Toon posts:

Bios virus? Of hardware probleem?

Pagina: 1
Acties:
  • 226 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik ben geen Guru, maar m'n computerkennis gaat net wat verder dan de gemiddelde gebruiker denk ik.

Ik heb dit systeem een jaar geleden zelf in elkaar gezet en het werkte prima:

AMD Athlon 2000
512 DDR
GA-7VRXP moederbord
Geforce 4 Ti 4200 128mb

Er zit nu een oude Voodoo kaart in, aangezien m'n cooling-fan van GF4 stuk is en ik daardoor zware vastlopers kreeg. Kan er daardoor iets beschadigd zijn?

De echte problemen begonnen ongeveer anderhalve week geleden. Rare dingen met m'n USB muis: cursor veranderde telkens in zandloper en weer terug, maar heel snel achter elkaar. Soms zodanig dat m'n computer vastliep. Sowieso werden m'n muis en keyboard vaak uitgeschakeld, ook ps2 muis. Uiteindelijk waren m'n bios instellingen zelfs weg!

dus concrete symptomen:

- muis en keyboard uitgechakeld, vantevoren vaak voorafgaande van rare, rasterachtige blokken i.p.v. muis cursor
- probleem zowel in windows als in DOS (bijvoorbeeld bij terugzetten van Ghost image of windows installatie)
- Bij m'n huidige bootup staat er onder Del to Go to setup een raar half woord 'ry test'. Lijkt me 'memory test', maar dat staat er dus niet volledig.
- duurt vreselijk lang voordat m'n masters en slaves cd-rom worden herkend, en eigenlijk wordt m'n master harddisk sowieso niet aangegeven
- Biosinstellingen waren dus weggehaald, maar blijft nu wel intact (?)
- kan geen virusscanner laten draaien want dan hang ik al weer vast

Mijn aanpak:

- Ik heb met een oude computer een nieuwe Bios gedownload en ga daarmee de bios updaten
- Ik ga de harddisk die misschien toch een virus bevat in m'n oude computer hangen en met m'n oude computer zoeken naar virus
- dan bestanden overzetten die ik wil houden en dan formatteren

Is dit zinnig? Ik weet het verder ook niet meer. Alle hardware lijkt verder ok. Hij heeft het ook gewoon ook voorheen goed gedaan, mits ik topperformance in bios uitzette.

Graag wat tips....bvd

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Beter maak je met je oude PC een bootable antivirus CD met de laatste definities, en dan daarmee je nieuwe PC scannen. Ook niet vergeten even adaware met laatste definities los te laten dan ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• TrickShot
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-12-2023

TrickShot

Veel shots... weinig tricks.

Lijken me eerder hardware problemen dan een virus (waarschijnlijk beide), ik zou eerst al een bios update doen en controleren of je connectors nog vastzitten.
Kijk je master-slave settings ook maar eens na.
Als er dan nog problemen zijn tijdens post kan je mss je mobo eens vervangen. (leuk werk >:) )

[ Voor 10% gewijzigd door TrickShot op 23-01-2004 15:27 ]

Athlon 2500+ @ 2230 MHz, 512 MB 3200 kingston, 2 x sata maxtor 120 GB, 1 WD 80 GB, Ti4200, Antec Sonata

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Een bios update zal weinig helpen denkik. Het is of een hardware of een Windows-probleem (heel misschien virus). Windows gebruikt namelijk nauwelijks je Bios voor het aanspreken van hardware.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, thanks. Ad-aware had ik al geprobeerd...haalde niets uit. Ik heb overigens win98se.

Goed, ik probeer het weer verder...

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Lijkt me dat je óf een probleem hebt met je VGA kaartje óf met je voeding. Een virus dat deze problemen veroorzaakt heb ik nog niet gezien.

• Chief_B
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-07 13:00

Chief_B

zijn de probs begonnen nadat je iets nieuws had geïnstalleerd ? Kan je terug met "systemrestore" ? Misschien die oude Voodoo kaart in een ander PCI-slot proberen en ik neem aan dat je drivers hebt moeten installeren voor de Voodoo zijn die wel goed ?

Lees net dat je win98se hebt ... zal eerst eens over stappen naar XP als ik jouw was ....

[ Voor 18% gewijzigd door Chief_B op 23-01-2004 20:39 ]

The Chief

Verwijderd

Topicstarter
Chief_B schreef op 23 januari 2004 @ 20:15:
zijn de probs begonnen nadat je iets nieuws had geïnstalleerd ? Kan je terug met "systemrestore" ? Misschien die oude Voodoo kaart in een ander PCI-slot proberen en ik neem aan dat je drivers hebt moeten installeren voor de Voodoo zijn die wel goed ?

Lees net dat je win98se hebt ... zal eerst eens over stappen naar XP als ik jouw was ....
Nee, met die kaart is niets mis. En met de drivers ook niet. Alles deed het wekenlang prima; beter nog zelfs dan met m'n Geforce4. Hij wordt wel gloeiend heet, maar volgens mij heeft hij dat altijd al gedaan. Ik dacht eerst dat hij overhit werd en dat daarom mijn systeem hing. Echter, ik kreeg later ook vastlopers toen m'n kaart nog gewoon koud was.

Ik kan wel nog een andere kaart proberen een grappige PCI Matrox van 8mb :)
De voodoo3 is trouwens AGP. Ik heb jarenlang heerlijk met m'n Voodoo kaart gewerkt; m'n meest stabiele kaart ooit. Veel meer gekut gehad met die Geforce bende zoals dat ge-emmer met bijvoorbeeld Direct 3d (werkt niet) en dat gekloot met ventilators die alleen maar kapot kunnen gaan. Geef mij maar een stille kaart met alleen een heatsink.

En upgraden naar XP wil ik niet aangezien ik allerlei tools heb die daar niet onder werken, waar ik dan dus weer nieuwe versies voor moet regelen. Daarbij heeft 98se het altijd prima gedaan. Met XP hebben mensen net zo goed problemen schijnt het.

Verwijderd

Topicstarter
koraks schreef op 23 januari 2004 @ 20:13:
Lijkt me dat je óf een probleem hebt met je VGA kaartje óf met je voeding. Een virus dat deze problemen veroorzaakt heb ik nog niet gezien.
Doe een google search op 'bios virus' en je ziet dat het al bestaat sinds win95. Zodanig zelfs dat je handmatig de chips op je moederbord moet laten vervangen.

Dus nieuw is het zeker niet, ik hoop alleen niet dat ik het heb.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 23 januari 2004 @ 21:11:
[...]

Doe een google search op 'bios virus' en je ziet dat het al bestaat sinds win95. Zodanig zelfs dat je handmatig de chips op je moederbord moet laten vervangen.

Dus nieuw is het zeker niet, ik hoop alleen niet dat ik het heb.
Ja maar dat zijn meer dingen die in 1x je bios leeg flashen en die virussen werkten zoiezo alleen maar met bepaalde moederborden. De problemen die jij hebt kunnen echt niet veroorzaakt worden door zoiets.

Verwijderd

Topicstarter
Bigs schreef op 23 januari 2004 @ 23:40:
[...]

Ja maar dat zijn meer dingen die in 1x je bios leeg flashen en die virussen werkten zoiezo alleen maar met bepaalde moederborden. De problemen die jij hebt kunnen echt niet veroorzaakt worden door zoiets.
Ok, dus volgens jou is het een hardware probleem? Ik hoop eigenlijk van niet :)

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Dus nieuw is het zeker niet
Ik beweer niet dat het niet bestáát, ik zeg alleen dat ík het nog niet heb gezien. En je mag van mij aannemen dat de kans dan weliswaar aanwezig is, maar toch zeer klein is dat je zo'n virus hebt ;)

Het klinkt echt als een hardwareprobleem. Je zegt zelf dat je Voodoo3 erg heet wordt. Ik heb in het verleden zo'n kaart ook een jaartje gebruikt en warm werd ie wel, maar écht heet, nee. Heeft die kaart in hetzelfde mobo langere tijd goed gefunctioneerd?
En ja, probeer die Matrox PCI eens, 't zal allemaal wat langzaam gaan, maar iig weet je dan of je het probleem in de AGP moet zoeken.

Verwijderd

Topicstarter
koraks schreef op 24 januari 2004 @ 12:03:
[...]

Ik beweer niet dat het niet bestáát, ik zeg alleen dat ík het nog niet heb gezien. En je mag van mij aannemen dat de kans dan weliswaar aanwezig is, maar toch zeer klein is dat je zo'n virus hebt ;)

Het klinkt echt als een hardwareprobleem. Je zegt zelf dat je Voodoo3 erg heet wordt. Ik heb in het verleden zo'n kaart ook een jaartje gebruikt en warm werd ie wel, maar écht heet, nee. Heeft die kaart in hetzelfde mobo langere tijd goed gefunctioneerd?
En ja, probeer die Matrox PCI eens, 't zal allemaal wat langzaam gaan, maar iig weet je dan of je het probleem in de AGP moet zoeken.
Heb andere videokaart geprobeerd; het probleem blijft hetzelfde. Ben beetje teneinde raad. Het kutte is dat ik niet nog een moederbord of voeding heb liggen om te testen of het daaraan ligt. Maar veel andere opties zijn er niet meer, toch?

Verwijderd

Je kan mischiens eens kijken met een tooltje hoe je moederboord voltages zijn en of ze vlak voor het vast lopen veranderen.
Heb ik ook gedaan het bleek dat mijn geforce2 oververhit raakte en daardoor kreeg die bak heel erg rare storingen:
heel traag soms reageren met de muis
rebooten spontaan
beepen
vastlopen
Ik dacht dat het voeding,processor of me videokaart was.
was begonnen met me videokaart te vervangen voor een simpel vga kaartje
bleek in 1 keer raak te zijn(gelukkig)
heb nou een ouwe fan uit een patchkast erop staan en hij draait weer normaal.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 februari 2004 @ 04:35:
Je kan mischiens eens kijken met een tooltje hoe je moederboord voltages zijn en of ze vlak voor het vast lopen veranderen.
Heb ik ook gedaan het bleek dat mijn geforce2 oververhit raakte en daardoor kreeg die bak heel erg rare storingen:
heel traag soms reageren met de muis
rebooten spontaan
beepen
vastlopen
Ik dacht dat het voeding,processor of me videokaart was.
was begonnen met me videokaart te vervangen voor een simpel vga kaartje
bleek in 1 keer raak te zijn(gelukkig)
heb nou een ouwe fan uit een patchkast erop staan en hij draait weer normaal.
Hmmm....tja, maar ik kan dus ook verder niets installeren. En ik heb inmiddels al 3 verschillende videokaarten geprobeerd. In elk geval bedankt.

Verwijderd

Topicstarter
Dag,

De plugjes in ATX stekker van de voeding en de plugjes van de ATX-connector op het moederbord waren samengesmolten. Beiden zijn nu onbruikbaar.

Is hier iemand die dit ooit heeft meegemaakt en weet hoe dit kan komen?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit zie je af en toe, het komt meestal door een kortsluiting, of een slechtzittende connector die gaat vonken.

In dat laatste geval is er geen andere oorzaak aan te wijzen, bij een kortsluiting kun je eens naar de condensatoren kijken.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op 15 februari 2004 @ 17:51:
In dat laatste geval is er geen andere oorzaak aan te wijzen, bij een kortsluiting kun je eens naar de condensatoren kijken.
Ik ben dus geen guru en vandaar mijn domme vraag: wat zijn condensatoren en waar zitten ze? BVD

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:28

SkyStreaker

Move on up!

Ik heb een redelijk vergelijkbaar systeem en ik kan je melden dat ook Win98SE helemaal niet helder bij mij loopt. Probeer eens Win2K Pro. Wellicht dat dat beter helpt.

Ik heb mij ergens laten vertellen of ergens gelezen dat Win98SE niet zo lekker omgaat met USB, maar ja... van horen zeggen...

Wellicht dat je wat aan deze site hebt: http://www.usbman.com/USB_Guides.htm

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-07 20:25
Hoeveel volt vraagt die voodoo? Oudere agp kaarten vragen namelijk 5 volt van het moederbord, terwijl moderne moederborden maar 3,3 volt leveren.

Do as I say, don't do as I do.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Dat zijn die ronde cilinders. Vaak met een soort van kruisje boven op.

Hier heb je een topic met een paar kapotte condensatoren
MSI K7T kapot door lekkende condensatoren *pics*

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Verwijderd

Topicstarter
tranztaz schreef op 15 februari 2004 @ 21:33:
Ik heb een redelijk vergelijkbaar systeem en ik kan je melden dat ook Win98SE helemaal niet helder bij mij loopt. Probeer eens Win2K Pro. Wellicht dat dat beter helpt.

Ik heb mij ergens laten vertellen of ergens gelezen dat Win98SE niet zo lekker omgaat met USB, maar ja... van horen zeggen...

Wellicht dat je wat aan deze site hebt: http://www.usbman.com/USB_Guides.htm
Het probleem ligt dus niet wij Win98se. Alles draaide prima. Heb je het hele topic wel gelezen?

Verwijderd

Topicstarter
Bart-01 schreef op 15 februari 2004 @ 21:34:
Hoeveel volt vraagt die voodoo? Oudere agp kaarten vragen namelijk 5 volt van het moederbord, terwijl moderne moederborden maar 3,3 volt leveren.
Weet niet... Ben nu ook niet thuis (kan niet op internet thuis vanwege kapotte pc).

Verwijderd

Topicstarter
hooglander1 schreef op 15 februari 2004 @ 21:34:
Dat zijn die ronde cilinders. Vaak met een soort van kruisje boven op.

Hier heb je een topic met een paar kapotte condensatoren
MSI K7T kapot door lekkende condensatoren *pics*
Thanks! Dat verheldert de boel. Ik ga ook 'ns kijken naar die dingen als ik weer thuis ben.

• Elijan9
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-08 11:47
Ik zie trouwens dat je de Gigabyte 7vrxp hebt... Weet je ook welke revisie moederbord je hebt, want de 1.0 en de 1.1 revisies waren sowieso niet zo dol op een Geforce, staat mij bij... (Moet hier wel meer over te vinden zijn.) In dat geval zou er wel eens te veel stroom getrokken kunnen zijn naar je videokaart, waardoor het een e.e.a. gesmolten zou kunnen zijn wat uiteindelijk een kortsluiting kan hebben veroorzaakt.

Volgens mij zit er trouwens standaard drie jaar garantie op gigabyte moederborden, misschien kun je hem nog terugsturen. (lijkt mij geen fout van jou als ik dit allemaal zo hoor, maar een fabrikagefout...)

War is when the young and stupid are tricked by the old and bitter into killing each other. - Niko Bellic

Verwijderd

Topicstarter
Nou, met die Geforce4 had ik geen probleem met m'n moederbord en op de doos stond juist dat het prima samen ging met Geforce4 (MMX).

De revisie is 1.0 of 1.1

Ik heb dit probleem gekregen nadat m'n Geforce eruit was en ik er een tijdje een Voodoo3 kaart in heb gehad. Ging een paar weken goed en toen langzaam aan dus deze ellende. Ik denk eerlijk gezegd dat het daardoor komt.

Aande andere kant...ben ik er niet zeker van. Laatst hoorde ik via via dat dit probleem vaker is voorgekomen.

De Geforce4 had trouwens wel altijd problemen met DirectX. OpenGL ging altijd prima (Quake- en UnrealWarfare-engines).

Verwijderd

Ik wil me nergens mee bemoeien maar zit er op die MOBO van jou geen Dual bios ??
dan kan je de ene uitschakelen en neemt de andere het over.

tenminste dat deed mijn Gygabiteje toen er een virus was.
Pagina: 1