Zachte ruis op Hifi

Pagina: 1
Acties:
  • 275 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Viper7
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-07-2025
Helaas heb ik niks kunnen vinden in het FAQ / mbv search.

Ik heb last van een lichte ruis op mijn Philips mini hifi system, dat goed hoorbaar is in stiltes tijdens muziek. Ik heb het op alle bronnen: CD/tuner/tape/aux.

De stereo is aangesloten op mijn pc, maar losgooien verhelpt het probleem niet. Ook een geaard/niet geaard stopcontact maakt geen verschil.

Iemand die weet hoe het komt??

- Specs -

• FlipFlink
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
heb ik ook weleens met een beetje oude speakers enzo, ik denk dat het gewoon aan je speakers ligt,

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
pak eens een heel kort tweelingssnoertje en maak daar 1 van de boxen aanvast, hoor je het dan ook nog?

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
heb je misschien een adapter van het een of ander dichtbij staan?

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:52

GaMeOvEr

Is een hork.

FlipFlink schreef op 24 januari 2004 @ 17:03:
heb ik ook weleens met een beetje oude speakers enzo, ik denk dat het gewoon aan je speakers ligt,
Speakers ruisen niet uit zichzelf hoor, er zit gemiddeld namelijk geen versterker in. ;)

Aannames zijn fataal.

• MARTIJN_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-07 17:05

MARTIJN_

<<---^|^--->>

Is de ruis altijd al geweest?
weerstanden en halfgeleiders veroorzaken ook ruis, hier kun je niks tegen doen of je moet de schema opnieuw ontwerpen.
Als je open ingangen hebt kunnen deze ook wel eens signalen oppikken door hun hoge ingangsimpedantie, kun je testen door de ingang kort te sluiten naar de massa.

PGEQRZEM

• Viper7
FlipFlink schreef op 24 januari 2004 @ 17:03:
nope, ik had mijn discman op een avn de speakers aangesloten en het resultaat was muziek zonder ruis.
sdomburg schreef op 24 januari 2004 @ 17:04:
pak eens een heel kort tweelingssnoertje en maak daar 1 van de boxen aanvast, hoor je het dan ook nog?
Ik heb het gedaan, maar het maakt helaas niks uit..
Magic schreef op 24 januari 2004 @ 17:05:
heb je misschien een adapter van het een of ander dichtbij staan?
Ik heb een adapter in de buurt staan, maar die staat er een meter vanaf..

Bedankt voor de snelle reacties iig :)

- Specs -

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Viper7 schreef op 24 januari 2004 @ 17:31:
[...]

nope, ik had mijn discman op een avn de speakers aangesloten en het resultaat was muziek zonder ruis.
He, discman rechtstreeks op de speakers? Zonder versterker :? Dan krijg je idd weinig ruis, maar ook weinig normaal geluid ;)
Ik heb een adapter in de buurt staan, maar die staat er een meter vanaf..
Het gaat zich niet zozeer om de afstand, maar om het feit dat ie aangesloten is. Trek hem er eens uit.

Verder nog: Wanner heb je ruis? Altijd? Wordt de ruis harder als je het volume openzet? Wat voor ruis is het, een zachte sis, of meer een brom? Is de ruis er altijd al geweest?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Viper7
Leg je voortanden maar eens op je onderlip, en blaas dan maar eens hard uit. Daar lijkt die ruis op :P
Ik heb de ruis altijd, en hij wordt harder als ik het volume open zet.

Ik kreeg trouwens gewoon goede muziek hoor, toen ik de discman op de speaker aansloot..

[ Voor 16% gewijzigd door Viper7 op 24-01-2004 18:20 ]

- Specs -

• Viper7
adapter eruit halen maakt helaas niks uit..

Maar een verdieping onder mij zitten een heleboel adapters ingeschakeld (van de printer e.d.) Hebben die misschien invloed op de ruis?

- Specs -

• Viper7
De ruis uit de speakers is niet zo heel erg storend, maar als ik mijn draadloze koptelefoon opzet, dan hoor ik m des te beter.

sry voor de spam btw

- Specs -

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik weet niet wat het voor mini-setje is, maar ik kan me voorstellen dat de ruis gewoon "normaal" is bij dit ding...

Draadloze koptelefoon en ruis is redelijk logisch aangezien de kwaliteit niet veel beter is dan van een FM radiozender.

Verwijderd

Heb je hem niet toevallig aangesloten op de kabel? ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2004 21:13 ]

• Viper7
Verwijderd schreef op 24 januari 2004 @ 21:13:
Heb je hem niet toevallig aangesloten op de kabel? ;)
Nee, maar hij zat wel op de kabel, en dat maakt niks uit..

- Specs -

Verwijderd

als je je diskman op die boxen aansloot werkte dat? daaruit denk ik te kunnen concluderen dat er een versterker in de boxen zit. Ik heb dat nog niet veel gezien bij sets dus nu de vraag:
de boxen en de hifi zijn die samen gekocht? indien niet: zou het misschien kunnen zijn dat het komt doordat er twee versterkers na elkaar zijn aangesloten? (hierdoor word een aanvaardbare ruis in de 1e versterker nogal dikwijls te veel versterkt)
als dat zo is zullen je boxen ook te veel versterkt zijn (resulterende in het feit dat je je volume niet volledig kan openzetten)

• Viper7
Verwijderd schreef op 25 januari 2004 @ 10:10:
als je je diskman op die boxen aansloot werkte dat? daaruit denk ik te kunnen concluderen dat er een versterker in de boxen zit. Ik heb dat nog niet veel gezien bij sets dus nu de vraag:
de boxen en de hifi zijn die samen gekocht? indien niet: zou het misschien kunnen zijn dat het komt doordat er twee versterkers na elkaar zijn aangesloten? (hierdoor word een aanvaardbare ruis in de 1e versterker nogal dikwijls te veel versterkt)
als dat zo is zullen je boxen ook te veel versterkt zijn (resulterende in het feit dat je je volume niet volledig kan openzetten)
Het werkte. Ik had twee draadjes van de box in de discman gepropt en met een beetje bewegen kreeg ik gewoon goed geluid uit de box.

Ja, de boxen horen bij de toren.

- Specs -

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Viper7 schreef op 25 januari 2004 @ 10:34:
[...]

Het werkte. Ik had twee draadjes van de box in de discman gepropt en met een beetje bewegen kreeg ik gewoon goed geluid uit de box.

Ja, de boxen horen bij de toren.
Twee kabels in het hoofdtelefoon stekkertje van de discman gewrikt, en er ook nog geluid uit gekregen :? Klinkt als een heel strek verhaal! Theoretisch is het idd mogelijk om een betje geluid uit je speakers te krijgen, ook zonder versterker.

Maar goed. Kun je ons wat meer specs geven van je set: HTD, singnal/noise ratio, dat soort dingen. Staan vast in het boekje.

• ShadowrunR
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-07 22:59
Heb ook een philips microsetje, ben ff typering kwijt. Maar dat ruist dus ook. Op AUX nog wat meer daan cd/tuner/casette. Niets aan te doen... Heb nog ff getwijfeld of ik het dmv garantie zou terugdoen, maar dat zou niet veel geholpen hebben.

echt luid is't trouwens niet. En voor de rest leuke dingen :)

• Viper7
deepspace schreef op 25 januari 2004 @ 10:47:
[...]

Twee kabels in het hoofdtelefoon stekkertje van de discman gewrikt, en er ook nog geluid uit gekregen :? Klinkt als een heel strek verhaal! Theoretisch is het idd mogelijk om een betje geluid uit je speakers te krijgen, ook zonder versterker.

Maar goed. Kun je ons wat meer specs geven van je set: HTD, singnal/noise ratio, dat soort dingen. Staan vast in het boekje.
Dat gaat ook niet zomaar. Ik heb eerst de uiteinden van de twee draadjes van elkaar gescheiden dmv plakband. Als je dan zorgt dat de twee uiteinden elkaar niet raken, de ene aan de ene kant, de ander aan de andere kant van het plakband, dan kun je m makkelijk in het hoofdtelefoon stekkertje wrikken. Met een beetje bewegen krijg je een prima (welliswaar zacht) geluid.

Toen ik nog geen kabel had om mn pc op mn hifi aan te sluiten, had ik een oude box die ik ook op deze manier rechtstreeks op de pc aansloot. Het resultaat was een prima geluid. Het enige nadeel is, is dat ie dan niet hard kan.

Bij elke bron (CD, tuner, ..) staan andere specs..

Bij versterker staat:

Music Power: 2x50
Signal to noise ratio: >65dBA
Frequency response: 50-15000 Hz

en de ingangsgevoeligheden

- Specs -

• mahi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

mahi

God bless GoT

Viper7 schreef op 25 januari 2004 @ 13:09:
Bij versterker staat:

Music Power: 2x50
Signal to noise ratio: >65dBA
Frequency response: 50-15000 Hz
Dat zijn wel erg slechte specificaties. Die 65 dB S/N-ratio verklaart je ruis waarschijnlijk al. Om de ruisvloer zo klein mogelijk te houden moet je toch richting 80 dB S/N-ratio en liefst nog hoger gaan.

De frequentiekarakteristiek is ook niet echt meer van de tijd. 20 - 20.000 Hz is voor een versterker toch wel het minimum. Hoe oud is dat beestje? 50 jaar?

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

• cruger
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
1) tis gewoon een pruts ding met goedkope ruis op-ams ofzo
Er zijn zo veel van dit soort gebakjes te koop.

2) of je muting fets of schakelingetje is stuk of verstoord.
maar ga er maar van uit dat het 1 is

Tweak!

Pagina: 1