SATA schijf niet te zien tijdens setup winxp64bit

Pagina: 1
Acties:
  • 46 views sinds 30-01-2008

• Crash_Override007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-03 14:51
Hardware:
Soltek SL-K8AV2-RL Moederbord met Via VT8237 SATA controller
Maxtor 160Gb SATA
AMD 3000+ Athlon 64bit
512Mb PQI PC400, 1,44Mb diskdrive sony
Dit is een nieuw systeem en heeft nog niet eerder gewerkt

Probleem:
Bios ingesteld boot van cdrom.
Je ziet nog even van druk op "tab" om sata raid in te stellen, maar dit gaat uiteraard niet aangezien er maar 1 hd is.
Windows xp pro 64bit setup draaien, tijdens setup op F6 drukken voor het installeren van een third party scsi/raid driver. Diskette erin van raid driver (zat bij mobo)
Foutmelding: The file \winxp\viasraid.sys is corrupted. press any key to continue.

Ikke dus geirriteerd, fijn brakke diskette. maar nee, heb nieuwere drivers van viaarena.com gedownload en op een andere diskette gezet. zelfde foutmelding..
nieuwe diskette drive geprobeerd
nieuwe IDE kabel tussen drive en mobo
Toch windows XP Pro 32bit geprobeerd door de setup te komen maar exact dezelfde foutmelding.

Ik blijf dezelfde foutmelding houden. Iemand enig id ? alle brainstorms zijn welkom.

Vraagje:
Kun je nou op zo'n systeem niet toch win xp 32 bit installeren ??

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14-03 23:50
Al geprobeerd om ZONDER raid drivers te installeren? Je wilt namelijk geen raid instellen ?!?!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:34

LauPro

Prof Mierenneuke®

SATA controllers worden op sommige moederborden/drivers aangeduid als 'RAID-controller'. Als dat zo zou zijn heb ik 3 RAID-controllers ;). Het lijkt me eerder dat die driver brak is, anders dus niet via SATA installeren en later in Windows proberen de driver te installeren en met Ghost/Partition Magic oid je installatie op de SATA-schijf zetten

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ok, vraagje...

Van Windows XP 64 Bit heb je een nieuwe beta versie?

Want de Athlon XP 64 bits processor wordt volgens mij niet ondersteunt door Windows XP 64 Bit. Die is toch bedoeld voor Itanium?

Als je een driver wilt installeren op 64Bit Windows XP, moet je natuurlijk ook een 64 Bit driver installeren.

Overigens zou Windows XP 32 bit dus dat probleem niet moeten hebben, ja.

Ik heb alleen geen ervaring met VIA drivers voor Serial ATA. Wat ik vroeger weleens heb gehad (NT4) was dat ik via een setup vanaf de CD geen SCSI drivers kon installeren, maar wel als ik een setup deed door eerst vanaf aangemaakte diskettes op te starten. Da's een longshot maar je kunt het proberen.

Andere methode:

Installeer eerst een Windows XP 32 bit op een gewone ATA schijf. En installeer daarna de SATA drivers en kijk of je de SATA drive kunt benaderen. Als dat werkt weet je dat de drivers in ieder geval goed zijn.

• Crash_Override007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-03 14:51
Antwoord op EdwinB:
Uiteraard ook al geprobeerd. Dan krijg ik een melding van windows setup dat hij geen hardeschijven kan vinden.

Ik heb tevens net de nieuwste bios erin geflashed met succes maar het werkt nog steeds niet.

Nee lees ik dat sata mode alleen op raid kan zetten in de bios van het mobo. Ze zullen bij soltek toch niet serieus menen dat sata alleen maar werkt met 2 hardeschijven ???

Heeft iemand hier ooit eerder van gehoord ??? SATA dat raid MOET zijn ??

[ Voor 12% gewijzigd door Crash_Override007 op 24-01-2004 00:36 ]

• Kama
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-12-2025

Kama

Game Coordinator

XP 64-bit beta is ALLEEN voor AMD Athlon 64.

Tevens: om op SATA te installeren moet je een 'F6 driver' hebben bij het installeren van Windows. Deze is er nog niet voor WinXP64.

drs. Kama

• Mauluz
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-11-2008

Mauluz

Why me?

hmz, zelfde probleem hier.

Ik zit met 2*sata 120 Gb op raid-0... Op win32bit werkt alles prima, ik ram keurig op F6 om raid te installeren (Promise Fasttrack 378) en voila werkt.

Maar inderdaad bij Win64 (die idd AMD only is las ik) krijg ik die drivers niet geinstalleerd. Driver is corrupt zegt ie..

Als dat zou inhouden dat ik 64 bits drivers moet hebben, die er volgens zeggen nog niet zijn, dat ik dus winXP 64 niet kan installeren? lekker handig ^^

ik zoek nog verder, maar ik vind het een beetje vaag zo :S

"If It Moves, Shoot It !! If It Doesn't Move, Shoot It Anyway, It Might Move Later !!"

• QSYS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-03 13:50
je moet ff naar het juiste forum gaan kijken op www.planetamd64.com daar staan de juiste dingen, en als je LTP poort nog nodig hebt, heb je een probleem die wordt in windows xp64 niet ondersteund

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kama: dat lijkt me wel duidelijk hoor ;) Van het een is alles op de MS site te vinden en van het ander in de FAQ van dit subforum.

Mauluz: hou gewoon de website van de controller/chipfabrikant in de gaten. Mail hun eventueel. Een zichzelf respecterend fabrikant is de beroerdste nog niet om deze te beantwoorden.

Nogal loze kicks, dicht dus.

[ Voor 4% gewijzigd door BalusC op 23-03-2004 07:01 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.