Toon posts:

[XP] 2e Windows op IDE1 zonder boot.ini*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil bij de PC van mijn moeder op een nieuwe harde schijf windows XP naast de bestaande installtie plaatsen. Deze schijf zit op IDE1, op IDE0 zit de oude HD en de CDrom.

Ik wil uitdrukkelijk geen gebruik maken van de (onzinnige) standaard windows boot-opties. Op de oude HD staan al 2 OS-en (XP en '98) en gebruik ik ranish partition manager (ook voor bootmanager)

Ik heb de bestaande installties (primaire partities) hidden gemaakt om dat standaard windows boot-ini te omzeilen, dat gaat goed.

Installatie gaat als gebruikelijk, tot ik de eerste keer moet rebooten, dan heeft hij meteen een probleem met booten, krijg een zooi rare tekens...

Dus miijn vraag is: kan ik windows uberhaupt wel op een andere harde schijf installeren?

Ik wil mijn installtie dus niet afhankelijk maken van één van de bestaande installaties. Dat werkt namelijk wel, maar zodra die crashed, of die harde schijf ben je ineens 2 OS-en kwijt. Niet doen dus, maar wat dan?

Verwijderd

Bootvolgorde in Bios, verwisselbare schijf, schijfselector - er zijn zoveel mogelijkheden die onafhankelijk van je andere HDD werken ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 januari 2004 @ 18:50:
Bootvolgorde in Bios, verwisselbare schijf, schijfselector - er zijn zoveel mogelijkheden die onafhankelijk van je andere HDD werken ;)
Wisselen schijf werkt natuurlijk, maar dan kom ik niet meer in die andere OS-en op die oude HD.

Bootvolgorde in BIOS is niet van invloed, in principe boot ik via 1e HD (dar staat de bootmanager), maar ook als ik de bootvolgorde op de andere HD zet blijft het probleem.

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

Je kan proberen om eidere keer je boot volgorde te veranderen, maar Windows vind het over het algemeen niet leuk om in ider geval een minima aan files op de boot schijf (eerste schijf die gelist wordt in de bios).

Wat misschien handiger is, is om een grotere schijf te nemen, en dan je huidige OS als eerste partitie te hebben, en de nieuwe XP op een 2e partitie. En dan met je partitie/bootmanager regelen van welke partitie je boot, en welke partitie onzichtbaar wordt.

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Kleine titel edit zodat het OS in je topic titel staat :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat het het makkelijkst gaat als ik fff een ghost-image maak van de bestaande installatie en die image op één van de partities op die nieuwe HD zet.

Niet precies wat ik wilde, maar goed....

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:03
Verwijderd schreef op 23 januari 2004 @ 18:47:
Ik wil bij de PC van mijn moeder op een nieuwe harde schijf windows XP naast de bestaande installtie plaatsen. Deze schijf zit op IDE1, op IDE0 zit de oude HD en de CDrom.

Ik wil uitdrukkelijk geen gebruik maken van de (onzinnige) standaard windows boot-opties. Op de oude HD staan al 2 OS-en (XP en '98) en gebruik ik ranish partition manager (ook voor bootmanager)

Ik heb de bestaande installties (primaire partities) hidden gemaakt om dat standaard windows boot-ini te omzeilen, dat gaat goed.

Installatie gaat als gebruikelijk, tot ik de eerste keer moet rebooten, dan heeft hij meteen een probleem met booten, krijg een zooi rare tekens...

Dus miijn vraag is: kan ik windows uberhaupt wel op een andere harde schijf installeren?

Ik wil mijn installtie dus niet afhankelijk maken van één van de bestaande installaties. Dat werkt namelijk wel, maar zodra die crashed, of die harde schijf ben je ineens 2 OS-en kwijt. Niet doen dus, maar wat dan?
Even die andere disk(en) loshalen tijdens de installatie ?

Overigens kun je die boot.ini problemen bij een gecrashte disk éénvoudig oplossing met een bootflop.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Pagina: 1