Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[voeding] AT voeding gaat uit (met belasting)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wilde een oude AT voeding gaan gebruiken voor een PIC projectje (gewoon als testvoeding), maar de voltages 'faden uit' in ongeveer een seconde nadat ik hem aangezet heb, van het goede voltage naar 0v. Toen las ik wat topics over mensen met hetzelfde probleem, en zag dat ik er misschien wat belasting aan moest hangen. Ik heb er inmiddels 2 hd's en een cdromspeler aan hangen, maar de voeding doet het nog steeds niet (en de hd's en cdromspeler blijven dood). Er komt een zacht tikkend geluid uit de voeding, en het komt niet van de fan.

Iemand enig idee? :|

Verwijderd

Om welke voeding gaat het precies?
Je weet wel zeker dat de voeding in orde is?

• Barracuda
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-05-2023
tikkend geluid is een kortsluiting

BTW cdrom speler eraan hangen heeft geen zin harddisk wel

gratis af te halen SUN ultra1 compleet

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier geen cam, dus ik kan ff geen foto maken, maar het is een merkloos ding, met gewoon 2 van die p1 mobo connectors. Ik ontdek trouwens net dat hij het wel doet als ik er een mobo aan hang, maar ik ga geen heel moederbord met HD aan mn bordje met mn PIC hangen :P
Hoe moet ik 'simuleren' dat er een moederbord aan hangt? Of moet ik gewoon op zoek naar een andere voeding :/

Barracuda > dat geluid geeft hij ook als ik hem nergens op aansluit

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2004 16:31 ]

• Barracuda
ja maar het geluid komt uit de voeding dus daar moet je dat probleem zoeken

als hij niet opstart zonder mainboard moest je iets met je power good doen op je AT connector (dat is de oranje draad)

ik weet alleen niet meer wat |:(

sorrie ben ff heel lui en moet zo weg

zie http://www.pcguide.com/ref/power/sup/funcPowerGood-c.html

[ Voor 19% gewijzigd door Barracuda op 24-01-2004 16:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Barracuda schreef op 24 januari 2004 @ 16:35:
ja maar het geluid komt uit de voeding dus daar moet je dat probleem zoeken

als hij niet opstart zonder mainboard moest je iets met je power good doen op je AT connector (dat is de oranje draad)

ik weet alleen niet meer wat |:(

sorrie ben ff heel lui en moet zo weg

zie http://www.pcguide.com/ref/power/sup/funcPowerGood-c.html
power good is een signaal vanuit de voeding, niet vanaf het mobo

• Barracuda
ik ben weer veel te goed, en jij nog luier dan ik
Some extremely el-cheapo power supplies may "fake" the Power Good signal by just tying it to another +5 V line.

Verwijderd

Topicstarter
Barracuda schreef op 24 januari 2004 @ 16:43:
ik ben weer veel te goed, en jij nog luier dan ik

[...]
ja, heel leuk, maar dan is het toch nog steeds een signaal vanaf de voeding :?

• Barracuda
Verwijderd schreef op 24 januari 2004 @ 16:49:
[...]
ja, heel leuk, maar dan is het toch nog steeds een signaal vanaf de voeding :?
|:( doh

verbind de +5volt met de power good en je probleem is opgelost

lees dan gewoon dat stuk

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2004 16:58 . Reden: overdaad smileys trashed ]

Verwijderd

Topicstarter
Barracuda schreef op 24 januari 2004 @ 16:51:
[...]
|:( doh

verbind de +5volt met de power good en je probleem is opgelost

lees dan gewoon dat stuk
Die IS toch al verbonden met de +5, dat is PRECIES wat daar staat |:(

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2004 16:58 . Reden: overdaad smileys in quote trashed ]

Verwijderd

Klopt, powergood is een signaal van de voeding. Hiermee geeft de voeding aan het moederbord door dat de spanningen zijn gestabiliseerd en dat het bordje mag beginnen met opstarten ;) Bij sommige goedkope voedingen wordt er in plaats van een powergood de 5V gebruikt. Er wordt dus geen powergood met +5V doorverbonden, maar een shortcut gebruikt om toch 5V over de powergood pin aan het moederbord te leveren (zoals ook via die link te lezen is).

Maar post eens wat meer info over die voeding, zoals merk, model, type etc. Want het is goed mogelijk dat het een AT > ATX overgangstype is waarbij er dus met powergood en/of andere pinnen ook geschakeld wordt.

Zullen we het vriendelijk houden met elkaar ;)

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2004 17:01 ]

• Barracuda
Verwijderd schreef op 24 januari 2004 @ 16:53:
[...]
Die IS toch al verbonden met de +5, dat is PRECIES wat daar staat |:(
nee er staat dat sommige voedingen deze mothode gebruiken om de power good te omzeilen en dat is precies wat jij moet doen

ik ben weg

Verwijderd

Topicstarter
Barracuda schreef op 24 januari 2004 @ 16:55:
[...]

nee er staat dat sommige voedingen deze mothode gebruiken om de power good te omzeilen en dat is precies wat jij moet doen

ik ben weg
De voeding kan het geen zak schelen wat jij aan de power good hangt, al hang je er een koelkast of juist helemaal niets aan, hij zou het gewoon moeten negeren. Het is gewoon om te laten weten van 'ok, mn voltages zijn stabiel <apparaat wat eraan hangt>, je mag starten'. Het moederbord boeit het dus wel, die mag pas starten als er 5v op de power good staat, maar die hangt er niet aan.

En euss... ik zal es kijken of ik hem kan scannen ofzo, want ik zie echt nergens een merk staan.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:51
Barracuda schreef op 24 januari 2004 @ 16:55:
[...]

ik ben weg
Lezen is een vak, zo blijkt maar weer eens ...

Elcheapo voedingen faken een power good signaal door gewoon +5V op de PG pin te zetten ... (de voeding creert het signaal en NIET het mainboard)

Sommige mainboards starten namelijk niet zonder PG

Repareren doe je zo.

Pagina: 1