Toon posts:

[Win XP] Bootmenu verwijderen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik was een tijdje geleden van plan Window XP opnieuw te installeren. Voordat de installatie daadwerkelijk begonnen was, besloot ik echter het niet te doen. De installatiebestanden waren echter wel van de CD naar de PC gekopieerd. Nu krijg ik elke keer wanneer ik de computer opstart een menu met twee opties:

1. Win XP starten
2. Win opnieuw installeren

Optie twee is standaard geselecteerd. Begrijpelijk, maar behoorlijk irritant. Ik moet nu binnen twee seconden optie 1 kiezen.

Hoe sloop ik dit menu eruit of zorg ik ervoor dat hij standaard Win start?

Ik heb al gezocht naar een boot.ini, maar kan niets vinden.

• C-BAS33
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-01-2025
rechtsklikken op deze computer>eigenschappen>geavanceerd>opstart en herstel instellingen... astu :*)

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
De regel uit boot.ini verwijderen waarin deze voorkomt. Bijvoorbeeld op je C:\boot.ini. dit is heel gemakkelijk ter doen volgens de methode die C-BAS33 geeft :)

Zoalsmijne :
code:
1
2
3
4
5
6
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="1 - Server3.Ceram.local   - Windows Server 2003 Enterprise Edition" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT="2 - Jake2000.Ceram.local  - Windows 2000 Professional SP4" /fastdetect

De pc waarop ik momenteel zit te werken heeft een dual boot Win 2k Pro en 2k3 server.

Boot.ini is een verborgen systeembestand dat zich op de root van het eerste Systeemvolume bevindt. Meestal C:. Je maakt deze zichtbaar door vanuit de verkenner naar 'tools > folder options' te gaan en de opties te klikken welke deze laten zien.

[ Voor 19% gewijzigd door sanfranjake op 24-01-2004 12:18 . Reden: boot.ini sub ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
Tsjonge. Ik had al uitgevogeld dat ik 'verborgen bestanden laten zien' moets aanvinken, maar er is ook nog iets als 'beveiligde besturingssysteembestanden verbergen'.

Bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
Misschien ben ik te voorzichting, maar het zeker voor het onzekere....

Dit staat in de boot.ini

code:
1
2
3
4
5
6
[Boot Loader]
Timeout=5
Default=C:\$WIN_NT$.~BT\BOOTSECT.DAT
[Operating Systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect
C:\$WIN_NT$.~BT\BOOTSECT.DAT="Windows Setup"

Ik herken dus de 1ste optie. De tweede optie verwijst dus naar BOOTSECT.DAT? Kan ik die regel gewoon weghalen of..?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2004 12:47 ]

• Regman_XP
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-02 20:06
Hier je nieuwe boot.ini
code:
1
2
3
4
5
6
[Boot Loader]
Timeout=5
Default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[Operating Systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect
Je hebt altijd een default nodig en de regel
C:\$WIN_NT$.~BT\BOOTSECT.DAT="Windows Setup"

Is je Windows setup. Het gedeelte na het = teken is alleen een omschrijving.

[ Voor 32% gewijzigd door Regman_XP op 24-01-2004 12:52 ]

Verwijderd

als je , je windows gewoon hebt geinstaleerd, dan zeker, die ander verwijst gewoon naar een file die je windows setup start (in dit geval windows xp home edition)

duz JA die kan weg, maar je kan ook gewoon zeggen, dat ie gewoon moet opstarten met je win xp home, en delay time =0 (dan zie je 't boot screen niet en je windows start gewoon "vrolijk" op :D
edit:

(dat batch file natuurlijk, maar zag net dat iemand je al heeft geholpen en zegt wat de nieuwe moet zijn...

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2004 12:50 ]

• Regman_XP
Verwijderd schreef op 24 januari 2004 @ 12:49:
...
delay time =0 (dan zie je 't boot screen niet en je windows start gewoon "vrolijk" op
Als je maar 1 optie hebt dan kan de delay time gewoon op 30 blijven want als er geen keuze is start XP gelijk op.

• jdsm
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-02-2019
Zo moet hij goed zijn:

code:
1
2
3
4
5
[Boot Loader]
Timeout=5
Default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[Operating Systems]

Verwijderd

Topicstarter
Ontzettend bedankt.

Ik krijg nu echter een foutmelding: bij het opslaan van de nieuwe boot.ini, zegt hij dat hij het bestand niet kan maken. Nog een extra beveiliging?

• Regman_XP
Verwijderd schreef op 24 januari 2004 @ 12:55:
Ontzettend bedankt.

Ik krijg nu echter een foutmelding: bij het opslaan van de nieuwe boot.ini, zegt hij dat hij het bestand niet kan maken. Nog een extra beveiliging?
Het bestand is read only. Als ik het wijzigen doe ik altijd
Start => Run => attrib -r -h -s c:\boot.ini
Pagina: 1