[linux <-> windows] agenda's Outlook

Pagina: 1
Acties:

• BKJ
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-01 20:00
Ik heb hier in mijn bedrijf de volgende config:

1 server met slackware die dienst doet als:
- webserver
- fileserver (samba)
- router

4 windows clients (XP en 2000) met Outlook als belangrijkste email en afspraken
programma.

Nu wil ik graag dat alle eigen agenda's en email altijd voor iedereen toegankelijk zijn via het web want er wordt nogal veel "buitenshuis" gewerkt. Nu heb ik al even gezocht maar de oplossingen die er zijn zijn of nog in beta of te duur of worden niet meer gemaakt (lastig he?)

Nu mijn vraag: ik zoek dus een server oplossing (geen MS exchange dus) voor linux die alle agenda's (en email) van alle clients via het web toegankelijk maakt.
Wat kan ik hiervoor gebruiken? Liefst opensource natuurlijk ;)

Kamer huren

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-02 20:07

Predator

Suffers from split brain

PNS -> NOS

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Ryceck
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-02 09:38

Ryceck

Constants and Variables

Ik geloof niet dat het direct agenda's van andere applicaties inleest maar je zou Openwebmail kunnen overwegen.
Deze heeft een agendafunctionaliteit erin zitten die overal via de webmail bereikbaar is.

edit:
tikken om een hoekje gaat _kut_ :o

[ Voor 16% gewijzigd door Ryceck op 23-01-2004 19:32 ]

If everything is working perfect, break something before someone else fucks up.

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
ik gebruik een Imap server, met Apache en DAV support

als client dan op windows/linux Mozilla met mozilla calender. das dan de client software voor email en agenda. (dav support is voor de calender)

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

PowerSp00n

There is no spoon

Voor Webmail / agenda is het Horde framework ook heel mooi, dit dan met de modules IMP (webmail) en Kronolith (Agenda). http://www.horde.org

• BKJ
PowerSp00n schreef op 23 januari 2004 @ 20:13:
Voor Webmail / agenda is het Horde framework ook heel mooi, dit dan met de modules IMP (webmail) en Kronolith (Agenda). http://www.horde.org
Allemaal heel lief van jullie dat jullie meedenken, maar het gaat om een bestaande structuur van clients met Outlook met daarbij de bijbehorende agenda's, email en contactpersonen. Het is niet echt de bedoeling weboplossingen te implementeren die Outlook overbodig maken. Outlook is nu eenmaal geaccepteerd en ik probeer daar een paasende oplossing bij te vinden......

Wie biedt? ;)

Kamer huren

• Necrobic
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Windows: Exchange / Oulook
Linux: Exchange / Evolution met Exchange plugin

Done :)

Ik heb alles, ik mag alles en ik kan alles.

• Eastern
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-02 13:26
Necrobic schreef op 23 januari 2004 @ 23:11:

Dan moet je een exchange server draaien, en dat wil die denk ik niet.

Zelf heb ik eens bij Samsung Contact gekeken. Misschien is dat wat voor je. Zelf heb ik het echter nog nooit geinstalleerd, maar ziet er wel goed uit.

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Necrobic schreef op 23 januari 2004 @ 23:11:

hitchhacker schreef op 23 januari 2004 @ 17:39:
[...]

Nu mijn vraag: ik zoek dus een server oplossing (geen MS exchange dus) voor linux die alle agenda's (en email) van alle clients via het web toegankelijk maakt.
Wat kan ik hiervoor gebruiken? Liefst opensource natuurlijk ;)
Even lezen voordat je praat is natuurlijk ook wel wenselijk.

De email is toegankelijk door een IMAP server op te zetten die met bijvoorbeeld Squirrelmail/OpenWebMail ook van buitenaf te bereiken is. Deze mailserver kan dan worden ingesteld in Outlook, en de mensen die nu op de Outlook servers werken zullen gewoon door kunnen werken met hun standaard instellingen, je zult alleen de mailserver moeten veranderen en misschien even alle bestaande mailtjes naar die server kopieren, maar vanaf dan is alle mail vanaf butien bereikbaar.

Over Agenda-functies zou ik je niet verder kunnen helpen. Outlook heeft voor zover ik weet maar twee manieren om agenda's bij te houden: via het exchangeprotocol, wat je dus niet wilt, en via de OpenAgenda (oid) functionaliteit, wat inhoudt dat genodigden een email krijgen, die een andere outlook client dan weer kan toevoegen aan zijn agenda.

Ik denk niet dat die laatste mogelijkheid veel te bieden heeft, want je zult dan voor elke afspraak een dummycontact moeten toevoegen of zo, en dat is niet handig. Voor zover ik weet zijn er ook geen stabiele exchangeservers in de opensource community verkrijgbaar. Je zult dan toch over moeten gaan op een ander mailprogramma met andere agendafunctionaliteiten (wat ook hierboven is beschreven).

• BKJ
Eastern schreef op 23 januari 2004 @ 23:14:
[...]

Dan moet je een exchange server draaien, en dat wil die denk ik niet.

Zelf heb ik eens bij Samsung Contact gekeken. Misschien is dat wat voor je. Zelf heb ik het echter nog nooit geinstalleerd, maar ziet er wel goed uit.
Nee, inderdaad wil ik geen exchange server draaien.

Quote van de website van samsung contact:
Samsung Contact is focused on Enterprise to Medium sized opportunities with 500 users or more. Samsung Contact offers Enterprise-Medium sized businesses enterprise class functionality and features at a competitive rate. Samsung Contact can hosted on several versions of Unix/Linux and can provide a less expensive but full featured messaging solution than many of our competitors.
hmmm....niet echt wat ik bedoel qua prijs.. :)

Kamer huren

• BKJ
frim schreef op 23 januari 2004 @ 23:19:
[...]

[...]

Even lezen voordat je praat is natuurlijk ook wel wenselijk.

De email is toegankelijk door een IMAP server op te zetten die met bijvoorbeeld Squirrelmail/OpenWebMail ook van buitenaf te bereiken is. Deze mailserver kan dan worden ingesteld in Outlook, en de mensen die nu op de Outlook servers werken zullen gewoon door kunnen werken met hun standaard instellingen, je zult alleen de mailserver moeten veranderen en misschien even alle bestaande mailtjes naar die server kopieren, maar vanaf dan is alle mail vanaf butien bereikbaar.

Over Agenda-functies zou ik je niet verder kunnen helpen. Outlook heeft voor zover ik weet maar twee manieren om agenda's bij te houden: via het exchangeprotocol, wat je dus niet wilt, en via de OpenAgenda (oid) functionaliteit, wat inhoudt dat genodigden een email krijgen, die een andere outlook client dan weer kan toevoegen aan zijn agenda.

Ik denk niet dat die laatste mogelijkheid veel te bieden heeft, want je zult dan voor elke afspraak een dummycontact moeten toevoegen of zo, en dat is niet handig. Voor zover ik weet zijn er ook geen stabiele exchangeservers in de opensource community verkrijgbaar. Je zult dan toch over moeten gaan op een ander mailprogramma met andere agendafunctionaliteiten (wat ook hierboven is beschreven).
Kijk, daar heb ik wat aan! Tnx.... Jammer idd dat er nog geen stabiele exchange servers zijn in de opensource community. Ik had misschien nog wel de stille hoop. Helaas.

Kamer huren

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:07
Kijk eens naar Kolab en Kroupware.

De server is gratis, is een setje scripts om een groupware server mee op te zetten. Als je Cyrus IMAP draaiend hebt hoef je op zich geen kolab meer, je wijst dat kroupware spul gewoon naar de IMAP server en ze redden zichzelf wel, Kolab of niet, het werkt gewoon. Als je dat in een shared IMAP folder doet waar iedereen schrijfrechten op heeft ben je klaar.

Tja, dan is Kroupware een KDE pakket, is een patch op kmail en korganizer, die binnenkort vervangen wordt door kontakt. Helaas geen native outlook dus.

Voor Outlook is er een commerciele plugin beschikbaar waarmee je op een Kolab server connect. Ik weet niet wat deze plugin kost, misschien meer misschien minder per client dan een Win2K3 CAL, dat zal je zelf moeten overwegen. Heb op een blauwe maandag ff geprutst met Kroupware, en dat werkte gewoon goed met de huidige Postfix/LDAP/Cyrus-IMAP implementatie die ik hier thuis heb, Kolab is niet veel anders dan dat nml.
Pagina: 1