torment

(dat is hier verplicht toch? -- wel extreem mooi spel qua verhaallijn. Met name de dialogen zijn van een tot nu toe onevenaard niveau)
Nog wat aanvullingen:
* lionheart : ben er een week of wat zo af en toe mee aan het spelen geweest. De eerste dag waren 10+ uren waarin je een aardig verhaal krijgt over een alternatief 16nogwat. Als npc's kom je personen tegen als leonardo da vinci, jeanne d'arc, marco polo, galileo galilei, etc. Het spel is vooral erg combat orientated. Je eerste paar uren in barcelona zitten vol met quests en aardige dialogen. Kom je wat verder (ongeveer nadat je je eerste faction hebt gejoint) kom je vrijwel geen enkele quest meer tegen en is het alleen nog maar hack & slash. Hoewel het combat systeem gebaseert is op dat van fallout*, is de implementatie naar mijn idee niet echt goed gegaan. combat is langzaam, saai en repeterend. In plaats van dat je echt beter wordt heb je met ong lvl 12 je max al bereikt en is het spel vanaf dat moment alleen nog maar een questie van het verkennen en clearen van maps. Met de tergend repeterende combat, betekend dit je zodra je barcelona gehad hebt eigenlijk wel kan ophouden.
*fallout is wel weer een aanrader. Het is intussen wat verouderd (de net nieuw uitgebrachte versie voor de xbox schijnt niet met de 2 originele te zijn te vergelijken en het eigenlijke 3 is geannuleerd), maar is nog steeds leuk speelbaar. Echt hack&slash zoals diablo kun je het echter niet noemen. Om hier een goed beeld van te krijgen kun je denk ik beter een review lezen dan het van mij horen, want het is alweer een behoorlijke tijd geleden dat ik het gespeelt heb
*Star wars: knights of the old republic: Aanrader! Een rpg in het star wars universum, met een mooi verhaal met echte, uitgewerkte karakters, die in dialogen ook meespreken als ze in je party zitten. De engine is in tegenstelling tot baldurs gate & planescape (die beiden de infinity engine van bioware gebruiken) in 3d gemaakt volgens een 3rd person view. Combat geschiet nog wel op de klassieke manier en het AD&D systeem (je kent het al van baldurs gate), is hier ook weer in verwerkt, maar dan versie 3 van dit spel (=AD&D).
*lands of lore: nog steeds wil ik dit spel noemen, want ook al komt het uit de eerste helft van de jaren 90, het is nog steeds goed te spelen (beeldqualiteit en compatibility). Rond 2000 heeft westwood het opnieuw uitgebracht met gesproken dialoog ed. Je ziet het vanuit first person en kan met pijltjestoetsen voor, achter en zijwaarts lopen. Hoewel karakter ontwikkeling hier niet het primaire issue is, zit er een mooi verhaal in, met een mooi ontwikkelde wereld. Helaas zijn deel 2 en 3 (in 3d) een stuk minder geslaagt. Dit is met name omdat het een compleet ander spel is geworden dan deel 1.
*Morrowind: Wil je een spel met alle vrijheid? Morrowind is huge, Het originele spel zonder uitbreidingen zou je waarschijnlijk wel een uur ofzo laten lopen voordat je de andere kant van de map bereikt hebt. Met het tamriel rebuilt project wordt deze wereld nog maar een klein eilandje in de wereld van daggerfall (waar morrowind deel 3 van is). Met de uitbreidingen of een van de mods (kijk eens op rpgplanet/morrowind) wordt de hele wereld weer aangepast. De wereld is aan alle kanten aanpasbaar en is de woonplaats van enige duizenden npc's en honderden quests. grotten, tombes, hideouts, kastelen, meren, rivieren, bergen en dalen wachten er op om door jou geexplored te worden.
Er zijn er nog veel meer, maar ik zal nu iemand anders aan het woord laten om met een paar toffe RPG's te komen. Mag ik jullie erop wijzen dat het voor het topic veel handiger is om per genoemde titel op zijn minst een korte samenvatting te geven en wat je er van vond?
* SilentStorm vindt de naam 'RPG' voor spellen als diablo eigenlijk gruwelijk misplaatst. Bovenstaande spellen zijn voor het merendeel 'echte' rpg's, waarbij de
verhaallijn en niet de combat, de reden voor spelen is.