[asp/acces] Optimale database indeling Traningstraject

Pagina: 1
Acties:

• Dennis013
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-04 14:38
Dag,

Ik ben bezig met het opzetten van een online competentietest.
Overigens.. Ik ben hier voor de derde keer aan begonnen en ik hoop nu wel eens een goede database indeling te maken met bijhorende ASP code!!

Dit is de case:
Voor aanvang van de test wordt er naar de functie van de gebruiker gevraagd.
Meneer is bijvoorbeeld verkoper en krijgt de vragen van de trainingen die betrekking hebben op zijn beroep. Dit kunnen meerdere trainingen zijn, dus hier ligt de truuk.
Hoe houd ik bij welke gebruiker bij welke individueele training welke score gehaald heeft?
Hoe zorg ik ervoor dat ik dynamisch de vragen die bij die training horen uit de database haal.

Ik wil natuurlijk voorkomen dat ik straks alles per beroep opsom per tabel (dus alle trainingen + vragen die bij dat beroep horen.)

Ik zat zelf te denken aan 4 tabellen.

TBLAntwoorden (tabel voor de gegeven antwoorden)
- id
- userid
- welketraining
- gegevenantwoord

TBLBeroep (tabel voor de beschikbare beroepen)
- id
- beroep

TBLTraining (tabel voor de beschikbare trainingen)
- id
- training

TBLVragen (tabel waaruit de vragen gehaald worden)
- id
- vraagtekst
- welketraining

Er zijn max. 30 trainingen met max 10 vragen per trainingen voor 6 beroepen.
Is de database zo goed ingedeeld?
Punt is dit: Het moet flexibel zijn. Via een beheermodule moet een training aangemaakt kunnen worden. In dezelfde moet iemand aangeven welke trainingen er bij een beroep horen.

De vragen worden beantwoord met 5 radiobuttons. (score 10, 20, 30, 40, 50).
Aan het einde wordt er een gemiddelde score berekend en boven een bepaalde waarde wordt er een training geadviseerd.

Dus.... access wizards _/-\o_

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Dit is niet een direct antwoord op je vraag maar ik denk dat:

deze en deze link wel intressant zijn

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• Dennis013
Ja.. hotscripts heeft ondertussen al flink mijn aandacht gehad, maar het probleem met de kant-en-klare applicaties en dat ze zoveel aanpassingen nodig hebben, dat je net zo goed zelf kunt gaan scripten...

• faabman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08-2024
mm, je mist volgens mij wel het een en ander...

ff uit de losse pols

tbl_users
userID
beroepID
<wat je verder wil weten>

tbl_trainingen
trainingID PK
training

// je wilt je trainingen aan meerdere beroepen kunnen koppelen??
tbl_koppeling_trainingen_beroepen
trainingID FK
beroepID FK

tbl_beroepen
beroepID PK
beroep

// als je je vragen aan meerdere trainingen wilt koppelen zul je ook hiervoor koppeltabel moeten maken...
tbl_vragen
vraagID PK
trainingID FK
vraag

tbl_antwoorden
antwoordID PK
userID FK
vraagID FK
antwoord

Op zoek naar een baan als Coldfusion webdeveloper? Mail me!

• Dennis013
FvKnijff schreef op 23 januari 2004 @ 16:09:
mm, je mist volgens mij wel het een en ander...

ff uit de losse pols

tbl_users
userID
beroepID
<wat je verder wil weten>
Heb ik ook al
tbl_trainingen
trainingID PK
training

// je wilt je trainingen aan meerdere beroepen kunnen koppelen??
tbl_koppeling_trainingen_beroepen
trainingID FK
beroepID FK

tbl_beroepen
beroepID PK
beroep

// als je je vragen aan meerdere trainingen wilt koppelen zul je ook hiervoor koppeltabel moeten maken...
tbl_vragen
vraagID PK
trainingID FK
vraag

tbl_antwoorden
antwoordID PK
userID FK
vraagID FK
antwoord
Ja..sorry ik weet het, Ik ben een access N00B. Een koppeltabel zou idd een oplossing kunnen zijn. Maar ik weet echt niet hoe dat moet. Ik heb de spreekwoordelijke bel wel gehoord, maar die welbekende klepel kan ik niet vinden. Ik weet ongeveer wel wat je bedoeld hoor... maar ik heb nog nooit eerder gedaan en dat is lastig. Wat normaliter mijn oplossing is..
Ik stop alle gegevens in de database en dan laat ik vervolgens asp oplos en dan hark ik er alsnog de benodigde info eruit. :Y)

• faabman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08-2024
Dennis013 schreef op 23 januari 2004 @ 17:09:
Ja..sorry ik weet het, Ik ben een access N00B. Een koppeltabel zou idd een oplossing kunnen zijn. Maar ik weet echt niet hoe dat moet.
je weet niet hoe wat moet?? de applicatie of het database ontwerp, :?
Ik heb de spreekwoordelijke bel wel gehoord, maar die welbekende klepel kan ik niet vinden. Ik weet ongeveer wel wat je bedoeld hoor... maar ik heb nog nooit eerder gedaan en dat is lastig. Wat normaliter mijn oplossing is..
Ik stop alle gegevens in de database en dan laat ik vervolgens asp oplos en dan hark ik er alsnog de benodigde info eruit. :Y)
ik zou toch iets gestructereerder omgaan met het opzetten van applicaties, gebruik anders de search even om e.e.a. te vinden met betrekking tot database-ontwerp en koppeltabellen...

daarnaast kun je in de search ook genoeg vinden over het integreren van een koppeltabel in je applicatie, er zijn vrij recent een aantal topics voorbij gekomen met daarin informatie over het in een db zetten van <select> en radiogroups...

Op zoek naar een baan als Coldfusion webdeveloper? Mail me!

Pagina: 1