Toon posts:

[access] relaties maken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hai,

ik had een vraagje over het maken van een programma in access. Ik zal eerst eens de situatie proberen te schetsen.

X een tabel (lege) die wordt gevuld d.m.v. een formulier,
Y een formulier waarmee tabel x gevuld wordt.

A een tabel waar "vaste" gegevens in staan en die opgezocht kunnen worden in formulier Y

Uit tabel A wil ik drie gegevens halen (artnr, omschrijving en artnr lev). In het formulier Y maak ik dan een keuzelijst met invoervak. Deze keuzelijst kan je echter maar van 1 veld afhankelijk maken.
Wat ik wil is dat als je een artnr uit het invoervak heb geselecteerd, de velden omschrijving en artnr lev automatisch worden aangevuld in het formulier.

Heeft iemand nog suggesties?

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:19

Boss

+1 Overgewaardeerd

In de recordbron van je formulier moet je de 'hoofd' tabel koppelen aan de 'opzoek' tabel.
Dat doe je doormiddel van een uniek nummer, dat je in de opzoektabel moet maken, de zogenaamde 'primary key'. Dat kan het artikelnummer zijn, of een door access te genereren nummer (een veld van het type autonummer).

Kijk anders eens naar de database Noorderwind (Northerwind in de engelse versie van Access). Dat is een hele goede voorbeeld database waarin je meteen kan zien hoe het met opzoeklijsten en relaties werkt.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een relatie aangelegd tussen de hoofdtabel en opzoektabel (extra-->relaties). Tevens heb ik in de recordbron een de hoofdtabel en opzoektabel gekoppeld. (een query).

Nu heb ik als resultaat dat het formulier inderdaad alle goede gegevens weergeeft, echter dit alleen van de reeds ingevoerde records. Een nieuw record toevoegen in nl niet mogelijk.

Bewerken, toevoegen, verwijderen en gegevensinvoer staan allemaal op ja..

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:19

Boss

+1 Overgewaardeerd

Zijn al je relaties een-op-veel relaties? Anders doet Access nog wel eens lastig.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Arcesilaus
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-09 19:01
Als je onafhankelijk van je invoer van X ook je brontabellen wil kunnen wijzigen, is het ook handig om referentiele integriteit te gebruiken.
Voorkomt dat na een wijziging relaties onbruikbaar worden.

Homo sum: humani nil a me alienum puto