Toon posts:

SCSI + IDE (Raid) boot probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

Heb 6 harde schijven. 3 x SCSI op 29160 en 3 x IDE aangesloten op RAID controller van het mobo.

Probleem is dat ie vanaf de IDE schijven wil booten, terwijl winXP installed is op de SCSI schijf met ID=#0.

In de bios staan alle 6 schijven aangeven in het "rijtje" van disk priority. Op nummers 1t/m3 staan de IDE's en op 4t/m6 de SCSI's. Als ik de SCSI schijf waarvan geboot moet worden op #1 zet, en opnieuw opstart gaat alles prima, echter na een systeemreboot staan de IDE's weer bovenaan het rijtje en de SCSI's weer onderaan.

Het lijkt alsof de IDE's voorrang hebben boven de SCSI's. Kan dit komen doordat de IDE(RAID)-bios geladen wordt voor de SCSI-bios?

Of is het iets anders? en hoe kan ik dit probleem oplossen?

Alvast bedankt!

sys specs:
Asus p4p800 dlx (rev. P4P81014)
3 x IDE IBM
3 x SCSI IBM
Adaptec SCSI 29160
// overige hardware lijkt me niet relevant.

• Barracuda
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-05-2023
standaard heeft inderdaad IDE voorang :? vraag me niet waarom

maar je moet gewoon onder Boot priorety je IDE/Sata schijven uit kunnen zetten dan moet het goed komen

gratis af te halen SUN ultra1 compleet

Verwijderd

Topicstarter
Barracuda schreef op 24 januari 2004 @ 16:33:
standaard heeft inderdaad IDE voorang :? vraag me niet waarom

maar je moet gewoon onder Boot priorety je IDE/Sata schijven uit kunnen zetten dan moet het goed komen
Dat weet ik. Althans met mijn vorige mobo's ging dat idd.

Of ik zit al te lang met dit probleem en overzie het niet meer of die optie is er gewoon niet. :?

Kun je iets preciezer zijn aub? Want ik zie het niet.

tnx

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Misschien een krome opmerking, maar save je je settings wel goed?
Kan je niet ergens je IDE disabelen qua bootmogelijkheden?

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:35

frapex

got r00t

ik had hetzelfde probleem ook , had ik ook een topic over gepost... ik heb het toen opgelost door maar de hdd aan de onboard controller te hangen en de DVD aan de promise controller.. (ik heb trouwens ook een Asus plank (met Phoenix BIOS))

ik hoop ook op een oplossing :)

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

• jeroenvanthoog
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-02 12:09
Hier met een P4C800 en SCSI Raid controller ook altijd weer vechten, zodra er ook maar iets wijzigt, dwz USB-pendrive eruit of iets dergelijks wordt er meteen een IDE/SATA disk als eerste gezet en slaat ie de I2O meteen over :(, geen idee waarom die BIOS dat doet, heb het al naar Asus gemaild, en geklaagd via me werk (bijbaantje bij een van de grootste PC winkels van NL). Misschien dat er een keer een nieuwe BIOS versie komt waar dit uit gehaald wordt.

Van die nieuwe BIOSen van ASUS zeg ik :r

Verwijderd

Topicstarter
Een niet zo elegante oplossing wellicht:

In de bios de IDE schijven handmatig op 'disabled' zetten.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Een PC boot van de eerste geactiveerde primaire partitie die de BIOS in de bootvolgorde tegenkomt :) Dus even nagaan of de primaire partities op de IDE schijven inactief zijn (kun je doen met PMagic, Ranish, Fdisk, etc). Zie ook de FAQ van dit subforum onder "Mijn IDE configuratie is brak, hoe komt dat" ;)
Pagina: 1