Welk type LNB voor digitale ontvangst?

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58667

Topicstarter
Ik zou graag naast een gewone analoge kabel tuner ook een aparte tuner voor analoge/digitale satellietontvangst in mijn HTPC hebben. Nu heb ik indertijd een Metronic schotel gekocht van 82cm als ik het me goed herinner, met 2 LNB's erop en een analoge demodulator. Ik vraag me af of ik met deze gewone LNB's ook digitale signalen zou kunnen binnehalen en bekijken via de tuner in de HTPC waar ze op aangesloten zijn.

Na een namiddagje zoeken op google heb ik niet echt een antwoord kunnen vinden op deze vraag.. Zou ik dan met deze LNB's zowel analoge als digitale signalen kunnen ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:35

voodooless

Sound is no voodoo!

Nope, je hebt een digitale LBN nodig voor zover ik weet.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LegacyCode
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-05 14:21

LegacyCode

De crack van de division

Wij hebben hier digitale ontvanger gewoon aangesloten op LNB
die geleverd was met analoge ontvanger.
Werkt perfect.
Maar 't heeft volgens mij iets te maken met gevoeligheid of zo van LNB?

legacycode.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:33
Nee je hebt te maken met frequentiebanden.
Oorspronkelijk kunnen de oude analoge LNB's alleen de frequentieband van 9 tot 10GHz (geloof ik).

De nieuwe digitale gaan van 9 tot 12GHz. Daardoor kan een analoge LNB misschien wel werken maar je ontvangt een groot gedeelte van de zenders niet omdat die op de hoge frequentieband zitten.
Er zijn echter OOK analoge LNB's die wél tot 12GHz kunnen ontvangen dus je moet echt specifiek gaan zoeken op dat productnummer om erachter te komen of je LNB dat kan.

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Deze gaan tot 10.5 GHz zie ik net :/ Zou het het geld en de moeite waard zijn? Over watvoor zenders zou ik kunnen beschikken in dat geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:57
Anoniem: 58667 schreef op 23 januari 2004 @ 18:22:
Deze gaan tot 10.5 GHz zie ik net :/ Zou het het geld en de moeite waard zijn? Over watvoor zenders zou ik kunnen beschikken in dat geval?
Het geld is het zeker wel waard, je krijgt veel mooier beeld, en een LNB kost slechts 39 euro :) Verder is het ruisgetal van belang, hoe lager hoe mooier beeld, alleen ook veel gevoeliger voor storingen, zoals regen, sneeuw etc.

Je krijgt met een canal digitaal kaart ongeveer 500 zenders. Ik dag dat je al een digitale ontvanger had toch.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
Anoniem: 58667 schreef op 23 januari 2004 @ 18:22:
Dan kunnen ze inderdaad alleen de lage band. Vrijwel alles wat digitaal op Astra zit zit op de hoge band dus je pakt niet veel.. Pak 'm beet 100 stuks ofzo.
Als je al een digitale ontvanger hebt loont het zeker om een nieuwe LNB te kopen er zijn al LNB's vanaf 12 euro (!) :) ... Ruisgetal is idd belangrijk, tegenwoordig zijn de 0.3dB LNB's erg in. Ze zijn ook niet expliciet duurder dus als je ergens een 0.3dB LNB voor zo'n prijs vandaan kunt halen zou ik dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nou dan ga ik me ff 2 nieuwe LNB's kopen, bedankt voor de hulp! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
Geloof me je krijgt er geen spijt van, de beeldkwaliteit van digitale satelliet is subliem en verslaat kabel en digitenne zeker weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 14:56
Je moet dus idd een universele LNB hebben. Maar op welke sat tuner ga je hem aansluiten dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Geen idee eigenlijk, dat wou ik nog uitzoeken :) Als je zelf goede ervaringen hebt met een bepaalde tuner wil ik daar best meer over weten natuurlijk, alle info is welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
Ik heb zelf een Topfield 5000 met een magic cam erin, maar dat is een behoorlijk prijzig apparaat met veel opties en een harddisk.

Het hangt er maar net vanaf wat je er allemaal mee wilt doen. Een Dreambox is ook leuk voor de tweaker natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ow zo'n tuner bedoel je :) Ik ben van plan eerder een middelmatig Athlon XP-based systeempje uit te rusten met tunerkaarten, en dan via software een soort custom-systeem te bouwen. Sorry als ik wat onduidelijk was :)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 58667 op 23-01-2004 21:20 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
Op zich kun je al heel veel met een Skystar 2 kaart van 59 euro, aangezien die met softwarematige emulatoren (voor gecodeerde kanalen) kan werken. Als je een heel snelle PC hebt kijk je daar zelfs HDTV mee! (slechts 1 kanaal maar goed)
Pagina: 1