Booting the kernel -> pc hangt

Pagina: 1
Acties:

• Tarzan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:03
Ik heb een probleempje, en met de search kom ik niet veel verder. Het probleem is als volgt:

Ik heb verschillende linux distro's gebruikt, en ze werken om mijn gewone pc (p4 2.8 ghz) maar zodra ik ze probreer op een ouder computer lopen ze vast bij: "Booting the Kernel" |:(

de distro's die ik geprobeerd heb:
- Mandrake Move
- Damn small linux (knoppix rip)
- Morphix linux - Light GUI (knoppix rip)

Ik hoop dat iemand me helpen kan!

..:: ::..

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
gebruik je een cd om op te starten? heb je geprobeerd een opstartdisk te maken en daarmee te starten?

• Tarzan
Zou dat wat uitmaken? Hij begint namelijk wel vanaf de cd draaien (ik zie ook een soort opstartschermpje) maar vervolgens blijft hij hangen.

Hoe maak ik zo'n diskette?

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
dat staat op de sites waar je de distributies download.

Het kan zijn dat hij je cd-rom speler niet goed herkend of wat dan ook, dat hij daarom de cd niet goed kan lezen. misschien een te oude cd speler. Je kunt het in ieder geval proberen.

• Tarzan
Ik zal het proberen vannavond.

iig bedankt

• Tarzan
Ik heb het geprobeerd, maar het bestand op die website is te groot voor op een floppy, het is namelijk 1474560 bytes groot en die krijg ik niet op een schijfje.

Is er mischien nog een andere oplossing mogelijk?

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
dd if=bestand of=/dev/fd0

of in windows RAwrite

Veel succes :)

Verwijderd

douwe_jan schreef op 23 januari 2004 @ 19:55:
Ik heb het geprobeerd, maar het bestand op die website is te groot voor op een floppy, het is namelijk 1474560 bytes groot en die krijg ik niet op een schijfje.

Is er mischien nog een andere oplossing mogelijk?
dat is een image.. pak rawrite.exe en zet em daarmee erop :)

• Tarzan
Ik heb het geprobeerd met die diskette, maar ik krijg het zelfde probleem als dat ik krijg met het direct booten vanaf cd. Ik zal het nog wat uitgebreider beschrijven:

Als de afbeelding van de distributie verschijnt begint hij met uitpakken van de kernel en vervolgens krijg ik het volgende:

"You passed an undefined mode number.
Press <return> to see video modes available, <space>. to continue or wait 30 seconds."

Vervolgens druk ik gewoon op spatie, en krijg dan het volgende:

"uncompressing linux... ok, booting the kernel"

En verolgens gaat ie niet verder.

Oja:
Het systeem is een pentium 1 - 200 mhz
zonder harde schijf
en 32 speed cd-rom
en ik geloof 32 mb ram

[ Voor 13% gewijzigd door Tarzan op 23-01-2004 21:53 ]

Verwijderd

Welke kernel gebruik je? Ik heb eenzelfde probleem gehad met de 2.4.22 kernel, op een Pentium 1 133 MHz. Hij begon te booten en bleef dan op een bepaald punt hangen, iets met een bad eip value -- ik weet 't niet precies meer. Met de 2.4.20-kernel en oudere versies boot hij zonder problemen. Ik heb toen op internet gezocht maar geen oplossing kunnen vinden, ik denk dat het een bug in de kernel is met oude hardware ofzo. Anyway, probeer een andere kernelversie zou ik zeggen :)

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
douwe_jan schreef op 23 januari 2004 @ 20:52:"You passed an undefined mode number.
Press <return> to see video modes available, <space>. to continue or wait 30 seconds."
Wat gebeurt er als je op enter drukt en dan, uh, vga=4 opgeeft? (die geeft 80 tekens horizontaal en 30 verticaal, correct me if i'm wrong...)
Welke kernel gebruik je? Ik heb eenzelfde probleem gehad met de 2.4.22 kernel, op een Pentium 1 133 MHz. Hij begon te booten en bleef dan op een bepaald punt hangen, iets met een bad eip value
Vreemd, ik heb geen problemen met die kernel (die standaard bij FC1 zit ;)) - op een P1-100Mhz...

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 12:27
Misschien drives niet goed? Kijk ff op je je cdrom gewoon als secundair master hebt.

ZOu het uitmaken als er geen HDD in je systeem zin? Waar wil je linux dan op installeren?

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Tarzan
Nee, ik had er een hd in zitten, maar die is helaas overleden. Omdat ik geen geld meer aan die pc wil besteden probeer ik nu linux van een cd te draaien!

• Tarzan
als ik op enter druk en voor optie 4 kies gebeurt er hetzelfde als boven beschreven

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Hoeveel RAM zit er in die bak? Als dat echt extreem weinig is zou dat het probleem kunnen zijn.

En probeer inderdaad eens een andere kernel gewoon, desnoods een 2.6 (of een 2.2).

It sounds like it could be either bad hardware or software

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 12:27
Mja, van cd. Dat zijn toch altijd die dingen die booten in een GUI, dat gaat toch al niet fijn op een pentium. Ik heb er verder neit zo'n verstand van, maar wat je wilt met een ramdrive en readlonly cd, tsja..

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Tarzan
Ik heb er 32 mb ram in zitten, en voor de morphix-lite distributie moet dat genoeg zijn.

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Laatste keer dat ik dat had op een "oudere computer" hielp het om de PCI kaarten van volgorde te veranderen. (Gewoon aan het veranderen geweest tot het wel wilde werken).

Je kunt testen of je hetzelfde probleem hebt, dan willen de Win2K & WinXP kernels ook niet tot leven komen van een installatie-CD (dan gaat het goed tot hij aan "Starting Windows" begint, het scherm blijft dan op een knipperende cursor in textmode staan).

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• sirdupre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-04-2025
Je kunt voor de grap eens kijken of een slackware safe kernel wel boot.... Of een hele basic debian kernel... Als die bijvorbeeld wel booten, kan je misschien weer verder zoeken naar het probleem.
Pagina: 1