hier een 160GB maxtor aan een ATA 33 controller hangen :)
(in mijn pent2 Linux servertje :) )

2x MT v3 | EMS.148.VNS117.BMS.112 | Home Battery Control for Home Assistant & Node-RED | Fonske MarstekVenusV3-modbus-TCP-IP

• AngryAngel

AngryAngel

Veni Vidi Vici

Topicstarter
ik denk dat het op te lossen is door die reghack.
alleen hoe krijg ik de goede waarde?

btw de ned knowledge base geeft een hele andere (langere uitvoering) uitleg aan. via een .inf bestand maken en deze in sysrep te zetten. enzovoort..

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:31

makje

Professioneel prutser

Samsung heeft wel een proggie, maar die gaat volgens hun maar tot 137GB ze zijn nog bezig een nieuw proggie te ontwikkelen voor grotere schijven :o

Volgens mij kun je met Win XP zonder SP1 normaal gesproken geen schijven groter dan 128GB aan. Ik had zelf nog niet gehoord van die dword-waarde methode die de TS geprobeerd heeft, misschien dat het daarmee uiteindelijk wel wil, maar anders heb je volgens mij altijd nog SP1 nodig....

edit:
hmm. die reghack zou moeten kunnen werken idd. Volgens mij hoef je verder helemaal niet te kijken naar de binaire waardes? gewoon een nieuwe dword-waarde aanmaken met de naam EnableBigLba en dan met de rechtermuisknop erop klikken --> wijzigen aanklikken en daar bij het veldje waardegegevens een 1 invullen....

[ Voor 26% gewijzigd door makje op 24-01-2004 18:58 ]

9800x3d

• AngryAngel

AngryAngel

Veni Vidi Vici

Topicstarter
staat in de faq dat dat via reg hack kan.
en het staat in de knowledge base

• RocketKoen
  • Laatst online: 10-03 21:09
je kunt ook proberen het probleem te omzeilen door 2 partities van 80 GB te maken oid
(je hoort totaal 149GB te zien, niet 160, dit komt omdat HDD fabrikanten 160GB zien als 160*109 wat overeenkomt met 149*10243)

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

zelfde probleem gehad, makkelijk oplossing :)
service pack 1 heb je nodig:
http://download.microsoft...3e781f2/xpsp1a_nl_x86.exe
RocketKoen schreef op 24 januari 2004 @ 18:56:
je kunt ook proberen het probleem te omzeilen door 2 partities van 80 GB te maken oid
(je hoort totaal 149GB te zien, niet 160, dit komt omdat HDD fabrikanten 160GB zien als 160*109 wat overeenkomt met 149*10243)
heeft geen nut, ut komt door service pack en door 2 partities te maken verander je de hdd niet.. (probleem komt omdat een 160b schijf iets anders had weet niet meer precies wat :?)
en de schijf is ongeveer 152....

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2004 19:05 ]

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Wat makje zegt klopt. Je moet gewoon als dword waarde '1' invullen en dan moet het wel werken. Als de bios het herkent, dan is het alleen windows die een probleem geeft en dat kan je oplossen door sp1 te installeren of die reghackje te doen, wat ik zelf ook gedaan heb.

• AngryAngel

AngryAngel

Veni Vidi Vici

Topicstarter
ok, zoals ik al eerer gezegd heb Service pack installeren kan niet, foute produkt key ( >:) )
dwoord waarde in invullen is makkelijker gezegd als gedaan
je heb acht getallen 00 00 00 00. als je daar gewoon 1 van maakt geeft hij binaire waarde fout. maak je er 00 00 00 01 van dan is het 0x0100000 de waarde, maak je er 00 00 00 10 dan is de waarde 0x1000000 volgens de site moet het 0x1 zijn, maar ja,. hoe vul je dat in

P.S. dit heb ik allemaal al gezegd maar een heel aantal mensen leest niet goed als ze reageren, waardoor ik er niet mee geholpen word, sorry voor de kritiek maar het gebeurd nu toch wel errug vaak., bedankt btw voor de reacties natuurlijk

• Angelfire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:47

Angelfire

AKA AZwaanR or RZA

Als er staat dat je 0x1 moet invullen, dan wordt er bedoeld dat er 0x00 00 00 01 staat. Je moet dus je laatste 0 een 1 maken. Dan werkt het wel.
Tis een kromme manier van schrijven bij MS, maar als je het eenmaal door hebt, dan gaat het wel.

I play my enemies like a game of chess...

• makje
  • Laatst online: 20:31

makje

Professioneel prutser

Ik weet niet precies waar jij die 1 invult maar laat ik het eens met plaatjes aangeven:
rechtermuisknop op je nieuwe dword-waarde
http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/voorb.JPG
http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/voorb2.JPG
Dan vul je voor de 0 een 1 in...

(als dit kinderachtig overkomt met deze plaatjes dan spijt het me, maar ik kreeg de indruk dat jij het op een andere manier geprobeerd had dan ik en kon dat niet goed met woorden alleen uitleggen :P)

[ Voor 42% gewijzigd door makje op 24-01-2004 21:04 . Reden: maar even linkjes van gemaakt ]

9800x3d

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

FireWurX schreef op 24 januari 2004 @ 17:47:
welke windhoos heb je dan?
ik meen te herinneren dat FAT32 niet boven de 128GB kan herkennen, en niet efficient kan partitioneren met partities boven de 32GB.
NTFS daarentegen kan tot 64Exabyte aan per partitie, en per schijf.
dus met Win2K/XPmoet je de hele schijf kunnen zien
Lees aub de FAQ van dit subforum door. Hetgeen je vertelt slaat echt nergens op namelijk.

• cûora
  • Laatst online: 06-09-2024
Ik heb datzelfde probleem als de TS. 2 keer een 160 GiB schijf erin hangen van samsung en die ziet windows XP ook als 137.
Echter ik heb ook een 160 GiB schijf van maxtor die ik met maxor big drive enabler wel herkend als 160 heb gekregen alleen dit programma werkt niet voor de samsung schijven :(
Het ligt dus aan samsung dat zij niet een dergelijk prog maken die grotere schijven aankan.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

http://www.samsung.com/Pr...Drive/utilities/index.htm

Verder staan er op wat duitse forums/sites wat informatie van mensen die het wel voor elkaar kregen.

Mr. Google is your partner.

[ Voor 49% gewijzigd door Guardian Angel op 24-01-2004 21:53 ]

ARME AOW’er

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

BalusC schreef op 24 januari 2004 @ 21:24:
[...]
Lees aub de FAQ van dit subforum door. Hetgeen je vertelt slaat echt nergens op namelijk.
omg, je hebt gelijk, het is 16 EB!

(* McKaamos heeft gecheckt in MS Networking Essentials Training Kit boek, 2de herziene uitgave)
(EB == 264 bytes)

• AngryAngel

AngryAngel

Veni Vidi Vici

Topicstarter
makje schreef op 24 januari 2004 @ 21:01:
Ik weet niet precies waar jij die 1 invult maar laat ik het eens met plaatjes aangeven:
rechtermuisknop op je nieuwe dword-waarde
http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/voorb.JPG
http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/voorb2.JPG
Dan vul je voor de 0 een 1 in...

(als dit kinderachtig overkomt met deze plaatjes dan spijt het me, maar ik kreeg de indruk dat jij het op een andere manier geprobeerd had dan ik en kon dat niet goed met woorden alleen uitleggen :P)
ik doe hetzelfde maar als ik waarde doe wijzigen ziet het schermpje er bij mij anders uit. ik krijg dan niet 1 nul, maar 8 nullen.
maar ik zal het eens proberen met de 0 op het einde in een 1 veranderen.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Zonder SP1 kun je regediten wat je wilt, maar het gaat toch niet lukken.

[ Voor 67% gewijzigd door Olaf van der Spek op 25-01-2004 01:23 ]

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Verwijderd schreef op 24 januari 2004 @ 19:00:
heeft geen nut, ut komt door service pack en door 2 partities te maken verander je de hdd niet.. (probleem komt omdat een 160b schijf iets anders had weet niet meer precies wat :?)
LBA48.

Verwijderd

je kan gewoon met een nieuwe key sp1 installeren. Veranderen is niet zo'n probleem. Staat op ms site hoe dat moet.

Verwijderd

Windows draait over het algemeen op x86 machines die little endian zijn. Dat betekent dat alle bytes omgedraaid worden in een getal groter dan 8 bits.

Om het makkelijk te maken is hex-notatie in nibbles (twee nibbles == een byte) zodat je de volgende bytes achter elkaar moet hebben om het getal 1 te schrijven:
01 00 00 00

Dit moet resulteren in het getal
0x00000001
wat hetzelfde is als
0x1

Probeer dat dus eens... (overigens is er een redelijke kans dat ieder getal ongelijk aan nul geinterpreteerd wordt als hetzelfde. Als dat zo is zal dit dus ook het probleem niet oplossen. Als Windows wel wat kritischer is met het getal helpt het wellicht wel)

Overigens kan ik met mijn win2k in de registry gewoon een DWORD value aanmaken en bij het invullen '1' intypen, niets meer en niets minder. Het wordt daarna keurig als '0x00000001' aangegeven. Je kunt dus bij het ingeven proberen om '1' te gebruiken.

Als je een getal met spaties tegenkomt heb je waarschijnlijk een verkeerd type gekozen (binary of string). Let op dat het een DWORD is...

• cûora
  • Laatst online: 06-09-2024
@ TS: is het inmiddels gelukt?
Zo ja, ben ik erg geïnteresseerd in de oplossing :*)

Zo nee, heeft er nog iemand nuttig advies?

• TrickShot
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-12-2023

TrickShot

Veel shots... weinig tricks.

Jouw Windows xp is perfect te upgraden naar sp1, enkel na de installatie hiervan zul je geen andere updates meer kunnen doen, maar je kan nog wel gebruikmaken van je pc.
En met een beetje zoekwerk kan je je key veranderen zodat je alles terug kan. >:) ;)

Athlon 2500+ @ 2230 MHz, 512 MB 3200 kingston, 2 x sata maxtor 120 GB, 1 WD 80 GB, Ti4200, Antec Sonata

• Bart-01
  • Laatst online: 01-12-2025
Verwijderd schreef op 24 januari 2004 @ 19:00:
zelfde probleem gehad, makkelijk oplossing :)
service pack 1 heb je nodig:
http://download.microsoft...3e781f2/xpsp1a_nl_x86.exe

[...]

Om precies te zijn 149,05GB hem hemzelf in een windows XP sp1 systeempje draaien.

Do as I say, don't do as I do.

• enira
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:45
dit probleem had ik ook, zlefs ook een topic over geopend, tevergeefs.....

oplossing die voor mij werkte, ik heb ook 160 gb samsung schijf:

formatteer hem, hoe boeit me niet, als ie maar leeg is
download pq magic 8 trial ofzow, maak die rescue disks aan

boot pc met disk 1, dan disk 2, dan zit je in pq magic 8 met die floppy's
daar MOET ie gewoon de 160 gig zien, anders weet ik het ook nie meer
dan gewoon ff partitioneren en formatteren in pq magic8 via die disks

en dan kan je xp(of wat dan ook) installen

dit werkte voor mij, het hoeft dus niet te werken voor je, maar als je het gewoon zo doet, dan moet het lukken

suc6

[ Voor 4% gewijzigd door enira op 29-01-2004 17:34 ]

Twitch: Phyloni1

Verwijderd

even een vraagje... ik heb een 160 gb hdd in mn bakkie hangen- die, rara maar 130 herkent. nou vind ik dit voorlopig prima zo- maar wat ik me afvraag, is het op wat voor manier dan ook "slecht" voor de schijf alssie maar half herkent wordt? kans lijkt me klein.. maar ik vraag t toch maar ff =)

@ gozer hieronder ^___^ tnx! hoor ik graag =) en jah.. dat zou de helft zijn =p

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2004 03:23 ]

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op 18 juni 2004 @ 02:21:
even een vraagje... ik heb een 160 gb hdd in mn bakkie hangen- die, rara maar 130 herkent. nou vind ik dit voorlopig prima zo- maar wat ik me afvraag, is het op wat voor manier dan ook "slecht" voor de schijf alssie maar half herkent wordt? kans lijkt me klein.. maar ik vraag t toch maar ff =)
Je vraag is dus alleen of het slecht is voor de schijf?
Heel simpel antwoord: nee :)
Dat maar 130GB van de schijf herkent wordt verandert fysiek niets aan de schijf.
En half herkend worden zou 80GB inhouden ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Rone op 18-06-2004 02:27 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Open voortaan een nieuw topic wanneer je een op zichzelf staand vraag danwel probleem hebt :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.