Nou om dan ook maar eens mee te doen ....
Je krijgt een ADSL modem met 8 ipnummers ( dus bijv range 222.222.222.216/29 ) daarmee kun je de onderste en de bovenste ip nummers niet gebruiken, dus nummer 216 en 224 kun je niet gebruiken deze zijn gereserveerd voor het netwerk id en het broadcast address, daarmee hou je er 6 over, waarvan er 1 gebruikt wordt door de kabelmodem, meestal het nummer wat boven het netwerk ID zit, dus in dit geval 217. Als het ADSL modem een eigen IP nummer krijgt ( om bijvoorbeeld te configureren via telnet ) dan valt dat nummer ook af om te gebruiken, deze wordt dan gebruikt door het ADSL modem kastje zelf. In die ADSL modem zit een ethernet kaart, deze wordt verbonden met een hubje of direct in je firewall machine, hiermee maakt je verschil of je een DMZ ( demilitarizes Zone ) wil, of alle verkeer via een firewall loopt. Ga er even vanuit dat deze je ADSL modem direct achterin je firewall gaat. Dat is dan weer een ip nummer minder ( Want je netwerkkaart in je firewall heeft ook een IP nummer nodig ) ..... Nou je ziet je houdt geen IP nummers over.... je hebt er nu nog 4 ...

En daar wil je dan de nodige servers ( services ) op zetten .... Je kunt dan het ethternet stekkertje van je ADSL modem in een hubje douwen, heb je in ieder geval een IP nummer meer. In dat hubje douw je ook alle servers, alle ipnummers van alle netwerkkaarten even mee veranderen met IP range van ADSL modem. Even pingen of alles goedzit .... Alle server zien elkaar, kunnen ook naar buiten via ADSL modem ( default gateway

). Als dat allemaal werkt, heb je je serverpark gereed. Om nou nog even door te spelen op jouw vraag met je clients...... geen probleem... ze krijgen alleen niet de range van je ADSL aansluiting .... je geeft ze gewoon 192.168.0.0/24. Wast je wel moet doen is in een server een tweede netwerkkaart stoppen, en die configureren voor het 192.168.0.0/24 netwerk. Als je dat gedaan hebt .... kunnen alle clients elkaar zien, alle clients zien de server met twee netwerkkaarten... ze kunnen alleen nog niet naar buiten ( lees internet ).... Wat je nu moet doen is het belangrijkste, want ik dacht dat NT dit niet automatisch deed ( ik ben iets meer bezig met Linux ... maar de princiepes zijn hetzelfde ), Je moet de route tabel aanpassen...
Dit doe je ( dacht ik ) met route add "X" mask "subnetmask X" "Y" "Z" .
Waar X het 192.168.0.0, subnetmask X 255.255.255.0, Y het netwerk waar je ADSL modem op zit ( wat hadden we daar ook alweer voor 222.222.222.216 ), en Z de netwerkkaart die moet routeren in dit geval de netwerkkaart die in de serverzit en die in de IP range 192.168.0.0 zit. Als je op je clients nou instelt dat de default gateway de tweede netwerkkaart in die server is ( die met 192.168.0.0 ) dan zorgt die machine weer dat alles wat gevraagd wordt weer naar buiten verdwijnt. Je kunt op die server ook nog andere programma's installeren .... Meestal is dat een proxy of firewall ..... maar dat is geheel van jou afhankelijk...
Ook kun je in meerdere servers twee netwerkkaarten zetten als de belasting via die ene machine te veel wordt ( blijf dan wel denken aan de veiligheid... want je lan wordt verbonden met buiten .... )
Dit zijn in iedergeval de princiepes hoe het zou moeten werken, het kan nog wel eens netwerk afhankelijk veranderen.... ICQ me gerust als je meer wilt weten ....
.... ( Ik heb een soortgelijke configuratie, alleen met meerdere gateways ... En Linux server, we hebben 2 internet verbindingen met buiten, vandaar ....Maar NT heeft weer net andere nukken en kuren als Linux ... Dus sorry als niet geheel volledig was .... )