PowerMac G3 BlueWhite

Pagina: 1
Acties:
  • 148 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik ga mijn I-Mac (333) verkopen en een PowerMac G3 BlueWhite tower terugkopen, omdat ik niet verder kom met upgraden. Met name het kleine beeldscherm (15") is voor mij een probleem.

Ik zit echter met wat vragen, waarop ik geen antwoord kan vinden via internet.

De meeste aangeboden G3's voor een laag prijsje hebben geen CD-brander. Dit vind ik wel belangrijk, het liefst geen extern apparaat. Ik zou het echter wel gemakkelijk vinden als ik er gewoon een goedkope IDE brander in kan hangen. Maar zijn er sloten waar een standaard 5,25 inch ding inpast? Ik kan dat niet opmaken uit de plaatjes. Kun je die er zo inschroeven, zonder speciale plasticjes nodig te hebben?

Iets anders is performance. In benchmark uitslagen op internet zie ik slechts een klein verschil tussen de G3 333 en G3 350. Als ik een G3 350 B&W koop, dan zou dat in theorie weinig verschil uitmaken in snelheid. Echter, de G3 in de PowerMac B&W heeft 1 MB L2-cache (iMac 512 KB) en 100 MHz FSB (iMac 66 MHz). Dat zullen in principe performance verhogende factoren zijn. Heeft iemand daar praktijkervaring mee? Merk je het verschil tussen een I-Mac 350 en een PowerMac G3 B&W 350, met name in OS X?

Ziet Mac OS de beschikbare resoluties en optimale refreshrates ook bij een "ordinaire" PC-monitor?

[ Voor 6% gewijzigd door SvMp op 24-01-2004 12:15 ]

• Demon_Eyez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Ik kan je alvast 1 ding zeggen uit ervaring. OSX op een G4 400MHz of trager (dus G3 enzo) is niet vooruit te branden.

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

Verwijderd

Merk je het verschil tussen een I-Mac 350 en een PowerMac G3 B&W 350, met name in OS X?
Nauwelijks. Het is de moeite en het geld mijn inziens niet waard.

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
In de iMac gaat gewoon een standaard cd brander, je moet er alleen wel opletten of het allemaal past met het klepje/gleufje.

Maar ik zou voor een snellere computer gaan als ik jou was. :)

kleurbleur.nl

• Hydraulik-Phunk
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Als je voor wat meer snelheid wilt kan je idd misschien beter een Quicksilver G4 oid kopen icm een mooie grote crt of tft. Wat je er aan hangt zal OSX een biet zijn, iedere VGA monitor werkt in principe.

Wat draai je nu op je 333 ? OS X ? Panther zal wellicht nog iets sneller gaan dan Jaguar, ik heb op een 233 iMac Jaguar en Panther, en Panther draait net iets sneller.
Internetten e.d. gaat overigens prima, opstarten enzo moet je idd niet te vaak doen, maar op een <400 mhz G4 kan je zeker goed OS X draaien.
Zorg wel voor een flinke sloot geheugen in je nieuwe G3 of G4, hoe dan ook.
Bij 512 mb begint de pret pas goed. (Pret begint al wanneer je 'm aanzet :+)

Wat misschien wel een optie is, er zijn CPU upgrades voor de B&W G3.
Van G3 naar G4 550 mhz kost $149, en er zijn ook 800 en 1000 mhz modules.
Linkje; http://www.sonnettech.com/product/encore_graphs.html

Wat voor iMac is het precies ? (Kleur) Heb misschien wel belangstelling.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Verwijderd

Hydraulik-Punk, bij mijn weten is Panther juist NIET gemaakt voor een G3 en zal niet eens installeren, tenminste bij mijn weten is dat zo.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2004 19:42 . Reden: lulkoek van Qorne ]

• jorammeke
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 15:26

jorammeke

Prutser

Verwijderd schreef op 24 januari 2004 @ 19:25:
Hydraulik-Punk, bij mijn weten is Panther juist NIET gemaakt voor een G3 en zal niet eens installeren, tenminste bij mijn weten is dat zo.
Panther is geschikt voor G3, G4 en G5... ouder dan G3 installeert ie niet eens...
Heb hier een G3 in een icebookje zitten met panther er op... 8)

4800Wp / Elga-Toshiba / HA / ESP's en andere rommel

Verwijderd

:> mijn excuses :> ben blijkbaar fout geinformeerd ;)

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Idd, mijn ex-iBookje G3 500 draait Panther, de 233mhz iMacs op school, en zelfs op een oude 9600 oid krijg je het nog wel aan de praat.

Exposé en dat soort gein werkt niet, en soepel werken is een ander verhaal. Maar het werkt :P

• RVW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-02 10:03

RVW

Expose werkt wel, het ziet er alleen minder uit, en werkt iets langzamer dankzij het feit dat Quartz Extreme niet werkt op Macs die niet beschikken over minimaal een ATI Radeon of een nVidia GeForce2 MX.

Hoe een brander in te bouwen in een G3:

http://www.xlr8yourmac.com/G3-ZONE/hival52x/install.html

Ik zit nu trouwens achter m'n 'ouwe trouwe' B&W G3/400 met 512 MB RAM en een Maxtor D740X HD met Panther, werkt best ok voor internet en officetoepassingen. Veel geheugen en een snelle HD zijn wel aan te raden voor OS X.

Het MacOS leest gewoon de DDC-informatie van een VGA-scherm uit zodat je alle resoluties kunt gebruiken.

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Sorry, Expose werkt idd wel, maar op een 233 mhz bepaald niet lekker :P

Verwijderd

Hydraulik-Phunk schreef op 24 januari 2004 @ 19:43:
Idd, mijn ex-iBookje G3 500 draait Panther, de 233mhz iMacs op school, en zelfs op een oude 9600 oid krijg je het nog wel aan de praat.

Exposé en dat soort gein werkt niet, en soepel werken is een ander verhaal. Maar het werkt :P
Op een 9600 gaat OSX niet draaien, althans Apple geeft aan dat je minimaal een G3 nodig hebt. En dan heb je wel minstens een Blue & White nodig. Daar bedoel ik mee dat je een G3 vanaf 1999 nodig hebt. De G3's in een grijze kast kunnen volgens Apple niet werken met OSX. Los gezien van het feit dat het technisch niet mogelijk ik zou ik het ook niet aanraden. Een OS9.1 werkt ook uitstekend.

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Het word idd niet aangeraden en volgens de specificaties kan het ook niet, maar toch kan het met een hoop gemod en gerotzooi in OS X. Het fijne weet ik er niet van maar het kan wel.

• Sage
Er is een programmatje wat er voor zorgt dat de PowerMac goed word herkend en dat OSX gewoon geinstalleerd kan worden. Ik ben de naam even kwijt, maar het is wel aanbod gekomen in de iBookG4 draad dacht ik. :)
En als je een upgrade card gebruikt in zo'n PowerMac heb je dat proggie ook nodig, ook al heb je dus een G3.

kleurbleur.nl

• RVW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-02 10:03

RVW

Dat programma heet XPostFacto:

http://eshop.macsales.com/OSXCenter/XPostFacto/

• SvMp
  • Niet online
maar daarmee gaat het erg offtopic, omdat ik als ik overga op een andere Mac echt niet eentje met mindere specificaties neem. Ik zou gek zijn als ik van een newworld (iMac) naar een oldworld (zo'n grijze bak) zou gaan.

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Dat is wel zo, maar stel dat je een B&W 350mhz koopt en er evt. een upgrade G4 550mhz inzet heb je dit programma geloof ik ook nog nodig.

Toch zou ik je aanraden gewoon voor een mooie G4 AGP te opteren, die kan je altijd nog redelijk gemakkelijk upgraden.

• SvMp
  • Niet online
Hydraulik-Phunk schreef op 25 januari 2004 @ 16:03:
Dat is wel zo, maar stel dat je een B&W 350mhz koopt en er evt. een upgrade G4 550mhz inzet heb je dit programma geloof ik ook nog nodig.

Toch zou ik je aanraden gewoon voor een mooie G4 AGP te opteren, die kan je altijd nog redelijk gemakkelijk upgraden.
Mee eens. Als ik kijk naar wat ze nog voor G3's BlueWhite's vragen, dan kan ik beter voor een paar Euro's meer een G4 kopen.

Ik ga komende week kijken naar een G4.
G4 400 AGP (2e versie), 384 MB RAM, 40 GB schijf, 17" graphite Apple Studio Display voor 550 Euro. :9~

[ Voor 14% gewijzigd door SvMp op 25-01-2004 20:07 ]

• Sage
Doen! Je krijgt er zelfs een display bij! Die dingen zijn echt zwaar relaxed! :P :9

kleurbleur.nl

Pagina: 1