[CSS] Font selectie of downloaden

Pagina: 1
Acties:

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hoi,

ik ben bezig met een applicatie die HTML pagina's genereerd. Nu kan de gebruiker daarin een font kiezen (die geinstalleerd staan op die windowscomputer) en dit wordt omgezet in een CSS. Nou besefte ik me dat sommige mensen de meest exotische fonts hebben die er misschien wel leuk uitzien maar bij andere dus gewoon als Arial ofzo wordt weergegeven. Aangezien de gebruikers van mijn applicatie computerleken zijn wil ik dit voorkomen. Ik kom op twee opties:

- Ik maak een lijst van fonts die voor mogen komen, oftewel wijd verspreid staan, zodat bij de gemiddelde sitebezoeker de font goed wordt weergegeven. Mijn vraag is dan of hier misschien een lijst van is?

- De tweede optie is de font beschikbaar zetten en laten downloaden door de bezoeker. Dit vind ik zelf een interessante optie aangezien de maker dan meer flexibiliteit heeft, maar ik kom het zelf weinig tegen op het internet. Wat zijn de nadelen hiervan? En kan ik gewoon een .ttf neerzetten om te downloaden?

Wat kan ik het beste doen?

• creative8500
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-01 16:54

creative8500

freedom.

Wie gaat er nu een lettertype downloaden voor één website? :z

Voor IE zijn er volgens mij wel mogelijkheden om fonts automatisch te laten downloaden, daarvoor zou je even moeten Googlen.

• Orphix
  • Niet online
creative8500 schreef op 24 januari 2004 @ 12:26:
Wie gaat er nu een lettertype downloaden voor één website? :z

Voor IE zijn er volgens mij wel mogelijkheden om fonts automatisch te laten downloaden, daarvoor zou je even moeten Googlen.
Ja in CSS 2 zijn er mogelijkheden voor dat dat automatisch gebeurd. Een font is zo'n 30kb dus dat is tegenwoordig best te doen.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Orphix schreef op 24 januari 2004 @ 12:20:

[..]

- De tweede optie is de font beschikbaar zetten en laten downloaden door de bezoeker. Dit vind ik zelf een interessante optie aangezien de maker dan meer flexibiliteit heeft, maar ik kom het zelf weinig tegen op het internet. Wat zijn de nadelen hiervan? En kan ik gewoon een .ttf neerzetten om te downloaden?
Ik wil niet vervelend zijn, maar je zit ook met fonts waar copyright op zit, en waar je dus voor moet betalen...

• coubertin119
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-05 19:01
Je moet je .tff (als het al met dat formaat gaat, volgens mij moest het met iets nog specifiekers) omzetten naar een .eot (voor zover ik het me nog herinner) met een stukje software (doh ;)).

Gebruik deze termen eens in de GoT-search, er moet best wel wat te vinden zijn. [search=eot css font] :Y)

[ Voor 5% gewijzigd door coubertin119 op 24-01-2004 12:44 ]

Skat! Skat! Skat!

Verwijderd

http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/fonts.html#font-descriptions

In CSS2.1 eruit gehaald (zie ook discussies op www-style) vanwege te weinig implementaties. Zit wel gewoon weer in CSS3: Module webfonts (als ik me niet vergis). Voor Mozilla: http://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=70132

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 14:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

coubertin119 schreef op 24 januari 2004 @ 12:40:
Je moet je .tff (als het al met dat formaat gaat, volgens mij moest het met iets nog specifiekers) omzetten naar een .eot (voor zover ik het me nog herinner) met een stukje software (doh ;)).

Gebruik deze termen eens in de GoT-search, er moet best wel wat te vinden zijn. [search=eot css font] :Y)
Er is inderdaad een tooltje van Microsoft voor om je ttf bestand om te zetten naar zgn. eot. Maar let op! Kom je een bestaand 'eotje' tegen, dan kun je die niet klakkeloos in je eigen site gebruiken.
Eots zijn gebonden aan de url waar ze op staan. En, als maker van het font, mag je tijdens het genereren van de eot die urls opgeven, maar je houdt het natuurlijk zo beperkt mogelijk zodat niet hele hordes mensen die eot van je kunnen rippen.

Het programma is gratis bij Microsoft te krijgen en heet Microsoft WEFT.
http://www.microsoft.com/...bedding/weft2/default.htm

Ik heb het eenmalig gebruikt, het is wel leuk, maar vereist veel testen in Internet Explorer, veel cntrl-refreshes :+ en tja, het is IE Only... :{ :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Orphix
  • Niet online
Dark Blue schreef op 24 januari 2004 @ 13:32:
Er is inderdaad een tooltje van Microsoft voor om je ttf bestand om te zetten naar zgn. eot. Maar let op! Kom je een bestaand 'eotje' tegen, dan kun je die niet klakkeloos in je eigen site gebruiken.
Eots zijn gebonden aan de url waar ze op staan. En, als maker van het font, mag je tijdens het genereren van de eot die urls opgeven, maar je houdt het natuurlijk zo beperkt mogelijk zodat niet hele hordes mensen die eot van je kunnen rippen.

Het programma is gratis bij Microsoft te krijgen en heet Microsoft WEFT.
http://www.microsoft.com/...bedding/weft2/default.htm

Ik heb het eenmalig gebruikt, het is wel leuk, maar vereist veel testen in Internet Explorer, veel cntrl-refreshes :+ en tja, het is IE Only... :{ :)
Nou dat tooltje zou ik eventueel wel kunnen gebruiken. Het is alleen erg jammer dat je eot url gebonden is, aangezien dit bij het genereren nog niet bekend is. En ik wil ook graag opties als verspreiding via cd e.d. openlaten.

Bovendien mag ik niet verlangen dat mijn doelgroep ook de nieuwste IE's gebruikt en dus misschien ook CSS2 niet ondersteund (>IE5 ?).

Ik denk dus dat ik gewoon ga filteren op de fonts die ik wel toelaat. Als iemand toevallig een lijstje weet met 'common fonts' dan houd ik me aanbevolen :Y)

Verwijderd

IE is juist de enige die die @rule van CSS2 ondersteund. Vandaar dat ik er ook naartoe linkte...
Pagina: 1