Leuke geluidskaart......

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• koen
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Helaas heeft van de week mijn oude Creative Soundblaster awe64 ISA het officieel begeven. Nu zit ik dus zonder geluidskaart en dat is zwaar kl*te. Ik heb nu twee modelletjes op het oog om de oude kaart te vervangen:

- Creative SoundBlaster Live 1024 Retail a 189,-
- Aureal SQ2500 Vortex2 A3D 2,0 a 259,-

Welke van deze twee is voor mij de beste kaart? Ik gebruik hem met name om te gamen en het beluisteren van mp3's.
En wat is precies het verschil tussen de gebruikte technologieën EAX en A3D?

Koen

Verwijderd

Ik zou gaan voor de MX300 Van diamond. Deze kost maar ongeveer 160 piek. Deze ondersteunt a3d 2.0 en binnenkort ook eax (nu al met beta drivers). Deze kaart heeft ook een vortex 2 chipset!!
succes

Verwijderd

SB 1024 rulez ! 140 piek

• Raymond v/d H
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-01 16:54
Voor gamen en mp3 voldoet die 1024 prima.....

Lekker de OEM nemen... en inderdaad, bijna overal te koop voor ƒ 140,=

Verwijderd

11024 gebruikt je processor te zwaar. Ga gewoon voor de live value. Gewoon nooit problemen. :P

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Voor het luisteren van mp3 zijn ze allebei even goed naar mijn idee, maar als het om gamen gaat is een VortexII (A3D2) kaartje voor mij de winnaar. De effecten van A3D zijn mooier en meer op games gericht dan de EAX effecten en A3D wordt heel goed gesupport door game-ontwikkelaars (neem ID wel A3D in Q3A, nog geen EAX)
Processorbelasting is wel iets hoger bij A3D (ongeveer 12% tegen 9% van de live)
Mijn aanbeveling: Diamond MX300 (geen digitale uitgang), Xitel Storm (wel digitaal) Aureal SuperQuad, of een ander kaartje met een VortexII chipset.

(de SQ2500 die je zelf aangaf schijnt iets beter te zijn als de andere vortexII kaartjes ivm een nieuwe chipset revisie, maar ik betwijfel of het heel veel uitmaakt, en hij is wel ff 100,- duurder)

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Verwijderd

Kan iemand mij misschien het verschil uitleggen tussen de live! value, en de live! 1024 player ?

En welke van de twee is het meest geschikt voor het spelen van spellen ?

En die 1024 zie ik in "echte" winkels altijd te koop voor fl. 219,-. Is dat de retail of de OEM versie ?

grtz!
Yesse

• koen
  • Niet online
Volgens mij is de stelling dat A3d een grotere processorbelasting vergt niet helemaal waar:

Afbeeldingslocatie: http://www.exxtreme3d.com/reviews/sq2500/bench.jpg

Hier is de aureal vortex sq2500 getest op een AMD K6-2 350 en de scores liegen er niet om....

En inderdaad weet iemand misschien het verschil aan te geven tussen de Soundblaster Live! value en de 1024. Volgens mij is de 1024 later uitgekomen en meer bedoeld als opvolger van de eerstgenoemde. Correct me if I'm wrong.

Koen

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Koen, ik zie er alleen geen vergelijking met een live bij, en de benches die ik een keer gezien heb waren van de oude VortexII, en zoals ik al aangaf schijnt de nieuwe beter te zijn :)

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• koen
  • Niet online
ok zer0, na even zoeken heb ik ook zo'n grafiekje gevonden voor de Live! value, http://www.super7.net/multi/sound/blasterliverev.htm .
Gemiddeld cpu-gebruik Live! ligt altijd rond de 3 procent, terwijl de Vortex tussen de 3 en 5 procent gebruikt. Op dit punt wint de Live! dus.
Is er al iemand die het verschil in geluidskwaliteit tussen A3D en EAX weet te noemen?

Verwijderd

Ik zou de Diamond Monster Sound MX300 pakken als ik jou was

Verwijderd

A3D heb ik getest en klonk veeeel ruimtelijker dan EAX!

A3D op Diamond Monster Sound MX300
en EAX op Sound Blaster Live Platinum!

Getest met Labtec LCS2514 4 point speakers

Verwijderd

Dit is al 100x gezegd, maar ik wil best de 101-ste keer doen hoor:

EAX is een verzameling presets waarmee een aantal ruimtes gesimuleerd wordt. Bv. een kerk, kamer of een stadion. Kost bijna geen cou-kracht, en wordt goed ondersteund.

A3D 1.0 is een manier om over 2 speakers geluid te simuleren dat van 4 kanten komt (zeg maar 4 speakers). En positionele audio: een x-aantal geluidsbronnen wordt berekend naargelang de positie vande "speler".

A3D 2.0 is compatible met 1.0, en heeft ondersteuning voor 4 speakers. Positionele audio natuurlijk ook. Wavtracing zit er ook op: van 16 geluidsbronnen worden de weerkaatsingen tegen wanden berekend. Dit gaat een aantal niveaus's diep, en houdt zelfs rekening met het soort bekleding van de virtuele wand. In een spel als Half-life is dit schitterend te horen.

A3D 2.0 klinkt over het algemeen wat "droger" (minder ruimtelijk) dan EAX, omdat A3D 2.0 in principe geen reverb engine heeft. Echter, de combinatie van wave-tracing en positionele audio levert een ontzettend realistisch geluid op,waarvan een Live! (of DMX, of MX400) alleen maar kan dromen.

De MX300 zou ik niet pakken, want die heeft geen digitale uitgang, Ga dan voor een OEM-versie van bv. de XLerate Pro of Xitel Storm.

• Bas
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Bas

aka BannieMove

Neem een Vortex 2, die kan ook EAX. Dan heb je allebeide.

Bas

Tjielp... een vogel.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
XLerate pro....

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

Hey Bassie, ik heb jou al een aantal keren zien beweren dat je op een Vortex2 EAX hebt. Dit is, zoals je beslist weet, ten ten dele waar: het betreft de uitgelekte 2048 drivers, die een brakke EAX implementatie hebben, onstabiel zijn, en in EAX-mode veel CPU-kracht vreten.
Ik hou er niet van als mensen onvolledige info geven!

• schijndel
  • Laatst online: 29-08 02:42
comptechworld:
vortex2 4 speaker oem 99,-

• Hein
  • Laatst online: 13-11-2025
Ik kom (via bp6.com) wel eens wat negatieve berichten tegen wat betreft de compatibiliteit van de bp6 en de mx300, misschien iets om rekening mee te houden.

• Bas
  • Niet online

Bas

aka BannieMove

En ik houd er niet van als mensen mij bassie noemen....
Wat is er dan niet van waar, wat ik zeg.
Het enige wat ik zeg is dat de Vortex 2 EAX ondersteund. Wat is hier dan niet waar? Of ze veel CPU kracht vreten of dat ze instabiel zijn heb ik nooit gezegd.

Bas

Tjielp... een vogel.

Verwijderd

Jij zit altijd vol enthousiasme de Vortex2 te promoten (wat ik op zich prima vind), en zegt gewoon dat dat ding EAX ondersteunt. Tot op een bepaalde hoogte klopt dat, maar het verhaal is niet compleet (zie mijn eerder post). Het betreft nog steeds onoffciele beta drivers (of zoets) die Aureal per ongeluk heeft laten uitlekken.
Out-of-the-box is er geen enkele Vortex2 kaart die EAX ondersteunt.

Om 's een analogie te geven: je kunt een schroevendraaier gebruiken om schroeven vast te draaien, maar ook om nagels in de muur te slaan. Toch lukt dat laatste niet erg goed, en dan kun je maar beter een hamer kopen.

Als je specifiek EAX wil, is een Vortex2 gewoon de verkeerde keuze. Dan moet je bij Creative gaan winkelen.
Wil je A3D 2.0, ga dan 's kijken bij Xitel of Terratec.

• Bas
  • Niet online

Bas

aka BannieMove

Enthousiasme.... Ik ben gewoon een spontane jongen :)

Tjielp... een vogel.

Pagina: 1