Toon posts:

[XP] HDD 120 GB maar 55 GB gebruikt en 16 GB vrij

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem met mijn HDD.

Heb ik een WD 120 GB 7200 RPM met 8 MB cach, nou is het geval ik heb hier als ik de eigenschappen van alle mappen opvraag ongeveer 55 GB gebruikt. maar als ik bij de HDD zelf kijk dus bij deze computer zeg hij dat ik ongeveer 100 GB gebruikt heb en maar 16 GB vrij.

Mijn vraag hoe kan dit en nog beter hoe los ik dit op, ik kan ook maar tot die 16 gb wegschrijven en dan zegt hij dat hij vol zit :S

Ik heb met sandra gekeken hoe snel hij was en daa kwam hij dat hij maar een datatransfer had van 12 mb terwijl dit op 30 moet liggen. Mijn andere HDD een IMB 60 GB 7200 RPM 2 MB cach doet wel netjes de 30 mb.

Ik heb al in het forum gekeken maar daar kan ik niets vinden er wordt alleen wat gezegt over het swapfile maar volgens mij kan deze nooit 50 GB zijn.

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:37
Zitten er veel files in je prullenbak? En in nortons prullenbakje? :) Die wil nog weleens "wat" bewaren :)

Verwijderd

Heb je geprobeerd te defragmenteren of heb ik het verkeerd als non-windows user? :P

Verwijderd

Topicstarter
De prullebak is leeg dus dat is het niet :(

Ik heb heb ook al een defragmentatie uitgevoerd en een Check disk

• Peter Keller
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:21
Kijk eens naar je IDE- eigenschappen. Staat ie soms op PIO only, ipv DMA?

Quatt mono v1.0, 12 zonnepanelen op eigen omvormer en 6 Enphase panelen en 7 kWh Enphase batterij, T6, All Electric uitbreiding sinds 15-10

Verwijderd

Topicstarter
PeterKeller schreef op 24 januari 2004 @ 14:43:
Kijk eens naar je IDE- eigenschappen. Staat ie soms op PIO only, ipv DMA?
Daar heb ik ook al na gekeken is het ook niet hij staat netjes op Ultra DMA 5

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-03 20:35
Ik heb me ook een keer ontzettend verkeken op die stomme jumpertjes. Al hoewel ik 55+16 een vreemd getal vind om een harde schijf af te kappen, heb je gekeken of er niet een jumpersetting verkeerd staat? (had het zelf een keer op 32 gig gehad, maar als je dat in bits/bytes ziet dan zie je niet 123 dat het 32 GB voor moet stellen :+)

Wat zegt een programma zoals partition magic ervan? (is er nog wat ongepartitioneerd over?)

Verwijderd

of misschien achterlijk veel ruimte gereserveerd voor de prullenbak? windows pakt geloof ik iets van 10% per partitie ofzo

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:27

tozzke

aka tozzert

heb je alle mappen wel op weergeven staan?
want zodra er systeemmappen oid verborgen zijn.. kun je die dus niet oproepen door de eigenschappen van alle mappen op te roepen

en dan erbij.... 120 gig is nooit 120 gig :)
1.000.000.000 bytes = 1GB <-- zo rekenen de harddisk fabrikanten

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik mijn vraag iets beter moet formuleren.

De 120 GB schijf wordt ook als een 120 GB schrijf herkent alleen hij geeft nu aan dat hij 100 GB heeft gebruikt en nog 16 GB vrij heeft.
Als ik de grote van alle bestanden opvraag via de eigenschappen geeft hij aan dat de totale grote van de bestanden bij elkaar maar 55 GB is. Dit vind ik nog al een groot verschil.

• danslo
Verwijderd schreef op 24 januari 2004 @ 14:51:
of misschien achterlijk veel ruimte gereserveerd voor de prullenbak? windows pakt geloof ik iets van 10% per partitie ofzo
Ik geloof dat het niet uitmaakt hoeveel ruimte je prullenbak neemt, omdat die toch alleen maar wordt gebruikt als er bestanden in de prullenbak zitten, zitten die er niet in, kan de ruimte gewoon worden gebruikt voor apps etc.

Verwijderd

Topicstarter
Tozzman schreef op 24 januari 2004 @ 14:51:
heb je alle mappen wel op weergeven staan?
want zodra er systeemmappen oid verborgen zijn.. kun je die dus niet oproepen door de eigenschappen van alle mappen op te roepen

en dan erbij.... 120 gig is nooit 120 gig :)
1.000.000.000 bytes = 1GB <-- zo rekenen de harddisk fabrikanten
Ja alles staat op weergeven.

Ik weet dat 120 gb niet echt 120 is maar met de verhouding 1000 - 1024 kun je nooit van zun levens dagen 50 GB kwijtraken op 120 GB

• Regman_XP
  • Laatst online: 04-02 20:06
Verwijderd schreef op 24 januari 2004 @ 14:52:
Ik denk dat ik mijn vraag iets beter moet formuleren.

De 120 GB schijf wordt ook als een 120 GB schrijf herkent alleen hij geeft nu aan dat hij 100 GB heeft gebruikt en nog 16 GB vrij heeft.
Als ik de grote van alle bestanden opvraag via de eigenschappen geeft hij aan dat de totale grote van de bestanden bij elkaar maar 55 GB is. Dit vind ik nog al een groot verschil.
Heb je systeemherstel ingeschakeld? Deze wil nogal veel ruimte nemen. (C:\System Volume Information)
Op NTFS is er voor iedere gebruiker een prullenbak. (C:\RECYCLER\)

Verwijderd

Topicstarter
Regman_XP schreef op 24 januari 2004 @ 14:55:
[...]

Heb je systeemherstel ingeschakeld? Deze wil nogal veel ruimte nemen. (C:\System Volume Information)
Op NTFS is er voor iedere gebruiker een prullenbak. (C:\RECYCLER\)
Systeem herstel heb ik uitstaan :(

Ik heb trouwens maar 1 gebruiker ikzelf.

De HDD draaid trouwens als 2e achter mijn 60 GB alleen om bestanden te backuppen enz dus geen besturingsysteem erop

• Twist
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
het zou ook aan bad sectors kunnen liggen
betekent dus dat je hd brak is en verklaart meteen de slechte snelheid
er is volgens mij wel een wd hd-check tooltje

Verwijderd

Topicstarter
Die heb ik een tijdje terug al uitgevoerd maar die gaf aan dat er niks mis mee was want dat snelheid probleem heb ik al een tijdje last van :(

• LiGHtNiNG!
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-02 11:41

LiGHtNiNG!

(tm) since 1985, build in &#03

Er worden normaliter 2 waardes weergegeven als je de total size op vraagt van een mappenstructuur. De echte hoeveelheid en de hoeveelheid inclusief "overhead" (size & size on disk). Je zegt niet wat voor files er op staan maar als je 100.000en kleine files in combinatie met grote clusters gebruikt dan gaat hier bijzonder veel ruimte in zitten/mee verloren.

Overigens, als je zeker wilt zijn dat er niks fout zit in je filesystem dan zou ik gewoon alles eraf kopieren en opnieuw die partitie formateren, alles weer terug en je weet waar je aan toe bent. Is nog de snellere weg ook ipv al die idiote check programmatjes, vooropgesteld dat je een andere HD hebt om het even naar toe te kopieren natuurlijk.

[ Voor 35% gewijzigd door LiGHtNiNG! op 24-01-2004 15:11 ]

Laat maar.. .

• ScooBY_DoO
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-03 18:29
zie 100GB schijfruimte verdwenen? misschien heb je er wat aan.
Neem aan dat WD ook wel zon tooltje heeft net als Maxtor

• Dirk J
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-03 21:43
Wat voor bestanden staan erop? Zeker heel veel kleine bestandjes...

Verwijderd

Ik denk ook dat dat het geval is.

Als je clustergrootte 4 KByte is, en je hebt een bestandje van 5 KByte dan ben je 8 KByte kwijt. Clusters kunnen maar door 1 file worden gebruikt.

4 files van 1 KByte nemen dus 16 kb in beslag op een harddisk waarbij de clustergrootte 4 KByte is.

Voor de tijd van FAT32 was dat nog erger en we hadden al zo weinig space.....

Leuk artikel: http://www.tomshardware.com/storage/19970728/hdd-06.html

Verwijderd

Heb je je partitie-indeling al nagekeken? Het zou kunnen zijn dat windows 1 of meerdere logische stations niet ziet bv. omdat er een onzichtbare partitie is gemaakt.

En wat voor een besturingssyteem zit erop?

Verwijderd

Topicstarter
Het zijn voornamelijk MP3 bestanden en setup's van programma's zodat ik ze van mijn HDD kan installeren.
Verwijderd schreef op 24 januari 2004 @ 15:15:
Heb je je partitie-indeling al nagekeken? Het zou kunnen zijn dat windows 1 of meerdere logische stations niet ziet bv. omdat er een onzichtbare partitie is gemaakt.

En wat voor een besturingssyteem zit erop?
Het is 1 partie van de totale grote. Als je een paar posten omhoog leest kun je zien dat de hdd als tweede schijf draaid voor backups enz en draaid er geen besturingssysteem op.

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-03 16:34
Zoek op google naar [treesize].
Is een tool die eerst je HDD scant en daarna zegt hoeveel MB/GB inwelke folder zit.
Daarna is het gewoon een kwestie van je troep weg te gooien.

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je Norton Utilities of Norton Antivirus geinstalleerd staan?

Verwijderd

Kan ook data verloren zijn gegaan door bad sectors of tabellen.

Ik was laatst ook 75 gb kwijt.
Oftewel 160gb schijf , qua mappen stond er maar 60 gb op, maar windows xp zei wel dat er totaal 135gb opstond.

NTFS recovery gedaan, en jah hoor daar was de 75gb weer.
Die gerecovered naar een lege 120gb schijf, want het mag nl niet naar de zelfde schijf waar je vandaan recovered.

En van de 75gb was 10 gb niet meer terug te halen , bummer maarja beter iets dan niets.

Oftewel zoek ff op NTFS recovery als het een NTFS schijf is, anders een ander revoery proggie als het fat32 is.

Succes.

• Corpse2
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-01-2023
Laatst ook es tegengekomen met 80 GB schijf.

Ik had NTFS van 20 GB en Fat32 partitie van 60 GB gemaakt met Partition magic.

Windows was ook 20 GB kwijt.

Een chckdsk of iets dergelijks loste dat op.

Dit komt waarschijnlijk doordat FAT32 partities maar 32 GB mogen zijn. Windows kan geen grotere aanmaken maar Partition magic wel. Vandaar waarschijnlijk dat er een stuk niet herkend werd of zo. 8)7

keep trying...

• danslo
Corpse2 schreef op 25 januari 2004 @ 02:06:
Laatst ook es tegengekomen met 80 GB schijf.

Ik had NTFS van 20 GB en Fat32 partitie van 60 GB gemaakt met Partition magic.

Windows was ook 20 GB kwijt.

Een chckdsk of iets dergelijks loste dat op.

Dit komt waarschijnlijk doordat FAT32 partities maar 32 GB mogen zijn. Windows kan geen grotere aanmaken maar Partition magic wel. Vandaar waarschijnlijk dat er een stuk niet herkend werd of zo. 8)7
Nee? Mijn HDD (Maxtor 120GB) is ook door Windows in FAT32 gepartitioneerd en is nog steeds 112 GB en ik kan er alles van gebruiken? Ik weet niet waar jij die info vandaan haalt maar nu zit je wel erg vaag te praten.

Verwijderd

Dit heb ik zo vaak gezien.
Zelfs in Windows 95 wil dit wel eens gebeuren.
Gewoon ff scandisk, dan zegt ie waarschijnlijk dat het niet kan en of het bij de volgende reboot moet. Klik dan op ja, en dan zal je zien dat het weer goed is :)

Verwijderd

cls schreef op 25 januari 2004 @ 17:25:
[...]

Nee? Mijn HDD (Maxtor 120GB) is ook door Windows in FAT32 gepartitioneerd en is nog steeds 112 GB en ik kan er alles van gebruiken? Ik weet niet waar jij die info vandaan haalt maar nu zit je wel erg vaag te praten.
Als je een nieuwe hd erbij doet, en je probeert dat in windows te partitioneren (in computerbeheer) , dan zal je zien dat het op FAT32 op max 32GB gaat.
Is het groter dan 32GB, dan kan je alleen NTFS selecteren.
Dus zijn info is juist, maar het heeft er hier heel weinig mee te maken.

• FUBAR
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-03 18:43

FUBAR

F*ed up beyond all recognition

nogmaals: gebruik je toevallig Norton?

To be, or not to ...ehh.... what was the question?

Pagina: 1