Welke versterker in mijn auto?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.179 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103623

Topicstarter
Ik ben nogal een newb op het gebied van audio-zooi.
Ik heb nu het volgende in mijn Mitsubaksel Colt:
- kenwood KDC-3024 radio
- 2 speakers: sony Xplod XS-F693R (3-weg; 6x9; max vermogen 200W; nominaal 45 W; 4 ohm; 93 dB/W/m) in de hoedenplank
- binnenkort een 15 inch subwoofer met kist van JBL, specs weet ik nog niet, behalve dat hij 600 W max is (uit de db-meting kwam 137 db)
- binnenkort tweaters in plaats van de standaard speakers (iemand een goed idee welke?)

En nou mijn vraag:
Wat voor een versterker heb ik nodig? Of nog beter: hoe kan ik berekenen wat ik nodig heb? Ik wil tweedehands niet meer dan 100 Euri uitgeven.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Nou zoek het hoogste wattage wat je voor dat geld kan krijgen (let wel op dat je geen b/c merk neemt want dan klopt er meestal niet zoveel van die watts). Waaschijnlijk zul je 'em voor je sub willen gebruiken dus kijk of er een low-pass op zit en eventueel een high-level input (makkelijkst met aanleggen)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor je reactie, maar high-level input en low-pass zegt me niet zoveel (eigenlijk niets)
En ik moet dus gewoon het hoogste wattage kopen? Maar heeft het nut om bv 4 x 100 W te kopen als ik aan 4 x 50 W genoeg heb?
Ow ik wil me xplodjes ook aan de versterker koppelen. Is dit nuttig of kan ik het net zo goed niet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Die hoedenplankspeakers kun je niet al te veel aanhangen, maar als je hem voor je (nog te kopen) speakers voorin en je subwoofer wilt gebruiken heb je vrij veel keus. Je moet eigenlijk gewoon naar een car audio shop gaan en eens gaan luisteren, smaken verschillen namelijk nogal. Dan kun je die versterker daarna altijd nog voordeliger op Internet bestellen :) (hier bijvoorbeeld)

Als je niet te hoge eisen hebt dan vind ik zelf de versterkers van Sony veel waar voor hun geld bieden, bijvoorbeeld deze: XM-460GTX. 2x60W + 1x150W RMS bij 4 Ohm. Daar blaas je een aardig eindje mee weg en de versterkers van Sony klinken imo best goed (itt tot hun speakers :) ), vooral als je bedenkt dat deze maar 139 euro kost.

Vergeet niet een goede kabelset aan te schaffen trouwens, anders heb je nog niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Idd, de meesten denken een versterker te kopen en huppa, klaar. Maar zo is het niet. Der moeten nog kabels bij, en die zijn behoorlijk prijzig als je wat goeie kwaliteit hebt.

En je moet er naar kijken wat je wil, óf een 2-kanaals óf een 4-kanaals versterker. Daar komt ook nog bij kijken hoeveel uitgangen je radio heeft qua RCA-outputs. Anders moet je de boel splitten mocht je een 4kanaals aan willen schaffen voor op een radio met 1 RCA uitgang :)

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Een 2-kanaals of een 4-kanaals? Waarop zou ik zo'n keuze baseren? Ik heb 1 RCA-uitgang. Dan dus maar een 2-kanaals?

En mijn speakers zijn dus maar bagger :) hmmk wist ik wel ze waren maar 45 Euro nieuw :D.

Wat voor speakers zal ik dan voorin zetten? Tweaters aansluiten op een versterker en de woofers niet?? :?

Ik snap niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Lowpass betekent dat het mogelijk is om alleen de lage tonen voor de subwoofer door te laten zodat die geen hoge tonen probeert voort te brengen, wat echt afgrijselijk klinkt. Met een high-level input kun je de versterker rechtstreeks aansluiten op de kabels die eigenlijk naar je gewone speakers gaan.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanC
  • Laatst online: 15-05 15:10
'k zag op marktplaats een Rockford Fosgate 200a4 voor 100 euro..

da's een goeie versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGS_206
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Anoniem: 103623 schreef op 23 januari 2004 @ 16:09:
Een 2-kanaals of een 4-kanaals? Waarop zou ik zo'n keuze baseren? Ik heb 1 RCA-uitgang. Dan dus maar een 2-kanaals?
4 is ook wel mogelijk hoor :)

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

Pagina: 1