Toon posts:

snelheid netwerk slechts een derde van theoretisch maximum

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Onlangs heb ik een server tussen mijn pc en 100 MBit/s ethernetaansluiting geplaatst. De server:

- athlon xp systeem
- windows 2000 server edition
- 3com nic voor externe verbinding en onboard LAN voor interne verbinding
- kerio winroute firewall 5.1.9 als router en firewall
- ftp en http server
- alles 100 MBit via cat5e kabels

Mijn pc:

- athlon xp systeem
- windows xp professional
- realtek nic voor verbinding met server
- geen firewall

Het probleem is dat alles van en naar mijn server (ook alles tussen server en pc!) slechts met 4 MB/s loopt (getest met ftp). Maximaal haalbare is 12 MB/s, wat ik vóór het installeren van de server soms inderdaad haalde. In ieder geval kwam ik toen regelmatig boven de 4 MB/s uit. Ik heb al geëxperimenteerd met TCP-instellingen als MTU (maximum transmission unit) en window size, maar geen resultaat. Alle nic's staan hard ingesteld op 100 MBit full-duplex. Verder heb ik nog de harde schijf van de server gebenchmarkt met sisoft sandra, maar die loopt ook als een trein (ca. 20 MB/s sequential read).

Dat na ingebruikname van de server de ethernetsnelheid is gezakt, wijst erop dat de server de bottleneck is, hoewel lokaal op de server alles goed lijkt te werken wat betreft prestaties. Heeft iemand tips of ideeën hoe ik de ethernetsnelheid omhoog kan krijgen? Zou dit aan de router software (kerio) op de server kunnen liggen?

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-08 03:08

Nobby

Nuts!

Probeer eens op een van de 2 pc's een ftp'tje op te zeten en daar van te downen, dat gaat meestal sneller.

* Nobby moet niet meer reageren op tech topics als hij te veel gehad heeft |:(

[ Voor 38% gewijzigd door Nobby op 24-01-2004 04:50 ]

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Kan best dat kerio de vertrager is.

Ik zou zo zeggen , test het eens een keer zonder de firewall optie etc.

Tweakers Discord

Verwijderd

Topicstarter
DAlchemist schreef op 24 januari 2004 @ 03:49:
Probeer eens op een van de 2 pc's een ftp'tje op te zeten en daar van te downen, dat gaat meestal sneller.
Het enige dat ik kan antwoorden: lees mijn verhaal eerst wat aandachtiger door ;).
tweakduke schreef op 24 januari 2004 @ 03:53:
Kan best dat kerio de vertrager is.

Ik zou zo zeggen , test het eens een keer zonder de firewall optie etc.
Goeie :). Ga ik zeker proberen.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2004 03:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Uiteindelijk blijkt het aan de router software te liggen. Ik ontdekte dat Kerio Winroute soms erg veel resources gebruikte (tot wel 80% cpu tijd en dat met een atlhlon xp 1,5 GHz !!). Nu ben ik overgeschakeld op de ingebouwde router functie in windows en inmiddels is de netwerksnelheid weer als vanouds :).

Probleem opgelost, topic kan dicht wat mij betreft.

Verwijderd

overigens een kleine tip: Als die 3com 100mbit is zou ik die aan de interne kant hangen en de onboard aan de externe kant.

Bij grote hoeveelheden verkeer belast die 3com je cpu minder, en die grote hoeveelheden verkeer zul je alleen intern halen :) Die onboard kan prima voor die paar kB/s aan internetverkeer.

Misschien dat dit je snelheid weer wat opkrikt :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 januari 2004 @ 14:12:
overigens een kleine tip: Als die 3com 100mbit is zou ik die aan de interne kant hangen en de onboard aan de externe kant.

Bij grote hoeveelheden verkeer belast die 3com je cpu minder, en die grote hoeveelheden verkeer zul je alleen intern halen :) Die onboard kan prima voor die paar kB/s aan internetverkeer.

Misschien dat dit je snelheid weer wat opkrikt :)
Geloof me, op een universiteitsnetwerk haal je zeker 100 mbit extern ;). In mijn geval zelfs vaker dan intern! Overigens heb ik nu 2 3COM's omdat de onboard nic er soms zomaar mee ophield.

Verwijderd

Ow ok ik ging even van een adsl aansluiting uit,

ik heb niets gezegd :)
Pagina: 1