Toon posts:

[Sun sparcstation 2] serial console

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een oude Sparcstation 2. Ik ben benieuwd wat voor iets het is. Ik bedoel, wat draait, wat draait niet, hoe snel, waarmee te vergelijken, etc. Hobbyspul dus.
Het enigste probleem is dat ik er geen beeldscherm aan heb hangen. Die krijg ik weliswaar vanavond, maar ik geloof dat het bij dat beeldscherm het probleem is dat de stoppen doorslaan als ik die aanzet. (Ik heb het beeldscherm ooit eerder hier gehad).

Maar goed, ik zou hem graag eerst willen proberen zonder beeldscherm.
Ik ben nu eerst druk bezig om de sparc aan te sluiten op een seriale null-modem kabel, en ik wacht geduldig af met een linux minicom pc op baudrate 9200 8N1.

Jammer genoeg is het resultaat niet echt om van te springen, kortom helemaal niets. :(

Als ik de sparc aan zet, zie ik rechtsonderin alleen de tekst offline verspringen naar on-line 00:00.
De echo staat aan, net als de linewrap.

Ook heb ik DOS telix geprobeerd en de client van Windows. Allemaal zonder suc6.

Op het board van de Sparc staan de jumpers op RS232.

Ik heb inmiddels 2 null-modemkabels geprobeerd, (allemaal DB25), verschillende connectortjes op het motherboard van m'n pc (ook die konden eens overleden zijn).

Ik heb op de sparc geen toetsenbord aangesloten, zoals dat zou moeten. Doe ik dat wel, dan geeft de sparc een piep, gevolgd door een knippering van de lampjes op het toetsenbord, gevolgd door niets. (lampjes gaan ook weer uit op toetsenbord)

Ik weet dat dit het zoveelste topic hierover is, maar mij lukt het nog steeds niet. Ook heb ik verschillende searches gebruikt, zoals die op dit forum en google. Daar lijkt het allemaal zo te moeten werken.

De null modem kabels lijken goed te zijn. Ik gebruik deze site als informatiebron.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die SS2's zijn best leuke bakjes...kun je native Solaris op draaien, maar ook Linux schijnt wel te draaien (heb alleen gebruikerservaring met die dingen). Wat er ws. gebeurt als je het ding aanzet is de bootcyclus...en dan een bootpasword waar ie om vraagt. Maar dat zie je dus niet omdat je er geen monitor aan hebt hangen. FF w88 tot vanavond dus. Verder zijn er voor Sun's zeker converters in de handel zodat je er een gewone monitor op aan kunt zluiten, moet lukken lijkt me zo.
Evt bios-hack voor die Sun lijkt me sterk dat je die vindt ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
The_Eagle schreef op 23 januari 2004 @ 15:53:
Die SS2's zijn best leuke bakjes...kun je native Solaris op draaien, maar ook Linux schijnt wel te draaien (heb alleen gebruikerservaring met die dingen). Wat er ws. gebeurt als je het ding aanzet is de bootcyclus...en dan een bootpasword waar ie om vraagt. Maar dat zie je dus niet omdat je er geen monitor aan hebt hangen. FF w88 tot vanavond dus. Verder zijn er voor Sun's zeker converters in de handel zodat je er een gewone monitor op aan kunt zluiten, moet lukken lijkt me zo.
Evt bios-hack voor die Sun lijkt me sterk dat je die vindt ;)
Hmm... Was ik al bang voor...
Ik heb inderdaad ook enige converters gevonden op internet. Voor $ 18,- doller (exclusief verzendkosten)
Alleen las ik dan ook weer dat somige beeldschermen de resolutiae en het aantal Hz niet aan zouden kunnen. En iets met sync. :?
Ik ben er zoals te zien is niet helemaal in thuis.

Ikzelf heb een Philips 107G, welke aardig aan de eissen zou moeten voldoen d8 ik.

edit:

Heb net nog ontdekt dat als ik het toetsebord aansluiten, dat dan het Scroll lock lapje blijft branden. (Tijd probleem begrijp ik), als ik op L1 druk loopt ie verder, maar goed, zoals eerder gezegd, ik wacht op mijn beeldscherm

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2004 17:25 ]

Verwijderd

Sun rs-232 is niet gelijk aan PC rs-232. Er dienen een aantal pinnetjes anders gemapped te worden. Als ik m'n connectortje nog kan vinden, zal ik in de loop van vandaag cq morgen de pinmappings erbij pakken. Tevens, vergeet niet dat suns fixed-frequency werken, en dat je dus wel een monitor moet hebben die de sync-rates van sunnetjes aankan.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 januari 2004 @ 17:17:
Sun rs-232 is niet gelijk aan PC rs-232. Er dienen een aantal pinnetjes anders gemapped te worden. Als ik m'n connectortje nog kan vinden, zal ik in de loop van vandaag cq morgen de pinmappings erbij pakken.
Dus als ik het goed begrijp zou dit niet werken :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
25-pin           25-pin
 2 --------------- 3
 3 --------------- 2
 4 --------------- 5
 5 --------------- 4
 7 --------------- 7
 6 ---+
      +----------- 20
 8 ---+
              +--- 6
 20 ----------+
              +--- 8
Tevens, vergeet niet dat suns fixed-frequency werken, en dat je dus wel een monitor moet hebben die de sync-rates van sunnetjes aankan.
Juist, daar was ik al wel bang voor. En ik heb geen idee of mijn eigen beeldscherm (Philips) dat kan. In de lijsten die ik zie bij deze goedkope connectors staat mijn beeldscherm niet bij.
Dan zou ik geloof ik een erg dure converter moeten hebben. (alla € 100,-)

Degene die vanavond er bij komt is een originele 17" (d8 ik) sun monitor. Welke bij dit systeem hoort.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2004 17:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik heb dus inmiddels een kanon van een beeldscherm er aan hangen. Ook ben ik voorzien van werken muis en toetsenbord.

Het OS wat er op staat is nu (nog >:)) SunOS 4.1.3. Kortom UNIX dus.

Ook heb ik de Openboot wat verkend, en hiermee de harddisk op weten te starten. Klopt het ook dat ik nu met het commando
code:
1
 ttya io
het systeem de controle moet kunnen laten overnemen door poort A, oftewel de seriale poort waar hij nu aan hang ?

Zo ja, dat doet ie niet... :)

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-02 20:33

SambalBij

We're all MAD here

Ik weet niet in hoeverre een SS2 verschilt van een SS5, maar bij mijn SparcStation 5 kan ik gewoon een standaard RS232 (PC) Null modem kabel gebruiken. Enige wat extra nodig is is een gender-changer aan de kant van de sparc, aangezien de seriele poorten van dat ding female zijn ipv male zoals gebruikelijk bij de PC.

Zelfs voordat je bij de OF prompt terecht komt zie ik een hele hoop hardware tests enzo voorbij komen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
MB86907 POST 2.2.3 03SEP96                               

Probing system memory: 32 32  0  0  0  0  0  0           
Config = 8800000A                                        
512Kb ecache detected                                    
1.1.1  mem    ram          walking ones             Pass 
1.1.2  mem    ram          address                  Pass 
1.1.3  mem    ram          post r/w region          Pass 

<knip hardware tests>

8.1.1  dma    apc          bypass                   Pass                      

SPARCstation 5, No Keyboard                                                   
ROM Rev. 2.28, 64 MB memory installed, Serial #xxxxxxx.                       
Ethernet address 8:0:20:xx:xx:xx, Host ID: xxxxxxxx.                          

Boot device: /iommu/sbus/espdma@5,8400000/esp@5,8800000/sd@3,0  File and args:

Een seriele console weergeven doet ie inderdaad alleen als er geen toetsenbord is aangesloten.

Het kan overigens zijn dat de seriele poort niet meer op de standaard 9600,n,8,1 staat, maar op iets anders. Geeft op de openboot prompt eens het commando 'printenv' dan laat ie de instellingen zien.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Verwijderd

Topicstarter
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
Paramanter Name        Value

selftest-megs                  1
oem-logo
oem-logo?                      false
oem-banner
oem-banner?                  false
output-device                 screen
input device                   keyboard
sbus-probe-list                0123
keyboard-click?               false
keymap
ttyb-rts-dtr-off                false
ttyb-ignore-cd                 true
ttya-rtd-dtr-off                false
ttya-ignore-cd                 true
ttyb-mode                       9600,8,n,1,-
ttya-mode                       9600,8,n,1,-
diag-file
diag-device                      net
boot-file
boot-device                     disk
auto-boot?                      true
watchdog-reboot?          false
fcode-debug?                  false
local-mac-address?         false
usr-nvramrc                     false
nvramrc
screen-#columns            80
screen-#rows                 34
sunmon-compat?            true
security-mode                 none
security-password
security-#badlogins         0
scsi-initiator-id                 7
hardware-revision
last-hardware-update
testarea                           0
mfg-switch?                      false
diag-switch?                    false

Tikwerk, soory voor de slechte kolom.
Er staat nog een kolom naast met "Default Value". Maar alle instellingen staan op Default.
Mijn 'banner' is trouwens dit :

code:
1
2
3
4
5
               SPARCStation 2, Type 4 Keyboard
 <plaatje>     ROM Rev. 2.2, 48 MB memory installed, Serial #xxxxxxxx
               Ethernet address 8:0:20:ff:ff:ff, Host ID: ffffffff

The IDPROM contents are invalid

Het MAC-adres heb ik zelf in weten te stellen, na een tijdje googlen, maar dit vergeet ie. Kortom, die batterij is leeg. De netwerkkaart werkt overigens wel. Ik heb net met een netwerk terminal op SunOS gezeten.

Serieel wil nog steeds niet. Ik denk dat ik toch nog iets verkeerd doe bij de geemuleerde terminal...

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik ben nu dus druk bezig ttya aan te sturen.

Ik heb voor de verandering eens de sun en de pc op lage baudrate gezet. (2400,7,e,1). Zonder resultaat.
Als ik in type "ttya io" dan begint het scherm alleen raar te doen.
De achtergrond scrollt dan wit en zwart van onder naar boven. Is dit normaal ?

Zijn er nog tips die op de terminal ingesteld moeten worden. In de buurt van handshaking, RTS. Wat kan ik beter gebruiken om te controleren, agetty of minicom. De BIOS van de terminal-PC staat op standaard com poort, niets apart dus.

Ik heb net ook met een Solbourne S4000 geprobeerd deze te hangen aan de terminal-PC. Eveneens hetzelfde reslutaat. Sterker nog, zelfs met toetsenboard zegt die Solbourne dat er niets op aangesloten zit. Hmm, misschien een defect...

edit:

Ik ben nu dus bezig een nieuwe seriele kabel te maken, DB9 - DB25

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2004 15:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik heb nu een nieuwe kabel.

Als ik nu minicom start zie en ik zet de sparcstation aan, dan komen er allerlei rare tekens in beeld. Ik had de terminal eerst op VT102 staan, en nu op ANSI. Weinig verschil.

Kortom, ik krijg nu eindelijk response, maar nu....

Verwijderd

Topicstarter
Nu werkt ie wel.

Na dit schema genomen te hebben :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
DB25                DB9
----                ---
2 TD   ------------ 2 RD
3 RD   ------------ 3 TD
4 RTS  ------------ 8 CTS
5 CTS  ------------ 7 RTS
7 GND  ------------ 5 GND
6 DSR  ---+ 
          +-------- 4 DTR
8 DCD  ---+
               +--- 6 DSR
20 DTR --------+  
               +--- 1 DCD

Ik draai hem nu vrolijk onder een Windows terminal :)

Alleen ziet er nog belabberd uit. Ik zal eens kijken hoeverre ik hem netjes krijg.

Iig bedankt !

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:22
Serieel wil nog steeds niet. Ik denk dat ik toch nog iets verkeerd doe bij de geemuleerde terminal...
Waar het aan ligt zijn je instellingen in de OBP...

Je hebt als output device "screen" staan en als input device "keyboard". Beiden moet je omzetten naar de waarde voor ttyA. Een Sun systeem geeft nl geen goede output op de seriele poort als de output naar de framebuffer gaat en de input van het keyboard komt.

Nou ben ik alleen domweg wel even vergeten wat de juiste waarde voor die variabele moet zijn... Of "serial" of "ttya".... 8)7

* Liegebeest moppert op zichzelf En dat voor iemand die z'n SCSA heeft gehaad... Wat een dodo ben ik eigenlijk... :(

Heb het even na gekeken... Probeer het volgende eens in de OBP..
code:
1
2
3
ok setenv output-device ttya
ok setenv input-device ttya
ok poweroff

Sluit nu je seriele kabel aan en koppel keyboard/beeldscherm af... zet de boel weer aan... Mogelijk dat het dus nog fout gaat omdat je batterij leeg is... Maar daar kun je nu dus ff niets aan doen... :O

Liege, liege, liegebeest!

Pagina: 1