Geluid mobo fan

Pagina: 1
Acties:

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-08 22:27
Ik heb een Aopen AK77-333 moederbord, met dus active koeling op de northbridge.
Alleen deze doet de laatste tijd errug irritant, het is net of hij aanloopt ofzo.

Ik heb al gekeken, maar het is sowieso geen stof, dat zit er amper tussen, en voor de rest weet ik ook niet wat het kan zijn..

In het begin was het nog niet zo erg, maar de laatste dagen komt het om de 5 minuten ofzo, zelfs s'nachts, wat erreg irritant is omdat mijn pc 24/7 aanstaat, en van zoiets word je echt wel wakker.

Ik hoop dat 1 van jullie kan helpen omdit op te lossen, heb nu gewoon stekkertje van mobo afgerukt, is hij tenminste stil (voorheen werkte een klap op de kast nog wel) maar nu dus ook niet meer

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

• Andre-85
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Andre-85

Sid

Je zou er passieve koeling op kunnen zetten...
Zalman maakt zulke blokjes...

Staat ook wel het een en ander in de search...

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zet er gewoon een NB32J zalman koelertje op. Doe ik hier ook met alle moederborden die actief gekoeld worden. Met een beetje airflow in de kast heb je gewoon een goeie koeling.

Verwijderd

Hoor je een soort gekraakte geluid als de fan aanloopt?? zo ja dan gewoon een druppie olie in de as gooien en draaien maar. Heb het zelf ook gehad met me epox 8rda3G met active northbrige cooling :)

• sjorremans
ja zoiets..net of ie aanloopt...ergens tegen aan ofzo, ik weet niet psies, maar het is heel erg irri, en dan laat je 10 mins gaan en dan stopt ie in 1x weer, maar word steeds erger, zelfs s'nachts als je lekker ligt te ronken :Z

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Verwijderd

sjorremans schreef op 24 januari 2004 @ 11:33:
ja zoiets..net of ie aanloopt...ergens tegen aan ofzo, ik weet niet psies, maar het is heel erg irri, en dan laat je 10 mins gaan en dan stopt ie in 1x weer, maar word steeds erger, zelfs s'nachts als je lekker ligt te ronken :Z
Ja denk meestal voor all bij koude start van je PC dan is het ergst je kan 2 dingen doen effe je fan eraf halen en drup olie zetten of je kan die fan weg laten tenzij je chipset echt heet wordt zonder die fan.

Verwijderd

sjorremans schreef op 24 januari 2004 @ 11:33:
Sorry dubbel post |:(

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2004 11:36 ]

• sjorremans
ken er niet gewoon druppel olie opgooien als ik die fan stil laat staan ?
en jah mobo word 5 graden warmer idle zonder die fan

Verwijderd

Ik zou hem gewoon passief maken, die kleine koelertjes zuigen zich ook heel snel vol met stof :r . Binnenkort ga ik zelf ook een passief zalman blokje erop zetten, scheelt toch weer wat en kwa hitte maakt het denk ik niet zo heel veel uit, tenzij je dik boven de fsb200 gaat ;)

• sjorremans
eigenlijk gaat het daar ff niet om, hij heeft het bijna 8 maanden goed gedaan, behalve laatste dagen, en wil alleen weten hoe het gefixt te kunnen krijgen zodat ik weer relaxt kan computeren zonder elke 5 mins dat grafgeluid te horen en men kast te rammen (zullen andere componenten ook leuk vinden :P)

maar maakt niet uit wat voor soort olie ik erop doe ?
en het kan wel gewoon als ie aanstaat neem ik aan, alleen ff fan tegenhouden :P

*en temps van mobo zijn sowieso al erg warm, 48 idle, 53 stressed tegenover de cpu met maar met 33 idle en 38 stressed

[ Voor 32% gewijzigd door sjorremans op 24-01-2004 11:43 ]

Verwijderd

Je moet gewoon die fan van je northbige eraf schroeven. En dan moet je aan de achter kant van het fan de stikker eraf halen ( als die erop zit) vervolgens druppie olie er in laten vallen even wachten zodat het olie naar binnen kan stromen. Vervolgens goed droog maken als je gemorst hebt stikker erop van op de northbrige en pc aan zetten. Misschien kan hoor je in het begin een beetje van het irri geluid maar dat komt dan dat de olie nog moet smeren. als het lukt dan moet het probleem over zijn :) . Denk dat meerdere mensen dit probleem hebben gehad waarvan ik ook en ik heb de methode uitgeprobeerd en werkt echt goed heb al een maand of 4 geen last meer van dat irri geluid. Maar als je echt van dat geluid af wilt dan raad ik je aan om je northbrige passief te koelen bij normaal gebruik van je mobo ( dus niet OC boven de 200FSB bijv ).

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik zou idd het fannetje eraf halen en smeren. Gebruik alleen liever geen olie (trekt enorm veel stof aan); liever siliconenspray. Je kan het eenvoudig tussen het draaiende en het statische gedeelte van de fan spuiten (daar zit binnenin het kleine aanstuurprintje; maakt niet uit: siliconenspray geleidt niet).
Jammergenoeg werkt dit meestal maar voor beperkte tijd (enkele maanden).
De fannetjes die op zo'n plek gebruikt worden zijn vaak ook niet erg best; koolborsteltjes ipv kogellagers, dus de levensduur is per definitie beperkt.

Je kan altijd overwegen om er met warmtegeleidende lijm een P1 koelblok op te lijmen, wordt je NB nooit meer te warm hoor ;)

• sjorremans
dan gaat ik straks is vragen of men papsie dat heeft :p, hijs nu weer stil, heb ut beetje stof dat er zat weggehaald..majah zal is vragen aan men pa

maar houd dus wel in dat ik um helemaal moet demonteren ?

oh lol, daar is dat geluid weer, kword er echt parranoide van, kan daar nooit zo goed tegen :p

[ Voor 19% gewijzigd door sjorremans op 24-01-2004 12:14 ]

Verwijderd

sjorremans schreef op 24 januari 2004 @ 11:39:
[...]

*en temps van mobo zijn sowieso al erg warm, 48 idle, 53 stressed tegenover de cpu met maar met 33 idle en 38 stressed
Ik denk dat je de temps voor mobo en cpu verwisseld hebt! :)

Een Zalman ZM-NB32J lost in 1 keer je probleem op. Iedere 4 maanden die k*t fan smeren, is echt niet een oplossing.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
maar houd dus wel in dat ik um helemaal moet demonteren ?
Ligt eraan wat je met helemaal demonteren bedoelt, maar je zal wel de koeler van de NB moeten slopen en hoogstwaarschijnlijk ook het fannetje van de heatsink. Maar je sloopt natuurlijk tot het moment dat je de spray in het fannetje kan spuiten, niet verder :P

• sjorremans
uuh neej, dat niet....bios zegt het, speedfan zegt het, en proc koeler is gewoon lauw en rondom mobo is het heet

Pagina: 1